Salam.
Kita sebagai ayah dan ibu dalam zaman moden ini selalu berusaha agar .. anak anak kita dibesarkan dalam keadaan 2000% terbaik dan sempurna. Kita tidak mahu mereka melalui zaman di mana kita bersusah payah menaiki basikal gajah ke sekolah 5 batu dari rumah dan kampung halaman kita, pergi dan balik. Makan minum pakai dan belajar semua sempurna. Tetapi mengikut pengamatan saya, berikut adalah kesan penjagaan kita sebagai masyarakat Melayu pasca MERDEKA 55 tahun yg lalu . Kes kita jaga anak-anak begitu rapi sekali :
(i) anak bangun tidur lewat di waktu pagi. Mereka dah jangka makanan / sarapan sudah tersedia ada di atas meja pada bila bila masa. Ayah selepas sembahyang subuh di masjid jamek , akan cepat cepat ke kedai mamak beli roti canai, nasi lemak .. semua ada. Bila pulang .. Letak makanan itu atas meja ..nanti anak anak , cucu, dan menantu ..celik mata ,..boleh makan.
(ii) anak anak perempuan ada yang tidak mahir memasak. Apa susah? kita beli jer kat kedai. Ajaran ibu ayah yang ada kareer. katakan selama 20 tahun yg silam?
(iii) komputer mereka rusak atau dicuri orang dalam kampus universiti. Apa susah? Ayah mak aku ada. Just call. Lusa ada lah komputer riba aku yang baru
(iv) anak anak tak pandai melayan tetamu terutama dari kampung jauh di pendalaman Kelantan, sabah dan Serawak. Apa susah? Mak aku ada. Dia boleh melayan sanak saudara aku di anjung sana. Aku? baik aku tonton CD ini sampai habis. Apa lah ..raya raya ..datang ..time ini tak faham ker ..cerita cerita TV3 semua best ma.
(v) kereta mereka rusak. Mereka telepon ayah. Ayah carikan foreman. Bil pun ayah bayar. Bagus dan sedap sekali.
--------------
Bila nak masuk zone khawin
(i) duit kenduri kendara. apa susah? tak kan ayah aku tak leh cover 10,000 atau 20,000 rm. Bukankah sudah lama dia berbakti kpd kerajaan BN itu ..selama ini. Ke hulu ke hilir ikut Dato Seri Md Najib Tun Razak.. masuk khemah , ayah mak masuk; masuk kuar kampung ..mak dan ayah aku turut. Tak kira ribut atau petir .. mereka taat setia .. sepanjang masa. AnugerahKhidmat Cemerlang berapa kali dah mereka dapat.. (laugh)
(ii) bibit lari dari rumah. Apa susah? mak aku ada. Panggil jer. Amak aku dakan datang ..menjaga cucu cucunya di sini
(iii) aku sakit. Apa susah? telefon jer .. sudah tentu mak ayah aku akan datang segera. Ambik tahu hal aku. Mengapa?
Sudah tuntutan agama islam yg suci. Tak kan mereka tak tahu .. jadi ayah .. banyak tanggungannya. Buat itu dan ini dari saat aku lahir sampai dia sendiri mati. Lepas itu kita pakat pakat baca Al Fatihah, tahlil dan . jom bahagikan harta pusaka.
Cepat cepat sikit. Nanti kita jual tanah di kampung halaman sepeninggalan ayah ibu ..luas mata memandang ..semata-mata nak beli rumah teres 2 tingkat RM700,000 punya dekat dgn metropolitan Kumpur tempatnya.
---------------------------------------------------------
Bila bergaduh / cemburu sedikit/ ludah aku kau ludah kat aku // pinggan piring semua terbang ..kutip kutip jgn tak kutip
(i) Mamat dan Minah bergaduh. Kes main kayu tiga maklumlah mamat punya body macam Hero filem tambi dan Minah punya badan .. ala sarimah pada tahun 1950'an . Kita bercerai dah lah. kau ada kerja , dan aku ada kerja. Apa susah? Anak? Cikgu Mamat ambik yang baru darjah 1 hingga darjah 5 itu dan Staff Nurse Minah ambik anak yang atas atas tu Degree Tahun 3, Diploma Tahun 3 dan Maktab Perguruan Tahun 3. Apa susah? kau cari jalan luar ..dan aku cari jalan keluarku sendiri. Napsi napsi.
(ii) mamat dan minah bercerai. harta sepencarian sejak 30 tahun yg lalu .. mahu di settle kat mahkamah dgn kadar segera. Mamat ambik bahagian bumbungdan semua katil dan bantal , dan minah ambik bahagian bawah termasuk apa apa yg ada bawah porch di luar sana. Achi atau tak ini?
Conclusion: mereka ambil mudah semua benda. Bagus ..bila ibu bapa taat ikut sangat ajaran dari kitab lama zaman dahulu kala berwarna kuning gelap dan ambik mudah ..bila mak ayah warak, otomatik ..anak-anak cucu pun warak jugak .. ada kemungkinan sesetengah kita telah berjaya melahirkan generasi yg 'taking things for granted' sahaja. Mereka ambil mudah semua perkara. Betulkah begitu tuan hamba? Apakah yg patut kita lakukan agar generasi ini tahu memberi sedikit penghargaan terhadap semua susah payah kita lalui dari zaman kita muda hingga ke la ni , iktibar ..bahawa hidup ini bukan semua nya didapati dgn senang dan mudah.
Syabas..saya ucapkan.
Wallahu aklam.
Salam
Badan kita penat jika ,..
1) tak cukup tidur. Semua manusia patut tidur sekurang-kurangnya 6 jam sehari. Jika 8 jam lagi bagus. Tetapi ada jugak orang lain tidur 14 jam sehari. Bangun mereka ..tetapi badan makin letih
2) memandu jauh jauh seorang diri dari Kota Bharu hingga ke Batu Pahat 12 jam lebih / dalam keadaan hujan lebat sepanjang jalan dari Kelantan, Terengganu, Pahang dan terus masuk Johor
3) makan minum tidak sempurna// restoran Bandar Muadzam Shah .. banyak lalat lah.. busuk tandas/ air tak cukup deras// org kafir KFC ambil duit tandas ..kito org melayu pahang pun kutip jugok duit / tapi mangkuk tandas .. kotor macam kandang kambing jer// (laugh)
4) tak cukup rehat.. badan rehat/ otak pun turut rehat jugak
5) banyak memikir pasal pelajar-pelajar melayu .. kata nak jumpa jam 0900 pagi Khamis ..tetapi tak datang jugak. hairan bukan?
6) mengajar .. 10 minit selepas aku dah mula intro intro .. ada lagi students baru sampai ..masuk ke dalam Dewan Kuliah .. ada lagi 20 minit .. students ada lagi baru sampai .. sibuk cari kerusi dari bilik sebelah ...bising angkat kerusi dari bilik sebelah menuju ke bilik kuliah i.e., ke dalam DEwan Kuliah ..se masa saya sedang mengajar .. tak hormat TOK GURU ini - tak berkat ilmu / tak berkat hidup dunia dan akhirat/ guarantee punyo.
7) tak cukup multi-vitamin dan Pharmaton; tak yah ..makan buah buahan tempatan pun ok jugak - rambutan kuning, rambutan rendang, rambutan budak sekolah , betik mudo , mangga muda , lada burung + cuka + belanja + sedap punya.. makan colekkkk ?
8) tak cukup minum air mineral yg suci lagi halal
9) stok GAMAT Emas pun dah habis dari fridge di rumoh
10) banyak dapat panggilan dari org org yg tak ada kena menggena dgn diriku .. pada hari ini.
and lastly my bini 800 km away ..in Penang. So breakfast buat sendiri. Gosok baju batik indonesia - buat sendiri jugak.. good , right? (laugh)
Gitulah lagunya/ that's the way my life is.
I am a bit tired today/ moody and nak marah jer. Maaf. Aku pun manusia biasa/ macam kau orang ok?
Salam
Baru kelek dari Selangor. Macam macam buat untuk pihak kerajaan dan uruskan anak bini di sana. SEbagai ayoh, anak , suami ..staf kerajaan ..kito buat blako blako .. siang dan malam. Biar penat pun ..saya buat blako blako/
2) Kalau nak ingat pasal upoh (upah) .. rasa rasa tak berbaloi .. tapi biarlah .. bilo kito bergelar staf kerajaan .. kita buat jugak .. susah payah pun kita kena sabar banyak-banyaklah.
3) Baru baru ni .. ada perhimpunan di Kuala Lumpur. Nampaknya rama oreng susah .. kena behen sapa pecoh pecoh muko .. pasal berdemonstrasi .. mengenai ketidakpuasan hati ..rakyat kat gomeng lah sapo lagi.
Yang hairannya .. bakpo gitu lagu nya.
Malaysia ..bergelar ..negara islam terbaik di atas muko bumi ini. Sheikh Mesir ( arab) telah beri gelaran itu. Negara ini pun sebuah negara demokrasi/ demokratik/
Kalau jolo .. gitu lah .. biarlah .. rakyat .. bantah itu dan ini // kito dengarlah sikit sebanyak / apa susahnyo/
4) Aku sebagai org panda .. rasa ada bendo tok betul kali ni ..dengan senarai pengundi pengundi .. terutamanya di Selangor, Perak dan Pula Pinang/
Aku baco laporan dari akhbar akhbar internet (mana lagi) .. bilangan pengundi di negeri negeri tersebut tiba tibo ..naik secara mendadak. Tibo-tibo .. bilangan pengundi mudo .. bertambah ... guano weh?
ada unsur .. menipu ko ini?
Sebab itu lah .. mereka nak tunjuk demonstrasi di Dataran Merdeka. Bakpo polis nok jago sangat nyo.
Selamo ini kito org kampong .. didendangkan dan disumbat kot telingo segala berito ..semua baik baik jah .. yg pihhak kerajaan wak selama ini. Kita pun ada akal ..nok jugok dengar .. gapo yg tak baik ..kerajaan buat .. bukankah itu adil nama nya?
He..he..
Orang orang panda .. selalu tengok benda dari 2 belah pihak .. kiri dan kanan. Baru lah kita sedak mengundi/ nok pakoh ... sapo jadi tok wakil .. bukan kah gitu .. wahai .. sahabat yg cerdik panda .. bistari ..atau kito pakah .. membabi buto jah selama ini.
Di sini .. saya .. nok tambah jah ..sedikit sebanyak .. apa yg saya napok ..rato rati di Selangor/ Perak dan Pualau PInang/
raso rasoonya ada org gilo benar nok tawan balik negeri negeri tersebut. Yo koh seghoti?
Hanya Allah tempat kito org mengadu/
Wahai Allah .. tunjukkan lah.. siapo yg benar ini/ kasi petir ko sapo sapo yg mengelak (menipu ) selamo ini/
kalau di Acheh MU hantar ..Tsunami .. Indonesia dan Jepun .. gempa bumi .. biar kito org pun nok tengok .. balasan org wak zalim sama sama org org islam selamo ini/
baru ada thrilll .. kato org putih kafir LONDON dan New York/
Tunjukkanlah Ya Allah.
Jgn biar kito .. hancur di sini .. org org islam baloh ..nanti org kafir dapat giang mereka mudoh mudoh. Mudah mudah.
Saya sampaikan apa yg terbuku dalam hati/ sebagai org cerdik dari .. Kampung Gaal yg indah ..harmoni/
Wallahu aklam.