tanda sayang

Posted by sazali

Salam

Kalau kita ada ayah, ibu

Tanda sayang mereka kpd kita ialah

#  semua kehendak kita dilayani dengan sempurna
## semua kekurangan kita , mereka ikhtiar melindungi perkara tersebut diketahui orang

Kalau ada isteri

Tanda sayangnya kpd kita

$  apa kita mahu makan , dia buatkan dari malam sampai ke pagi
$$ nafsu kita dia layan sampai habis
$$$ kelemahan kita, dia cuba tutup sedaya upayanya

Kalau ada suami

#  kereta kita yang bawak
#  suami bawak motosikal saja
## kita sampai opis ,  cantik dan kemas
sedangkan suami kadang2  basah dia. Hangus muka dia.

Kalau ada kawan, rakan dan sahabat
tanda sayang mereka kepada mu  ialah

%  mereka selalu bertanya khabar mengenai sakit demam kita
%  kita sakit, macam macam ikhtiar mereka lakukan
%% majlis kenduri kita, ramai mereka datang bersama ibu, ayah dan tok wan mereka
%  hotel banyak tetapi rumah kita juga dijadikan tempat persinggahan



Sekarang kita ada Allah Khaliq kita, Pencipta kita yang Maha Agung

Macam macam Allah tunjukkan betapa sayangNYA  dia pada makhluknya

@  siang hari, diberinya matahari
@@ waktu malam,  sejuk jer ..kasi sedap kita tidur
@@ pandai, kepandaian ..dengan ini anak orang FELDA jadi tuan
Seluruh negeri dan negara kita berkhidmat untuk semua

$  Tuhan turunkan hujan,  dengan ini tanaman kita menjadi subur
DENGAN hujan, binatang ternakan kita semakin membiak tak kira masa

$$ tuhan kurniakan kita kecantikan.  Dengan ini
PM  gila kat kita.  Walaupun kita berstatus janda
Kasih PM hanyalah kpd kita.
Aduhai  bertuahnya badan..


Dengan nikmat sebanyak ini
Patutkah  kita
Melawan kehendak ayah, ibu dan Allah Pencipta kita?

Patutkah kita berkelakuan sedemikian?

Jika begitu kerasnya hati dan barang, apakah jenis insan kita ni?.

Bersyukurlah wahai insan
Rezeki kita masing masing. Ingatlah semua ini sebelum jasad kita mereput menjadi tanah dan debu yg kering.  Ingatvramai orang yg kita sayang tiba tiba mati di depan mata kita sendiri.  Insaflah ..

syukurlah banyak banyak.

Wasallam

roh dan jasad

Posted by sazali

Salam

Maaf.  Tulisan ni menakutkan tetapi ..

Awas.

Setelah 3 minggu dalam dunia perkuburan
Roh kita memohon dgn tuhan

Boleh tak melawat jasadnya dlm kubur walau sebentar?
.2)  bila roh datang menjenguk jasad, alangkah sayu

Kulit cantik dah kering hancur
Bau lendir perut dan usus pecah ..busuknya melampau lampau
Sekarang

Mana pergi kecantikanmu?
Mana pergi zat vitamin, zat besi, supplement itu dan ini
Mana pergi gigi dan gusi cantik berseri?
rambut set dan trendy RM1500 sekali servis?
body berketul main besi ..semua dah hilang ..kering, kecut

Tengokkah jasad kita adalah bersifat sementara
Bila ada nyawa semua cantik belaka

3)  Sayangnya masa hidup
Kita fokus kasi kulit cantik gebu
Badan perut semua steady
Bnyk duit kita korbankan untuk benda sifatnya sementara

Kita tak jaga ruh kita cukup cukup.

Ruh kurus kering.  Ruh kita naik runsing

Solat jarang jarang buat
Al quraan musim puasa jer dakap sunggu sungguh
Zikir tak pernah

Mulut selalu sebut
Duit mahu cari lagi dan lagi.  Suami isteri satu kaki 3,5  atau  5 x 3
siang kerja tetap
mlm kerja pasar malam
sebelum tidur terima lagi pesanan on line.
Duit bila bnyk cukuplah sayang
kucing mintak ikan dan tulang kita sepak terajang,
kasihan geselan bulu badan kucing ..kita balas dgn tendangan
pengemis datang kat meja RnR kita tak pandang pun mereko walaupun
sebelah mata
Kedekut banggar, kupit
walaupun duit berbukit bukit dlm dompet dan CIMB

sayang
kita tak buat persiapan
untuk hidup dalam
kubur
bertahun tahun lamanya.

Nabi Adam a. Salam sudah beribu tahun dalam kuburnya
atuk kita , nenek kito dah 50 tahun
moyang 100 tahun dah bersemadi dlm lubang kuburnya
kita?  Aghh lambat lagi ..kiamat nak datang

dengan itu
jasad menjadi tanah
jasad kulit semua bertukar debu
ruh ?

sayang kita tak jaga ruh kita
biar sihat dan mantap

ayuh
jagalah solat 5 waktu jer setiap hari
quraan bacalah sikit sikit
zikir jgn lupa
sedekahlah ..bila senang atau susah
tajalah seorang anak kampung nak jadi  hafiz, maulana
ibu bapa tolonglah
berdoa ..jgn lupa

biar kita selamat
jasad dan roh kita selamat
dunia dan akhirat.

Allahu akbar
jg jg penulis
jaga jaga tuan puan yg mulia
aku menulis ..kita sama sama beringat


waktu roh dan jasad berpisah
tidak ada siapa tahu bila itu berlaku.
Selalunya tiba tiba
kebanyakan
kita tak bersedia pun

awas yer?
kita peringat satu sama lain

wasallam


masalah Bahagian 2

Posted by sazali

Salam

Kasihan dunia sekarang bnyk masalah.

Kasihan orang tua masalah.
Mereka ada masalah kesihatan.
Mereka ada masalah mahu hidup lama.
Khawin muda pun, cannot go.
Diketawakan isteri ..ini pun problem juga.


Kasihan anak muda masalah.
Duit pakai tak banyak.
Baru kerja kad kredit nak jugak.
Baru khawin , gaji rendah ..nak berlagak.

Pegawai rendah masalah.
Tidur lewat kerja opis bermasalah.
Ketua Jabatan pening.
Silap ambik orang.

Itu baru pegawai rendah.
KSU pun masalah.

Gaji tak sampai RM25,000 sebulan
Nak hidup mcm orang bergaji sakan macam First Lady kita tu
Sekolah sastera pun
Action macam Tiger Woods jer dgn batang golf ke hulu hilir satu globe
Bila KSU bermasalah
satu kementerian bermasalah
moral kerja pegawai pegawai di kementerian sudahlah punah

Banyak wang kena digunakan untuk
menaikkan nama dan imej kementerian
Bukan sehari proses ini
Mungkin bertahun tahun baru boleh pulih seperti sedia kala
kasihan

Bangladesh masalah
Myangmar masalah
Orang ada Allah ..habis dirantah sudah
India lama dah masalah kebuluran
tetapi orang india ramai berperut boroi
makan apa yer?

China pun masalah
Rakyatnya ramai 1 bilion sudah
Masalah makan pakai ada
Masalah kerja ..sangat sangatlah ada
Tetapi bila Malaysia
mahu MOU dengan China
bikin projek fast train antara Kota Bharu, Kuantan dan Putrajaya dalam banjir
sini dan sana
budget berskala besar
ramai rakyat benua China menarik lafaz lega
Mengapa?

jawapan senanglah.
Mereka boleh khawin dan dapat anak lebih dari dua  dah
Di benua sana tak boleh
Di Malaysia semua boleh

Dulu boleh
Sekarang banyak benda lagilah boleh
Syukur
Syukurlah

Negara kaya
Rakyat serba boleh
Makan boleh
Buat itu ini boleh
Tipu rakyat boleh
Bom orang pun boleh
Orang lain plan
polis bodoh dituduh boleh
Serba serbi boleh.
Umrah berkali kali boleh
bomoh hindu di Batu Caves pun boleh

Dulu banyak pokok ditebang boleh
Buat cerita pasal rasuah Bahagian Air Sabah
tup tup tup
Sekarang cerita tiba tiba
dengar khabar
kes rasuah tak boleh dikaitkan apa apa di Bahagian Air Sabah.

Kasihan
punoh habis negara melayu
imej rusak ..payah pulih

kalau 10 tahun digunakan untuk jahanamkan negara
banyak mana lah masa diperlukan
untuk membersihkan imej
negara islam contoh tetapi penuh loya buruk?

Aku tak hairan
Anak cucu pun sama
Zuriat ku pun ..tak heran
kita akan tuntut semua hak kita
dari pengembala utama.
Siapa itu?
tanyalah mufti terkanan negara?


siapa tu?
fikirkaNlah

negaraku bermasalah
siang malam tidur dlm masalah
jadi sebagai penutup

jgn takut
masalah kita kecil sahaja
masalah ketua negara lagilah besar

semua masalah negara rujuk kat dia
semua masalah akhirat .. dia pun kena pikul one by one

duit tak ada rakyat mencuri
graduan tak bekerja, ibu bapa kecewanya besar
pekerja dibuang kerja
kes jenayah menjadi jadi

dah tahu
semua pengembala akan dituntut dan disoal
siapa lagi mahu masuk bertanding PRU 14 ni?

Sekian.
Al fatihah untuk negaraku banjir dengan masalah

Wasallam