penjawat awam

Posted by sazali

Salam

Zaman sekarang beruntung besar jika anak tuan dlm perkhidmatan kerajaan.

Mengapa?

1.  Jika anak dapat surat lantikan atau posting kali pertama
Kira kira boleh ambil pinjaman kenderaan.

Tanya cikgu cikgi  jika tak percayalah.

2.  Dapat layanan istimewa di klinik dan hospital besar kerajaan.

3.  Ada nama dan status dlm masyarakat seperti Cikgu Zain , Cikgu Zaleha ke?

Mcm mcm.

Tetapi sayang kita tak merasa seronok pun.

Kita rasa selalu boring.

Oleh itu kita akan berjumpa

4.  Sebilangan kakitangan kerajaan yg boring

Drebar ambulan boring
Guru boring
Doktor , nurse boring
Kerani boring
Pentadbir tanah boring
pegawai daerah boring
pensyarah boring
hatta  pak imam masjid barisan pun boring.

Akhir akhirnya

Malaysia boring!

Bagaimana mengatasi ini

Senang jer

5.  Kita pakat pakat buang geng geng yg boring ini. Kita buang mereka dlm skala besar besaran.  Contoh ethnic cleansing di Bosnia atau Myangmar

Kita ambil graduat politrknik, universiti yg baru tamat
Pengajian.

Mereka nak khawinlah
Mereka nak bekerjalah
Mereka nak juga ..rasa poket berduit
Mereka nak rasa ..sedap ada tag nama tergantung di leher
Boleh bawak masuk pasar, pajak gadai, galeri
Proton, Perodua..sana sini di dalam waktu bekerja

Maklumlah penjawat awam.

Sekianlah.

hargailah ..nikmat berjawatan.
bila hilang semua ditangkap kerana rasuah

kita akan menyesal tak habis habis.

percayalah.

jika mu tak caya, cubo tanyo geng  pesara/ lokap .

gerenti bnyk air mata bila mereka
menceritakan nolstagia indahnya
dlm perkhidmatan kerajaan.  Hari cuti bergaji. Ambik M.C  ada gaji juga lah.

tetapi zaman sedap tak kekal buat selama lamanya.  Tuhan Maha Adil.  Dia biarkan masa terus berlalu

guru muda ..lama lama dengan faktor masa yg cepat beredar
guru muda sudah bertukar status dgn gelaran ..guru tua.


tanya Tun Mahathir.

Percayalah.  Nikmat kerja bersamaan nikmat kaya.

Hargailah nikmat kaya ini sebelum terlambat adik.

wasallam



nilai

Posted by sazali

Salam

in the name of god most beneficient and most merciful

Masa kita lapar dgn anak anak sekeluarga, apa juga makanan yg ada cukuplah bernilai.

Masa kita sakit, apa juga layanan yg dihulurkan cukup tinggi nilai layanan tersebut.  Insya allah kita ingat sampai mati.

Masa kita tidak berduit, jika ada insan membantu sedikit sebanyak,
Wang itu ..besar nilainya.

Jika kita minta hutang yg dihulurkan dahulu,
Wang yg dipulangkan pada masa terkini itulah ..cukup tinggi nilainya.  Mengapa?  Amalan mintak memintak hutang  cukup memalukan wahai manusia

beragama ataupun tidak.

2)  mengikut hukum ekonomi
Wang rm10000 pada tahun 2000 tak sama
Nilainya dgn rm10000 pada tahun ini.

Disebabkan itu
Bank bank mengenakan bunga, kadar faedah yg tinggi
Untuk menampung kerugian jika ada.  Aku sokong ilmu matematik di dalam teori banking ini segenap jiwaku semasa aku belajar ilmu accounting di kota London.  Cukup logik dan sepatutnya ..diamalkan.

Tetapi dalam islam

Kita diharamkan memakan bunga, interest atau riba.  1 riba lebih dasyat dari berzina dgn ibu sendiri sebanyak 30 kali (jika tak silaplah). Allah laknat pemakan riba, pengamal riba, pencatit transaksi riba, perakam riba  dan macam2.
Konon kononnyalah.

Mengapa?

3)  dalam islam bnyk ditekankan sifat keikhsanan.
Org kaya menolong si miskin.
Org miskin menolong si kaya.  Sama sama faham.  Hari ni hari mu,
esok mungkin hari aku.

gambaran org zaman dahulu berhutang
tak sama dgn org zaman sekarang berhutang.

Dahulu
org miskin ..adalah benar benar miskin.  Bau mulut mereka yg busuk menunjukkan tahap kelaparan yg sedang ditanggung. Mungkin 3,4 hari mereka tak makan.
otak mereka hanya fikir makanan untuk terus hidup dan hidup.

sedangkan sekarang  sekumpulan
orang miskin

kadang kadang berkereta ke sana ke mari ..branded, imported
rumah mereka mewah dari kita si pemberi hutang.
Pakaian mereka Masha allah.

gadget mereka .. ya habibi

orang miskin sekarang mungkin boleh
didefinisikan kepada satu puak
yg tersilap budget, tersilap belanja,
tersilap janji, ..

ringkasnya ..banyak silaplah org begini.

untuk maksud koreksi
untuk maksud membuat pembetulan
mereka kena cepat cepat
sedar untuk membantu kami dgn melunaskan hutang hutang seberapa segera yg boleh.
kpd siapa yek?

(Si pemberi hutang ni  lah)

Yang mana kami
hidup ala kadar sahaja.
ada rm1000 kita belanja rm800 sahaja
ada rm10  kita belanjakan habis habis kpd orang lain rm9 (sekolah anak, ubat geliga omak, peminta sedekah dari Bombay)

Begitulah nilai kami.  Zaman Tunku kita begini
zaman Najib Rosmah ..kami masih begini.  Hemah berbelanja.

pendek kata ..semakin hampir kita ke garisan penamat
untuk mendapat
keredaan illahi

macam macam pula
dugaan kami.

jika dimesej kpd kumpulan tersilap tadi
jom bayarlah hutang tu abng, kakak, adik manja

org org mewah tetapi berhutang
akan mula melenting.

Dia chop kita bakhil bin kedekut.  Ahli nerakalah.
dulu dia chop kita
surga bin firdausi.  Pelik bukan?  Lembik tengkuk di saat meminjam

he..he..he

begitulah cerita ceriti
nilai

manusia
kaya berhutang
dengan orang miskin tetapi berperanan sebagai pemberi hutang

kpd Allah kita mengadu
kpd Allah kita bertawakal
kpd Allah kita menyerah diri.
konon kononnya lah.

o tuhan .. is this what u want?  This world is a game. The smarter ones eating the foolish lots.  SEE?

Sekian.
Wallahu aklam.

p/s:  ada cino basikal  kata

jiko mu percaya Allah  Haji, Hajjah
bayarlah hutang aku cepat cepat.




istigffar plenty of that please

Posted by sazali

Salam

Our Holy Prophet Muhammad s.a.w read istighfar more than 1000 times a day asking for forgiveness.

We should do more than that.
Why?

I givevyou 10 reasons here.

1.  We did not work hard enough.
Our pay so good but our commitments so low.
Our thoughts are every where except our real task.  So our rezeki not 100% halal.

2.  We bought cars after cars.  Houses after houses. Renovation one after the other.
Mostly using riba. Interest is haram.

3.  We knew so much but we  practice so little

3.1  letting our wife here n there without proper attires.
her shape .. causing fitnah every where she was.

3.2  so do our daughters.  Their dressing looks similar to the kafirs.


4.  We eat many things.  Mostly ..we are not so sure
Whether they are 100%  halal or not.

5.  We pray ..not so hard.
We pray alone even though the masjid is so near our home.
Very strange, right?

6.  We back bite others.
we are eating our brothers sisters flesh.
By back biting our good amal all credited into those accounts that we spoke ill of.
then their sins all transferred into our account.
soon we are a complete bankrupt soul.
pity, we never realise that.

7.  We cheated in our examination. According to the ulama
our pay n income is haram.  Did you give some thoughts about that?

8.  We watched ladies who put on so much flesh.  Those flesh are haram.
Is that ok?

9.  We watched too much TV.  We missed subuh prayer day after day.
Not only the husband and wive did not pray
their grandparents were .. missing the prayers ever since.
How?

10.  Some people, if they attended a funeral their hearts became a bit softer..
but not them.  How hard their dark blacked heart may be full of sins.
as such ..

we are all required to ask for repentance and taubah nasuha.

Oh Allah forgive us.  I call myself ...do it before it is too late.

Bear witness My ROBbb  my advice here is for me, my family and others.

Now zohor.

Excuse me plz.
Wasallam