candu membunuh

Posted by sazali

Salam

Siapa tak tahu apa peranan candu dlm masyarakat cina, india dan melayu.
Pokok pokok popi  candu banyak ditanam di persempadanan Pakistan, India dan Cina.

Candu ada dlm rokok.
Perokok selepas makan sentiasa mencari candu.
Kalau tak bnyk pun tak apa.
Yg penting kena candu.
Bila masuk candu dalam urat saraf dan darah
Perokok giat bekerja dan mood menjadi normal.

Begitu juga orang ketagih dadah.
Ini pun satu geng dengan candu.

Ada si lelaki yg membeli candu untuk dirinya sendiri. Hasil duitnya sendiri. Bawak bas ekspres 2, 3 trip ..upah sehari rm80.
Kena rokok 2 kotak..berbaki rm40 sahaja.  Ada tu isteri tolong belikan candu.  Kalau tak beli, sang suami marah sepanjang malam.
Rokok candu tak ada ..kena pulak si kiah
takbdapat solat 10 hari lamanya.
maka munchung ada sikit tajam sepanjang masa.  Lagi pun bagus cari candu ni
Supaya cepat sikit sang suami mati.

2) apa maksud ketagih candu?
orang ketagih candu
Dia tak leh fokus dlm pekerjaannya.
kalau ada meeting 2, 3 jam
mesti nak merokok 2, 3 batang. Explore cari kawasan selamat. Entahlah .. bak por ghitu laghu nyo.

kasihan dia pencandu ini.
kena hisap jauh jauh dari tempat orang ramai.
kalau meeting tempat cerah
dia merokok dalam gelap tepi pantai.

kasihan bu.
pangkat dlm opis jgn cakaplah
duduk dlm gelap ..keno senggat  tebuan,  nyamuk   t
tiba tiba  ngap  hilang dalam gelombang tsunami.
nanti bila jumpa tuhan

apa benda story dia nak pertahankan ...mengapa kau mati ini?

3)  orang ketagih candu
org beri nasihat
payah nak dengar.
ayah ibu larang lama sudah bah
jangan merokok along.
tak dengar.

bini tua pun warning
busuk lah you along.
mulut busuk.
badan busuk.
jari busuk.
along tak peduli.
kenapa?  Orang bila
gila candu payah nak faham semua larangan.

matematik faham
statistik faham
biologi faham
ekonomi DSNTR  faham  tetapi
bahaya candu payah nak faham.
gila kan?

oleh itu
jaga anak baik baik.
ikut nasihat al sultan johor.

pukul anak biar menangis.
kalau merokok kat sekolah pukul dia cukup cukup
biar dia menangis
jgn biar kita menangis nanti pak.

candu jika dibiar
membunuh.
badan jadi kurus.
penyakit jantung macam macam.

tapi bila gila candu
payah nak dapat common sense.

kasihan....

sekian.
wasallam

i say man

Posted by sazali

Salam

Malu lah membaca berita ustaz dan pegawai agama di johor
Ditahan reman oleh SPRM hari ni.

Mengenai rasuah.

Umur ustaz ustaz ni pun dah banyak. 40 hingga 56 tahun.

Tak malu ke?

2)  selama ni ..tahu dan ajar pasal agama kpd murid2, pelajar2, org ramai
Buat apa hah?

3)  rumusan ialah

ilmu agama tak menjamin apa apa.
kita perlu taufiq hidayah.  Baru jadi kerja.

org yahudi di universiti temple, usa;
Org nasaro di cambridge, england
lagi banyak ilmu agama dari kita.

mereka pun hanyut.
tenggelam dalam ilmunya. Sesat, kafir.

Sebab itu
Nabi Muhammad s.a.w  tak mahu berdoa umat2nya kaya raya terutama untuk melayu kita.
bila kaya
kita suka banding membandingkan.  Dulu elok elok lebai dan pakai serban ke hulu hilir.
sekarang

kesan itu
ada toyota alpard, morris minor, dan bnyk lagi kereta mewah.
Untuk ustaz .. asalkan kasi projek kpd orang orang itu.

Dasyat.
Tak malunya.
Di mana iman takwa ustaz?
tak apa.  Jgn putus asa.  Bertaubat cepat2.  ALLAH maha pengampun tapi
kalau masuk lokap
pencen hilang ustaz?  Kasihan mata jadi gelap. Duit banyak jadi kegilaan.  Itu pasallah org marah nii.

sekian.
wasallam


jangan berkira

Posted by sazali

Salam

Kalau ada orang susah, tolonglah.
Kalau ada pelajar memerlukan pertolongan, bantulah.
Kalau ada kucing anjing ayam lapar, berilah mereka makan. Sardin ok.  Sup kambing pun 2 kali ok.
kalau ada suami yg terlantar sakit, bantulah dia.  Hulurkan makan minumnya.  Jangan berkira buuu.

Mengapa?
Mungkin inilah pertolongan terakhir dari mu untuknya.  Tak sayang ibu kpd bapak?  Kasihan dia.
Mungkin inilah sedekah mu yang terakhir.


Percaya tak?
Jika kamu menolong seorang pelajar,
Tanpa kamu sedari , pelajr itu berjaya dalam semua lapangan.  Besar saham mu.
jika pelajar agama itu nanti menjadi mualim, tak mampu kita melihat semua pahala yang dia perolehi termasuk kalian juga(carbon copy).
Apatah lagi pelajar itu menjadi daeee.
Jika dia berusaha di benua afrika dalam dakwah,
maka setiap atom pahala ..kalian juga akan mendapat sama saham akhiratnya.  Allahu akbar.

oleh itu janganlah berkira.
Semasa hayat kita yang berbaki ini,
buatlah yg terbaik secara ikhlas kerana ikhlas ini milik Allah.

2)  kalau ada peluang mendengar ustaz atau ustazah memberi tazkirah
berilah telinga mu itu sebentar untuk mendengar ayat ayat suci al quraan dan hadith baginda Rasullulah s.a.w.  Manalah tahu tiba tiba kehidupan kita berubah dari baik kepada satu keadaan yang lebih baik dan sempurna.

kalau ada se atom taufik dan hidayah pada mu sekarang,
buatlah solat sunnat seperti dhuha dan tahajud.  Percayalah. Yakinlah.  Tenaga untuk amalan ini jauh lebih mudah dari kita bersusah susah payah dalam hutan rimba di Ulu Kelantan mencari ramuan akar kayu dan tongkat ali. Mengapa?  Dalam hutan kita bergadai nyawa dengan bermacam macam dugaan seperti serangan binatang liar, ular berbisa, nyamuk, kala jengking dan jangan lupa banjir kilat yang tiba tiba muncul dari perut bumi.

kalau ada sedikit masa
tadaruzlah al quraan.  Baca dari muqadam lagi bagus.  Malasvsangat sebutlah subha nallah, Alhmdulilah  dan Allahu Akbar.
Jangan berkira sekali kali dengan Allah kerana dia telah memberikan kita modal yang teramat besar iaitu nyawa tanpa Allah meminta kita membayar satu sen pun.

3)  dengan nyawa kita telah menjalankan beribu ribu bentuk kerja.
Cari makan.  Cari pasangan hidup. Cari idea. Cari ilham. Cari kawan bisnes. Cari itu dan ini.  Fly Malindo.  FLY MAS, fly waktu malam hujung hujung minggu semasa belajar di KISAS atau  SBP dulu.   Ingat  adik?  Semua dengan izin Allah.

oleh itu buatlah amalan atau hulurkan bantuan  walaupun sebentar.
Beramal dalam sedikit kesabaran kerana sabar itu separuh dari iman.

jika ada jemputan khawin..hadhirlah.  kasi kawan kita seronok sedikit melihat wajahmu.   Peluang ini tuhan akan balas dengan rahmah dan keberkatan nyawa untuk mu dan anak2.  Antara tempoh masa pengembumian seseorang yang ada dengan jemputan khawin,  utamakan jemputan khawin walaupun seketika.

Saya mengingatkan diri saya terlebih dahulu.  Yg lain saya serahkan kepada Allah sahaja.

Sekian.

wallahu aklam

p/s  my small doa for my ex student  viva masters I.T  di uthm johor this morning 0900 hours 21 Feb 2017.  Ameen. May Allah makes things easy for you Ms. Siti  Z.  (Ameen).  Sedikit masa berdoa untuk insan yg memerlukan ,,,  ini pun skop tugas seorang guru. Fi amanil  lah.