pasang niat tu penting

Posted by sazali

Salam

Kita berniat bermakna kita rancang nak buat sesuatu yg baik.

Contoh

1.  Esok pagi aku nak pergi solat di masjid.
Jika mati mlm ni ..kita dapat pahala dah mcm org yg betul2 gi solat esok hari.

Itu ajaran nabi kita s.a.w.

Pasang niat tu penting.  Jgn tak pasang ..

2.  Ibu bapa yg baik selalu berniat baik baik untuk anaknya jauh di rantau orang.
Contoh akhir bulan ni abah rancang nak hantar duit bnyk sikit kat abng long kau jauh di sana.  Insya allah.

Itu sudah berpahala.  Niat baik si ayah.

Bila betul betul hantar, berganda ganda lagi pahalanya.  Setiap biji nasi yg omak ayah makan hasil kiriman wang kita tu , semua kita si anak dpt pahala.

Baguskan?

Jadilah anak yg baik.
Tak leh hantar banyak , sedikit pun jadilah.

Kasihan org tua kita nunnjauh di desa.

Org murah rezeki
Selalunya ada kaitan dgn ibunya.  Jika ibu happy ..makan ayam gulai bila kita kirimkan wang kpdnya ....maka saat kegembiraan ibu  itulah doanya pada kita. Siang dan mlm.

Dulu waktu gaji wajah ibu ayah teratas sekali dlm budget.
Sekarang zaman DSNTR  saya check, mungkin
Nama nama ibu ayah paling last dlm senarai budget anak2 itu  sayang.

Mungkin gaji si abah loaded kot.

Jgn begitu.
Abh loaded , itu pendapatannya.
Sekarang mana ikhsan mu pada org org tua mu?
Tanyalah diri masing masing.
3.  Pasang niat tu bagus.
Contoh

Bila aku berjaya dlm pelajaran
Akan ku tolong orgb
 Org kampung ku.  Sedikit sebanyak.  Insya allah.

Masa org tua ni ada ..gunalah peluang ni sebaik mungkin.
Bila tak ada nanti, rugi besar kau.  Percayalah.

sekarang mati bila bila masa tau?  Pg hello hello  cendol pulut tapai
mlm karang abh mu sudah siap dibungkus n tunggu mu untuk disimpan.  Al Fatihah.

Sekian.
Pasang niat baik2  ok?
Wasallam

A simple life is the best

Posted by sazali

Salam

I like a simple life.

Even though I had travelled many continents

I still love  a simple life.
HOW.
.?

First, I married a non working wife.
From the economist point of view, it is a loss.  But wait ..  I remembered my best friend from UCL university college london , London, Asif  Jawaid  who said "..  sometimes what is bad is actually good for you ..and what is good is actually bad for you."

2.  I enjoy home cooking. My wife cook. She prepares my food, clothing and ..many more.

3.  I  teach simple maths.  Starting with 1,2,,3  and one day i spotted something wrong with a group of scientists in Sheffield building a mathematical model about cloud and pollution. From there my life started undergoing some changes.

3.  I mix with simple people.  Most live in wooden houses and they park their cars away from their front doors.

4.  In the library, I like to read simple books starting with "..once upon a time ..".  This kind of books can make me sleep quite easily.  It was just stories after stories.

5.  In the office, i try to do simple jobs but good pay.
He he he.

Why good pay?  Because i have 6 children, 1 wife, 3 dependents and tons of books, mag, journals and newspapers.

May be you are surprise with that.  But don't worry.  I can explain later.

6.  I am the eldest son. In Kelantan, once the father passed away, most harta come to me.  I never apply, they just come rolling in.  The rest is a girl and a handicap brother.

7.  In the evening, I play football. Throughout 60 minutes game, i touched the ball a few times only. I took the penalty kick and from 100 kicks, most of them ended as the winning goals.

8.  At night, i hate fighting.
  So i sleep a bit earlier than the PM. Why?  I don't have much to answer such as 1MDB case.

He he he.

9.  I have 6 children. All went to the university. How?  Because they imitate me ..simple living but plenty of readings.

10. Before sleeping, i read quraan and ..making strong intention going for subuh in the masjid.  The maulana in Pakistan told me '..
Try to live simply. You will die simply too.  Insya allah'.  How true it is.

Tq.
Wasallam

simple figure

Posted by sazali

Salam

Dari pemerhatian saya  ( mintok  maaf dulu  dulu  yer)

Ramai orang suka membaca tulisan  berkenaan dgn

1.  Otaknya
2.  Mulutnya
3.  Tidurnya
4.  Jaga makan minumnya

Mengapa yer? Senang faham kot?

Tulisan berkenaan dengan fikiruldeen ..  fikir pasal agama Islam yang suci murni.
Tak ramai sangatlah.

Mengapa?


33). Fikir agama ni berat.
Contoh fikir solat isteri dan anak2nya.  Bukan senangkan terutama pergi kenduri kendara ..pukul 12 hingga 4 ptg dalam keadaan trafik  jammm.

Kalau berani  try lah?
Tanya gini .. u  dah solat?

SESETENGAH kita sayang nak makeup
 Balik mukanya selepas solat, wudhu dan sebagainya.  Banyak masa dan modal  bro.

44))  begitulah agama ..pegangan agama kita masing masing.
Ada org rela mengAku .. tAk leh solat hari ni.  Haidh ..
Kalau 20 hari kenduri kendara ..20 hari malas nak ambik wudhu dan solat sepanjang zon kenduri jam 10 sampai maghrib.  Kena pulok trafik jamm.
20 hari uzur.

Kasihan suami.  Kena tanggung tu di akhirat kelak?
  Abng Haji.
Kalau susah susah tak yah g kendurilah tiap tiap hari.

Kedua malas nak tegur pasal aurat.
Fikir agama ..fikir pasal aurat, makanan halal dan haram.

Jika keluar outstation, makan mcm mcm .. tak hirau kek, roti, sandwich,coklat di Amerika, England ada lendir babi, air liur babi, DNA babi.

Malas nak fikir. Makan minum ngap ngap sudahlah.

Lagi pun kita musafir.
Boleh makan belakor belakor.  Begitu ke?

Jika begitu ..status kita malas fikir pasal agama.

Yg penting tutup rambut sudahlah.

Begitulah..
Tahap fikir pasal agama ni dalam kalangan umat muslim.

4.  Fikir deen penat kerana ..faedah nya  boleh apa?
Baik fikir pasal duit. Boleh nampak untung, rugi, berbaloi atau tidak.

Bukankah dunia ini berpusing kerana org ramai dok sibuk kejar wang?

Org inggeris nak duit, belanda duit, jepun duit, korea duit.
Ramai org fikir duit.

ARAB saudi pun fikir duit jugak.
Waktu sihat fikir duit.
Waktu nak mati pun kasi duit kat DS Najib jugak.  Oopss..derma berduit.  Tak laku rambutan, duku dan lz
langsat.
Akaun peribadi.
Boleh buat belanja.  Duitvjugak  bukan?

Bukankah itu senang?

So akhir kalam,
Bukan senang menulis bab agama.  Fikir pasal agama  lagilah payah.

Tulis bnyk bnyk pun pasal agama, dakwah  fi sabilillah
Bukan semua orang nak baca dan peduli pun.
Itulah nasib  org org dakwah lar ni.

Perjuangan tak pernah menang punya.
Hidup susah
Mati pun susah cakap pasal iman, amal dan kurban.

Mertua ramai tak suka kita menantunya melibatkan diri  dgn kerja dakwah.  Banyak duit, masa dan tenaga habis dah.  Lagipun,  Aminah jer kerja putrajaya.  Kita setakat hantar aminah g  kerja pagi pagi  jer.

Biar ustaz don, bollywood sudahlah.
Depa tahu mcm mcm.
You baca al fatihah pun tak betul sgt pun.  Mcm mualaf  jer membaca al quraan. Setiap baris ayat kau baca tajuid  tak tepat mcm Syeikh Mukhsin imam besar masjid mekah pun.

Itu pun sibuk nak tegur kita ..dah solat ke belum?

He he he.
Sorry  bro.
BEGITULAH cerita aku karangkan.MAAF bnyk bnyk lah jika mu terasor  nyo.  Yang penting point  fikir deen sudahku sampaikan.
Wasallam