tiang gol sudah lari

Posted by sazali

salam

Dulu Wawasan 2020.
Sekarang T50 pulak.

Nampak sangat Wawasan 2020 tak tercapai.

Kalau main bola, gila kita nak sumbat goal.

Dulu waktu main bermati matian kita dah plan ..tiang goal di situ.
Tetapi bila permainan semakin teruk
pengurusan bolasepak cakap ..lupakan tiang goal itu ..kita beralih ke tiang goal yang jauh sikit.  Di luar Stadium Sultan Muhammad ke 5 itu.

2)  ini semua kerja gila.

Patutlah Negara kita ..  tak dapat promote sesuatu produk pun ke dunia luar secara konsisten.

Paling menghairankan ..ramai cerdik pandai di university
tak komen apa apa ke ..kepada kerajaan

mengapa sibuk T 50 itu?

kita perabih dululah wawasan 2020 ini.

Tengok apa yg sudah tercapai?
apa yang belum tercapai ..dan mengapa?

apa kah strategi untuk cepat cepat mencapai target?  Kita ada staf kerajaan 1.6 juta orang.  Pencen sahaja berbilion RM setiap tahun ..apa faedah, produk yg kita dapat?

--

Begitulah sepatutnya?

Bila wasasan 2020 diketepikan banyak wang Negara terbazir begitu sahaja.

Banyak hutang Negara tak .. ada justifikasi ..mengapa aliran wang terkeluar dan apa faedah yg diperolehi setakat ini?
Hairan ..

Negara menghantar ramai org cerdik pandai ..ke luar Negara
belajar itu dan ini

mengapa kita nak dengar 'nabi' yang tiba tiba  mahu kita fikir T50 itu?

3)  dalam KPM
satu masa dulu ..kita kalah teruk dengan Thailand, Vietnam dan Singapura dalam ujian matematik TIMSS dan PISA 2014

alih alih buat BluePrint 2013 - 2035?

Cepat betul kita ..  panic.
Orang panic ..kita tak akan ke mana mana.

Dulu aku pernah failkan budak arab dari Iraq.

Mengapa?

dia cepat panic.

Bulan ni ..tajuk research pasal Manchester United

bulan depan ..tajuk research CHELSEA pulak.  Gila kan?
Penat membaca proposal dia ..alih alih selepas kita sudah mula faham ..skop kajian dia..  dia buat keputusan hara-kiri pulak. Jawabnya  dia FAIL!

Sakit tenat Dekan PPS  university aku. Dengar khabar sampai sekarang belum pulih 100%. 

Aku tak simpan lama student begini.

Aku failkan dia.

Sibuk embassy mereka .. itu dan ini  datang nak interview aku.

Ha..ha..ha..


4)   kalau kita orang yang ada integrity
kita tak ikut trend di atas.

Sekejap  Wawasan 2020
sekarang T50.  Ini bermakna kita mahu bawa rakyat buat kerja bodoh selama 30 tahun lagi.
Syabas!

5)  kalau kita settle Wawaasan 2020 dengan elok
kita akan dihormati.

Gentleman.
Kita mengaku ..kita lembab dalam banyak perkara.
Lembab itu dan ini.

Honesty is good. Ramai orang nak tolong jika kita jujur.

Walaupun duit banyak yang telah digunakan untuk PERMATA itu dan ini
apa boleh buat ..terlampau banyak orang yg jadi YES man sahaja dalam pengurusan dan membuat keputusan.  Apa kita dapat?

Jika kepala SMART
sudah tentu .. Wawasan 2020 tercapai ..nak jadi Negara maju .
Konon konon lah.

Saya setuju ..orang dari Akhbar Nan Yang siang pau ..kritik  kerajaan hari ini 22 MEI 2017
macam mana nak jadi Negara maju bila:

*  remaja ramai main rempit di tengah tengah malam
** tandas awam hancur/  sepatutnya tandas ini dibomkan sahaja.  Cukup memalukan ..dengan air najis melilih hingga ke luar.  Kita kena import orang Nepal dulu baru cantik tandas kita di R&R

Dasyat kan?

** polis nak buat 'side income' macam guru guru KPM jual macam macam musim puasa dan hari raya

***  cuba check berapa buku 1st class dari Negara ini yang digunakan oleh pelajar luar Negara ..
belajar degree, masters dan PHD di England, Amerika , Jepun, China dan India.

kalau setakat cerita pasal nabi ..  dan fadhilat .. memakai tudung jer..

bagaimana nak jadi Negara maju ..wahai abang dan kakak?

Kalau professor itu dari bidang matematik, ciptalah satu logarizam unik supaya orang jepun dating belajar dgn kita bertahun tahun lamanya. Baru ada gaya first class nation.

Sedarlah sikit.

Buat lah buku buku yang bagus bagus ..  biar anak anak bangsa seronok tengok orang Jepun pakai buku kita pulak dalam kuliah mereka di Jepun.

Boleh?

Sempena bulan puasa Ramadhan al Mubarak ..nak mohon maaf lah.
Maaf banyak banyak .. apa boleh buat ..  penat main bola tiang lama ini tau?

Sekian.

Nasib baik aku bersara awal.
Main bola tiang goal asyik berubah ..cepat kita mati tau?

Dasyat.

SEkian.
Wasallam

rehat

Posted by sazali

salam

KIta mesti berehat.
Di sekolah, jam 1000 pagi adalah waktu rehat.
Murid-murid/pelajar beratur untuk mengambil makanan secara berbayar atau percumadi kantin sekolah.
Tujuan berehat ialah .. memberi masa untuk kita makan dan minum dan bertegur sapa.
Banyak kebaikan waktu berehat ini.

Pertama,kalau kita tak beli karipap ,keropok dan ubi goreng  mak chik ..sudah tentu ekonomi mak chik kantin susah nanti.  Di sini kita boleh pahala secara tidak disedari.

Kedua, boleh belajar cara makan dari guru guru kita di kantin.
Bila mereka makan dengan menggunakan / membaca doa ..secara tak langsung kita boleh beramal doa doa yang banyak tertampal di dinding kantin itu.  Makan secara sunah ..banyak pahala kita perolehi.  Alhamdulilah.

Makanan favourite saya waktu rehat ialah mee sup.  SEdap dan mahal.  Tetapi jangan risau tak semahal beg tangan cikgu cikgu perempuan di sekolah itu.

--

Waktu puasa ( Ramadhan) jika tuan sempat ke Pakistan , mereka berehat dari bekerja sepanjang bulan ramadhan.

Senang sedikit mereka focus untuk menjalani ibadat puasa selama 30 hari itu.
Puasa beres.
Sembahyang terawih pun beres.
Tadarus Al Quraan pun beres.
Macam macam beres.

BUkan macam Malaysia sebuah Negara Islam contoh ini.
Waktu kerja tetap sama.

Jam 0800 pagi ..kita umat islam mesti punch kad.  Masuk kerja.
Bayangkan mak chik mak chik baru bersahur ..
pening kepala mereka. Uruskan anak anak ke sekolah,
seterika baju suami lah, kemas kemas dapurlah ..

rush ke sekolah dengan keadaan pening, tak cukup tidur.

Kesannya..  ada berlaku tragedy.
Kemalangan jiwa ..  di jalanraya lah,
masuk parit lah ..
maklumlah pemandu  tak cukup rehat.

--
Kita bukan Robocop tau?
ingat tu.

Sayangi lah diri anda.
Klau nak beribadat 100% puasa pun
ingat Negara ini secular

kita diminta berlumba dengan kaum lain -cina dan india.
kalau main bola di masa kita berpuasa

Ronaldinho , Ronaldo ..pun boleh jadi maut.
Mengapa?
badan mana boleh berlari ..  berkilometer jauhnya atas padang yang bodoh ..  tanpa minum air.
Betul tak?

Prestasi saya .. sangat rendah pada bulan puasa.
Maaf begitulah hakikatnya.  Saya bercakap benar.  Kalau kita pergi ke surau politeknik, sekolah, KK raai staf tidor waktu tengah hari sebelum zohor.  Best?  Itu staf lelaki.  Tak tahu  pula staf perempuan.  Mungkin mereka ke pasar kot.

Banyak riwayat dalam kitab kitab agama .. peperengan besar islam dengan kafir berlaku waktu ramadhan.  Orang islam menang. Why? penulisnya dari orang orang islam.
SEkarang jika berperang..saya lah orang paling awal shahid.
Mengapa?
kalau tak shahid awal pun
jangan risau ..lama lama bila berperang ..kita shahid juga.  Baik shahid awal lah.  Cepat sedikit masuk syorga!  Alhamdulilah.
tak larat nak pikul pedang dan tombak itu dan ini.
Cubalah ..  berat nak mampus ..senjata senjata yg digunakan oleh pahlawan islam Sayiddina Khalid Al Walid itu.

Sebagai rumusan,
waktu rehat eloklah kita berehat.
Waktu Ramadhan ini pun , eloklah berehat.
JIka saya dilantik PM
saya kasi 2 bulan rakyat di sini berehat.
BUlan pertama ramadhan ..all rehat.
Bulan kedua ..syawal ..rehat juga supaya ..  boleh beraya di seluruh kampong halaman, Bandar, negeri dan Negara tetapi

selepas rehat ..

waktu kerja ..  bermula  jam 0730 pagi dan pulang opis jam 0700 malam.

Ok tak?
Sekian.
Allah Taala sayang kita jika kita ikhlas dalam semua ibadat kita.
Jangan berlakon.  JIka penat , tidorlah.
Tak payah bergegas gegas ke sekolah.  Bahaya! (bahaya kepada orang lain di jalan raya itu).
Wasalam.
 

buat baik dibalas 10 kali ganda

Posted by sazali

Salam

Baru habis membaca buku REZEKI MMR1  dan MMR2 oleh ustaz Fathuri Salahuddin
bagus sekali.

Banyak amalan kita akan dibayar 10 kali ganda seperti:

* sedekah RM50 hari ini ,  tiba tiba tuhan kasi balasan RM500 tak terduga kita
*  sedekah tenaga kita yang sedikit, tiba tiba Allah beri kita nikmat sihat untuk menjual bermacam macam lauk pauk di bulan Ramadhan yang mulia ini


Betullah ,,buat baik ..jika kita yakin 100% bahawa Allah Maha Kuasa
semua itu akan dibalas oleh Allah Jua.
Ameen.

Cuba di fasa begini?

a) dekat dekat dgn akhir bulan
kita beri sdekah memberi makan 10 orang fakir miskin di Masjid Kampung Pandan
untuk berbuka puasa

boleh tak kita settle duit bank 3 bulan dah tak bayar duit kereta BMW itu?

b)  dekat dekat nak datang dah tuan rumah
kita sedekahkan duit RM100 kepada orang Rohingya

boleh tak tuhan tolonng settlekan tunggakan sewa rumah kita setahun dah ini?

TRy?
tak cuba tak tahu.

Bagus kita eksperimen seperti di atas.

Allah Maha Agung.

SEkian.
Wasallam

Bulan puasa

Posted by sazali

Salam

Tak lama lagi bulan ramadhan akan menjelma.
Ramadhan paling terbaik untuk beramal kerana semua amalan akan berlipat ganda ganjarannya.

Ramai orang menunggu nunggu kedatangan bulan ramdahan yang Mubarak ini.
Mengapa?

1.  makan free di masjid, surau
Kalau satu hari jimat RM10, sebulan orang islam seperti pelajar university boleh berjimat RM300 dah.

2.  makanan semua best best di pasar pasar.
Orang cina. india suka sangat  bulan puasa di KOta Bharu Kelantan.
SEgala moknikan makanan dan kueh mueh akan dijual di tepi tepi jalan terutama di pinggir Bandar.
Walaupun mahal, setahun sekali apa salahnya.

Kasihan ..
orang cina sedap makan
kita orang melayu masih lagi berlapar.
Kasihan.

Kadang kadang bila terlalu sedap makan seperti nasi kerabu ayam percik YATI
terlupa kita nak khatam al Quraan.

terutama dekat dekat nak maghrib.  Sepatutnya kita berdoa supaya kita
menjadi ahli syorga,
dosa kita beranika jenis ..semua tuhan ampunkan sempena bulan puasa tetapi bulan makan macam macam ini.

Apa boleh buat?
sudah dekat nak kiamat dah ..

iman kita hanya 10% sahaja
kerap solat itu ini , ada orang sanggup menipu
kerap berumarh pun, makan harta anak yatim dan rakyat semakin menjadi jadi

Dulu tahun 1900 , mana ada ustaz  makan duit zakat
sekarang tahun 2017 macam macam sudah berlaku.
Dasyat.
Tengoklah kes pegawai zakat pulau pinang berpakat pakat dgn kontraktor ..melarikan duit zakat untuk maksud 'perut' mereka sendiri.

Aduhai ..cukup memalukan bukan?

Apa apa pun jom kita menjalankan amalan amalan baik di musim puasa ini:

a) puasa biar gred A ++
b) jaga mata dan mulut laser
c)  jual jer handset itu
tak payah FB, watsapp selama sebulan ini.  Boleh?
Mati tak ..jika kita bergaduh dengan FB atau Watsapp

d) banyakkan sembahyang sunat terutama hari JUmaat, Sabtu dan Ahad
buatlah solat dhuha, tasbeeh, tahajud ..try lah.

Dulu musim rambutan dan durian kita beri banyak alas an
sekarang musim serba mulia dan ganjaran berlipat lipat kali ganda
jomlah kita buat amalan beramai ramai

tadarus al Quraan,
belajar mengaji ..muqaddam
betulkan sebutan huruf huruf al Quraan itu.

bila betul sebutan al Quraan
kualiti solat kita bertambah baik dan disayangi oleh Allah Taala
doa banyak banyak sedikit untuk ibu kita itu.

Kalau Tanya aku, apa plan bulan puasa ini:

* aku nak keluar dakwah 10 hari terakhir bulan puasa
keluar dakwah dengan rakan rakan tabligh di kampong

** banyak duit boleh jimat jika ' banker' tidak ada di rumah pada waktu waktu kritikal begini.

Cubalah.

Tak kiamat punrumah tangga jika kita MIA pada waktu waktu sedemikian.

Entah entah bila balik saja dari dakwah
rasa sayang isteri semakin meningkat.

In syalllah.

SEkian.
Marilah kita beramal dengan baik kali ini.
Bayangkan ini adalh ramadhan terakhir kita.

Ayuh.
Wasallam

amalan baik orang melayu

Posted by sazali

Salam

Orang melayu memang terdiri dari manusia yang terbaik di dunia.
Pernah termimpi, ramai penghuni syorga adalah orang orang kita.
Tengoklah senarai amalan baik orang orang melayu di sini, Indonesia dan Brunei Darul Salam.

Orang melayu suka:
1.  memasak lebih sedikit , untuk maksud berkongsi dengan jiran sebelah rumahnya.
Dari amalan ini, mereka dapat berkenalan satu sama lain.

2.  menolong orang orang susah terutama fakir miskin dari Negara luar.
Tak percaya ..tengok sahajalah selepas sembahyang jumaat di Negara ini
ada orang Arab Palestin ke, Pakistan Karachi ke ..jika mereka bukak serban mereka di tangga besar masjid, untuk maksud derma .. sudah tentu kain serbannya akan dipenuhi dengan RM.
  Atas sebab itu, mereka akan datang ke Negara ini berkali kali walaupun masjid di Negara mereka sudah lama siap.

3.  membawa orang ke masjid, Bandar dan ke kedai

Di tengah jalan, jika ada orang yang berhajat untuk ke masjid, surau..
jika mereka tahan kereta kereta yang ke masjid juga
sudah tentu orang kaya melayu akan tolong membawa mereka ke masjid untuk bersembahyang bersama-sama.  Mereka tak lokek pun.  Kalau sebelum ini kereta mereka ialah PROTON, selepas berbuat baik ke masjid itu pun PROTON mereka tetap unggul dan ternama.  Tak luak apa apa dari segi lunturnya warna kereta atau pun lain-lain lagi.

4.  ada guru menumpang anak anak murid murid ke sekolah.
ada pensyarah menumpang pelajar-pelajarnya ke university atau dewan kuliah

Payah nak jumpa ini di Saudi Arabia.  Di sana semua kena duit.
Tak percaya Tanya jer mak chik mak chik yang baru pulang dari umrah atau Haji
mana ada free di sana.

Upah haji mahal.
Upah mengelilingi kaabah pun mahal
naik bas ekspress pun dikenakan berbagai bagai charge/ tambang

atas sebab itu ..Saudi Arabia semakin kaya raya.

Kalau aku Mayor, Ketua Bandar, Bandar Mekah
sudah tentu aku kasi semua benda percuma.

Mengapa?
Mereka adalah tetamu Allah.
JIka kita melayan tatamu Allah , sudah tentu ganjarannya syorga.
He..he..he..  nak apa lagi kan?

Jadi cerita dalam isra mikraj bahawa ramai penghuni neraka adalah orang itu dan ini
saya rasa .. tak ramai orang melayu malang di sana.
Mengapa?

ramai kita sudah berada di syorga. IN sya Allah kecuali
kaki penipu, rasuah, buat buat cerita, tak ikhlas, boros dan macam macam lagi.

Percayalah..
jika kita membantu orang susah di dunia
Allah akan membantu kita pula berkali kali di mana mana jua.

Sekian.
Fikir fikirkan lah.

Wasallam.

alahai big police

Posted by sazali

salam

Arwah ayah saya polis.
Nombor polisnya PC 10452.  Police Constable. Prebet.
Paling tinggi pangkat dia sebelum bersara ialah korporal.  Dua cekok di bahu baju polisnya.

Hidupnya susah.  Gaji akhir sebelum pencen ialah RM800 sahaja. Bersara pada tahun 1985.
Aku jadi guru , dia pun pencen.

2) kasihan dia,  aku
nak beli buku fizik Tingkatan 6 pun tak cukup duit. Nelkon Physics ..RM50 ..bila aku beli ..terbeliak biji mata dia..kerana harga tersebut cukuplah mahal.

3) ini lain dengan geng polis di Melaka Tengah pada 17 Mei 2017.

OCPD  -  polis paling tinggi punya pangkat dalam satu satu kawasan seperti Melaka Tengah.

arwah ayah cukup hormat pada semua OCPDnya.
ASP - Assistant Superindentemnt Police pun ..arwah ayah cukuplah hormat.
Kalau dia di tandas ..jika ada panggilan balai dari ASP ..  rasa rasa arwah akan cepat bertindak ..lupakan makan minum semata mata tugas negara dipikul oleh OCPD, ASP

tetapi sayang ..semua kehormatan, ketaatan ..
begitu sia sia belaka pada era Datuk Seri Muhammad Najib Tun Razak.

Why?
kerana OCPD, AS dan inspektor ..  tergelap mata.
'ter'  perbuatan tak sengaja.
tetapi mengikut laporan akhbar ..

bukan 'ter' dah ni ..

memang sudah lama menjadi tabiat, peeel, nak makan rasuah
tolong orang jahat ..ibu ayam, toke judi ..dan mcm mcm.  Balasannya ialah

mereka dapat habuan dari orang orang jahat berbentuk wang,hadiah itu dan ini .
Bukan sedikit ..

3) hasil rasuah ini .. ada kereta kereta mewah,jam tangan mewah di pakai oleh James Bond, dipakai oleh jutawan jutawan Amerika,, perabut Italy engkau ..kalau setakat gaji , elaun polis
banyak manalah duit.

Ini tidak..semua orang kaya ada ..
si polis polis ini ada juga.

Dasyat!
4) Mengapa terjadi benda benda begini?

tak payah bincang sangatlah ..
nama baik kepolisan di negara ini sudah hancur sehancur hancurnya.

Dulu wayang India sahaja tunjuk hero kejar adiknya ketua perompak.
Sekarang dalam negara islam contoh
tiap tiap hari orang cina, india, kafir dihidangkan dengan sarapan

'beginilah kehidupan sedap orang orang di dunia bernama .....

in sya allah selepas ramadhan ..Allah akan ampunkan semua dosa'.

5) Barah rasuah di negara ini sudah mencapai satu titik .. tahap 4, 5 ...  selepas ini ..mati.

begitulah.

6) apa patut kita buat sebagai rakyat?
kita kena desak kerajaan ..buang jer ..

pegawai kerajaan yg tidak jujur ini.
kalau menteri ..rasuah .buang jer .. buat apa nak siasat itu ini..merugikan masa , duit rakyat

kalau penat ..  bunuh ..macam era Idi Ameen di Ghana.

Bila rakyat jelata nampakhukuman bunuh ini dijalankan di masjid, surau, kawasan bandar
insya Allah ..  barah rasuah ...boleh dikawal. Contohilah negara Saudi Arabia.

Paling berkesan tukar jer barisan kerajaan serba sedap ini.

7) Saya cukup kecewa .. sebagai anak polis dengan contoh teladan ..
yg ditunjukkan oleh sesetengah

pegawai pegawai atasan polis, askar, kastam, imegresen

satu hari nanti ..  guru, pensyarah pun akan menjual semua kertas soalan .dengan harapan dapat duit lebih dan hidup mewah.

Hasil kemewahan itu ..kita boleh ,melancung, main golf di California, Miami ,shopping di London,
kutip semua beg yg kecil-kecil untuk maksud menyimpan botol lada jeruk , bawang jeruk se biji dua nak makan KFC, McD di kota London dan New York.

Kalau tanya budak budak SPM 11 A ++
apa fungsi beg mewah tetapi saiznya terlampau kecil ini?

ha..ha..ha..

bila sudah mabuk duit,
benda tak perlu pun .,..  nampak terlampau kepingan untukmempunyainya - status mewah bila memakainya.

Kalau aku tanya ibu..
mesti dia pilih beg yg besar sedikit untuk maksud
toto, kelambu, ubat nyamuk dan mcm mcm. Lebih betul otak ibu ku ini dari otak orang kaya hasil rasuah .
astagh firullah

bertaubatlah segera.
minta ampun dengan semua rrakyat di negara ini.

Aku tunggu satu hari aku nak tuntut semua kebaikan orang orang pangkatnya besar berpakaian oren dlm lokap SPRM
yg akan, telah pergi berumrah, haji itu ini, solat tasbeeh dan bertaubat di musim ramadhan tak lama lagi.

tuntut apa?
rasa malu yg teramat sangat.  Malu rakyat itu mahal.  Mampuslah depa tu.  Maaf.

Sekian.
Amacam?

Wasallam



cukup memalukan

Posted by sazali

salam

Di kampong gelaran ustaz dan ustazah cukup tinggi dan mulia pada pandangan  masyarakat.
Tetapi mutakhir ini,
di Pulau Pinang, Jabatan
Zakat Pulau Pinang dicemari , dimalukan apabila satu team 'ustaz' telah menyelewengkan duit zakat bersama sama dengan kontraktor.

2) Dalam akhbar Star ..
satu bala sedang berlaku.  Remand extended.

3)  Kalau TLDM Lumut tahun lalu
ada pegawai tertingginya terlibat dengan 'rasuah'
rasa rasa boleh dimaafkan lagi kerana
tahap kefahaman agama, akidah dan iman dalam kalangan mereka yg bukan 'ahli agama'
tidak seberapa mantap lagi.

Tetapi jika 'rasuah' dan penyelewengan dalam kalangan ustaz
berlaku
ini satu bala
dan tamparan besar bagi kumpulan kumpulan agama islam di Negara ini.  Apatah lagi Negara ini terkenal sebagai 1 model Negara islam di seluruh dunia.  Bahkan al marhum Tengku Abdul Rahman adalah orang besar dalam OPEC/ secretariat islam se dunia satu masa dahulu.

Bagus dibuat post-mortem mengapa ini boleh berlaku?

Faktor berikut mungkin ada asas kebenarannya:

1.  pergaulan antara pegawai agama dengan pihak luar tidak dijaga
2.  tahap keimanan orang beragama pun sudah jatuh ke tahap yang tragik;tamak harta; tamak kebendaan
3.  tompok tompok dosa kecil jika dibiarkan akan membesar
maka satu hari nanti pengkhianatan dalam urusan zakat (duit) tidak menjadi satu masalah besar lagi
4.  taqwa, taqwa, taqwa -  di mana kau berada?

Apa itu takwa?
Adakah ia se ekor harimau/ singa/ buaya yang patut ditakuti oleh umat islam?
Selalu istilah taqwa disebut sebut dalam khutbah jumaat di seluruh dunia
so ..apakah itu takwa?

Mengikut Ustaz Saifuddin ( Panji, Kota Bharu) dalam bukunya

Taqwa ialah takut melakukan larangan , tegahan Allah dari kita melakukannya.
Seperti perzinaan, penipuan, khianat duit anak yatim dan asnaf, perjudian , saksi palsu. Kita ditegah melakukan semua itu ..walau dalam apa jua keadaan sekali pun, maka kita tetap bertaqwa dengan mentaati segala suruhan Allah sama ada yg wajib seperti solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya.

*
MALU

kita jika ada takwa ,,, mesti ada perasaan malu.
Malu untuk menipu sewaktu menyeleweng duit rakyat yg membayar zakat perniagaan, zakat harta, zakat pendapatan dan lain lain.

Duit zakat ditujukan khas untuk faedah anak anak yatim, kumpulan asnaf
dan orang orang miskin tetapi beragama islam.

Jika ada ustaz mencuri duit zakat ini
ustaz itu tidak ada rasa malu kepada Allah sedikit pun lah.

Dasyat!

jika budak berhingus tak malu ..rasa rasa ok jugak
tetapi jika ustaz berumur 50, 60 tahun
entah apakah makna ustaz ini?

Kasihan.

Dunia sudah nak khiamat.
Harapkan pagar, pagar makan padi.
Memalukan seluruh umat islam pada hari ini.

Bertaubatlah.

Sekian.
Buatlah sesuatu.
Buang ustaz ini ke daerah lain sebagai hukuman.  Amacam?

Dulu guru yg lawan kerajaan dihantar ke Sabah/ Serawak
bagaimana dgn mereka yg khianat dengan duit zakat orang orang islam yg miskin ini?

Wasallam

Rujukan
Tazkirah bagi Orang Mukmin
Bertakwalah anda di mana sahaja.

Ustaz Saifuddin (2017). No 8


Amanah Part 1

Posted by sazali

Salam

Bilaertitah  khawin, tukang nikah sebut banyak kali pasal amanah.
Jangan tipu tipu pasangan masing- masing.
Mengapa?
Semuga kalian berbahagia mulai saat perkhawinan hingga ke saat kematian.

Bila berjawatan , JPA selalu ingat kan kita biar jadi pegawai yang beramanah.
Mengapa?
Ada 5 sebab:

1.  isu integriti
2.  maruah kerajaan
3.  halal semua makan minum kita
4.  majority kita beragama islam -  Allah mahu kita menjadi pegawai yang beramanah.
5.  hidup kita tenang dan in sya Allah umur kita panjang.

--
Dulu mana ada al sultan bertitah .. dia menyentuh pasal integrity.
Guru, pensyarah, professor
polis, askar, jururawat , bomba, imegresen, kastam
pemandu kereta kebal, pemandu ambulan dan
ustaz, ustazah, pegawai agama, pegawai zakat

mesti amalkan konsep integrity ini.

Bila ada integriti
bila ada manah
baru senang agama islam berkembang.

Sekarang setelah 60 tahun merdeka
berapa ramaikah orang cina, india sudah memeluk islam?

Di kampong tuan/puan
berapa ramai?

kalau tak ada seorang pun ..

mesti ada kaitan dengan amalan hidup kita seorang pegawai di opis kerajaan.
Sedikit sebanyak ada pengaruhnya.  Orang berbangsa asing selalu perhati amaln harian kita seorang staf kerajaan.  Besar nikmat kerja kerajaan ini apatah lagi jika bekerja berhampiran dengan kampong halaman sendiri. Pendek kata ..kerja dalam syorga.

Cuba tengok amalan ini:
masuk opis jam 0800 pagi
start kerja 0900 pagi
cakap cakap, bincang pasal harga ikan di pasar, orang parking kereta di kota bharu
betul betul kerja 0930 pagi,
Jam 1000 pagi -  rehat sekejap - waktu kopi panas dan biskut tawar di kantin
Jam 1030 pagi ..masuk opis semula
buat kerja, buat itu ini
terima pangilan luar ..
sibuk cari nombor fail
tak jumpa jumpa fail
oops.. tak ingat ..fail kita bawak balik hari itu
Mampus.
Boss nak nombor fail segera ..  ada kaitan dengan KOTA DARULNAIM ..pusat pentadbiran kerjaan negeri Kelantan

pegawai start motorsikal ..nak pulang ambik fail
tiba tiba ..nahas
motor dia melanggar budak sekolah .. budak ok ..dia meninggal
1200 thari - berita kematian diketahui
Staf semua dah sibuk; piker anak anak sekolah berumur 7 - 12 tahun
1400 tengah hari .. ramai staf dah ada di rumah si mati
1600 ptang ..  staf disimpan dengan baik di Tanah pekrkuburan
1700 petang ..  staf nak pulang rumah masing masing .. dengan perasaan sedih dan terkilan
2100 malam -  majlis tahlil

--

So macam mana ini?
Kalau kita buat  kerja dengan baik
mungkin tak mati mati pegawai kerajaan tersebut.

Betllah hidup mati semua di tangan tuhan
tetapi .. bak po  wat balik fail opis  tu?

Kasihan.

Itulah sedikit sebanyak sketsa ...
amalan integrity

Muga muga dapat sedikit pengajaran.

Yang baik dari Allah
Yang tak bagus ..semua kelemahan saya sendiri.

Sekian.
Wasalllam..

macam-macam

Posted by sazali

Salam

Macam-macam berlaku sekarang ini

Contoh popular

1.  rasuah - polis menerima rasuah dari orang kampong.  Bila ditangkap , polis ini dibuang kerja dan banyak benda sedih berlaku di dalam rumah polis tersebut.  Kehilangan pencen dan wang hadiah kerajaan bila dibuang dari perkhidmatan polis.

2.  rasuah -  Menteri kebas duit. Tipu duit rakyat.  Mereka berpakat pakat dengan pegawai pegawainya supaya semua urutan rasuah ini dapat dilakukan semudah yang boleh.  Hasil pakatan ini pegwaia pegawai melayu membuktikan wang yang banyak tersimpan di dalam mesin basuh, laci , cabinet dapur dan banyak lagi tempat di dalam rumah nya.  Bayangkan gelang emas dan permata sebanyak 1 ton berat dalam genggamannya.  Walaupun baru berkerja selama 10 tahun , jumlah emas 1 ton banyaknya.

3.  Umrah , haji , puasa ..semua ada muka dia dalam FB
Ini menandakan Allah cukup faham agama yang dianutinya.
Jangann risau .. Allah akan ampunkan semua dosa mu walaupun banyak seperi buih dilaut.  Kalau aku ini mualaf 3 hari, mesti aku berfikir ..inikah agama islam yang akan membawa aku ke syurga.  Inikah sifat sifat orang yang akan memasuki syorga Allah.  Semua benda buat di samping umrah, haji dan berpuasa.

Terbayang 1 periuk besar penih ayam halal. Dimasak ayam ayam ini berjam jam lamanya.
Sebelum diangkat, dimasukkan 2 mangkuk sop dan tulang babi.  Apakah yang terjadi pada  makanan mereka itu?

Bertahun tahun buat kerja baik baik untuk faedah rakyat.
Sebelum bersara, dicampor sedikit rasuah sana dan sini.
Apakah yang terjadi dalam rekod kita di sisi Allah Yang Maha Esa?

4.  pendatang asing
Dulu pendatang asing dari INdia menyelamatkan parti kerajaan.
Sekarang mungkin pendatang asing dari benua China akan mengambil alih ..peranan menyelamatkan parti kerajaan.  Mungkin. Entah betul entahkan tidak.
Pandai ..cukup lecik oarng orang kita agar barisan mereka yang kuat rasuah terus berkuasa.
Manalah tahu tak lama lagi pramid firaun buatan emas dan permata akan berada dalam semua rumah orang orang dari parti kerajaan.

5.  Jasa kerajaan cukuplaj banyak.  Membangunkan sekolah, memasukkan frog ulv agar pelajar pelajar semua boleh access bahan bahan bermutu dari seluruh dunia.
Jawatan kerajaan sudah mula dibuka.
Kasi orang melayu happy agar ..   bila mood happy banyak ..peluang menang oleh pihak parti kerajaan terjamin.

6.  Dulu PAS lawan gila gila UMNO/BN
Sekarang macam dah mula rasa UMNO brother dia.  Boleh masuk bawah ketiak UMNO demi menyelamatkan parti melayu / asobiah?

Begitulah ..macam macam benda sudah berlaku di bawah hidung saya sejak 50 tahun yang lalu.
Dasyat.
Tak percaya benda ini berlaku ..

blum 1000 tahun pun
pegangan agama umat islam sudah mula goyah.
DUIT kuat pengaruhnya.
Rasuah ialah DUIT.
Bila ada kuasa ..DUIT datang bergolek golek dalam laci , mesin basuh rumah kalian.
Kita makan banyak banyak  rasuah. Jangan bimabnag

time nak mati da;am Ward ..mkita bertaubat banyak banyak
kita infakkan duit kita untuk masjid dan pondok tahfiz.

Begitulah kepandaain kita beragama, beramal dan bertuhankan Allah selama ini.

Dasyat.
Azab Allah menanti semua kita.
Sudah bersedia kamu?

Wasallam. 

rasuah

Posted by sazali

salam

Setiap hari kita terbaca , membaca dan mendengar  berita mengenai  rasuah.

Pegawai kerajaan muda berumur 37 tahun  sudah mempunyai aset tak terbayang oleh kita.

Macam macam dia ada ..kecuali piramid Firaun sahaja.

motobesar ada, duit cash rm1 juta , rumah rumah mewah ..  jam tangan mewah dan lain lain  lagi.  Semua diperolehi se masa servisnya di PUTRAJAYA.

Begitu juga pegawai tua yang akan bersara ..penuh rumahnya dgn barang barang mewah hasil rasuah.  Bukan dia sahaja dipuja , isteri dan anak anak dipuja oleh semua kerabat kerana kekayaan yg bersifatt sementara.

2) syukur aku seorang guru.
apalah yang hendak dirasuahkan oleh kontraktor cina, india kepada guru melayu tua seperti aku?

ha..ha..ha..

syukur tuhan buat aku pasrah dan redha dgn tugas ku mengajar  dan menanda buku latihan pelajar d bawah amanah itu.

3) sekarang berlangsung ..ulangtahun UMNO yg 71

ini kiblat .. rasuah kot?.

dulu ..mereka berjuang atas dasar melayu menolong melayu

sekarang  tidak.

Ini boleh dibuktikan kes demi kes.  Jika kelebek fail di mahkamah Kuala Lumpur sudah tentu banyak bukti kes rasuah ini.

Kalau  kepala melarikan duit berbilion RM
jangan hairan jika orang orang bawahnya dirasuahkan oleh kontrator kontraktor berbangsa lain.

Tidak takutkah  mereka azab Allah menanti mereka ?
Atau mereka hidup berpandu hadis ..selepas Ramadhan Allah ampunkan semua dosa kita.  Begitu ke kefahaman  orang melayu terhadap agama Allah yg suci?


Kasihan.

Mengapa mesti kita puja UMNO lagi?
Mereka sudajh lari dari perjuangan asal Tengku, Dato Onn dan Tun Mahathir.

Dasyat.

Ada orang sanggup menghabiskan 2 hari cuti hujung minggu semata mata  nak dengar nasihat kepala 'shit'.( rujuk buku Shit oleh Shahnon Ahmad).

Dasyat.

Ayuh berubahlah.  Istighfar banyak banyak.  Kita kena berani berubah.
Bertaqwalah kita kpd Allah sebanyak banyaknya.  Takwa ialah takut kepada azab Allah yang menanti kita sejurus kita mati pada bila bila masa.  Ingat tu?

Tk. wasaam.        


panas

Posted by sazali

Salam

Sekarang musim panas di negara ini.
Bukan setakat Kuala Lumpur sahaja panas, Kota Bharu Bandar Islamik pun cukuplah panas.
Allahu Akhbar!
Kasihan bayi dan ibu ibu yang bekerja , bergegas ke sana sini bertudung dan macam macam assesori ..mesti panas ini.

2) mengapa panas?

mungkin faktor geografi
tetapi mengikut kitab kitab agama - kepanasan ini terjadi bila:

2.1 ramai umat islam tak menunaikan solat 5 waktu sehari
2.2 banyak maksiat merata riti (berzina, menipu,khianat amanah, rasuah, berjudi dan mengambil riba)
2.3 umat tak sabar - kereta terlekat dalam lorong terus bunyikan hon hon ..lantas ada orang menyerang dan terjadilah pertengkaran, pertumpahan darah , maki hamun
2.4 umat tergesa gesa mengejar macam macam benda kecuali keredhaan Allah
2.5 amalan riba sudah menjadi satu lumrah alam dari si pegawai yang rendah pendapatannya hinggalah kepada pemimpin -pemimpin politik (diandaikan) berpendapatan tinggi.  Ramai yang tahu riba itu haram tetapi mereka terus mengambilnya tanpa ragu ragu demi kelangsungan hidup
2.6  ibu bapa dilupakan
2.7 anak anak dilupakan , tidak dihiraukan dengan pendidikan agama dan akhlak yang baik
2.8  kurang sangat umat ini menjadikan pembacaan al quraan dan solat malam (tahajud) sebagai amalan hidup seharian
2.9 hukum hakam agama dipandang enteng
2.10  kurang sangat  kita berdoa kepada Allah

Semalam di kampung saya Pasir Puteh, kami menerima hujan selama 2 jam di petang hari
Syukur.
Mungkin doa kami diterima. Alhamdulilah.

Hari ni langit gelap sahaja .. tetapi hujan belum turun turun.
Dinasihatkan jangan membuang air dari tempayan lagi
tunggulah sekejap lagi
bila hujan lebat turun ..
boleh buang air kotor dari tempayan dan kita pakat pakat tadah air hujan yang ;bersih'. Boleh?

Sekian.
Harap dapat satu keinsafan. Allah tolong kita jika kita menolong agamanya.
Bagaimana?  bila anak anak muda sudah mula menjalankan solat beramai ramai dan mereka menjauhkan diri dari maksiat.

Insya Allah.

Wasallam


Baru segar demam

Posted by sazali

Salam

Syukur ..saya masih ada di sini.  Alhamdulilah.
Demam yang lama.  Sorry.
Bila umur sudah banyak , kita senang dijangkiti kuman, virus dan macam macam.

Walaubagaimana pun saya bersyukur. Dengan demam dan batuk tuhan memberi kita sata petanda bahawa satu hari nanti kita berjumpa dengan kematian.   Dulu kita sibuk dengan orang lain mati, satu hari nanti giliran tuan pula.

Oleh itu kita jangan bersusah hati.
Syorga/ Neraka ialah 50:50.  Ini bermakna jika Allah suka, kita dimasukkan ke dalam syorga dengan rahmahnya dan jika DIA tak suka .. kita akan masuk ke neraka berjumpa dengan geng geng Firauan, Abu Jahal dan ramai lagi mereka (abdi) yang tidak ikhlas, kaki rasuah, penipu, tidak amanah, pengkhianat denganNYA.  Na u zubillah.

2) Dua malam yang lalu
saya berkesempatan mendengar ceramah agama oleh Ustaz Dr Farid Ravi Abdullah.  Tajuk "diambang ramadhan" di masjid Langgar, Kota Bharu.

3) Bagus ustaz ini.
Dia tak menyentuh lapisan 1,2,3,4, .. langit di mana Nabi Muhammad saw naik turun merayu agar solat 50 waktu di kurangkan menjadi 5 sahaja.

Apa dia ceritakan ialah..

3.1  bagaimana dia mendapat islam di kala berumur 18 tahun / 1990.
3.2  belajar agama di Kelantan selama 4 tahun , belajar al Quraan dengan tok guru Al Quraan seramai 3 orang di Pengkalan Chepa, Pasir Tumbuh dan ..  Perkim, Pengkalan Chepa.  Dia lari ke Keningau Sabah.
3.3  bagaimana dia menolong arwah ibu dan abangnya menganut islam;  Subramaniam., Gopi., orang kuat sembahyang dalam hindu ada tanda 3 garisan putih di atas dahinya
3.4  bacaaan Al Quraan nya cukup bagus.  Malu besar orang islam lama lama yang masih merangkak membaca muqaddam.  Mengapa?  Ustaz Farid belajar dengan tekun sedangkan kita belajar al Quraan sekadar melepas batuk di tangga sahaja.  Betul bukan?
3.5  mengapa berkata begitu?  Di Langgar ni .makmum tegar pro PAS.  Ustaz Farid mengimami solat maghrib dan isya di sini.  Sukar untuk mendapat kedudukan istemewa begini jika imam tidak bagus bacaan al Quraan nya
3.6  dia belajar di UKM dan Jordan hingga ke peringkat PhD
3.7  paling best ..isterinya orang Kubang Kerian, Kelantan
3.8  selagi ada isteri tua, jangan ambil isteri kedua dan ketiga
Ikut cara Nabi Muhammad s.a.w   Rasulullah tidak beristerikan nmbr 2, 3 .. semasa Sayidina Khadijah r.anha masih hidup bersamanya.  Amacam aban abang kita itu?  Can follow or not?
Ustaz ada juga menceritakan Sayidinna Aisyah r.anha cemburu sangat dengan Sayidina Khatijah ranha ..  rasululllah selalu tersasul memanggil khatijah sedangkan Aisah ada di sampingnya.  Ini menunjukkan rasulullah sangat sayang pada Khadijah walaupun Khadijah sudah lama meninggal dunia.  Sekarang ada tak benda ini terus berlaku di Kuala Lumpur , JB apartment mewah mewah? Full stop!

He..he..he..  sewaktu perkhawinan

Khadijah berumur 40;  Rasulullah berumur 25.

Still can go.
Allah taala bagi keremajaan kepada Khadijah di waktu perkhawinan tersebut.
Allah Maha Kuasa.
Bukan benda yang susah perkara ini pada sisi Allah Taala.
Bila bila masa sahaja Allah boleh buat macam macam.

Pernah Allah hentikan hari berterusan.  Masa tak bergerak.
Jika selalu kita perhatikan item bergelar ' masa'  berdetik
Allah Taala boleh juga STOP/ Berhentikan saat , minit, jam dari terus bergerak
Peristiwa?  tak ingat .. kerana saya sibuk berulang alik ke dalam tandas kerana sakit perut dan batuk (ketawa).

Rumusan:
Rasa rasa bagus juga ceramah Dr Ustaz Farid ini. Sayangnya 1 jam 15 minit sahaja.  Patut beri laluan  dia berceramah sepanjang ramadhan al mubarak ini.  Boleh?
Macam macam juga saya ceritakan kepada isteri saya sepulangnya saya dari Masjid Langgar.  Tanda saya boleh ikut banyak benda dari ceramah tersebut.  Rupa rupanya isteri saya tahu banyak benda mengenai Ustaz Dr Farid Ravi ini.  Alhamdulilah.

Stail dia bercerita .. sangat procedural, langkah demi langkah.  Berkat belajar di UKM dan JOrdan. Ini berlainan dengan ustaz ustaz lain yang mengajar secara 'ikut sedap/selera/musim' sahaja.  10 minit ikut kitab dan selepas itu .. terus komen peristiwa semasa seperti PAS, PKR dan Pribumi.

Sekian.
Wasallam



belajar Bahasa Arab

Posted by sazali

salam

Selagi hidup elok kita belajar banyak bahasa.

Saya yakin kita boleh in sya allah.

Kalau kaum tiongwa mampu menguasai 3 bahasa di negara ini,
mengapa kita tidak ?

Orang cina boleh menguasai 3 bahasa iaitu bahasa ibundanya Mandarin, BM dan BInggeris
jadi

saya mengambil keputusan untuk belajar Bahasa Arab dengan baik.

He..he..he..

2) niat?
boleh buat dakwah ke negara-negara arab seperti Saudi Arabia, Oman, Jordan dan Qatar.

3) Mengapa negara arab?
kerana negara ini menerima begitu ramai nabi nabi dan rasul semata mata untuk
membawa mereka ke jalan yang diredhai oleh Allah.

Tengok kepada gelagat pak arab mutakhir ini
mereka sudah banyak tergila dengan fesyen, ICT dan bolasepak.  Tak nampak langsung kumpulan manusia ini dapat apa apa kesan dengan dakwah nabi alahistus salam pun.  Mengapa?

Oleh itu baguslah kita orang melayu/jawa pergi ke sana
manalah tahu ..hijrah kita itu
Allah cukup gembira dan memasukkan kita ke dalam syorga.  Kita perlu berusaha sahaja, bekerja sahaja
dan taufiq hidayah ..Allah lakukan seterusnya.

Untuk berdakwah dengan orang arab , elok dai-dai mempersiapkan dirinya dengan bahasa resmi mereka iaitu
bahasa arab baku.

4) Saya pernah ke Morocco.
Ikut gaya, mereka faham Bahasa INggeris tetapi bila sudah lama berada di sana 30 hari
adalah didapati mereka 'action' sahaja.  Nampak sahaja faham BI tetapi tak faham faham apa yang tersurat dan tersirat bahasa Queen Elizabeth itu.

Jadi langkah terbaik ialah kita berdakwah dengan bahasa arab baku.   Senang kita baca dan sebutkan ayat ayat al Quraan ke muka orang arab ini.  Jnagan takut. Badan mereka sahaja yg besar .. jiwa kecil macam telur ayam / telur burung  puyuh sahaja.  Mengapa berkata begitu?  Jawapannnya senang sahaja..  mereka cepat terperdaya dengan nikmat dunia + kaum an nisaaaa.

Mempelajari bahasa mereka secara serious, doalah dengan harapan ..  ikhtiar kita ini Allah Taala ciukup gembira dan memasukkan kita ke dalam syorga.
Amacam?   Mustahil ke?

Angan angan ke?
Tak apa.
Dulu saya berangan angan juga buat PhD..tetapi saya 'go ahead' sahaja dengan azam itu, alhamdulilah,
tiba tiba setelah beberapa tahun berhempas pulas
Phd berjaya juga diperolehi.

Dulu saya berangan angan berkhawin dengan orang Selangor sedangkan saya orang kelantan..  plan
agar senang gi mari anak anak cucu cicit  belajar di kuala lumpur nanti
..  dengan angan angan dan langkah berani
saya berkhawin juga akhirnya dengan ibu zaki solihin, ilyas sobirin.  (ketawa)

Semua bermula dengan angan angan dan jom langkah demi langkah yang berani ..

begitulah kesudahannya.

Sekian.
Marilah belajar .. walaupun kita sakit , tua dan macam macam.  Jangan tunggu masa terbaik..kerana masa terbaik tak pernah ada kerana kita orang melayu ..
semua benda masuk dalam telinga dan otak kita selagi kita berada di kampung halaman sendiri.

Bagaimana?

Wasallam., maaf jika terasa,  bukan plan begitu .. maaf.



petty business

Posted by sazali

Salam


Last few days I was in Gua Musang. In english, we can call this place The caves of the foxes.

Gua Musang is about 2 hour drive from Kota Bharu and 4 hour drive from Kuala Lumpur.
Many greens here. Therefore every morning
I woke up to the rich place with so much oxygen and fresh air.

But I noticed 3 things

1.  The people here likes to open a small business in their own houses.
But everybody is selling the same thing.
If the neighbour is selling maggi mee, biscuits, bread and some cold drinks
The next neighbours are selling the same thing. I think they are doing this to pass their free time. I do not think they are making tons and tons of money.
I think this was exactly the same business done by their great forefathers under the big ancient  trees near the mosques or railway stations.  Nothing has changed much. They never have conquered other markets like what the chinese and the pakistanis are doing, right now.  Nothing venture nothing gain.

2. Most of them are driving 2nd hand proton cars. I think the cars are more than 10 to 15 year old models. Each car costs about 5K.   The drivers are old and if they passed away, their children wiĺl take over the protons.  May be this is the cause of all sorts of accidents here. Examples
an old car knocked down another motorist in the bushes. Both got no valid driving licences. So the police must be busy here.  Instead of catching the robbers, they are busy with old drivers and antique cars.

3.  Many of them can build their own houses with their own bare hands near the edge of a mountain.  A big bungalow cost them only RM100,000 (materials) while the cost of workmanship is at the minimum.  This is different from those urban people in Kota Bharu.  They are willing to pay 3 times more because they hardly have time to learn building a house.

but .. another trend

most of them likes to return to the bigger towns during the weekends.
so Gua Musang is quite  deserted on  Friday, Saturday and Sunday.  If a famous preacher comes to talk in the mosque, the hall may be empty.

if i was asked
do i like to live here with so much greeneries and fresh air
i think ..
no.

simple?
i do not like to have any addresses associating myself with the foxes.
( laugh).

Here the people from many places migrated to explore and open new areas beginning 1970s. In malay , we called them peneroka.   They opened up new areas and they grow palm oil and rubber. After few decades they got the ownership of the lands.  To speed up the economy the government invites big sawmills but these do not belong to the malays. I came to know that as the children work as lorry drivers and security personnel.

Wasallam






you are right

Posted by sazali

Sakam

Most of the time
You are right.

But sometimes
You cannot be right all the times.

Why?
5 reasons.

1.  Your knowledge is limited
2.  You depends on your sight.  Seeing is believing
3.  Allah shows HE is the boss
4.  You are just a creation.  Nothing more, nothing less
5.  You are just a Malay.  A malay never win anything in gold in the olympic.
So be it,  ok?

He he he.

Some examples look better.

A horrible accident.
We think all is dead.
Suddenly all passengers doing great.
See?

A malay cannot conquer a tall mountain.
Why?
The mother says .. come down please.
While pleading, the mother is crying.
Upon the sight of the mum
The malay cannot be strong.
We never win the race.
If we go against
Surely we will go to hell.
Pity you, pity me.
We cannot go overboard.
So we cannot be right all the times.

What can we do?p
Accept it.
For we are just a malay.
we are more muslim than all the arabs put together.  Great news, isn't  it?  Consult our PAS leaders.  Check whether they can win everything this PRU.  Doa.  U   right or me  right

He..he..he.

time to go home

Posted by sazali

Salam

After 10 days in the path of Allah
It is time to go home.

As a human being
One is happy to return to his family.

But upon returning
some jobs have to be done.

firstly
trying to help outside jamaah if they come to my mosque
why?
islam expands when there is hijrah and nusrah.
hijrah is when others comes to my town
while nusrah is to help the best that we can.

second
do dakwah once a week in my own town.
visit and talk about the fikir of Rasulullah s.a.w. among the neighbours, friends and others

while ziarah
we shall know what is happening in our locality.
people will know you.
thus your circle of friends will get bigger and wider.

i hope to go home
With repentance.
why?
i did not do my best.
this is because
we are trying to imitate what the blessed people were doing in dakwah
all over the world.

but dont worry
it is good enough
as compared to those
who did not even try at all
when his age is advancing all the time.

understand deen is to obey Allah.
if one can not obey, then one did not understand yet anything.
inspite of him carrying few donkeys of kitabs
if he can not obey Allah
then he has not understand much after all.  Pity one's own soul, my dear.

i believe
there is never a good time
when we are fully prepared  To give our time to Allah.
just look at the dead ones
are they ready when their time was up?
so just jump into the path of Allah in good or bad times.
let us do the job together.

tq.
please forgive me ya Robb.  I am returning home with lots and lots of repentance.
please accept me again and again in your sacred path,
your choice is the greatest present i can expect.  Nothing else matters.

wasallam

stupid man

Posted by sazali

Salam

Most men hates to be referred as stupid.
But that is the reality.

Why?
Observation

1.  Most men likes to take an easy route to happiness and wealth.
they take short cuts.
examples.  In businesses  they prefer shorter route.
after some journeys
they discovered a
longer experience is more important.
here they learn many tricks and obstacles and
from those obstacles, they can avoid similar mistakes in future.
Alas it was too late. At this moment they are carrying the expensive mistakes again and again. Why?  The competition is getting more intense.  They lost the grounds when the government was willing to help them at that time.

2.  Individual Savings could cure many illnesses.
but many prefer to take quick  loans from the banks and chetty.
They did not realize speed loans create accumulated interest.
soon the interest killed all his profit made.
Alas they realize this and it was already too late.

3.  At a senior age, it is not advisable to try business.  What more if you were once a government servant.  A business is different from a school. Formerly you were paid monthly but in business you can sell but can you handle debts?  People are owing you money.  Selling is easy but collecting what is due from you is another story.  More over, you can see many people dying each week, month in front of your eyes. So what else do you want to try  from your new venture.  Aren't you dying?  Why not you give your remaining time to be  closer to Allah.  From history, nobody has brought  any business to the grave. What we know they are bringing with them debts with the chinese, indians and many others.  See?

in sum
it is good to learn from mistakes.
but those mistakes ..please let others committed them.  You should learn from those

else you are a very stupid man.

Tq.
Wasallam



kerja

Posted by sazali

Salam

Kalau kita pergi ke Paka, Terengganu
Kita jumpa ramai orang berkerja Petronas,

Kalau kita pergi Melaka
Ada orang kerja askar

Kalau kita pergi stadium Merdeka
Ramai orang kerja bola

Kalau kita pergi Gua Musang, Kelantan
Kita akan berjumpa dengan orang kerja Ekon Jaya

Pendek kata
Kita masuk hutan pun
Ramai orang mengaku
Mereka kerja hutan,  getah dan sawit.

Hatta pergi sejenak ke Filipina pun
Ramai orang kerja gula.
Ladang tebu untuk bekalan gula.  Berduyun duyun orang manila berkerja dalam ladang tebu yg luas.

2)  tak ada pun orang mahu 'kerja agama'.

Kerja agama ialah kerja dakwah dan tabligh secara terang terangan.

Bila dakwah tidak dikerjakan
Timbul 5 masalah besar di seluruh dunia

2.1  masjid surau hanya dipenuhi dengan mereka yg sudah tua/ bersara
2.2  al quraan dan hadith jarang sangat orang merasa seronok untuk membacanya
2.3  anak anak muda lelaki dan perempuan sudah jauh dari amalan masjid suci murni
2.4  orang lain tak masuk islam pun  dan tragedi
2.5  sudah ada orang mula murtad secara diam dan tidak disedari.

Begitulah
Bila kerja agama mati.  Siapakah yang rugi?  Orang islam atau orang kafir tuan dan puan?

Sekian.
Wasallam.
Renung renung dan fikirkanlah.

good reading

Posted by sazali

Salam

Today after a bayan, I heard one hadith

Sayidina Abdullah bin Abbas r.anhu
Reported that
The Holy Prophet Muhammad s.a.w  has said
Lucky indeed ( good dunia and akhirat has been well  reserved) are those who have these four (4) things in him:
1.  A heart that is expressing his gratitude to the worldly pleasure that Allah has given him
2.  A tongue that  remembers  Allah all the time (zikir)
3.  A body that is patient with all kinds of hardship, tribulation and troubles thrown to him when he is in the path of Allah and lastly
4.  A wife that keeps her husbands property as safely as possible plus she keeps her chastity fully guarded while her husband is away.

Tabarani:  as kad as zawaid

untung orang muda

Posted by sazali

Salam

Dalam satu satu masyarakat
Terbahagi 2 kumpulan manusia iaitu puak muda dan tua.

Orang muda adalah mereka berumur 15 hingga 39 tahun sedangkan
Orang tua berumur 40 tahun ke atas.

Sifat orang muda ialah
Makannya banyak.
Tidur pun banyak dan mcm mcm lagi terutama tenaga mereka tinggi.
Kumpulan inilah target semua industri dan perniagaan.

Sedangkan puak tua
Sakitnya kerap.
Gerak gerinya semua perlahan
Dan banyak benda sudah menurun tanpa disedari. Perut turun, gigi pun jatuh satu per satu tanpa malu.


2)  antara si tua dan si muda
Ramai orang fokus kepada selera si muda.
Jika si muda suka satu satu fashion pakaian
Satu dunia akan berusaha menangkap trend ini.  Jika tidak, rugilah semua perancangan dunia.

Kurang perhatian diberikan kepada trend si tua.
Bukan apa ..

Trend si tua tidak bertahan lama.
Kadang kadang pihak industri boleh meramalkan sesuatu dgn tepat kerana selera si tua mendatar sahaja.

Bersambung.. maaf ok?

3)  dalam islam , banyak masa bercakap tentang mereka yang muda.
Merekalah harapan bangsa. Tetapi sayang
Ibu bapa ramai tidak bersungguh sungguh menjaga  anak anak muda.
Mengapa?
Andaian mereka boleh berdikari.
Mereka sudah berilmu.
Terpelajar.
Cepat menangkap banyak benda di hadapan mata mereka.
Mereka boleh diharap.

Jika anak muda ditekankan perkara agama,
Amalan mulia orang orang mukmin
Sudah tentu dunia akan maju ke arah
Kebaikan siang dan malam.

Ramai ibu bapa mati dalam kebahgiaan.
Sekarang ibu bapa ramai kecewa
Mati pun
Mata mereka putih dan tidak tertutup rapat.
Mengapa?
Frust layanan buruk anak anak mereka.
Harta mereka habis melayan kerenah anak snak
Ada yg mau beli rumah
Ada yg mahu beli kereta
Ada yg mahu mcm mcm dri ibu bapa
Kerana ibu bapa semua mampu.

Sddangkan balasan dari anak kepada mereka
Boleh dibilang dgn jari.

mengapa?
hasil didikan ibu ayah.
itu lah pasalnya.

kerenah anak semua dilayan.
didikan agama sahaja yg kurang.
adab bergaul pun kurang ditekankan..musim  kenduri kendara
anak anak tak minat ikut serta.

begitulah.



dunia tinggal tinggalkan

Posted by sazali

Salam

Satu hari Nabi Ibrahim a.s. meninggalkan istri dan anaknya Nabi Ismail di satu padang pasir yg gersang.  Tak ada orang arab marah pun.

Satu hari anakku meninggalkan isteri dan anak anaknya di negara ini.  Dia berangkt keluar negara untuk belajar.  4 tahun lamanya di London.
Tak marah pun famili dekat dan jauh atas tindakan  tersebut.

Ada orang India, Pakistan, Bangladesh
Meninggalkan keluarganya bertahun tahun lamanya.  Ramai yg miskin.
Dan suami suami macho ini datang ke Malaysia untuk
menjual karpet, tandoori dan mcm mcm.

Tak marah pun dunia IndoPak pada mereka bila isteri dan anak ditinggalkan dalam masa yg begitu lama.

Sekarang di sini
Macam macam orang kata
Tak patut
Tak patut bila
Saya tinggalkan isteri berhari hri
Bila keluar berdakwah.  Ada yang berkata saya gila. Merugikan wang dan masa sahaja.   Bila maksud akhirat, senang org chap kita sudah gila.  Kalau untuk tujuan dunia, semua ok.

Kenapa?
Kalau saya meninggal dunia terus
Bagaimana?
Bukankah ini satu proses
Kita mendidik anak isteri
Bahawa hidup ini pinjam pinjaman?
Saya dipinjamkan untuk mereka.
Bila sampai masa
Saya akan diambil oleh tuhan yg maha esa.
Untuk itu
kita kena bersedia.
kita bersedia untuk berpisah
bukan 3 hari
bukan 40 hari
bukan 4 bulan
tetapi untuk selama lamanya.

untuk itu
bagus kita berlatih sikit sikit
untuk berhadapan dengan satu masa
yg menyayatkan hati.  Istri menangis. Anak anak bermata merah kerana menangis.

yes
 .tiap tiap kita ditinggalkan.  Hendak atau tidak
itulah realiti.  Kita ditinggalkan ..

Oleh itu bersedialah.
wasallam

link

Posted by sazali

Salam
look at this branch or node.

Our houses.  Many people come from many houses.

A surau, mosque is a place where all muslims pray together on Friday.
a marhalah is a place where some dakwah work is organized locally.

A halaqah controls a number of marhalahs.

A markaz controls a group of halaqahs.

Sri Petaling is the head quarters of dakwah tabligh in Malaysia.

Nizammudin, India is the headvquarters for the whole world.  Without the link, we are forgotten.

----

Our houses are under the influence of a mosque.
Many mosques are under one marhalah, halaqah.
Example marhalah,   halaqah called gaal, pasir puteh.
After halaqah, there is a markaz.
Example markaz jerteh.  This control the whole Besut and Pasir Puteh.
There are more than 30 markaz in this country.
Sri Petaling controls the whole markaz in this country.

After Sri Petaling, masjid nizammudin controls thd whole centres throughout the world.  Control what? Do the work of dakwah.

The only way to get the link
We must be active doing the work of dakwah..  the
link is important.  All the prayers  of the blessed people is meant for  those who are doing the work of dakwah.
Once we are doing that
The help of Allah is near.  Allah says  in the Holy Quraan if u help the deen of Allah, them Allah will help you..

----
Malaysian police has a link with the Interpol. Any criminal can be caught and solved when the police force have a strong link between other police forces through out the world. Without the link, it would be difficult to handle all sorts of modern crimes.

In sum, we must build a link between ourselves and others. This is to ensure we can work together every time. With the cooperation, we can move to any country (god willing).  May Allah loves us in doing the work of dakwah. Ameen.

Qalashh.
Enough..

Tq.
Wasallam.

too much

Posted by sazali

Salam

Bila keluar dakwah
Telinga mendengar terlampau banyak

ALLAH
jibrael
Kehidupan dunia sementara
Kehidupan akhirat kekal abadi
Solat
Syorga
Neraka
Azab Allah
Nikmat Allah
balasan syorga
balasan azab neraka
susah payah nabi
azab sahabat sahabat nabi pernah harungi

2)  pendek kata
Mabuk juga otak ini mendengar benda yg belum kita jumpai
ada ke semua ini ayah?
betul ke semua itu?
He he he

Mengapa?
Hidup kita terlampau banyak
Dipenuhi dgn

Dunia
Sedapnya dunia
Seronok dunia ini
tv
inteenet
musik
filem
lagu lagu
bola sepak
peraduan memasak
Kaya
Miskin
Kehidupan yang senang
syaitan kasi hidup dunia menyeronokkan
Bila dah senang, buat apa pikir perkara yg miskin, derita, miskin papa kedana
Mati jarang disebut
Kita hidup selama lamanya
Dosa tuhan ampunkan
Syorga wajib hak kepunyaan kita.
Kita jumpa semua payah bila kita mati tetapi
Tak ada orang mati
Berlari pulang ke rumah ..menceritakan azab kubur
Mati
Mati tak boleh mintak
Cerita mati melugarkan
Cerita mati tak habis habis


Begitulah
Penentangan
Antara nafsu manusia  dgn macam macam yang ustaz ustazah dok ceritakan.
Tapi masjid surau sunyi dari sambutan pemuda pemudi
banyak benda tak laku.  Mengapa?

3) rumusan
iman kita sakit, iman umat tenat, tak ada iman, kafir?
banyak benda kita tak percaya, ragu ragu 100%
Azab kubur dgn nikmat dunia
baik fikir perkara benda manis manis
syaitan bisik bisik.  Kita sama sama di sana
baru sedap bawak g  kerja hari hari

sekian.
jgn mabuk ..sudahlah.
kita sudah jauh dari apa yg Nabi Muhammad s.a.w. ceritakan.
mengapa?
syaitan , iblis sudah lama menang.
waktu siang mereka menang
waktu malam lebih lebih lagi lahh
waktu muda mereka menang
waktu tua ..bnyk sudah mereka menang dgn selesa
mereka sudah tawan kebanyakkan hati dan jiwa kita.
oleh itu
jgn pura pura dgn syorga.
jangan berangan angan
tak jumpa kita semua benda tu

wasallam
bila dakwah dihidupkan
satu perjuangan yg sangat dasyat.
jika menang baru ada chance jumpa syorga.
boleh faham tuan puan?
syaitan sudah lama menang.
sekarang kita nak lawan.
lawan tetap lawan



mendengar 6 sifat

Posted by sazali

Salam


Pagi ni saya sedang mendengar 6 sifat para para sahabat r.a.
Ramai orang tua sedang mendengar ceramah dari pelajar politeknik PKB.
Mereka mendengar dgn penuh khusuk.

Sifat para para sahabat nabi

1.  Yakin pada kuasa Allah
2.   Solat
3.  Ilmu dan zikir
4.  Ikram muslimin
5.  Ikhlas
6.  Sanggup berkurban segala segalanya untuk agama.

Saya seronok melihat amalan ini diceritakan  iaitu
Orang tua sanggup mendengar sesuatu
Yg baik dari orang muda dari Dungun ini.

Baguslah.
Selalunya orang tua memberi ceramah
Dan orang muda mendengarnya.

Ini lain.
Budak berumur 19 tahun bercakap
Dan orang orang tua 50, 60, 70 tahun
Asyik mendengar buah fikiran budak muda tersebut.

Salah satu ayat budak muda itu ialah

Orang bergaji 10,000 rm  rasa tak cukup cukup
Tak berkat.
Tak cukup sahaja.
Asyik nak lagi dan lagi.

Sedangkan
Orang bergaji rendah rm500 hidupnya
Aman dan selesa.

(Ketawa).
Sedap budak ini berceramah
Tahu ke dia beza duit
Rm10000 dengan rm500?

Hanya  orang yang  ada pengalaman sahaja faham apa yg dicakapkan oleh nya.
yang seronok
orang orang tua sabar, mengangguk , mengiakan
apa yg disebut oleh budak muda dari Dungun ini.

Saya seronok
kerana orang muda sudah banyak memahami
nilai Rm10000 ..hidup tak selesa
sedangkan rm500..  hidup selesa aman dan damai.

Allahu akbar.

besar maksudnya ini.

kedua seronok ialah
budak muda boleh dilatih dalam apa apa bidang.
mereka boleh dilatih bercerita benda yg baik.
tetapi nak melatih perkara ini

ada usaha yg perlu dibuat iaitu
cari budak budak muda di sesebuah kampung atau bandar
dan galakkan mereka sama sama mengambil bahagian
dalam usaha agama iaitu usaha dakwah fi sabilillah.

jika budak muda
ini boleh menjadi leader / ketua
semua amalannya nanti
insya allah boleh
kita orang tua merasai nikmat kemanisan nya.  Pahalanya berrangkai rangkai.

benda ni
kurang sangat dilakukan.
sebab itu
budak budak muda hidup terbiar.
budak lelaki terbiar dan
anak dara orang pun dibiarkan begitu sahaja.  Rugi.

ini sangat merbahaya.
tetapi benda ni
jarang dinampak

hanya orang tertentu sahaja
dapat menikmati melihat dan merancang sesuatu
untuk kebaikan bersama.

bila budak muda bagus
maka kampung kita akan selamat.
bila budak muda mudi bagus
satu negara akan selamat dunia dan akhirat.

begitulah sebaliknya.
hancur negara jika muda mudi nya rusak.
inilah perancangan licik orang kafir terhadap negara islam.
mereka cipta sel phone dan kita tengok statistik
perzinaan semakin meningkat.
kes rompakan , kecurian bertambah tambah kerana anak muda mahu hidup mewah dalam kadar cepat dan menyenangkan.  Jika ibu bapa faham perkara ini,
mereka harus melakukan sesuatu sebelum nasi menjadi bubur.
langkah pertama, bawalah anak muda tuan menyertai jamaah dakwah ini.  Tak rugi pun.

ayuh untuk ini
siapa yg ready ..jom kira sama sama mengambik bahagian dgn kerja yg agung ini.
jom.

sekian.
wasallam


plan

Posted by sazali

Salam

Many of us are making some plans.
Some plan to do business.
Some plan to marry.
Some plan to move from a place to another place.
Everybody plans.

Not many plan to do something seriously about their life after death.
Why?
First, they do not see  what is there after this life. This is iman. Weak iman?
Second, most of us plan things within a short time.
say 1 month, 1 year from now.

types of planning.  Building a house bridge and etc.

But our plan depends on Allah.
if HE is pleased, all ok.
else we face many problems.

why problems?
because this world belongs to Allah.
we are just his creation.
we cannot see what is tomorrow.
if we can see everything
not many will travel on our horrible roads.
why?
we have the highest traffic accidents in this region.
so be careful.

in conclusion
we plan but we must rely
on the power of Allah everyday.  We pray so that Allah makes all our  plans materialize.
then we are saved from many  calamities.

tq.
wasallam






insya allah

masalah

Posted by sazali

Salam

Semua kita ada masalah.
Ada tu masalahnya kecil sahaja.
Contoh, bulb lampu dalam biliknya tidak bernyala dengan terangnya.
Ada tu masalahnya besar.
Contoh, dia didakwa rasuah 3 hari sebelum bersara.
Ohhshh.

Bila bermasalah
Ada orang tak lena tidur.
6 jam tidur rasa macam 6 tahun.  Hari siang tak datang datang.
Tu lah

Orang dah kata
Jgn main rasuah rasuah.
Kan sudah kena didakwa.
Payahlah kita selepas ini.

Tetapi masalah dunia
Berakhir dgn satu kematian.
Bila mati
Azab dimalukan oleh rasuah
Hilang dimakan zaman.

Tak boleh lawan
Masalah akhirat.
Di sana
Jika ada masalah
Masa kita berhadapan akan terus
Berpanjangan.

Contoh kita ponteng solat 30 tahun lamanya.
1 kali ponteng
Kita dimasukkan ke neraka 80 tahun lamanya.
1 hari di neraka bersamaan dgn 1000 tahun di dunia.

Matilah kita, nampaknya.
Azab selama lamanya.

Oleh itu  cepat cepat bertaubat nasuha
Dan gantikan semua solat yg hilang.
Berhati hatilah anak anakku.  Abh berpesan sahaja ni.
Sekian.

manusia

Posted by sazali

Salam

Manusia macam macam.
Warnaa kulit lain,, hati lain  nafsu nafsi masing dan seterusnya.

Bukan senang satukan manusia.
Nabi Muhammad s.a.w satukan umat melalui agama islam.  Bukti 1 bilion  manusia beragama islam.

Dengan nikmaat iislam kita bersatu hati walaupun kita berasal dari negara berlainan.

2) Sekaraang dlm usaha agama. Kerja agama.
Banyak dugaan bila ambik kerja  agama sebagai maksud hiidup. Ajak kepada benda baik dan melarang manusia dari amalan maksiat.  Mengapa sibuk sibuk sangat ni mengenai perkara ini?  Menyekat turunnya azab Allah pada bila bila masa.  Kita kena buat sama sama. Tua muda , kaya miskin, berpangkat atau tidak ..jom kita buat sama sama. Binavsatu jamaah dakwah dan tabligh.

umat dah semakin jauh dari agama.  Kalau di rumah, kita tak nampak kita bersalah. Contoh ramai kita leka menunaikan solat.  Ada terlucut terus amalan solat tanpa disedari.  Al Quraan jarang dibaca.  Kalau dibaca pun, bila ada jenazah dalam rumah. Ada ibu bapa mahir membaca. Anak cucu kurang mahir membaca. Kita lupa al quraan menarik rahmah dan keberkatan dari tuhan robbul alameen.  Untuk itu kena ada orang lain tolong ingat ingatkan.

memang ada dugaan bila berada dalam jalan Allah.

Pertama makan minum ribut sedikit. Kita kena masak sendiri. Makan jauh2 malam.
Kedua pakaiaan. Basuh senddiri.
Ketiga sakit demam  di masjid masjid, surau surau..kena bersabar. Bantuan agak lewat..
Keempat,,  tak ada  sanjungan dan bunga manggar bila berada di dalam keadaann begiini.kalau ada nyamuk, nasiblah.
Dulu berucap dalam radio dan TV, semua orang bayar. Sekarang semua kenacpakai duit sendiri.  Kurban duit habis habis untuk agama.

Harap harap pengorbanan ini membuat kerja agama, ajak manussia berbuat baik, amalan bbaik.  Allah ampunkan dosa kita. Dosa dalam 1000 bentuk. Celik mata ada jer dosa. Dari pagi ke malam kita mungkin banyak berdosa. Dosa pada ibu, dosa pada ayah. Degilnya kita. Dosa pada anak2vdan mcm mcm.
Tuhan terima dan membalasnnya dgn syorga.

ayuh kita buat sama sama.
semua amalan tuhan kira satu per satu.
berniaga dgn Allah.  Ini satu bisnes yg besar.  Percayalah.
Ameen.


itu jer.
wasallam

p/s
dalam kawasan pendalaman kelantan
internet kurang bagus. Maaflah.


why tak lawan

Posted by sazali

Salam

Dulu parti PAS lawan serba serbi UMNO buat
Itu 1990an hingga 2010

Sekarang PAS dah lain
Mengapa?

Frust juga sebagai rakyat Kelantan
Bila lawan tetap lawan

2)  ini pendapat aku jer.
Tak nak pembaca setuju bodoh bodoh jer.

Dulu pengikut PAS ..sering mengkafirkan orang
SaMpai satu peringkat kenduri PAS  depa tak ajak oraNg UMNo datang
dan vice versa.

Ada masjid 2 imam
Imam PAS  dan Imam UMNO
sembahyang jumaat 2  kumpulan
Contoh di Besut, Terengganu

satu lagi

ustaz uztazah PAS besar bilangan adalah alumni universiti luar negara seperti Mesir, Jordan, Syria, Pakistan, India

ada jugak ustaz ustazah lulusan FI  di negara ini sahajya.
Cara mereka berceramah lantang dan jelas

satu lagi geng
lulusan profesional
seperti jurutera, doktor luar negarA.
Mereka pun ada kefahaman anti kerajaan tetapi sayang islam

bila ada benda pelik pelik berlaku
bukan urusan agama 100%
PAS perlukan geng pfofesional membantu mereka.

3)  sekarang
geng profesional dalam PAS
dah tak ramai sangat dah.

maka cara mereka melihat masalah berlaku di sini
adalah dari perspektif org org lulusan agama
Sahaja.

Mat Sabu dah keluar PAS
kamaruddin Jaafar dari Tumpat  pun dah lama exit PAS
sudah tentu ada benda tak kena di

antara geng profesional
dengan geng ustaz ustszah.

4)  saya sempat belajar macam macam dengan arwah Tok Guru Ustaz Nik Aziz Nik Mat di Pulau Melaka. Al fatihah.  Banyak berkesan ilmunya pada pendengar.  Kehidupannya sebagai Menteri Besar Kelantan pun payah dah rakyat jelata nak tengok orang seperti ini.  Didoakan TGNA  aman di sana. Ameen.

5)  melihat trend ini
PAS mungkin boleh tawan lagi sekali Kelantan, Terengganu dan Kedah
setakat tu jer lah.

tak boleh control satu negaRa.
rugi
rugiRugi

maaf
fikiran orang PAS sedikit sebanyak mirip kpd cara orang arab berfikir.
bila dia kata halal
semua orang mezti ikut ..halal

tak boleh ambik jalan lain.

orang arab bila bermain bola, asyik nak menang jer. Payah nak terima kekalahan. Dengarlah cara mereka bercakap atas padang bola ..asyik wallahi  jer.  Dah aku skor gol,  menang geng aku lah.  Apa nak  wallahi  nyo?

begitulah. (Ketawa)

5)  dulu sedap juga baca akhbar Harakah
banyak circulation nya setiap minggu 2 kali

sekarang tak mcm dulu dah

isu banyak tak sedap dibaca, dikupas oleh guru guru melayu
anti establishment

6)  sempena malam jumaat
kita doa negara ini
tak terbakar
mcm negara negara di luar sana, sudah lah.

sekian.
maaf sangat sangat jika tak betul idea dan pandangan saya ini.  Saya guru.   Tak boleh lawan kerajaan.  KJ  saya selalu berpesan.

wasallam





ibu dan bapa

Posted by sazali

Salam

Awak ada ibu
Kita pun ada juga.
Awak ada bapa.
Kami pun begitu juga.

Orang barat ada ibu bapa
Orang timur pun begitulah juga.

Hasil paduan ibu bapa
Terjadilah kita.
Tanpa ibu bapa
Tidak mungkin adanya kita.

Oleh itu kita kena respect hormat mereka sepenuh penuh hati.
Tak kiralah mereka petani ke
Nelayan ke
Atau Perdana Menteri.

Hormat tetap hormat.
Mengapa?

Al Quraan mengajar kita begitu.
Banyak tempat
Kita diminta doakan kesejahteraan mereka contoh
Ayat terakhir   surah Noah.

2)  tetapi dalam sejarah manusia
Semua model ibu bapa cukup sempurna.
Cakap mereka cantik
Senyum mereka cantik
Tingkah laku mereka serba serbi cantik.

Betul ke ini?
Zaman sekarang
Ada pasangan ibu bapa cukup cantik
Kita nak apa jer
Semua settle.
Tak dapat mlm ni
Esok sudah tentu adalah tu.
Untunglah engkau.

Ada tu semua brutal
Ibu brutal
Ayah pun brutal.
Cakap ibu kasak
Cakap ayah 2,3 kalilah kasakkk
Kadang kadang anak mereka berdoa
Biarlah geng brutal ini
Disambar petir , kilat sambung menyambung
Jika tidak anak anak dari geng brutal
Dah mati dikerjakan mereka.  Tak cukup umur semuavdah mati one by one
Apa boleh kita buat?
nak respect ke  mereka ini

ada tu pula
ibu brutal
ayah masya Allah so nice
malam malam
bila ibu mengamuk
ayah turut bersembunyi dgn anak anak
dalam almari dapur.
why?
tak mahu menghuru harakan keadaan
maklumlah

sekarang rumah flat
rumah teres 1 tingkat
rumah teres 2 tingkat
Pangkat jer besar
takut dgn bini sejak dulu sampai sekarang

sifat ibu brutal
saiz ibu cukuplah besak
jari dia besar, tak caya
tengok time dia meramas, uli  gandum buat kueh per per
peha?..jgn cakaplah
ayah?
doakan
agar ayah day to day survive

satu set tu pulak
ibu so timid
ayah so fierce
contoh orang afghanistan

ramai isteri mahu tuntut cerai d sana
di sana
hari hari mau
tak ke mati  engkau?

dalam akhbar
minggu lepas
ada suami di benua India
silap isteri kecil jer
tetapi hukuman oleh pak  afghan
Astagh firullah hal azeem.

Dasyat
takut nak tulis di dada blog ini
mengerunkan

entahlah
mengapa tuhan biarkan
binatang buas ini bermaharajalela

tuhan mesti dah lihat
Segala hukuman pak afghan kenakan
why tuhan
tak masuk campur?
kasihannn

nasihat saya
bapak emak melayu
bapak mummy  indonesia
waspadalah ..menantu dari daerah itu

silap silap
milah 100kg zaman remaja
tiba tiba 3 tahun selepas berkhawin
berat badan dah tinggal 10kg

why?
Azab  abang  azab

rumusan
bersyukur if ibu ayah  bertimbang rasa
jika tidak
berdoalah apa apa yg tuan puan suka
Allah maha mendengar.

Sekian
Wallahu aklam

practicing a lot more n more

Posted by sazali

Salam

When we play football
We practice a lot.
Why?
Practice makes perfect.
We practice dribbling
We practice penalty kicks
And many more.
One day when we go to the final game
In the national stadium
We shall play very well.
No team play a final game without practising.
They practice a lot.
As directed by the coach and higher officers.  Without proper practice,
some players will be out of breath  chasing the ball for 90 minutes.
Some suffered
From cramps and many more.
why?  They lack serious practice.

Strange indeed among the muslim community
In solat fardhu
We did not practice much.
We did not practice solat sunnat (optionals)

Many of us
Once we enter the main hall in the masjid
we just pray solat jumaat. 2  rakaats.
as a result, we lack focus.
our doa is blur
many rushes home after jumaat
therefore we can understand
why our prayers are so poor in terms of quality.
The men cannot teach the ladies many things about islamic views. Why? We did not practice much listening, thinking and talking.

To be near to Allah
we must practice
try doing tahajud, dhuha and awabim
try?

why Allah?
He is our sustainer.
He gives us lives and
He is also the one who takes away our lives.

By practicing in optional solats
this will improve our skills in focusing.
we can doa better
try and structure our doa as properly as possible
by doing so
we can be a stronger force
with the help of Allah.

i hope u can see
My intention of writing this.
we must practice reading the quraan as properly as possible.
we cannot read the quraan poorly.
we must learn.
Learning is compulsory.
if we make an effort to learn
Allah will make things easier for us.

in summary
let us spend some time
practicing our recitation of the Holy Quraan
and let us learn it from the right teachers.


MAY Allah helps us. Ameen.

wasallam


terlampau pandai

Posted by sazali

Salam

Orang barat , segelintir terlampau pandai.
Mcm mcm rekaan mereka hasilkan dgn izin Allah. Cell phone adalah ciptaan orang Sweden.

Orang kita pun pandai juga
Tetapi kita banyak sangat merendah diri..
Itu bukan idea saya. Kawan saya punya lah.
Banyak sgt sorry.
Pagi sorry
Tengah hari sorry
Malam pun sorry.
Kalau berlawan berlari
Kita kalah kerana banyak masa mohon maaf.

Lagi pun
Bila bnyk sgt rekaan yg menonjol
Ada chance kita sombong.  Takabur.
Bila sombong, tempat paling sesuai neraka.

Begitulah
Cerita ceriti untuk pagi ini.

so bagaimana?
mana bagus
jadi orang barat
atau jadi mcm kita ni  sampai bila bila?

he..he..he..
kasihan tengok org kita terlalu absorb dgn strategi licik orang barat.
Ramai kita tak khusyuk sangat mendengar khutbah. Tak serious berzikir selepas solat fardhu di masjid.  Tu lah.  Tetapi kita selalu pandang buruk kpd orang barat. Walaupun bnyk benda orang barat buat
membantu kita orang timur
kita asyik kutuk mereka jer.  Mengapa  yer?

Adakah ini sifat terbaik dari hasil didikan agama kita?

wasallam

begitu ke tuan?

Posted by sazali

Salam

Ilmu wajib dicari.
Kalau kita ada masalah penyakit kanser kita kena tahu
Sejarah dan cara merawatnya.

Ini kita dapat dari doktor yg diiktiraf.
Kita tak boleh dengar dari sebarangan orang kerana kita yg sakit. Penyakit jangan didimpan.  Bersegeralah ke hospital untuk rawatan.

2)  sekarang ramai doktor jadi- jadian.
Berbekalkan sedikit resume mak chik sudah boleh beri ubat.  Mcm mcm ubat ada di dapurnya.

bukan setakat ubatan penyakit kanser
sakit puan ada,
sakit tuan pun ada.

masya allah.

Menantu saya belajar di India. Bnyk tahun juga dia belajar ilmu kedoktoran.
minggu hadapan final exam
pertengahan may 2017 baru tamat programnya dgn universiti india.

begitulah.  Seorang doktor menimba ilmu di luar negara.

3)  apa nak cakap ialah ilmu kena dituntut dgn kadar segera dan bersungguh sungguh hati.
kalau tak ada kesungguhan payah kita nak perolehi ilmu yang sebenarnya.

fadhilat menuntut ilmu
burung di angkasa dan ikan ikan di laut berdoa Allah ampunkan dosa kita.

4)  saya perhatikan ramai pesakit meninggal dunia di hospital kerajaan.
jika ditanya ahli keluarga si mati
Ramai memaklumkan bahawa si mati sudah lama membeli ubat secara online dgn rakan taulannya.

bila dimasukkan ke ward
penyakitnya sudah berada di tahap sangat kritikal dah.

begitulah khabaran hari ini.
kita jangan buat kesilapan ini lagi.
jika sakit
pergilah berjumpa doktor.

ini adalah ilmu. Jika sakit, bersegeralah berjumpa doktor.
Kalau doktor kata itu ini berkenaan penyakit kita, telan sahaja sudahlah.  Jangan bergaduh pula dengan tuan doktor.  In sya Allah terbaik.

sekian.
wasallam

p/s

satu zaman yg lalu
anak saya patah lengannya.
Saya pergi berjumpa bomoh patah.
Dr Balkish Kota Bharu tak happy jer cara saya bertindak.  Mengapakah agaknya?


happy news

Posted by sazali

Salam

Most of us would like to hear good news everyday.
This puts  their spirit up for the whole day.

Examples.

1.  Congratulation, you gonna be a mum soon.
2.  Congratulation.  You are promoted as an Education Director effective today.

As a result being a leader what should we do
Knowing that the sub ordinates love to hear good news?

But reality is reality.

Some of us are always positive.
Some negative and some in between.

##  at present we have 500,000 unemployed graduates.
Most are ladies.
If we have 3  girls who are unemployed
What are we going to do?

Online businesz?

That is good.
But the point is how to make somebody buying from us all the times when the mass of the population do not have any job at the moment.

we must have a strategy.

I went to a business seminar last week .  Tuan Fahdi was on Evo Funnel.
i think it was a successful seminar.
fyi,  3/4  seats were taken by  the ladies.
They were doing well looking at their appearances , mood  n smiles.He..he

me?
i was ok.
but i stopped listening at 0600 pm.  Time to go home.

actually the event ran until 2200 hours.

my god.

In Malaysia we have 5 times daily prayers.
then my biology
tells me ..  i must take my food on time.

thats why
i am what i am.

(Laugh)

At this old age
my children kept asking
are u coming, daddy?

dinner

he..he..he

difficult to focus.

i think next time
i must go overseas.

then i learnt better.

the good news is .. i learnt something good about online bisness.
Tq.

wasallam

p/s

introduction RM30
hackers funnel  RM2779
see?


examination

Posted by sazali

Salam

As a student we always sit for an examination.
This is to test how much we have learnt throughout the year.

If we passed the examination, we are given a certificate of achievement say GCE O levels , GCE  A  levels.

Similarly if we are a teacher
We sit for an examination such as PTK3, 4, PTK5 (pencapaian tahap kecekapan).
this is to test how much we have understood the education system, philosophy and some political forces that influence the education system.

As a teacher,
i agree whole heartedly the concept of testing our teaching skills, contents and attitude.
by passing the test we become better teachers, lecturers and adminstrators.

Now the teachers did not undergo this type of examination any more.  May be not many teachers could pass especially the principals.

they build 8,8,5,3 system instead.
a junior teacher at grade DG41 can apply to be a senior teacher after 8 years in the service.
if he waited 8 more years , he can apply much senior teachers post at DG48. Three more years he can climb DG52 and soon DG54.  Therefore any teacher  can enjoy maximum pay within 25 year service.
all this brings better pay structure for the teachers as a whole.

The government believe if the teachers are happy
they will perform better in the classes and in the schools.  Imagine one school , we have eight  DG54 teachers.  Brilliant!  Where as in the faculties of a certain university, there are few associate professors  at DS54 scale.

if the teachers are happy
they can teach better.
thats the theory.

but not all teachers are happy when they found out that their 'poor' friends were also promoted based on some other factors and influences.  As a result, they are enjoying the same benefit like the strong and effective teachers at school.

so it is better to implement PTK3  exam instead of automatic promotion based on time of services.

alas PTK3 did not last long.  I think it ran 5 to 8 years only because it was reported
there were many failures among the teachers n lecturers.

More over it cost a lot of money to implement PTK3 in the local universities.

The above failures indicated 1 strong point
may be the teachrrs lack in content, pedagogy or phylosophy.

I am happy i sat for ptk3  and passed the exam after a 3 week course. It was run by UTM skudai professors.
Alhamdulilah.
out of 100 candidates only 40 made it.  It was in 2005.
He.he..he..

In Malaysia
we like to pass every body.
Thus they put automatic promotion for teachers using 8,8,5,3 ladder.  In doing so, the government is spending so much money just to keep the teachers very happy. We have nearly 430,000 teachers now.  I  think all are happy with bigger pay cheque.  Soon the retirement age will be extended to 62 or 65.  Very good?


Tq.
wasallam






masyarakat ber budaya

Posted by sazali

Salam

nak ketawa saya bila ada orang besar tiba tiba nak timbulkan
masyarakat berbudaya tinggi.

pertama Malaysia dgn penduduk asal melayu, cina dan india.
mereka ini dah melalui skop ilmu yg sama sejak di bangku sekolah lagi
kedua Malaysia menerima pekerja asing dan pengemis asing dgn saiz pelukan yg besar.  Musim pilihan raya, cara menerima orang asing cukup mengelikan hati.

ini bermakna banyak autar dan tipu muslihat.  Rujuk Tun Mahathir.

In sya Allah .. topik sedang dibangunkan.

PM  kita sebut bendaalah ini.  Masyarakat budaya tinggi.

2 sifat utama masyarakat berbudaya tinggi

pertama,  ada ilmu.
ilmu bukan setakat agama islam fardhu ain , kifayah , pahala, dosa sahaja tetapi merangkumi banyak seksyen kehidupan kita masing masing.
ilmu kesihatan =  makan makanan yg bersih, halal
ilmu teknikal dan vokasional =  boleh baiki sendiri alat alat dapur tanpa bergantung dgn orang orang lain
ilmu komputer =  tahu surf websites yg tepat
ilmu masak memasak =  boleh memasak sendiri bila bila masa
## Masyarakat suka membaca,  bukan baca UM  atau Metro sahaja tetapi melebihi benda seringan beginilah
Dan lain lain lagi.

kedua, common sense.
kena guna otak kita banyak banyak.
2.1  jika tandas jenis mencangkung..kita mencangkunglah
2.2  jika tandas berbentuk duduk,  kita kena duduk dan buatlah bisnes kita cepat cepat.
benda ni 100%  gagal negara ini.

hancur tandas ..semua basah dan menjijikkan.
entahlah bila nak baiki budaya tandas ni.
2.3  stail pemanduan kereta.  Kena sopan sikitlah.
kena amal sedikit konsep bertimbang rasa.

ini pun ke laut juga.
ustaz, ustazah pun tak boleh amalkan konsep bertimbang rasa atas jalan raya.
kalau begitu
apa nak diharapkan dgn orang orang lain seperti penulis ini.
tak percaya cuba perhatikan gelagat semua pemandu
di seluruh negara.  Statistiks kemalangan di sini membuktikan bahawa cara memandu kenderaan cukup menakutkan di negara ini

2.4  kita kurang berterima kasih
di jalan raya, orang buat baik kpd kita ..ucapkan terima kasih secara verbal atau bahasa tubuh
2.5  janji jarang menepati masa

kalau buat mesyurat meeting jam 1000 pagi
tak banyak meeting dapat dijalankan tepat pada masa di atas.

kalau mesyuarat taraf 5 bintang pun payah nak tepati
apa nak diharapkan benda benda lain.

oleh  itu
semua idea  masyarakat budaya tinggi hanyalah teori dan angan angan sahaja.
Mungkin kurikulum pendidikan kena sedikit overhaul.
mungkin ibu ayah kena masuk kelas semula dan belajar benda benda asas di atas.

jika tidak ..angan angan sahaja lah.

2.6   budaya rasuah cukuplah tinggi dan memalukan
KSU kementerian pun mengamalkan rasuah
jurutera kanan pun ikut serta
menteri, ketua kampung pun ada main main di  bawah meja
polis , tentera , imegresen 2 x 5  jer

2.7  makan minum jangan membazir
Setiap tahun pihak hotel memaklumkan bahawa banyak makanan dibuang di negara ini.
5 ton sahaja makanan dibuang.  Tetapi orang ada budaya tinggi, mereka makan ikut saiz perutnyalah.

dulu negara syria kaya.  Tetapi disebabkan budaya suka membuang makanan dalam kalangan rakyatnya,
sekarang syria sudah menjadi negara yang hancur dan miskin.  Astagh firullah.

melihat benda benda di atas,

rasa rasa ..tahun 3030 baru boleh kita ceritakan bendalah ini sekali lagi
masyarakat budaya tinggi.


Sekian.  Harap bersabar  mana ada bendallah ini bro.
Wasallam

hypocrites

Posted by sazali

Salam

Hypocrites are those who are having a double edge swords.
They cut you both left and right.

One minute they confessed they are the true believers in Islam
The other minute the did some bad things as bad as the disbelievers.

2)  signs of hypocricy, munafiqeen

2.1  when  they talk they cheated, bluffed
2.2  they did not meet their early promises
I.e.,  they broke their earlier promises
2.3   not amanah  trustworthy
2.4  they did not do what they talked

To be on  the safe sides
Checks  the above points.

Do taubah
Repentance

Allah is great
Allah pardons  us
Allah merciful ,  benevolent and fair.

Allah is always ready to pardon , forgive us.
common  bro
common sis

Tq.
Wasallam

good versus hot money

Posted by sazali

Salam

Good money is those income that we got halal from islamic point in view.
Good money comes from our struggle getting the income within a period of time say a week, a month or a year.
Teaching for  a month we got pay.  The money here is good money.

We are careful with spending good money.
First we give some to our old parents.
Once they got our gift, they will doa for us so that
We are healthy, wise and productive.
Second, we pay our dues examples the rent, hire purchase, food, education and many more.
Insya allah by doing so, we lead a harmonious life.

This is different from hot money.
Hot money comes from haram means examples robbery, theft , cheating and graft.
Hot money did not come as planned.  It came from bad companies, gangsters, prostitutes, pimps and many more.  It is so sad to see policemen are taking hot money.  Sometimes they eat the ayam first.  They eat the chickens with their friends and also their bosses.  Astagh firullahal azeem.  All sorts of video recordings were made.  But this is all hot money.

Therefore we tend not to be careful with hot money.
Examples
From hot money people bought expensive houses.
From hot money they buy ridiculuos items
Like jewelleries,  hand bags, RADO n Rolex  watches, computer gadgets etv.

They try their best to dispose the money as quickly as possible.
How?
Once they went for overseas trips
They spend the money like everything.
They did not think about life after today.

Thats why
Some of them are seen spending millions of RM within  2 days.

By getting hot money
They make horrible films with non muslims, jews and kafiruns.
but they forgot 1 thing.  Our bad directing never reach the levels of badness of the americans.
As muslims we should know what is good and what is bad.
This is to protect the faces of our parents since our parents are so regular doing umrahs and hajj.  More over our daddy talk good to the rural people.  Same goes with our mum. She always highlight what she did all this while .
But hot money
Did not make a child thinks like me nowadays.
pity

as a conclusion
let us warn ourselves
we are accountable with our money.

do taubah
and come back to the right path.

tq.
wasallam




perkara yang lepas

Posted by sazali

Salam

Orang bijak selalu berpesan
Jgn disebut perkara yg lepas
Nanti merusakkan badan.

Di sini merujuk kepada saat indah
Perkhawinan,
Persahabatan,
Pergaulan dan mcm mcm.
tiba tiba mereka berpisah.  Bercerai. Bergaduh. Berperang dan mcm mcm.

2)  tapi nak tanya sikitlah
Nanti masuk israk mikraj
Ustaz ustszah cerita mcm mcm.
Kenapa disebutkan lagi?

dalam neraka, Nabi Muhammad s.a.w nampak bagaimana pompuan berzina diazabkan.
bagaimana perempuan yg suka mengumpat
lidahnya diguntingkan setiap ketika.  Gunting, cantum balik dan gunting lagi dan lagi.

dalam satu ketika, syorga di bawah kaki ibu.  Si kena azab tadi bukan ibu ko?
hok mana satu nak follow ni?

Kalau tak sebut tak boleh kah?
Ceritalah benda benda best ke
Tak boleh ke?

Itu syaitan iblis kasi flag.
Bnyk sangat masa kita umat islam bercakap pasal benda2 yg lepas.
Mungkin merusakkan badan.

Ha..ha..ha..
Sekian.
Wasallam

struggle

Posted by sazali

Salam

As parents we do not want our children to get their things easily.
We want them to struggle a bit here and there.  There are few reasons to this.

Let me give 2 examples.
1.  Getting a new dictionary

A dictionary can easily fetch RM50 nowadays.
We can buy it now but it would be better to see
Our children  save some money daily to get the book.
Say 50 sen a day from their pocket money.
After they had saved RM35
We can top it up in order to get the dictionary.

If we do this
We train our children to appreciate some of their saving habits and also our part as their parent.
This would push them to be a good citizen of this country.  Here the values called appreciation, struggle and kindness.

2.  Going to school

now most children are sent by van, car or bus to schools.
they just wait for the buses in front of our houses.
sometimes we should let our children cycle to school say 5 km.
in this way, if anything untowards happen to the public transport
they can find their way to school easily.  Else they will cry for our help when we are already 100 km from home.

the above examples are a form of struggle that a parent trained their children.

i noticed that
they become more independent when they grow up after some sorts of struggle they went through.

this is different from those parents
who do everything for their loved ones since they were 5  to 20 years old. What ever the child wanted, the parents will fulfil it.  If not now, tomorrow. Magic?

in doing so
if they lost their lives suddenly in the traffic or in the air
their children were not trained
to face any sort of difficulties.

this is bad for the child himself.

by instilling good values among our children
we are preparing them to be a good and responsible man and woman later on.

We will feel proud of producing such honest children for our family and the nation.
According to the statistics from the Home Welfare
Many couples are divorcing each other. May be they cannot face any little hardship like money, feelings and transactions.  If we go deeper, some of those who divorced were mostly very pampered by their parents and grandparents.

think about it, ok?

thank you.
wasallam