tak boleh lari dah ..

Posted by sazali

Salam

Hari ni dah Hari Raya ke empat.  Cepat sungguh masa meninggalkan kita.
Sedia atau tidak, masa terus berlalu.  Dia tidak menunggu sesiapa pun termasuk penulis hina dina ini.

He..he..he..

2)  Kalau pasangan hidup mu seorang guru, rumah mempunyai banyak buku.  Tak leh lari dah ..  anda terpaksa mengemas buku , pencil, pen, kertas peperiksaan dan sebagainya.  Mengapa?  Pasangan hidup tuan adalah guru.

Begitu juga jika pasangan hidup anda seorang ustaz/ uztazah ..

badannya akan berbau minyak atar dari padang pasir sama ada baunya kuat, kau kau atau lembut.  Mulutnya terkamit kamit dengan zikirullah seperti Subhanallah, Alhamdulilah dan Allahu Akbar.  Dia juga akan membeli kaset al Quraan, ceramah politik dan macam macam berkaitan dengan masjid, surau dan sebagainya.

Jika pasangan hidup tuan seorang nelayan .. tangan dan jari jemarinya ..akan berbau ikan.  SEdap atau tidak bau - bauan dari tangannya ..begitulah nasib badan tuan.  Takleh lari dah ..

You just cannot escape. Bau tersebut adalah trademark pasangan anda.
Terima sahajalah.
Jangan bergaduh pula.

3) jika pasangan tuan adalah seorang yg kuat puteri UMNO ..
ada stailnya sendiri.

JIka dia orang kuat muslimat PAS Kelantan .. ada sifat sifat nya yang tersendiri.
Takbir!

He..he..he..

4)  Jika kita mahu hidup tenang dan aman ..setiap kita mesti menerima benda benda ini se ada-adanya.  Hidup atau mati!

Itulah hakikat hidup kita bersuami isteri.

5) Aku gila buku. Aku banyak menghabiskan duit untuk membaca, menulis dan macam macam.
Mengapa?  Aku bekas guru, pensyarah dan macam macam.

Walaupun sudah bersara .. otak aku kena ada makanan untuk minda aku tersendiri.

Tetapi pasangan aku .. lain pula.
Dia suka semua benda di rumah..diletakkan secara tersusun, rapi dan kemas.  Banyak masa dia habiskan untuk maksud ini.  Kalau di IPT / IPG / politeknik ada menawarkan kursus kemas mengemas .. saya rasa pasangan hidup saya ini ..  adalah pelajar yang paling sesuai untuk kursus DKM1/  diploma kemas mengemas Sem 1.

Ha..ha..ha..

Apa apa pun ..bersyukur juga.
Kita kena bersyukur dengan apa yang ada.

Dengan keberadaannya ..rumah kami cantik dan indah. Sedap mata memandang.
TEtapi bila dia terlampau takzub dengan operasi kemas mengemas ini ..
adalah benda yang hilang( tersilap letak) seperti:

5.1  buku bank
5.2     buku hutang apek roti
5.3 draft kertas peperiksaan
5.4  report review jurnal paper
5.5  statement bank
5.6  dan macam macam

Mengapa?

Jawapannya mudah sahaja.

Dia mengemas tanpa mengetahui nilai sesuatu itu.  NIlai????
Dia bukan ahli dalam bahagian yang kau ceburi.  Padanlah muka hang.

Kalau dia bukan toke ikan ..  dia peduli apa dengan statement pembekal dan peraih-peraih ikan yang lain.

Kalu dia bukan Pengetua/ Guru Besar .. dia peduli apa dengan kertas memo ..  mungkin memo itu sudah dimesinbasuhkan olehnya.

Yang penting .. semua benda sudah CLEAR dari pandangan matanya. Berehsss ... 

Ha..ha..ha..

6) Hasil pertembungan cita rasa . .. kadang kadang boleh membawa .. pergaduhan kecil/ besar / WAR.

So far ..saya cool sahaja.

Apa boleh buat ..Tuhan sudah hantar orang begini untuk aku.
Terima sahajalah.

Nasibbbb badan.

Kalau bergaduh pun .. anak anak besar kami tak kan menyokong aku.  Mulut mereka mesti terkeluar ..

statement berpuaka

Omak manalah tahu benda itu.

Jeng jeng jeng..

jom kita ke masjid.
Doa sahajalah.. bersabar itu 1/2 iman.  Bacalah surah wal asri.  Ada sebut 'sabar'.

Sekian.
Tak leh lari dah..

Wasallam.

nikmat sihat musim raya

Posted by sazali

Salam

Musim raya ..  hendak sangatlah  kita sihat.
Mengapa?

banyak sebab.

Kita tak nak orang bertanya kita sedikitpun  pasal penyakit.
Kita tak nak orang bersedih hati mengenai penderitaan yang kita tanggungi.
Kita mahu semua orang ceria dan bergembira.
KIta mahu semua orang yang berkunjung ke rumah ,  mereka dapat makan juadah dengan selesa tanpa memikirkan pasal itu dan ini.
Contoh memikirkan pasal peperangan antara Israel dengan Pelestin, boycott Saudi dan kawan kawannya terhadap Qatar, harga daging lembu melambung lambung musim Ramadhan yang lepas dan macam macam.

Bila mereka sudah pulang .. barulah kita ceritakan pasal penderitaan kepada diri sendiri.  Ha...ha..ha..

--
  Macam macam happenings
Raya pertama dan kedua tahun ini 2017 sudahpun berlalu.
Seronok juga.

Ada ex-students datang berhari raya.
Ada staff FSKTM UTHM datang berkunjung lagipun rumahnya hanya 30minit sahaja jauhnya.
ada abang ipar dari Bukit Mahkota Kuala Lumpur datang juga
tok besan Kota Bharu pun datang juga bersama sama dengan anak menantunya.  Ramai sungguh hari itu.
Saudara jauh dari Melaka, Kuala Terengganu, Sungai Buloh Selangor  ada berkunjung juga bersama-sama dengan 6 anak daranya walaupun waktu malam ..  hujan turun bukan main lebatnya.

Saudara mara terdekat di Kota Bharu  ..belum ada mungkin kerana rumah kami jauh di desa dari ibu kota metropolitan islamik ..
lagipun Kota Bharu jammm ..jammmm ..  teruk .. 4 lane punya City ..bayangkan ..

tak apa .. aku tak kesah.
Bukan apa ..

kita melawat ni ..kena ikhlas.
Baru dapat pahala.  Insyallah.

Satu lagi jika kita .. kena ada rasa hormat/ sayang dalam hati

keadaan apa apa pun kita redah .. semata mata kita mahu menziarahi seseorang.

Duit dan susah payah silih ada/ berganti.
Tanda hormat itu ...  akan terpahat dalam memori buat selama lama nya.

Memori itu dan rasa dihormati itu ..payah nak dijualbeli.

Dengan itu kita berkawan sampai mati.

Aku dan family mencuri peluang juga melawat orang.
Pertama bawa menantu berjumpa kawan lamanya (STF , katakan).
Kedua old boys association punya kaitan sana dan sini.
Tetapi outing kami tak boleh lama.

--
hari ni ..hari ketiga dah raya.
Masakan utama raya ..semua dah habis.
Lagi pun .. nak masak benda itu kali kedua/ ketiga ..  payah payah payah. Tak ada orang nak buat pun.
Penat ..isteri pertama.
He..he..he..

kami sedia memberi kueh raya jer.
Tetapi mengikut pemerhatian ..  tak laku sangat kueh ini kerana ..
kueh kami sama dengan kueh mereka di rumah ..
mereka lah.
Kueh di Kelantan sama dgn kueh di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis

Ha..ha..ha.

sumber kueh dari Megamall yang sama
Bandar yang sama
kawasan pasar ramadhan yang sama.
So tidak best ..makan kueh.
Kami gantikan dengan berbual panjang pasal:

* politik PAS/UMNO/ PKR/ PPBM Tun Mahathir
** harga barang
*** budak budak nak masuk university bulan SEPTEMBER nanti
*  anak dara tak khawin khawin lagi
atau cerita dan komen kereta baru, tayar baru, gigi baru dan isteri baru (jika adalah).

Ha..ha..ha

Semua ini kita buat time kita sihat.

Bila sakit datang . contoh stroke datang..
payah payah payah ..

tangan kiri tiba tiba kebass
berpeluh satu tubuh
kaki tangan jadi sejuk
lama juga kesan serangan itu .. tanda ..  anda akan "go" tak lama lagilah tu ..
bersedialah.  Bacalah Al Fatihah banyak banyak.  Kalau ok ..tulislah wasiat seperti

hutang kad kredit .. nak bayar macam mana?
hutang kereta dengan bank .. how?
let go atau macam mana ?
hutang rumah
hutang perabot (jika ada)
hutang apek jual roti
hutang kawan kawan .. how?

kita kena fikir secara serious benda benda ini
kerna
kalau kita bawak amalan baik ahli syorga pun bertimbun timbun banyaknya ; terkena malam lailatul qadar pun 30 kali sudah sepanjang hayat punnn

bila ada kes hutang

di akhirat sana ..  kita dikira 'tergantung'/ tak confiirm   tak boleh  masuk syorga ..  apa apa.
Rugi ..
sebab itulah

Nabi Muhamamad dah berpesan hiduplah sederhana
pakai proton EXORA sudahlah.. jika kau tu guru kampong
tak yah pakai kereta mahal mahal seperti HELL FIRE ...
perabot ITALY konon .. 
setakat nak parking punggung tak ada isi ..sekali sekala sahaja ..

pakai perabot SINGER ..  salahkah?
pakai perabot COURT MAMMOTH ..tak ok ker?

ha..ha..ha..
itu belum kira dengan accessories lain ..   gelang emas 20 rial berat
subang mutiara lokek anting-anting ala - isteri PM ..
macam macam termasuk gigi depannya pun dari EMAS
aduhai ..

Begitulah
Today raya ke 3 .. pelan apa?
aku nak jalan rumah kawan .. slow slow

satu rumah sekerat hari
satu hari 2 / 3 buah rumah sudah lah..


Esok .. tidor dan kunci pagar rumah jer.
Park kereta di belakang rumah sudahlah ..  tak nak orang ganggu ..

kita nak tidor selepas makan ubat.
Begitulah ..

Sekian.
pada para pembaca budiman seluruh dunia ..

Selamat Hari Raya ..Maaf zahir dan bathin dari penulis blog yang serba mudah ini.
Apa pa yang menyakitkan hati ..maaf please ..  (tak sengaja)

Wasallam.
  Panjang umur kita jumpa lagi LIFE/ ALIVE

p/s:  solat 5 waktu  dan membaca al Quraan jgn lupa tu
 

 

raya pertama

Posted by sazali

Salam

Raya hari pertama ..  selalu best.

1. sembahyang raya
2.  makan ramai ramai adik beradik, ipar, anak menantu, datuk , nenek
3.  ada orang kampong berkunjung
4.  kita melawat rakan taulan

---

Begitulah selalunya.
Dulu g jugak ziarah kubur waktu begini ..
tetapi selepas dengar ceramah/ tazkirah

aku buat keputusan ..melawat kubur ..dalam bulan puasa sudahlah.

tetapi sayangnya this year ...aku gi ziarah kubur seorang diri.

Itulah .. penangan tazkirah.  Kita ubah strategi .. begitu pulak jadinya.

Dulunya ..  semua nenek, isteri, anakanak , cucu gi kubur selepas solat hari raya fitri ..
sekarang mana orang mahu tukar stail.

Susah ..susah/..  u senanglah..

kami kena buat macam macam ..

begitulah jadinya.

Tak apa ..
jangang bersedih sangat ..
si mati tak bangun pun .. tak akan hidup lagi . ..kau datang atau tidak ke pusaranya.

tetapi dalam agama ..begitulah ..ziarah pusara bukan dalam raya.

----

INi memberi satu pengajaran kepada penulis.

Bila Rasulullah s.a.w.  ajak Abu Jahal ( pak saudaranya) kepada agama islam
dia menentang habis habisan.

Stail lama ..dia tak mahu tukar apa apa.

Dia tetap nak sembah berhala nenek moyang dia ..
kau kata macam macam pun

begitulah stail orang arab purba.
Payah nak bertukar cara.

Sampai wafat Rasulullah s.a.w.  pun ..  Abu Jahal tetap dengan agama dan  stail nenek moyang mereka.

---

Saya kali ini sempat
melawat 1 orang kawan lama saya ..umur 60 tahun di Besut
dan ada ex-student UTHM , bertugas di Cyberjaya melawat saya.

Antara 2 titik pertemuan itu ada tok besan saya dari Kota Bharu melawat / beraya di sini.

Bagus kan?

--
Sekarang nak bergerak ke Kota BHaru.
Melawat ibu saya ..dia tak sihat.

Begitulah aktiviti saya.
Makan tetap makan .
Minum pun sama.

Tetapi jangan over over.

Nanti sakit macam macam ...kita sendiri yang susah.

Nak ajak isteri teman kita ke hospital ..
payah juga ..kerana today hari raya pertama ..

dia dengan  ..rancangan asalnya.
Tak mahu berubah pa apa.

Begitulah ..
rumusan.

1.  payah nak tukar stail
2.  jangan kutuk orang lain jika dia payah berubah dari agama asal kepada agama islam
kerana hidayah bukan di bawah tangan kita ..

He..he..he..

begitulah.

Wasallam.


maaf

Posted by sazali

salam

Dekat nak raya dah ni  ..ramai betul insan nak mintak maaf dgn aku.

Kadang kadang kasihan juga.

Dosa apa dia pada aku?

Aku seorang guru jer.. bukan Wakil Rakyat , bukan YB

sekadar guru jer..   mengajar di sekolah kerajaan 10 minit dari rumah aku.

2)  Disebabkan mereka bersungguh sungguh kirim post kad mohon maaf ..jomlah kita senaraikan apa dosa mereka one by one.  Kasi clear one by one.

boleh jadi begini dosa mereka kot...

2.1  tak bayar hutang aku.  Hari itu hutang duit aku Sterling Pound 200 tahun 1970'an

sekarang dah lain dah ..bukan setakat petukaran wang asing jer dah lain,  feelings aku pun dah berubah.

Dulu aku susah ..mcm mcm aku nak beli menggunakan duit itu ..tetapi kau tak bayar cepat ..

oleh sebab itu payah nak di maafkan ..kerana status aku berubah.

Aku tuntut amalan amalan baik mu sudahlah dari tahun kau berhutang hinggalah ke hari ini.  Can?

2.2  kau hinakan aku.
Masa aku study PhD dulu, kau ketawakan aku.
Kau kata ..org tua angan tinggi, tenaga kurang tak sedar diri.

Sakit hati tau?
TErutama kata kata itu ..dibuat di depan orang orang besar kampong, Bandar, sekolah, politeknik, university

payah payah ..payah

malu itu bukan boleh dimaafkan begitu sahaja.

jatuh aku punya water face hari itu, hari hari seterusnya
sampailah ke saat kita berpisah.

Sekarang ..aku demand kau punya amalan baik setiap ramadhan sudahlah ..  biar masuk credited into my account di akhirat kelak.

aku pakai kereta Proton pun ..  bertampal sana dan sini  akupandu sekeliling kawasan university, politeknik, maktab perguruan, sekolah sekolah, shopping centres
kau buat cerita sampai ke kampong.

Bukankah islam ajak umatnya berjimat cermat?
aku jimatlah tu ..

maklumlah isteri tak berkerja,
anak pandai ramai,  belajar merata rata tempat,
ibu ku demand mcm mcm ..sekejap na beli BOeing sekejap nak beli tas tangan dari BOnia, Paris

semua duit dari poket aku jer.  The only Banker!

Hina itu ..payah nak dimaafkan.
Orang kata ..mulut kata maaf ..tetapi hati org yg pernah kau hinakan ..payah nak settle.

Get me?
mampuslah engkau.

2.3  mengumpat pasal aku
2.4  curi curi barang aku
2.5  sekejap kau puji aku; sekejap kau jatuhkan maruah aku
Siap engkau!

2.6  waktu kau sakit ..cuti bersalin ..aku selalu dijadikan keledai oleh pihak sekolah ..gantikan waktu mu ..

tetapi bila aku buat jadual peperiksaan dalaman .. 
engkau rasa susah jer ..bertugas mengawas waktu pagi pagi dalam dewan peperiksaan
mcm mcm kau kutuk aku di kantin sekolah bersama sama dengan guru guru lain waktu minum pagi tak sudah sudah.

Kau lupa ..
pertolongan orang waktu kau susah.

bila kau dah senang
tersepit sedikit ..dengan tugasan pengawasan peperiksaan dalaman ..  kau bantai aku depan guru guru lain.

Jatuh kredibiliti aku.
Benda ni payah nak dimaafkan.  Dulu gaji yang kau dapat .. sedekah lah sikit kat aku ..  mana tahu boleh tukar PROTON kepada DATSUN pun dah ok dah ..tetapi kau diam dalam kenyang
jika jantung aku dibersihkan oleh jibrael a.salam ..ok kot ..easy nak maafkan
tetapi masalah di Negara ini
makanan cina, india semua org melayu telan kecauli kepala babi, jantung babi, urat kaki babi .

How?  bersihkah hati melayu maaa?
mampus kau ..

maaf
maafff
maaaffffff
sukar cikgu/ pensyarah//

macam mana tu?

TEtapi budaya kita melayu di kampong
cepat buat silap
cepat pula mintak maaf

cepat silap
cepat orang lain ketawakan kita.

payah tu..
payahhhh sunggh
payahhh sangat sangat.

2.7 curi tulang
2.8 curi dengar dengar perbualan aku dari handphone ,  benda pendek ..kau extend cerita panjang panjang kat orang lain.  Fitnah!

dasyat ..dosa org buat fitnah tau//
mampuslah engkau..

2.9  solat tak cukup
2.10 puasa tak cukup
tak ganti ganti dari dulu sampai sekarang//  ini dosa manusia dgn tuhan. Simple.
tuhan maha pengampun dan penyayang.

dosa antara manusia ..payah sedikit jika org berkenaan sudah mati
dalam kes pesawat MH70 yg tak jumpa jumpa sampai sekarang.

Banyak dah mlm lai latul qadar berlalu ..bangkai pesawat tak jumpa jumpa. Why?

jawapan senang jer ..
kita bnyk dosa.

pemimpin berdosa dgn rakyat
pemimpin berdosa dgn menteri, kaki tangan kerajaan dan banyak lapisan masyarakat.

sebab dosa ini .. bangkai pesawat tak jumpa jumpa.

2.11 dosa menipu
2.12 dosa reka reka cerita//  org tu bini cukuplah lawa mcm mendiang Mongolia paras wajahnya ..dia buat fitnah ..lelaki dia sodomize punggung budak kerani itu pulak//

mesti hebat punggung jantan tersebut.
Dasyat.  Fitnah itu seburuk buruk dosa.

2.13 dan seterusnya ..
2.14  jealous bermacam macam
2.15 dosa berjudi
2.16  dosa berzina
2.17 dosa ambik riba dari wang bank
2.18 dosa minum arak
2.19 dosa tak bayar sewa rumah, sewa kereta dari bank
2.20  dosa bayar lewat kpd apek kedai ..sampai mati dia makan kangkung dengan ikan bilis sahaja.
sebab?  kau tak bayar bayar hutang barang kau ambik dari kedainya.

Kasihan kat apek ..dan kasihan kat engkau ..

Hisshhhh..penatnya menulis pasal maaf , maaf ini.

Ada guru besar mohon maaf juga dari guru guru kecil.
Mungkin dia tak promote kita cepat sikit dari orang lain.

Sebab terlambat promotion .. Tanah yg kita cadang beli ..berstatus KIV sahaja.

susah abang/ kakak/  ..  bila main dgn manusia ..
dosa kita berkait kait.

kalau nak mohon maaf ..
buat gini ...

tulis atas kertas A4
dataaang rumah si anu
confess ..dosa engkau itu

boleh?
kalau keberatan .. maka maaf itu payahlah tuan..

begitulah ..untuk hari ini .

Kita jumpa di sana ..
hari itu kau kata aku kafir ..PAS / UMNO
sekarang nak duduk bawah ketiak orag lain pulak.

Bukankah ini gila namanya?

Ha..ha..ha..

syaitan iblis aku sudah mula ketawakan .lakonan hidup kita manusia dari Adam a.s.

Sekian.  Fikirkanlah ..kertas A4 itu/  Boleh tuan?
Wasallam


Kejar mengejar

Posted by sazali

Salam

Penat musim ini.
Kita selalu kejar mengejar dalam banyak benda.

1.  kejar masa

Nak makan pun tak sempat.
Kalau budget masa dari jam 0400 pagi ke 0600 pagi untuk ibadat puasa, sahur dan solat subuh di Masjid Jameek..
teruk juga kita kena kejar masa yang ada.
Selalunya ada orang buat solat tahajud semasa isteri @ anak sulong siapkan juadah sahor.  Kalau ada anak anak berumur 15 - 20 tahun, mereka perlu kita kejutkan mereka untuk bangun bersahur.

Bukan senang tu ..nak kejutkan setiap orang bangun dari tidur mereka, bersahur dan siapkan mereka untuk bersolat masjid.

2.  kejar harta dunia dan akhirat

Orang lain , mereka focus kepada dunia sahaja.  Kalau belajar ..mereka ada cukup sangat masa nak makan dan rehat. Markah mereka tinggi 4.00 flat dalam semua subjek.

Kalau org kafir berniaga ..mereka focus kpd 'untung/rugi' berniaga.  Cepat kaya  begini.  Otak tak bersarabuk.  Sedangkan ..

Orang islam .. semput kerana berkejar antara makan, solat dan rehat jika hari ini adalah hari Jumaat pula. Nak parking kereta bukannya senang ..

Ustaz/  ustazah bolehlah  berceramah macam macam ..  hukum itu dan ini ..
sedangkan kita pegawai sokongan di kementerian ..
kami terpaksa bersabar untuk mencari parking kenderaan kami yang tak seberapa ini bila bergerak ke masjid jameek,
Kadang kadang ..kita kena ambil anak kecil dari sekolah , hantar mereka ke pusat transit dan selepas jumaat kami hantar anak ke sekolah agama pula.

Penat abang!  jika nasib tak menyebelahi kami ..  makan pun tidak sempat

Lepas itu ..masuk opis pula.
Mesyuaraat tak habis habis ..punya.
REport kena present.  Itu dan ini.
Kadang kadang prestasi kita dipuji dan kadanag kadanag jika tak kena, kita dibalonnn habis habis.

He..he..he..

pendek kata bila balik ke rumah jam 0630 ptg atau 0700 ptg ..

asap hidung boleh berkepul kepul cantiknya  atau ..tersangkut sangkut.

Oleh sebab itu, kita selalu doakan ..agar
kita punya amalan dlm bulan puasa ini  dapat diterima oleh Allah sebagai ahli syorga
kerana ..
nak berpegang kepada agama seperti Sayidinna Bilal r.a. dan Abdul Rahman Al Aufff waktu
orang lain bercakap tentang World Class country, ADvanced Country, High Performing country
..  besar dugaan yang terpaksa kami tanggungi.  Lagipun ..GST ..semua barang mahal.

3. dan banyak lagi
pakaian fesyen

Orang cina pakai jeans  .. cantik.
Orang india pakai jeans pun cantik.
Kita pun nak cantik juga siang dan malam bila pakai jeans.

Oleh sebab itu kita beli jeans dari USA/  angkasa / langit yang tinggi (JIN).
ha..ha..ha..

Bila pakai jeans
orang komen itu ini pula.

Punggung kita tak sesuai lah ..
nipislah,  daging punggung tak ada lah , 
tonggeklah,
besar sangatlah kakak
dan macam macam.

Sakit hati tau?

Begitulah ..kehidupan ini.
Kita asyik kejar mengejar.  Stail pakaian pun kena ada.  Org lain pakai jeans tak kan kita na pakai baju seluar berguni pula.  nanti org pandang kita apa pulak ...  bukan?
Hasil dari itu, penyakit datang tanpa diduga.

Muga muga tuhan faham keadaan kita ini rakyat di bawah pimpinan YB Dato' Najib Tun Razak ini.  BIla faham ..terus hantar kita ke syorga sudahlah.  Kita tak mahu bargain macam macam ..just syorga ya Robbi.
Ameen.
Sekian.
Wasallam.



Trouble

Posted by sazali

Salam

Many troubles are happening every where.
What are the reasons to these?
As a student, I feel quite helpless looking at many cases:

1.  A plane from Malaysia was shot few years ago and hundreds of Dutch citizens were killed
2.  War among the Kuwaitis and Iraq some time ago
3.  London Bridge ..attack by a man claimed to be this and this.
4.  Arab nations boycotting Qatar.
5.  Nine eleven in New York.  THis is a great show on earth.  The arabs attacked the biggest power on earth.  If they can do that in 2001 , they can do much more than that coming 2020.

I see that many of us are
quite sick.  They look great but they are sick some where on their heads.

----

Types of sickness

1.   emotions
2.  mental  depressions
3.  religious discrimination
4.  color discrimination
5.  job discrimination  (economic) -  some times I see the reason. Of course the whites prefer their own clans than other colors.  It is fair ..  more over the factories in the west are theirs.  In Malaysia, 70 - 80 percent government staff are from one race.  Their belief is .. this is easy politicking.  They can stay in power until the dooms day.  Who cares!


---

When will this end boy?

The answer is, I am afraid,  .. may be there is no solution.  Why?

* some of us are very stupid.  Sorry.  Some are willing to kill themselves in order to push a point to the bigger powers like USA and Britain.
** some are very silly like the Saudis calling other arab nations to 'boycott' the Qataris.  I heard the Qataris are earning high income monthly.  May be there is an element of jealousy among the literate arabs from Mecca and Medina.  Man is always a man and not angels.  They have emotions and once they cannot control this , they start to press the panic button. I hope World Cup 2022 in Qatar can go on as planned.  Never mind if Saudis are not coming.  Some more they failed to qualify.
* USA, Russia are interfering everybody. They wanted to be the big BOBBY all the time.
So now Bobby can sleep well no more.  They dream of petrol and dollar.  What they got in return is red blood happening in megamalls, colleges and every where.  Their loved ones are killed in front of their eyes.  They want that to keep happening?
Some idiots are willing to do jihad ..why ?  they think by doing this  they can enter paradise as fast as lightning.  They are buying hurriedly different  perceptions among themselves.

If USA and Britain .. mind their own businesses, I think
the world can go on and on another 500 years.

No problem!
else we can see many more bloodshed all over the world.

**  Palestinains are killed by the jews.  Why didn't the Saudis help the Palestinians?  Where is Allah?
This is an important worry.

Strange things are happening in front of our eyes.
Even though most of the arab countries are believing in 1 God, '
they still cannot manage among themselves.

BTW, what did they read in front of the Kaabah during Hajj?
So .. the trouble can come again and again.

For Eid Mubarrak
we pray ..let us enjoy this Eid in peace please.
After that .. they can do what they want.  The police and soldiers are paid to protect us.

We are here just to watch and collect donations again and again.

Wasallam.

Thank you.




Bacalah al Quraan

Posted by sazali

Salam

Kita diminta membaca al Quraan sepanjang masa.
Dalam masjid waktu zohor dan asar , kita tekun membaca Al Quraan.

Tetapi ..  lebih bagus kita baca tafsir/ makna ayat ayat dibaca serentak.

Dan terbaik ..  baca, faham isi kandungan tersebut dan kita terus amalkan apa yang terkandung itu.

Contoh,
jika Allah menyentuh perkara berkenaan dengan ikhlas ..eloklah kita buat semua tugasan kita secara ikhlas yang boleh. 

Jika Allah memberi amaran mengenai .. sikap menipu , berbohong , khianat , zalim ..
eloklah kita berwaspada dengan perkara ini.

Mengapa?  jika tidak ..  sia sia semua amalan kita selama ini.  Haiwan dirimba dan ikan di lautan pun akan ketawakan kita.  Apa tidaknya ..kita makhluk yang ada fikiran.  Tak kan tak faham .. bila tuhan beri warning pasal ikhlas .. kita kena bertindaklah.
Kalau tidak kita bergelar insan yang BODOH.

2)  KIta baca Al Quraan
kita solat 5 waktu
kita puasa 30 hari setahun
kita simpan duit .. naik haji ..g umrah
kita bantu orang orang susah ( miskin, papa kedana ) dari dalam dan luar Negara ..

jika
sampai satu zaman .. ada orang besar nak jalankan hukum hakam tuhan di atas muka bumi ini
kita kena sokonglah bersungguh sungguh hati.

Jangan kita melawan pulak.

Jangan kita beri idea kepada orang luar (kafir) bahawa hukum hakam Allah tak praktikal dibumi bertuah ini.

Ada ke logic?

Baca al quraan macam macam.
Ada sampai ke peringkat berlagu.
Bertanding dalam pertandingan  mengaji .. dapat johan qari/ qariah ..
kebangsaan dia menang ; antarabangsa pun dia menang ..JUARA ..

bila orang Tanya ..bolehkah hukum hakam tuhan dalam al Quraan itu dilaksanakan di sini ..

dia jawab tak boleh ..
kerana Malaysia adalah sebuah Negara paling unik di dunia.
Ramai penduduk berlainan bangsa, budaya dan agama.

Mana pandai kita dengan Allah Taala?

3) Klau kita tak menyokong pelaksanaan hokum hakam Allah
samalah kita tak faham apa yang dibaca selama ini
walaupun kita membaca dengan stail berlaghu yang hebat.

Astaghfirullah.

Betul tak?

Dalam kata lain kita ..pembaca Al Quraan yang bodoh.
Simple ..

Di dunia ini bolehlah kita ligat
sana dan sini
tetapi bila berjumpa tuhan nanti ..

apakah alas an yang kita nak pakai untuk menyelamatkan diri kita dari azab Allah.

4)  Di sini kita buat macam macam kerana
kita berpegang kepada  satu kepercayaan

bila datang hari raya aidil fitri

dosa dosa kita secara otomatik terampun.
Kita ingat kita akan jadi umat tanpa dosa.
Pakaian bersih dan suci.  TEmpat kita syorga firdaus satu kampong dengan para para nabi alaihis salam.

Dengan idea ini
orang melayu tak berubah apa apa ramadhan demi ramadhan.  Ramadhan 2010 atau Ramadhan 2017 tak ada perbezaan dalam tindak tanduk kita secara menyeluruh.

Kalu dulu curi tulang semasa berumur 27 tahun di sekolah sebagai guru atau di markaz tentera sebagai major
sekarng pun  dengan umur 72 tahun pun ..sifat / cara / gaya solat kita , puasa kita , tindak tanduk kita
tak berubah apa apa.  Bacaan al Quraan pun tak ada apa apa peningkatan. 

No changes.
Tak percaya ..pergilah melawat universitas universitas di Malaysia/ Indonesia
siapakah yang datang lewat saban hari?
kumpulan manakah yang menghantarkan assignment pada saat saat akhir ?
Jangan terkejut ..  kita akan dapati kaum yang sama melakukan 'dosa' yang sama.
Ini adalah akibat kepada ..

Disebabkan kita fikir kita akan terampun semua dosa dosa kita waktu pagi hari raya yang mulia. Ha..ha..ha..
orang yg gemar menipu rakyat , menzalimi rakyat,
mereka reka kan cerita itu dan ini

selepas hari raya ini pun tabiat , habit, stail hidup mereka tidak berubah sedikit pun.
Khutbah teks hari raya pun ..tak boleh menukar stail seteruk ini kecuali .. iman dan taufik hidayah dari Tuhan Robullalameen.

Oleh itu lah ..kualiti hidup kita tak meningkat maju pun.
Walaupun kita menyebut kita masyarakat yang maju
..  mungkin perut kita jer yang sedikit maju bila Julai 2017 mendatang dengan pemakanan lontong, soto, kuah tom yam ala Thailand, masakan asam pedas orang Muar.

Tahap pemikiran , budaya pemikiran , tindak tanduk kita kaum adam dan hawa
masih di takuk lama.

Rasuah masih bermaharalela.
Boros masih menjadi ikut-ikutan.
Penat SPRM membongkar kes kes rasuah satu demi satu ..

kesan nya tiada.  Hanya ikan bilis sahaja yang dpenjarakan ..sedangkan

jeng jeng jeng


Tengok sahajalah ..
bekas menteri besar  sebuah negeri itu

keberadaan dia dalam satu korporat terbesar Negara membawa masalah ..
alih alih PM Malaysia melantik dia juga sebagai ..

itu dan ini untuk korporat , organisasi lain pula.

Ini menunjukkan dia tak ada apa apa perasaan malu diri.
Kalu SPRM boleh Tanya dia ..4 jam lamanya mengikut akhbar UM ..

apakah tanda ini?  Semua bersih lah transaksi ?
Kalau begini
apa guna kita
membaca al Quraan
mendengar al Quraan dalam pertandingan musabaqah
memasang kaset al Quraan merata rata Bandar Kota Bharu

jika kita tak ada hati apa apa
untuk berubah
dari sifat terkutuk kepada satu sifat yang Allah redhai.

Sempena Hari Raya
saya tak mahu ketinggalan nak mengucapkan
SHR Maaf Zahir dan Bathin kepada tuan/puan/ adik/ kakok semua.
Jom berubahlah ..  umat islam ku semua.

Biar kita menjadi contoh kepada orang orang lain.
Tak banyak pun ..biar ada sedikit yang termampu oleh kita.
Mana tahu ..ini sahaja modal kita untuk memasuki syorga Allah.
Abadi abada.


Sekian.
Wasallam.










rezeki, rezki, rezji

Posted by sazali

Salam

Banyak rezeki kita dapat setiap hari.  Nyawa kita rezeki.  Suara merdu rezeki.  Wajah cantik dan ayu bersuami dengan VC rezeki.

SEbab factor cantik sekaro ..  boleh bersuami dengan ketua polis, ketua angkatan tentera ..ini semua rezeki walaupun SPM gred (entahlah).
bangun tidur dengan sihat ..rezeki.
Dapat anak setiap tahun satu, rezeki.
Dapat berniaga online .. kerepek kering dari Pontian untuk pasaran raya 2017 ..rezeki.

Bersyukurlah banyak banyak.
Penulis dengan blognya ini pun rezeki.
JIka aku tulis 1,000 ayat ..jika ada satu ayat itu ..orang afrika buat guna pakai sebagai amaln ... itupun rezeki. 

Buah buah nya ..aku kutip di sana di sana nanti.
Betul tak?

2)  Topik rezeki kali ini ialah

kita ada hanya 72 jam sahaja lagi keberadaan kita dalam bulan puasa tahun 2017.

jangan kita terlalu leka
kira duit, untung duit berniaga dalam bulan puasa.

sahaja.

Apa yang ada dalam Ramadhan:

amalan sunat ..tuhan kira sebagai amalan wajib/fardhu
amalan fardhu /// tuhan angkat seperti kita beramal 70 kali fardhu
bacaan al quraan ..hari biasa ..1 patah huruf arab ..10 hasanah .tetapi dalam bulan puasa 10 x 70 = 700 hasanah.

Bayangkan jika kita khatam al quraan sekurang kurangnya 2 kali ..untuk ramadhan 2017

jika kita keluar dakwah tabligh ..  40 hari dari Johor ke Kelantan  .. setiap amalan .. tuhan lipat gandakan amalan sebanyak berjuta juta kali ganda banyaknya setiap satu.
  JIka kita beramal sepanjang malam pun ..tak leh lawan orang keluar dakwah sebentar ..
larat engkau?

beri makan waktu iftar kepada pelajar pelajar arab luar Negara atau orang tempatan  ..setiap petang
amalan puasa setiap mereka  ..kita dapat share (bahagiannya) juga  tanpa mengganggu sedikitpun ganjaran Allah pada mereka.

Tetapi ..kita tak tahu ..ikhlas atau tidak ..orang kaya budget RM10,000 se tiap hari untuk maksud iftar tersebut.

ALLAHU AKHBAR!

Ayuh kita kena ..gunakan rezeki keberadaan kita dalam ramadhan ini sebaik mungkin.

Tak terlewat lg kita press habis habis untuk

2.1  khatam al quraan
2.2  solat tasbeeh
2.3  sedekah sedikit sebanyak kepada anak anak yatim/ibu tunggal yang serba susah
2.4  hantar makanan kepada pelajar pelajar tahfiz, hafiz, hafizah , alimmm, alimaah
2.5  tolong jamaah dakwah di kampong kita
2.6  ziarah orang sakit ..terlantar sakit lama dah di kawasan kampong kita
2.7  upgrade sedikit bonus untuk ibu ayah/ atuk dan nenek
2.8  macam macam lagi

Janganlah kita sia siakan 72 jam berbaki ini.
Rugi besar ..bila ramadhan dah pergi ..jika kita buat reflection
tak banyak amal amalan terpuji pun kita boleh buat selama ini.

Rugi sangat sangat sangat.

Ayuh.
Ingat tu.

after this what?

Posted by sazali

Salam

After Ramadhan, hopefully I can lead a normal life as a:

* muslim
** father/ husband/ son
* a member of the society


Why?

A muslim has many duties.
The best among you   ..those who learn Al Quraan and teach them

A father ?
So  many duties. One of them is a banker.
A banker ..gets the money and spend it well for the education of his children.
If not, spend the money ..to buy food, petrol, fruits, sweets, lemang and satay. 
Still trying to buy a printer ...just to print some notes daily.  Not much. RM200 daily would do. I think?

With food (God Willing) we get some energy to move here and there.
Petrol.  My car needs petrol to go from one point to another.
Without petrol, my mum will be angry.  Why?  whats the point of having a car if it cannot go any where.

Fruits ..  with fruits ..I get some vitamins.  Vitamin C especially from pineapples.
I like banana too..instant sugar/

Sweets ?  I love sweets.  Especially Ambala Sweets from Euston London.
It is a special sweet .. quite expensive ..but worthwhile.
My son when he comes home from London .. he always give this to me.  So sweet. Indian Kahsmirian sweets.

I like sweet so that I can talk sweetly with people. One day some Indians came ..to get my car.. from my sweet talk .they left my car untouched.  See?  Buy Ambala Sweet!
else get sweet delicacies from Market Siti Khadijah.  All so nice and chaep.  If it is expensive ..do not worry so much ..  put some ..sedekah for us Kelantanese traders.

Lemamng?  this is very important.
Without lemamng ..better no Eid Mubarak lah for me.
Better go back to sleep and stay on bed from morning to evening.

I look forward to lemang ..every time during this Raya occasion.
Luckily my wife can make rending ..a special kind of meat .. full of spices and herbs.. if u eat once ..you will not return to your country forever.  It is so good.

Avoid lemamng with manisan juice only. Strange!

Satay?

This is the killer stuff for me.
I really look forward for this sate ..  once I opened my eyes on 1st Syawal.
If I do that .. I can see my lovely wife ..  going all out ..to serve sate n lemamng for her family.  Syukur .. I got a good cook.  Even though not as famous as Chef Wannnn ..but her cooking also Ok .. ma.

My families really appreciate this.

That is all.  Every day I pray 2 things.  First , long life my mum   and second , long life my wife.  He..he..he..

Looking forward to 1st Syawal.  Eid Mubarak.

But ..do not forget we have to pay RM7  to the masjid (mosque) for zakat fitrah.  I want to pay today at 1100 am.  God Willing.

Till then ..have a good raya everybody.
Wasallam.  

Kenangan sebagai pesakit

Posted by sazali

Salam

Maaf saya jatuh sakit tempoh hari.
Sebab itu tidak ada penulisan beberapa hari yang lalu.
Maaf.

2)  Selepas keluar dari USAINS (Hospital USM, KK) ada beberapa pengajaran untuk diabadikan.
Begini kot:

2.1  dalam operation theatre , baru tahu jantung ni ..cukuplah mahal
 2.2  mesin dan kelengkapan yang ada dalam USAINs  ..berjutaan ringgit harganya tetapi tuhan memberi aku jantung ini semua percuma  sejak dahulu lagi. Mengapa tak bersyukur kita ini?
2.3  kiri kanan ada pegawai perubatan, pegawai pembedahan dan pakar bedah jantung
Wow... ramainya pegawai. Pakaian serba hijau muda ..lembut jer warna/ ada unggu muda
2.4  bila mereka menyentuh anggota badanku .. aku dengar ramai mereka ..mulut kumat kamit membaca  Bis millah dari awal hingga tamat proses angiogram
masih terdengar Dato Prof Dr Z .. menyebut bismillah ..dlm semua sentuhan ke dalam jantungku
Aduhhh..

tiba tiba ada alat ..mencengkam kaki ku berkali kali secara berskala ..ini mungkin nak ambik bacaan Blood Pressure (BP) ku lah ini ..  average 120/60
2.5  lengan kananku bengkak ..banyak jarum ditusuk ke dalamnya.  Ada terasa kamera di bawa masuk melalui vein ..saluran darah ..  agghhh..semua rakaman kamera jantungku ..aku Nampak dalam TV .. 5, 6 buah banyaknya .. alat alat boleh dipusing, diputar, dibawa ke sana sini di hadapan mata ku ..  katil aku pun boleh juga digerakkan ke atas/ ke bawah bila bila masa sahaja.  Sekali dua itu, kamera besar betul betul atas hidungku ..nak wat gapor ni? 
Selepas operation , tangan kananku masih bengkak.  Dr Ng bilang ..  nanti dia kembali normal .. vein dicucuk ..mungkin tak 100% sempurna.  Aduhai.
2.6  dalam 1 jam keberadaanku di operation theatre  ..aku ada bilang dalam hati ku .. tak kena cara ni ..mungkin mati aku ..  tak lama lagi berjumpa Tanah dalam mulut ku ..hishhhhh...

takutnya.
Sebab itu banyak juga ku membaca zikir tak putus putus seperti La ilah ha ila llah; 
Bis milahi tawakal tu ala allah;  bis millah hi lazi la yadhur rul ..maha ish mihi .. saionnn .. fil ardhi wala fish samma'  dan macam macam lagi.

Dalam hati bilang bilang juga ..jika jantung aku sihat nanti ..aku nak keluar dakwah 4 bulan IPB ya robbi .. ke mano?  (india, Pakistan , Bangladesh) ..oh tuhan ..ambiklah aku ..jadi tenteramu buat kerja dakwah sebelum aku jalan terus tak pulang pulang lagiiii.  Ameeen.
3)  Dalam bilik rehat selepas semua angiogram dah selesai, aku Tanya anak ku ..apa pengajaran yang kau dapat?  Dia jawab:

3.1  hargailah isteri dan anak anak tuan
3.2  penat dia kejar ke sana sini tuan
3.3  nak melawat tuan .. laluan hospital cukuplah jauh ..  tak sama laluan antara missi(jururawat)  menolak tuan ke wad USAINS dari bilik bedah dgn kami .. orang biasa nak menjenguk tuan.  Laluannya cukuplah jauh ..Musim puasa ni tuan.  Penat, letih dan dahaga
3.4  jangan asyik nak itu dan ini tuan.  Banykkan bersabar.. tok leh kor?
3.5  baca al Quraan .. tak boleh baca dalam hati.  Mesti baca dengan kuat ..secara betul, makhraj yg betul dan ..  Dari kitab Bukhari ni  tuan.
3.6  macam macam .. ada tu sedap juga didengar tetapi ada juga ..sakitkan jantung aku jer.

RUMUSAN
ada beberapa rumusan boleh dibuat:

*  jantung ni ..cukuplah mahal
** jantung - anggota yang sakit sensitif;  silap sikit ..sakit dada ..panas mengejut ..cucuk menyucuk bertubi tubi kali ..tangan anggota sebelah kiri tiba tiba lemah .. badan semua berpeluh ..
walaupun ada 3 blockage, satu block jer pakai stem .. yang lain .. boleh baik dengan cara makan ubat sahaja. OMG banyaknya ubat ..  ini macam makan nasi dah ni?
***  bila datang dah ke sani sekali  .. nanti jika tak jaga kesihatan .. aku akan datang lagi berkali kali ..

AWAS tuan. Jangan dating dalam ambulan ..bahaya ..trafik jam musim raya di Bandar Islamik Kota Bharu ni .. semua laluan 2 lane sahaja.

*  bulan puasa jika sakit dalam wad ..sedihnya.. tak dapat buat solat berjamaah, isya & tarawih. Keluar juga air mata indah ..menyesal .. tulah asyik solat tarawih 8 rakaat sahaja ..
** tapi sebelum bulan ni melabuhkan tirai ..aku nak buat solat tasbeeh
Ganjaran solat tasbeeh:  80 tahun dosa yang lalu ..tuhan ampunkan;  80 tahun dosa ke hadapan tuhan akan ampunkan ..Allah hu Akbar.

Setiap rakaat ada 75 kali bacaan  subhanallah alhamdulilah , allahu Akbar

2 rakaat , total semua 150 kali.

Buatlah 4 rakaat paling minima.  Jadi grand total 300 kali.

Tak boleh buat 1 kali sehari ..  buatlah seminggu sekali; else sebulan sekali; atau setahun sekali; atau ..paling malang ..sekali seumur hidup. Boleh tuan?

He..he..he..

Sebelum berakhir penulisan ini, nak ucapkan terima kasih kepada isteri dan anak susah susah menemani abahnya ke USAINS.  Terima kasih juga kpd semua staf USAINS, CCU cardiac care unit  dari kerani pertama.. missi NorAzraizan bte Che Hamid, Dr Ng, Dr Muiz  hinggalah kepada   Dato Prof Dr Z .. orang Red Earth ( Tanah Merah).  Ha..ha..ha..

Begitulah.
Harap dapat sedikit ilmu dari penulisan pesakit jantung ini.

Wasallam.

Selamat Hari Raya. MZB.



fruits of labour (pulangan, hasil)

Posted by sazali

Salam

Fruits of labour means your direct reward after some forms of direct and indirect struggle.

Examples:

1.  a university student

Here s/he studied so hard from primary, secondary and university education.  After 15 years , s/he got a job in an established industry. The good life s/he is enjoying is called the fruits of her/ his labour.  I think most of us agree with this.  Of course , those who got an income is inferior to those who are in business but the world can see .. those who arre in business .. they r cnstantly exposed to all kinds of risk ( hazards) such as weather calamities, fire and gangsters.

If you want to sleep better , be a teacher.
You job is to study and teach.
No bribery involved.
In sya Allah you sleep better even though your income is so small to those big lords in Felda FGV Malaysia.  They screwed up billions of RM.  That is what I heard.

I am sure my PM Malaysia will agree to this.  PM has confessed he did not enjoy much sleep ever since  ..  after getting the best job in my country.

2.  a modern farmer

My friend plants acres of pineapples.  If every thing goes well , his income is about half a million ringgit per season.  But if flood happens, his income is RM0.

Because of this, he can afford a good life plus a new Cambodian wife.
So his good life plus a new wife are called 'the fruits of his labor'.  Congratulations!

I do not like this life.
His chance of enjoying good life is just 50%.
If he owns some money to generate some money i getting his soil worked up plus some fertilisers plus wages of labor attending the farms ..  and then the flood comes ..

then he is going to face with all sorts of threats.
In Malaysia, ah long is famous in - putting a stop to our life even though our young wife is just waiting out side the farm.

Do you want this?

3.  many more
such as muslims who are fasting for 30 dayscurrently.

The fruits of labour here are the pardon by the Al Mighty Allah plus they will get so many benefits like good health, sakinah, berakah, wisdom and care.  All their minor sins are pardoned.


Big sins like cheating, robbing, fornicating, lying, creating stories, bombing , killing and taking interest from the banks ..  they will be pardoned if they do taubah ( solid repentance).   If you see someone crying so madly with sea of tears in the mosques .. this soul has plenty of major sins like (may be ok?)

.. (please fill in the blanks).


My self?  I never cry like a mad bull.
Why? What for? I am just a simple teacher in mathematics.

My sin is just failing a useless and lazy student.  That is all. So simple.

So my fruits of labour is just to lead a simple life.

Some one told me ..if your life is simple.. you can enter paradise simply.
I just laugh.  Why?  You can give me some answers , can't you?

Think that is all for now.
Till then ..  take care in this festive season.

So many accidents on the Malaysian roads. You can be so happy in the morning but you are no where after day light ends.  FYI,
40,000 police are crying now = their leave for raya is frozen by our IGP ( inspector general of Police).  Real sad.  Their job is just to take care of the traffic especially the bus drivers , young drivers who are going to get married on 1 st of July onwards.  They are driving as if .. marrying is evrything .  (ha..ha..ha)

Wasallam.




pitih (duit)

Posted by sazali

Salam

Di Kelantan dan Terengganu, duit dipanggil 'pitih'.

Pitih kita RINGGIT dan SEN

Di Singapura, pitih mereka dalam bentuk  Dollar and cents.

Sedangkan di United KIngdom,  STERLING POUND and pence.

--

Apa apa pun .. pitih digunakan untuk macam macam benda.
Bila pitih banyak, sedap sedikit kita berjalan.

Lain cara berjalan orang perempuan ada pitih dengan mereka yang tak ada pitih.

Tak percaya tengoklah telatah manusia hari ini seminggu di mega mega Mall, AEON ..  dan bandingkan gelagat mereka pada 10 JULAI 2017 nanti.

Minggu ni ..laju sikitlah maklumlah  ..1,500,000 penjawat awam dapat BONUS RM500 dan Gaji pun baru dapat.

Macam macam mereka beli ..seperti makan-makanan , pakaian baru untuk berhari raya , kueh mueh dan ..

ada yang menggunakan pitih untuk settle

hutang kereta,
hutang kad kredit
hutang rakan rakan se opis (KUTU)
dan macam macam.

Apa bila 10 Julai nanti ..  mereka punya stail jalan ..macam tak makan 3 hari dah .. pitih sudah keringlah tuu.

---

Musim raya minggu hadapan ..ketua keluarga kena sedia pitih untuk
anak anak jiran berumur 15 tahun ke bawah ..bila mereka bertandang ke rumah kita.

Sediakanlah RM1, RM2, RM5, RM10 dan .. RM50.

Saya kalau anak anak saudara datang hampers saya lebih kurang RM5 - RM10 sahaja kecuali anak anak saudara yang sedang belajar di kolej .. saya hadiahkan RM10 - RM50.

Ini bergantung kepada keadaan dan mood saya.
Keadaan seperti waktu pagi pagi benar ..mungkin aku tak kasi.
Mengacau aku nak tidur jer.

Kalau mereka datang selepas asar .. mungkin RM10.  Tengoklah.

Waktu malam jika aku bersembang lama dgn ayah ayah mereka  .. mungkin lebih dari itu.
Tapi kalau budak budak yang datang satu sekolah ..katakan 50 orang .. mungkin RM1 sahaja ..cukuplah.  Kirim salam kpd Pengetua sekolah OK adik.

ada ke datangg satu sekolah / pondok tahfizzzz?

-----

Geng ini datang target nak duit sahaja.  Tak mahu makan.  Penat jer jemput makan adik.
Lagipun ..kalau aku budak itu pun
aku tak lalu nak makan apa apa jika mak chik tunjuk muka masam jer ..
sedangkan sekarang mood raya.

Ha..ha..ha..

----
Dulu zaman Tun Razak .. kalau aku bertandang ke rumah paman aku .. mereka beri aku 10 sen sahaja.  Kedekut nak mapuss!

10 sen ..nak beli apa ?  masam masin bolehlah.

cokelat cicak ..warna warni ..  se sudu adalah 10 sen.

Makan benda benda begini menyebabkan .. kita tak boleh masuk WORLD CUP  bola sepak.

lainlah di England, mereka beri anak anak jiran at least 10 POUND STERLING.
Dengan ini , mereka boleh makan burger , sausages dan fresh milk.

Baru boleh menang WORLD CUP 1966 ENGLAND Juara.

Tengok!!

---

oh satu .. hint.
Kau jangan pergi raya  rumah orang besar besar sekarang .. kebanyakan tak ada pitih

jika kau bilang kereta baru mereka berderet dari pagar kiri ke pagar kanan

tak ada duitlah tu.
Lagipun ..kueh raya mana ada sangat ...  kalau nasib baik ..  tapai ubi , lemon ice dan kacang kacang Menglembu Nombor 1 adalah kot.  satay?  kirim salam lah ..

Itulah jer.

Bagus kau pergi rumah ustaz/ ustazah ..  sure dapat RM5 jika geng ni sokong PAS.

Kalau mereka sokong BN .. gamble RM1  atau RM50 ..tapi besar kebangkalian RM1 sahaja lah engkau.

Kasihan.  Berjalan kaki berbatu batu jauhnya ..  waktu petang baru dapat RM13
nak beli kasut sekolah BATA pun tak dapat ni.

Kasihan.
Zaman Najib Razak ni ..  hadiah hampers .. semakin hari semakin kurang.
Ramai orang guna duit nak bayar bil air cond, tukar kereta, tukar motorsikal , tukar tayar , servis kereta dan top up telefon.

Kasihan.

Sorrylah adik.  Zaman la ni ..


abang abang kau kerja pun .. kena kerja sebulan dua baru dapat gaji.

Klaau hari raya ni ..belum masuk gaji ..
pak chiklah tolong tolong sana dan sini.

--

Dulu arwah ayah aku.. belum dia bukak mulut pada waktu pagi ..pitih raya ..masuk dah ke dalam sakunya.  Tak banyak RM100

Ibu aku?  RM100 jugak
 SEkarang zaman Najib .. mana ada dahhhhh..   

si ayah pulak yang kena adjust ..itu dan ini.

Ini kalau tuhan tak masukkan pak chik ke syorga firdaus sekali dgn Bilal ..entahlah.

Kasihan pak chik.

Macam macam kena adjust.

Kau tahu makna 'adjust' tak?

---

kalau kamus pak chik adjust bermakna

kalau target nak beli kasut CLARK untuk raya

hasil adjust ..  kasut raya pakchik setakat BATA sahajalah.

kalau target raya .. samping ..all songket TERENGGANU RM1000 satu set

selepas adjust ..adjust .. aku beli samping Made In Thailand sahajalah ..lebih kurang RM50 - RM100 dah dapat dah satu.

Begitulah seronoknya hidup zaman Najib Razak, Zahid Hamidi, KPN Khalid  ini.
  Alhamdulilah alal ku lihal.
Ha..ha..ha..

----

Zaman Mahathir  Anwar dulu ..pak chik tak pernah kenal istilah ADJUST.
Seronok berhari raya.

Makan lemmang pun  terasa lemang ..best.  Berminyak mulut pak chik makan lemang.
Sekarang makan lemang ..  ada pulak cicah manisan.

Gila punya LEMANG.

Yang aku tahu LEMANG kena cicah dengan RENDANG.

Sekarang zaman UM sudah tersenarai university 200 terbaik dalam dunia
LEMANG cicah manisan dan gula pasir sahaja.

---  Aduhai.

Ini semua berlaku kerana dua perkara

pertama ..tak cukup pitih.
kedua ..  orang tino zaman sekarang tak pandai buat LEMANG sendiri. Itu pasalllah.

OKlah..
sempena nak raya ni

pak chik nak ucap Selamat Hari Raya.  Maaf zahir dan bathin.
Jika datang rumah pak chik .. makan apa yang ada sudahlah.  Itu pun nasib baik pak chik bukak pagar gergasi.

Sekarang kena pakai pagar gergasi kerana factor keselamatan dan

too many beggars /  foreign beggars from many parts of the world.  Kalu pak chik sudah dijamin syorga .. sudah tentu pak chik layan mereka habis habisan.  Ini mereka datang satu kapal .. hari ini satu kapal dari Dakka ..esok satu kapal lain pulak dari Syria ..anak anak ku.  Mana tak takut?

Mereka datang datang wajah tak makan 2 tahun sudah atas kapal mereka.  Kasihan ..tapi apa kan daya.  Hati aku .. adjust .. adjust adjust ..tak mahu kasi mereka masuk kawasan rumah aku lahhhh..

Pak chik takut ..  why?  bini pak chik muda lagi lor.

Sekian.
Maaf.
Wasallam.



Doa aku santai jerr

Posted by sazali

Salam

Sempena 10 hari terakhir Ramadhan , aku akan berdoa begini setiap hari:

1.  Ya Allah, berikan aku taufiq dan hidayah.  Ameen.
2.  Ampunkan dosa ibu bapa aku, anak dan keturunan aku.
3.  Pandanglah ibu bapa aku dgn kasih sayang sebagaimana mereka sayang pada diriku semasa aku berumur 1 hari hingga sekarang
4.  Murahkan rezeki kami  termasuk timbulkan hafiz, hafizah, alim , alimah, dae  tabligh dalam keluarga dan rumah tangga kami hingga kiamah
5.  Kurniakan kami ..kesihatan
6.  Permudahkan urusan kami dunia dan akhirat
7.  Tenangkan kehidupan kami dgn rezeki yang ada
8.  Biarlah orang lain dapat menafaat dari kehadiran kami seperti ilmu kami yang serba sedikit, harta kami , sedeqah kami , pertolongan kami  selama ini
9.  Terimalah semua amalan ibadat kami dan ampunkanlah kami
10.  Ya Allah .. remove the rotten leaders ranging from the highest officer to the lowest post ( if any)  .. because they had cheated, fooled, bribed, too many cooked up stories.. and of course these had caused hardship among us ( the people of Malaysia) examples  fiascos 1MDB with 50 BILLION RM lost and FELDA and let good feelings and living resurface onto this earth.  And of course , please return all the other citizens to their original countries.  Why Malaysia ...  Ya Robbil ..  you are the MOST POWERFUL .. just do that please.       Help us .. 

If you do that Ya Robbil
surely we will have a good raya this year. 

It is a small request , ya Robb .. just help us please.

Ameen.
Ya Robbal Alameen.

Salallah hu ..  aliahis wasallam..

Al Fatihah.

p/s:  muslims in Malaysia is 13 - 15 million.  If they pray using these lines
insya Allah ..good raya .. Ameen

Buat baik

Posted by sazali

Salam

Bulan puasa di merata rata tempat orang bercakap tentang 'berbuat baik'.
Terutama orang orang tua.

Mereka tak ada pilihan lain lagi.  Jnatung mereka sakit. Lutut mereka entah ke mana?  Makan pun tak selera manor dah ..  isteri ada atau tidak .. semua tak apa ..
Sebab itu otak dan sanubari mereka asyik fikir berbuat baik sahaja.

Memandangkan perkara itu, saya sambung sikit lagilah ..perkara ini.

Buat baik kepada 10 kumpulan manusia:

1.  Ibu
2.  Ayah
3.  adik beradik
4.  saudara mara
5. jiran tetangga
6.  kawan kawan seopis/ sepejabat/ semega Mall dan lain lain
7. haiwan
8.  bangsa lain
9.  orang tidak bernasib baik
10. pendatang asing

Keterangan
1. Ibu -  ini mestilah. Dia melahirkan kita.  tak puasa atau berpuasa ..kita ada dalam perutnya.  Berat .. 20 kilogram ..  tambahan ..dia bawa kita ke hulu hilir selama 9 bulan dan 10 hari.
Oleh itu kena hormat kat ibu sangat sangatlah.  jangan guriskan hatinya.

Tanpa dia , kita tak akan jadi PM, isteri PM, anak PM, raja, Sultan dan macam amacm.  Semua kita melalui channel ibu ..  syukurlah.  Alhamdulilah/

2.  Ayah
Ayah pun kita kena buat baik.  Dulu dia yang bersusah payah .. cari duit. Pelihara lembu, jual lembu. Dapat untung ..dia hantarkan kita ke sekolah.

Jika ayah polis .. macam macam dia kena tempuhi.  Bertembak tembak dengan BOTAK CHIN .. dia selamat. Akhir bulan dapat gaji.  Duit itu ..dia sekolahkan kita dari Darjah 1 hingga Tingkatan 6 Atas.
Bersyukurlah.
Walaupun ayah tidak handsome macam Imran Khan .. itulah ayah kita.
Tangan dan jari berbau ..lembu.  Why?  pemelihara lembu.
tangan dan jari berbau macam macam ..semata mata mencari nafkah untuk kamu sekalian.  Oleh itu sempena hari raya ni .. jangan g beli neck tie pula.

Buat apa kan?
Belilah PERVIE Proton ke ...
hadiah untuk ayah.

jarang kita dengar anak anak sanggup berpakat ..membeli satu benda yang mahal sekarang ini.
Selalunya mereka berpakat membeli kain pelikat dari Madras, minyak atar, buah tasbeeh, ktab yasseen ..  alahai .. rasa tua nya ayah ....

Belilah benda benda mahal satu.  Boleh?

3.  Adik beradik
Adik beradik pun kena buat baik.
Time kita senang .. kita tolong adik beradik tanpa syarat.
Why?  nanti bila kita dah mati ..adik beradik ini lah ..diharapkan menolong anak anak saudara mereka pula.  Jangan berkira dgn adik adik. Tolong jer.

Dia nak g haji/ tolonglah.
Dia nak khawin lagi / tolonglah.
Kita?
sabar sabar .. kita si sulong kena banyak bersabar.  Sabar memanjang.
kasihan bukan?

4. saudara mara

Ini silatul Rahim
Orang buat baik kepada saudara mara, dia kuatkan silatul Rahim.
Hadith:  orang yang menjaga silatulrahim ..umurnya panjang dan rezekinya luas.  Yakinlah.

Ada saudara susah -  peneroka Felda.  Tolonglah.
Ada saudara kaya .. penjual karpet -  beli satu karpetlah .. kasi dia happy happy.  Tak boleh?

5.  jiran tetangga

Sebenarnya jiran ini adalh adik beradik kita juga.
Jika ada tragedy kat rumah, jiran jiranlah yang kita harapkan. tak kan kita nak calling PM yang asyik main golf di Amerika sana.  Betul tak?

nak buat baik dengan jiran senang jer?

5.1  masak bubur kacang - pass sikit kat depa.  Paling best .. hantar juga roti supaya boleh makan bubur dengan roti
5.2  jika kereta jiran rusak .. buat pura pura tolong dengan cara .. touch sana dan sini spark plug. Cabut spark plug dan pasan balik.  Jika tak start juga .. calling calling mekanik.  Begitulah.


6.  kawan satu organisasi

nak buat baik?
senang jer.

time nak raya ni .. belilah kerepek kering dia tu dari Pontian Kecil.
Bukan apa?  nak kasi dia feeling all over the moon.

Bila dia happy ..semua power points dia kasi kat kita nanti.

jika opismate kematian isteri ( dah lama sakit barah)
tolong carikan pengganti.

Bukan apa?
itu benda baik sekali.
Kasihan dia ...dah setahun ni ..  tak kenal malam dan siang dia.
Jadi jururawat katakana.

7.  Haiwan

jangan usik usik kucing, anjing, kuda dan ..kura kura dalam kolam.
Biar mereka bermain dengan geng geng depa.

Jika mereka lapar ..pass sikit daging kat mereka.
Sedekah itu.
Kucing pun pandai berdoa tau? ..  panjangkan umur tuan aku ni.
Bukan setakat dgn jiran dia baik ..dengan aku sang miou miou pun dia buat baik.
Luluskan dia dalam VIVA phd ya ROBBI.

Ameen.

8. bangsa lain

Bnagsa lain ialah kaum lain.  Cina/ India/ Inggeris/ Afrikan

buat baiklah kepada mereka.
Jika kereta mereka tak ada minyak pagi pagi ..
tolong ambik dia ..gi SHELL .belilah minyak itu.

Then
then bawak dia balik ke kereta dia, tuang minyak dan jalan.

Senang kan?

Kita tak tahu .. apa yang akan berlaku kpd diri kita dan anak anak di masa hadapan?
Manalah tahu ..bila melancong di Shanghai nanti ..tiba tiba .. semua passport kita hilang.

Masa itu ..kita perlu orang cina menolong kita.

Cemas.
Cemas
Cemas.

tetapi relax ..   Allah ada.  Sentiasa ada.

Tiba tiba satu kampong di China akan menolong kita ..urus pasal passport itu.

Yakinlah.

Tuhan tak akan sia siakan kita dalam semua tindakan baik kita selama ini.

9. orang miskin/ kesusahan/ kemiskinan

ini pun perlu kita tolong.
jangan berkira sangat.
time ini ..kita kaya sedikit dari depa.

Mana tahu ..anak cucu kita susah nanti di Afrika.

D sini kita perlukan keajaiaban dari Allah.
Percayalah .. Alah akan menolong kamu jika kamu telah .. memberi pertolongan terbaik kpd orang lain ..suku sakat .. pada satu hari yang lalu.

Saya pernah berhadapan dgn saat getir.
Satu malam ..hujan lebat..petir sambung menyambung.
Aku naik balik ke kampong isteri saya BIG RIVER.

short cut punya pasal dari  KOta Bharu
tiba tiba ..Proton saya ..mampus di atas puncak bukit .. lebuhraya Grik, Perak.

Ini bateri mampus punya angkara..

Tiba tiba ..keluar 3 orang India berbadan besar .. kenapa abang?

mari kita tolong ..push push push

tiba tiba enjin Proton hidup balik.

Aku nak ucapkan terima kasih dan memberi sedikit hadiah wang.

Aku paling sana paling sini
mereka bertiga sudah hilang.Sekelip mata ..boleh hilang.  Adakah mereka hantu?

Ajaib.
Begitulah ..Allah tolong kita dari .. angkasa lepas.  Tak kita sangka sangkakan.

Kereta aku pada masa itu ..penuh dgn anak perempuan 1 - 15 tahun.

Bayangkanlah betapa kecut hati ibu mereka.

Moral of the story:  belilah kereta baru.  Toyota ker?


10. pendatang asing

No comment.
He..he..he..
nantilah ..aku karang sedikit story berkenaan perkara ini.
Sekarang HOT sikit dgn geng Rohingya.
Makn sireh ..airnya ..kena baju Orlando aku.  Hishhhhh.  sakit hati nya ..tak tanggal ni klorox seminggu pun?

Sekian.
Berbuat baik lah kamu.  Ok?

Wasallam.








Rehat (relax)

Posted by sazali

Salam

Alam melayu penuh dengan rehat.

Jika ada kematian ..  kita rehat dari bekerja.

Jika ada kemenangan bola ..skuad bola dan  negeri TRW .. turut rehat pulak 1 hari lagi.

2)  Sebenarnya ..negara yang banyak rehat adalah negera paling kaya di dunia.

Benua cina .. tengok ..mana ada banyak hari cuti (rehat) mereka.
Sebab itu mereka terus berkembang ..2 billion penduduknya.

Benua India pun sama juga.  2 billion ..populasinya.  Mereka berkembang sambil sambil berehat.  Pernah tengok katil orang India tak ..di benua mereka melalui filem hindi atau ASTRO?
Besar ... digantung tali dari hujung sini sebatang pohon hinggalah ke hujung sana se pohon pokok yang lain.
Entah macam mana stail depa buat ..proses perkembangan tersebut.  Silap silap putus tali ..terus mati.
Mengapa?  nak rehat punya pasal.

3)  jika tak silap ..negara ini ada cuti lebih dari 20 hari setahun.
England ..  kurang dari 10 hari ..waktu krismas ... kebanyakkannya.

Syukur ..aku bukan bisnes man.
Kalau tidak ..payah nak uruskan .. pekerja Malaysia yg banyak cuti berehat sahaja.

Kalau kilang ..nasiblah ..
sebab itu kilang kita sudah pandai menggunakan pekerja dari Nepal, Vietnam dan Thailand.
Mereka lebih focus kepada pekerjaan.

Kalau ambik 1 kapal ..orang melayu berkerja dengan industry besar besar ..
aku tak Nampak untung besar.

why?
cuti ..

ada nak cuti khawin
ada cuti sebab ibu bapa ke Mekah
ada cuti .. kematian ..
ada cuti .. sebab bersalin

nak beraya ..pun cuti ... pun panjang.  Tanya pelajar politeknik & university.
kasihan pensyarah nak buat MID TERM TEST .. jika tak smart mungkin terpaksa buat 2 , 3 set soalan MID TERM TEST
dan macam macam.  Ada lecturer buat MID TERM TEST hujung hujung semester.  Ada ke patut?  Sebab itu markah carry ... tak siap siap lagi walaupun final paper sudah selesai di DEWAN PEPERIKSAAN.

Orang banyak bercuti .. tak focus sangat dalam mana mana tugasan.
Cuba buat kajian di peringkat Masters  & Ph.D.

Negara banyak cuti .. sebab itu ramai orang luar Negara mahu dating mintak sedekah / bantuan ..mereka beranggapan ..Malaysia sebuah Negara yang kaya.

4)  contoh klasik geng relax ..satu malam itu kan kan kan ... askar kita terlepas pandang satu pesawat atas kepalanya.

Kesan ..sampai sekarang pesawat itu tak jumpa jumpa.
Pakai teknologi / bomoh
kedua dua cara ..tak membawa apa apa hasil yg berkesan.  Aku dengar kerajaan masih berhutang dengan kerajaan Australia RM500,000 .. upah cari pesawat kita yang hilang.

mana nak jumpa ..pesawat MAS ..suruh org lain yang carikan?
sepatutnya semua guru, pensyarah, askar, polis, pegawai imegresyen, kastam dan majlis bandaran dikerah mencari pesawat itu sampai dapat.  Musim puasa ini eloklah.  Buat solat hajat ramai ramai atas sungai atau laut.  Di mana dia?

Begitulah.
Budaya bercuti .. melampau lampau .. dinyanyikan ..seperti lagu balik kampong dan lain lain.  Tuan menyanyi lagu pun dah ..  meninggal dunia ..berehat panjang . Al fatihah.

Bnayak benda tak menjadi.
Kita kena tukar stail.

dari relax  kepada bersungguh sungguh hati.
main bola jika relax .. lawan Singapura pun kita kalah.

apatah lagi nak lawan orang hitam dari Ivory Coast.  Pernah tengok orang afrika bermain bola.  Dasyat.  Mereka bermain macam nak makan kita pulak.  Itulah kesan main bola secara FOKUS.

Betul tak?

Elok pemimpin Negara dan barisan menteri fikir fikirkanlah.
Benda tak elok ..baik kita buang beransur ansur.
Ambik benda lain.

Sekian.
Jangan marah.  Benda pecahkan minda ..bukan senang nak telan.
Wasallam.



the 'best'

Posted by sazali

Salam

Dalam Bahasa Inggeris
jika kita membuat perbandingan antara 3 objek  A, B dan C.

Jika A adalah  'good.
B  adalah 'BETTER'
maka paling top  ialah  C  the 'BEST'.  paling terbaik.

2)  Mengikut satu hadith Rasulullah s.a.w

The best amongst  you are those who learn the Quraan and teach it to others.

Terbaik kalangan kamu ialah mereka yang belajar dan mengajar Al Quraan.

Bagus kan?

3)  Bayangkan pahala yang kita dapat jika anak anak murid kita boleh membaca Al Quraan dalam solat mereka setiap hari.

Malaikat akan rekod kebaikan mereka dan jasa kita walaupun anak anak murid yang sudah bermastautin di luar Negara dan di mana mana jua.

4)  Kita boleh lihat semua ini sejurus selepas kita pergi ke dunia sana (mati).  Yakinlah.

pasal dunia sana ini .. boleh berlaku bila bila masa.  Teringat trajedi di Jempol semalam.  Siapa sangka satu keluarga boleh hilang sekelip mata sahaja .. kemalangan maut antara treler dan kereta Proton Exora.  Oleh itu , pemandu pemandu kenderaan ..jangan berangan sangat nak fly fly fly selepas hari raya nanti.  Entah entah nyawa kita fly juga .. musim perayaan 2 minggu dari sekarang.

Saya dah menulis ..rakyat Kelantan ..yang bertugas di lain negeri. JIka tahun lalu dah beraya .. tahun ini cutilah.  tak payah balik.  Rehatkan badan .. tak kan ..nak menzalimi diri sendiri .. jam dan queue dari Gua Musang ke Kota Bharu 10 - 15 jam lagi dan lagi.  Zalim itu!

Biarlah mak ayah di kampong itu.  Kalau menangis .. perkara menangis ini .. sudah menjadi fesyen musim raya.  Bukan nya apa ..  terutama anak bertugas sebagai tentera dan navy.  Relax!  tak mati pun kita jika tak pulang berhari raya ..sekali sekala.

5)  Tak rugi ..  usaha ibu bapa ..yang bersusah payah menghantarkan anak anak mereka belajar Al Quraan pagi dan malam.  Bermula dari muqadam .. hingga lancar dan pandai membaca 30 juzuk Al Quraan. Semua pahala untuk si pembaca dan ibu ayahnya.  Bahkan ada satu hadith .. Allah akan pakaikan satu mahkota atas kepala ibu bapa di syorga kelak ..jika anak anaknya Berjaya menjadi hafiz dan @ hafizah.

6)  kalau boleh , biar kita ada anak murid sekurang kurangnya 2 orang.  Jangan tak ada seorang pun.

Kalau kita tak ada anak/ cucu .. kita masih berpeluang lagi seperti:

6.1  taja anak orang menjadi hafiz/ hafizah
6.2  bantu membina pondok tahfiz
6.3  bantu membesarkan sekolah sekolah tahfiz
6.4  promote sekolah agama dan tahfiz al Quraan
6.5  promote usaha dakwah  tabligh .. mereka berusaha di seluruh dunia supaya umat islam kembali kepada ajaran agama seperti kembali semula menunaikan solat dan membaca Al Quraan.

Ayuh ..jangan lepaskan peluang yang besar ini.

Kalau di hostel hostel - politeknik dan university -  tolong rakan rakan membaca Al Quraan.  Ramai pelajar perempuan tak fasih membaca Al Quraan. Bantulah mereka secara perlahan, sederhana atau laju.  Semua dikira ibadat.  Kalau benda lain ..kita boleh tolong mereka ..ayuh ..kali ini ..kita tolong mereka fasih membaca Al Quraan - surah Yaseen jantung al Quraan.  Cuba OK?  Kasihanilah mereka ..satu hari bila sudah mendirikan rumah tangga .. bila ada anak anak .. mereka tak mampu mengajar al Quraan kpd anak anak mereka sendiri.  Rugi wahai ibu?


Begitulah ..ilmu yang saya dapat dari majlis ilmu di masjid besar Pasir Puteh tadi.  Bila menulis perkara ini teringat ..

arwah nenekanda neneakanda saya Allahyarhamah Hajjah Che Esah bt Che Mat ( penjual sayur tangga pertama pasar lama , Kota Bharu)  dan Allahyarhamah Siti Fatimah Senik .. mereka mengajar al Quraan kpd budak budak kampong di Kpg Kubur Kuda , Kota Bharu dan Kpg Gaal, Pasir Puteh sekitar 1950 - 2000 dahulu.  Setahu saya ..mereka tak mengambil apa apa upah pun  dari orang orang kampong pun maklumlah kami hidup serba susah zaman tersebut . Untung mereka sekarang .. in sya Allah.  Allahu Akhbar!

Muga muga mereka sukses di sana.  Ameen.

Sekian.
Wasallam.

nasihat

Posted by sazali

Salam

Agama ini nasihat.

Nasihat dari Nabi Adam a.s  hinggalah kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Orang kemudian yang mengikut nasihat di atas, mereka selamat dunia dan akhirat.  Insyallah.

Tetapi sekarang ini ..

ada orang tak suka dengan nasihat.

1.  geng mat motor besar

Orang kata bahaya naik motor ..laju laju tetapi semakin banyak diberi nasihat , semakin besar motornya dan kelajuannya.  Akhirnya berlaku trajedi.  Pecah kepala .. semua hancur.

2.  geng merokok

Doktor dah pesan ..jangan merokok.  Tetapi semakin banyak doctor kesihatan datang ke kem kem askar @ komando, semakin kuat mereka merokok.  Akhirnya , kita dengar orang itu dapat barah hati dan jantung.  Siapa susah ?

3.  geng kuat makan

Doktor / cikgu dah nasihat sejak Darjah 6 lagi.
Makan makan pun ..kena exercise jugak sikit sikit.
Jangan tak buat exercise langsung.

Nanti bila naik badan waktu umur 15 - 25 , kita susah nanti.
Nak gi belajar pun ..penat naik tangga di makmal computer ..maklumlah kolej swasta jer.
Nak gi interview pun ..  panel kena cari kerusi 'double seat ' macam kat airport pulak untuk kita.

Musim nak berhari raya ni .. kita emotional.
Maklumlah orang badan melidi, macam macam baju dan seluar dia dapat beli sedangkan kita ..
nak try baju sepasang pun ..takut nak masuk cubicle Mega Supermarket.  Orang kata ..easy masuk, payah nak keluar pulak.

Kena cari pak guard untuk keluarkan kita dari kotak 'try try dulu' itu.

4.  geng khawin cerai kahwin

ini pun satu problem jugak.
Mana ada orang perfect bro.
Mesti ada kelemahan 1 dan 2.
Kita focus kepada kekuatannya sudahlah ..
yang barang lemah lemah kita ignore lah  seperti ..

4.1  tidur - berdengkur
4.2  mandi - paling kurang 2 jam ..banyak benda kena basuh berkali kali sehingga putih bersih dan Wangi
4.3  cakap -  sangatlah banyak. Payah nak stop bila bercakap ..tak kira tempat.  satu hari kena penumbuk . Padan muka. Dia ingat ..apa yg dia cakap semua orang boleh terima kot.

5.  geng high taste

masa ada suami loaded macam PM
oklah ..nak beli bunga itu dan ini..

tetapi bila suami loaded dah mati kena petir di India
taste kita kena adjustlah sikit sikit.

Belajarlah makan kat gerai tepi longkang ..mana mana pun ok mak chik.
Sedap juga ..makanan di gerai ini.
Gemuk pun ..ramai pelanggan tetap di sini.
Ini membuktikan ..makanan gerai  tinggi kualitinya.

6.  geng over-over

Menyampah betul dengan geng ini.
Dia ingat dah belajar overseas .. dia ingat dia paling pandai dalam speaking itu dan ini.

Cuba suruh dia tulis 1 paragraph pasal 'hidup sunyi..mengapa'.

Tak Nampak overseas pun ..grammar pun lintang pukang jer.

Malunya.    Baru orang tahu

dia gi overseas tu .ikut suamilah.

Dia bukan study pun.
Dia asyik research buku iklan ARGOS di Birmingham jer..

aduhai ..action.

Klau bercakap .. I , you ,  myself

tak pernah dengar ..satu ayat 100% lengkap dalam BI pun example

I beg to differ please.

Ada , kau dengar?

Sekian.
Bulan puasa .. tak baik mengumpat.

Ha..ha..ha..

Astaghfirullah hal azeeem.
7. geng anak dara punggung besar n tonggek

Orang tua selalu bilang ..
pakai pakaian elok elok sayang.

tapi mereka tak mahu dengar.
Sekarang Malaysia simpan ramai pekerja dari benua India, China dan Arab.
Sudah bertahun-tahun  tak jumpa isteri mereka.

Bahaya ni adik?  Singa lapar/ harimau lapar/  leopard pun lapar
Silap silap mereka tangkap adik kakak yg ada punggung besar dan tonggek pulak, bawak naik rumah tumpangan mereka di kawasan Lembah Klang tu ..habislah engkau
mereka makan habis habisan ..  jadi mayat ..

dulu mendiang Antantuya .. habis .. serpihan badan nya terbang ke udara ..

kau pun bila dimakan harimau lapar dari India/ Afrika

entah entah bijik bijik kau pun ..dia mamah lumat lumat ..why?

orng tu ..bila makan .. depa tak ingat dah . tuhan , syorga dan neraka.
Tu lah ..dengarlah nasihat orang orang tua kita ni.  Tak rugi  tau!

Maaf. 

wasallam.

Feeling good

Posted by sazali

Salam

A poor man if he is given some cash, he will automatically feel good.  Refer to 9 JUne 2017 recently. I saw so many pensioners going to the ATM near their homes. After the exit, everybody looked so happy.  They can buy cendol, tapai pulut, watermelon and mangoes. 
Why does this happen?

A sick man who was just discharged from a general hospital, he will very good if he can mix with his beloved wife again.  Why is this so?

Many reasons right?

1. With cash, you can go a bit further.
I truly agree with my good friend, Mr Teo, when he said, we can talk more if we have some money in our pockets.  We can order a hot coffee and few sets of toasted breads.  Wallo!  we look like a PM today!

2. With some ummph, the man can get his respect back.

A sick man ?
Nobody wants a sick man.
No matter how rich he is, if he is sick ..his value drops every day.
If one is sick, you depend so much on others for many simple things like going toileting, eat and drink ..and even cleaning up yourself between your legs.  Pity you?

So once , a sick man is discharged from the general hospital
there are 2 possibilities in my country.

A.  among the malay communities, the eldest son can call the people from the mosque to pray for him. May be his presence can be numbered now.  Al Fatihah.
B.  and next , he has fully recovered.  So mixing with one's wife must be the top of the agenda.

What is the point of getting a high respect from the public if you can not score beautiful goals at home.  Imaginedoing banana kick like the Brazilian footballers called PELE and a curving shot like RIVALINO.  The stadium stood motionless .. looking at the goals hitting the back of the nets.

He..he..he..

By doing so ,   I am sure, many elderly man will look younger by 20 years.  Can ask him, please?
What more after 12 months  discharge he got a new son ..( his 16th to be exact).

He must be talking non stop .. and soon, I am afraid ,  he drop dead.  His 70 year old heart cannot take any more.

Ha..ha..ha..  Good bye old warrior.

Many of my readers are not pleased to hear this.
But that is some truth behind the above writings.

Believe me.

A man will feel good if he can start eating by himself again.
A man wil feel on top of the world if he can chase his wife again over a hill. (refer to the story of the Holy Prophet Muhammad sa.w. running along with  his Syadinatina Aishah r.a.  I heard Aishah won.  Our beloved prophet must feel something inside.  You lost again mate! )

--
We got all these stories if we happen to window shopping around Kota BHaru.
many medicine man (peddlers) told us many funny stories about old men with younger women of theirs.

How great a man feels if he can regain his health today, tomorrow and forever.
Then we got this adage .. Health is better than wealth.

How true it is.

So in conclusion
let us say Syukur   Alhamdulilah
if we are healthy again and again especially in this blessed month of Ramadhan.

If we are healthy we can read al Quraan
we can pray many rakaats of optional solat like Isra',  dhuha, awabim, tarawih, tahajud and witir.
we can visit poor children and Syrian refugees.
we can do many things together such as eating for iftar in the nearby mosques.

I am happy
I can write a lot now after I got my health again.

But you know
Allah gives the health
and HE can take this back anytime.

So be grateful if you are still healthy
like a 15 year old boy.

He.he..he..

With that I shall leave you

A healthy body is everything, right?

Don't worry so much.
Be happy please.

How to be healthy?
1. eat more good food
2.  drink plenty of water  and of course
3.  get that free ..can you?  [ laugh]

Wasallam.

Postman

Posted by sazali

Salam

Antara banyak jawatan yang ada di tanah air ini ialah bertugas sebagai posman.
Antara skop kerjanya ialah menghantar surat dari pejabat post ke rumah 'destinasi'.

Zaman dulu , ramai orang suka melihat posman.
Mereka menunggu surat dari orang tersayang.  Semasa saya belajar di STAR, Ipoh saya ternanti nanti surat kiriman wang dari ayah.  Tak banyak ..lebih kurang RM20 sahaja untuk satu penggal.  Tetapi tak apa.  Itu sahaja yang termampu oleh ayah.  Aku sentiasa menanti.

Orang macam Jefridin pun , semasa bercinta
asyik tunggu surat sahaja sepanjang hari.
Mengapa?  adalah tu. Surat dari buah hatinya.

Sekarang posman ada atau posman tak ada ..orang tak kesah sangat.  Mengapa?

Banyak cara menyampaikan berita. Antaranya ialah:

FB
Watsapp
ATM  - transfer wang / Green Point
dan banyak lagi.

Tetapi saya masih amalkan surat, setem dan poskad.  Saya percaya kepada konsep dan falsafah .. golden touch.  Banyak buku buku Mathatma Ghandi berbicara pasal golden touch ini. Syukur ..saya masih berhubung dgn SV saya dari England walaupun dia sudah berumur 80 tahun ++

Sesiapa yang ada golden touch,

bunyi sahaja nama nya di sebut
satu rumah sibuk membuat kenduri.

Sayangnya tuan rumah kepada orang bergolden touch ini.

2) Antara banyak kerja saya sebagai posman ialah menyampaikan isi kandungan kuliah tazkirah dan dakwah.

Ini saya buat secara konsisten.
Bila berjumpa dengan Allah satu hari nanti, sekurang kurangnya ada dialog baik antara khaliq dan dirikuu ini.  Nak menunjuk-nunjuk?  tak lah..buat apa ..tak ada upah ini My LORD.

Dengan cara kiriman ini, saya cuba amalkan .. sifat berkongsi kongsi/ tidak kedekut.



Arwah
Tok Guru Nik Aziz Nik Mat ( mantan Menteri Besar Kelantan) pernah berpesan sampaikan walaupun sepotong ayat yang baik.

Kerja yang saya buat ini tidak menjanjikan apa apa pulangan pun.
Kadang kadang ada juga komen pedas dari pembaca tetapi .. semua ok kerana saya bermuka tebal.  Saya sukar menangis kalau setakat orang kecam itu dan ini tetapi kalau kereta PROTON mampus dalam hutan belantara .. mungkin saya menangis. Why?  di mamah harimau , singer and dipatuk ular ..my dear.

Saya tak kesah sangat ornag kata macam macam ..yang penting  mereka tidak mengebom saya hingga batang tubuh saya berkecai.

Mendiang Antantoya (Mongolia) mendapat upah yang mahal untuk urusan pembelian kapal selam Malaysia tetapi ..  hadiah terakhirnya ialah sebiji bom paling berkuasa besar dari pihak polis .. TQ polis & ada tangan masih bersembunyi itu.

Kasihan bukan?  Simpati ramai rakyat Malaysia kepada nya dari dulu sampai sekarang.  Jnagan risau , satu hari nanti semua manusia boleh menonnton cerita ini di padang masyar.  Tuhan akan tunjukkan siapa yang mastermind semua ini.  Percayalah.

2) Pagi tadi saya dan isteri sempat mendengar tazkirah.

Salah satu perkara yang menarik untuk berkongsi ialah

2.1  ziarah kubur elok kita buat waktu ramadhan.  Kita melawat orang mati.
Waktu 1 Syawal , kita melawat orang hidup seperti jiran tetangga dan sanak saudara jauh dan dekat.
Fadhilat melawat Tanah perkuburan ialah .. Allah ampunkan kita sejak kita turun dari rumah hinggalah kita kembali dari melawat Tanah kubur atuk dan moyang kita semua.

Arwah arwah akan gembira dengan kunjungan kita waktu ramadhan ini.  Hadiahkan mereka bacaan Yaseen dan tahlil juga.

2.2  jaga hubungan kita dengan Allah.  Bagaimana?  solat, zakat , puasa pada bulan Ramadhan, zikirullah, ikut suruhan tuhan sepanjang masa, sangka baik dengan Allah  dan menjauhi diri dari maksiat.

Jaga hubungan kita dengan manusia.  Berbaik sangka.  Mulut manis.  Jangan berdengki.
Jangan jadi orang muflis.  Muflis islah orang bankrupt.  Dia bawak Banyak amalan amalan di dunia tetapi sayangnya dia buat tak baik kpd manusia.  Contoh hutang tak bayar.  Contoh tuan pusat tusiyen. Janji itu ini tetapi tidak tepati dan buat fitnah kpd manusia lain.  Muflislah dia.  SEmua pahala dia diserahkan kepada manusia dan semua dosa orang pindah DIRECT ke dalam akaunnya.  Akhirnya dia diheret ke neraka bersama sama dengan resit bayaran tuisyen murid murid/ pelajar pelajar.  AWAS!

2.3  belajarlah membaca AlQuraan dengan baik.  Cari tok guru . belajar.
Jangan tak belajar.  Malu kita nanti bila berdepan dengan Allah.

Piano -  tuisyen
Kuda - tuisyen
Buat kek dari London = tuisyen
main pedang = tuisyen
gulung rambut biar kerinting =  tuisyen di Bangkok
Al Quraan  =  ???????

Malu bukan?

Belajarlah.  Belajar dari peringkat terasas   alif ba ta pun ..no problem.  Lewat belajar pun tak apa ..yang penting tak terlambat lagi selagi kita bernyawa.

Untuk makluman , saya belajar Bahasa Arab sekarang.  tak mahal. RM150 sahaja sebulan.2 kali seminggu.  Kuliah di tingkat 2 atas bangunan ..  uzur dan tanpa cat.

Sekian.
Posman nak rehat sekejap.
Jangan marah.
Posman hanya tahu hantar sahaja.  Bersangka baik OK?

Wasallam.



keadaan boring jemu menjemukan

Posted by sazali

Salam

Sebagai manusia , kita tak boleh lari dari perasaan BORING.

Di sini saya turunkan beberapa  keadaan orang orang boring:

1.  Orang muda cepat boring jika ada benda tak ikut kemahuannya.
Contoh dia nak beli kasut CLARK , si ayah beli kasut raya berjenama BATA untuknya.

Bila boring, mukanya cukuplah masam mencuka.

2.  Orang baru khawin pun ada juga rasa bosing.

Bila isteri macam macam tak boleh masak.
Nak minum malam pun kena pergi hotel .. coffee corner dalam Bandar.

Mereka boring juga ..
jika fesyen kehidupan macam orang melayu zaman dahulu sahaja.

2.1  makan ubi kayu cicah kelapa parut.
2.2  makan cendol, buah kabong dan beldo hitam kerat halus halus
2.3  belum apa apa dah tidur.  Programmer INTEL katakan.

3.  Orang melayu tua pun rasa boring juga bila

pasangan asyik sakit sahaja.

Dulu sakit perut ( sembelit, buasir) sekarang sakit lutut.
Mana best ..nak ajak shopping .. mana best ...bila sakit lutut , pergerakan pasangan cukuplah slow macam siput babi.  Kena pula trafik  jammm jammm dalam pekan Kota Bharu dan kereta PERDANA manual mak datuk engkau?.

4. Asyik baca kitab zaman aladin dengan lampu ajaibnya sahaja.

Bila membaca itu ini, kalau di Tanya .. dia tak pandai bercerita pulak tu.

Dia kata ..orang banyak cerita ..banyak dosa.
Menyampah betul orang tua ini.

4.1  jom kita baca benda lain lah contoh majalah TRAVEL AIR ASIA
4.2  bila nak ajak shopping ke Bandung ni .. atuk dia?
4.3  jom kita tukar stail pakaian baju.  Sudahlah ..jubbah itu. Pakaian arab yang selalu bergaduh sana dan sini.  Rujuk Qatar lawan Saudi Arabia.
4.4  doa?  Haik ..  sebutan bahasa al quraan tak perfect, nak berdoa buat apa?
TEngok ..  orang jahat , menipu ..hidup cukup senang.
Bukan macam awak ..  ke sana sini cakap pasal tuhan ... hidup susah jer atuk dio niiiih?  Beli daging lembu pun tak cukup wang.. memalukan betul... awak ini?

5.  Pergi masjid ,  mesti tazkirah pasal alam kubur dan padang masyar.

Macam macam cerita pun, pemimpin nombor 1 Malaysia tak berubah pun.
Why?

Kata doa bulan puasa mustajab .. 
kenapa tak doakan agar DSAI dibebaskan; Tun Mahathir di beri kuasa kembali jadi Perdana Menteri

semua boleh bukan?   kita berdoa.

6.  Makan minum ..  benda alah yang sama.
Nasi, ikan atau daging.

Bila nak tukar menu ni?

Kalau makan , asyik anak @ cucu yang menangis.  Aduhai .. kasilah chance kita makan dengan aman dan sedap sikit.

Boleh?

7.  Ramainya orang meminta sedekah.  Tahun lalu, orang Rohingya lelaki perempuan datang ke rumah ..  berduyun duyun ..sekarang

orang orang Syria pulak. 

Adakah islam ini agama promote dan sustain kemiskinan dari sekarang sampai kiamat?  Berita akhbar melayu ..  polis selamatkan pemintak sedekah dari Thailand.  Aduhai ..boring punya news.  Islam penuh dengan air mata/  kalau tak air mata ..orang islam Burma kena bunuh beramai ramai.

--

Rumusan:

hidup ini tak leh lari dari rasa seronok bertukar boring.
KIta wajib bersabar banyak banyak.
Mungkin kita boring dengan isteri .. tak cantik tetapi dia loaded tuan.
Kalau kau tinggalkan dia ..beribu abang teksi airport ..berkenannn kat bekas isteri mu.  Nak?

Allah mahu kita bersabar.
Muda kita bersabar.
Waktu tua ..bersabar lagilah berlebih lebih hendaknya.  Penyakit macam amcam dah datang.

Jangan ikut sangat hati itu. Rugi nanti.
Bertaubatlah.

Banyakkkan bertaubat dan buat solat .. taubah(t);  tasbeeh dan tahajud.
Fadhilat solaat tasbih abang tahu tak?  Dosa kita 80 tahun yang lalu; 80 tahun ke hadapan semua Allah akan ampunkan.  Bersih suci dalam debu.  Insya Allah.
Mintak ampun dengan tuhan banyak banyak.
Kita makhluk yang banyak berbuat dosa.
CElik mata terus berdosa.
Tutup mata pun berdosa.

Dosa aapa itu ..  tengok lah di bawah ini:

Syirik NOMBOR 1  !!!!
kita percaya dengan DUIT ..hidup kita semua happy.  Ini syirik.  Gerenti tak ada syurga untk kita.

Kita percaya dengan kemewahan hidup ..kita selamat dunia dan akhirat. Ini syirik nombor 1 juga.
Kepercayaan ini sama geng dengan Firauan, Abu Jahal dan Abu Lahab.

Istighfarlah banyak banyak.

Allahu Akbar.

Sabar pak.
Sabar bu.

BORING ini ..mainan kehidupan.
Bersabarlah.

Time sihat kita happy.
Time sakit dalam hospital berbulan bulan ..isteri mana tak boring ..tidor di bawah katil bapak di ward hospital ... BORING!

Doa banyak banyak musim  berpuasa ini agar
Allah ampunkan kita semua.
Ameen.

Sekian.
Al Fatihah.





berbuka puasa

Posted by sazali

Salam

Best berbuka puasa.

Kenapa?

Sudah berlapar 12 jam ..  mestilah seronok berbuka puasa.

Di Malaysia ini majlis berbuka puasa mempunyai makanan seperti:

*  kueh
** buah tamar
* akok, ondel-ondel, tri manis
** nasi
** lauknya - ayam atau ikan atau sayur sahaja
* buah-buahan seperti buah tembikai , nenas dan lain lain lagi.

Masa yang diambil bergantung kepada:

A) keadaan lapar seseorang
B)  kualiti makanan
C)  tempat mana berbuka -  kalau di masjid jameek ..sekejap jer ..lebih kurang 10 minit kerana jamaah sibuk nak mendirikan solat maghrib tetapi kalau di rumah orang orang kebiasaan .. lebih kurang 20 - 30 minit lah baru selesai.

kadang-kadang aku pun hairan ..why nak solat cepat cepat?  bukan kita PM pun .. solat maghrib time slot is 0725 mlm to 08 25 mlm ..  we have 60 minutes.  Why rush ?

makan rush
tidur rush
balik raya rush
tidur suami isteri dan biology all  rush, rushing
sebab itu banyak accidents ..aduhai?

D)  Ramai mana nak makan?  Jika 1000 orang nak makan juadah yang sedikit .. cepatlah habis
tetapi jika makanan itu banyak tetapi orang tak beberaa ramai  ( hujung hujung bulan ramadhan bila geng Kelantan sudah ramai yang balikkampungnya)  ..  lama sedikitlah nak habis.  Ada masa nak bangun selepas makan pun terpaksa memerlukan pertolongan orang lain.

Apa apa pun .. suasana berbuka puasa adalah terbaik.

Dapat mengeratkan silatul Rahim antara anak anak yang sudah lama tak berjumpa.
Anak sulong dapat makan bersama sama dengan anak bongsu ( 18 orang semuanya).
Anak sulong berrumur  45 tahun bekerja di Singapura angkat pasir sedangkan anak bongsu baru 10 tahun.
Ayah ibu berumur 70 tahun.  Semua gigi dah tak ada punya.  Kasihan.

Bising sedikit .
Ada yang berebut maklumlah .. daging ayam bahagian peha bukannya banyak.
Tulang ayam banyak sedikitlah ..  kerana sekarang musim panas.

Ayam tak cukup makan di luar sana.  Rumput semua kering.

Ada juga anak yang baik ..dia benarkan ayam ayamnya di makan oleh adik adik yg lain.
Sifat ikram muslimin.

Semua ini perlu dididik.

Makan bertalam.

Jika makan secara berpingggan.

Lain caranya.

Siapa cepat dia dapat banyaklah.

Siapa yang makan banyak dengan pantas ..dia boleh makan bertambah tambah terutama  mereka yang ada tapak tangan dan jari jemari ala Pakistan dan Arab marghi  tu.

Sesiapa yang makan slow ..  nasiblah  ( saiz jari jemari too sweet)

Begitulah keadaan berbuka puasa.

Tetapi semua kita
makan beradab.

Ada doa memulakan bebuka puasa
dan ada doa penutup ..bila semua makanan ...  licin dan bereshhhh.

Alhamdulilah.

Selepas terawih nanti jam 0930 atau 1030 malam .. ada makanan pula.

Durian pulut ke
Tapai ada
durian pulut tapai .. ada

colek keropok pun ada di Trengganu
colek nenas + garam dan lada burung pun ..ok jugak .

Begitulah ..kehidupan orang melayu di kampong.

Sekian.
Banyak nostalgia kita masing masing.
Yang best ..jika ibu ayah masih ada.

Jika tidak ..
sunyi sedikitlah.

Wsallam.



berbagai jenis manusia

Posted by sazali

Salam

Antara makhluk tuhan, manusialah paling dimuliakan olehnya.
Mengapa?

Jawapannya senang sahaja.  Manusia dibekalkan dengan otak fikiran dan perasaan.  Dari otak, kita buat keputusan bila data banyak ada dalam pengetahuan kita maisng masing.

Atas dasar inilah ..manusia boleh dikategorikan kepada beberapa kumpulan:

1) kaya dan miskin
2) sihat dan sakit
3)  maju dan mundur
4) pandai dan bodoh
5) cantik dan hudoh
6) umur panjang dan singkat
7) hidup dan mati
8) beruntung dan rugi
9) baik dan jahat
10)  lelaki dan perempuan
11) bertimbang rasa dan tidak

Tetapi dalam al Quraan , Allah selalu berfirman 'wahai orang orang yang beriman ..

12) beriman dan kafir
13) cukup sifat dan OKU dan dan lain lain lagi.

---
Pagi tadi alhamdulilah dengan izin Allah, saya berkesempatan mendengar 30 minit tazkirah di masjid besar Pasir Puteh, Kelantan.
Saya tertarik dengan satu ayat ustaz berkenaan dengan perasaan ' takut dan mengharap'.

takut kepada azab Allah dan mengharap Allah memaafkan dosa dosa kita dan tidak memasukkan kita ke dalam nerakanya.

Mengapa kita takut?
Takut jika segala amal amalan selama ini  ditolak oleh Allah kerana ketidakikhlasan kita dalam tindak tanduk kita selama ini.

Kita suka dipuji.
Buat apa apa mahu nama kita disanjung dan dipuji.
Bukan kita sahaja , isteri dan anak anak semua mahu dipuja dan dipuji.  Parti pemerintah pun apalah kurangnya.  Bila memberi bantuan beras atau gula,  plastic makanan mesti berlabel " SUMBANGAN DARI BN".

Bila perbuatan kita mahu dipuji , keikhlasan itu sudah hilang sekali gus.
Dalam islam, amalan yang tidak ikhlas ditolak oleh Allah.
Kesannya kita dicampakkan ke dalam neraka Allah.

Satu lagi ialah kita sangat sangatlah -  Mengharap?
Kita mengharap sangat sangat jika . tuhan ampunkan dosa kita dari peringkat kita berstatus muda hinggalah kita berstatus MATI.

Kita mengharap ..rezeki kita luas. Rezeki anak kita luas. Tuhan kurniakan kita berbagai bagai rezeki seperti makan minum, tempat tinggal , opis , pelajaran, perniagaan dan macam macam.
Kesihatan juga satu bentuk rezeki.
Tanpa kesihatan , kita tak dapat pergi ke mana mana pun.

Keluarga yang baik rezeki.  Jiran tetangga pun rezeki.  Pemimpin baik adalah rezeki.

Di akhir tazkirah, ustaz itu berdoa dalam bahasa melayu.
Bagus doa tersebut.

Antara rangkap rangkap doa beliau ..

saya seronok mendengarnya ..

ayat seperti ..

".. kami tak tahu lagi ..amalan  ini ..semua diterima atau tidak.
Kami tak tahu ..amalan puasa ini .. tuhan boleh terima sebaik baik mungkin..kerana
ini sahajalah kemampuan kami berpuasa dan beramal solat terawih dan macam macam( bersedekah).

O Tuhan ..  ampunkan kami
ampunkan dosa ibu bapa kami
ampunkan dosa isteri dan anak anak kami..
ampunkan dosa murid murid/ pelajar pelajar kami ..
ampunkan dosa orang orang perempuan kami ..

biarlah ..  tempoh masa bulan Ramadhan ini .yang sedang berbaki 16 hari lagi ni ...engkau
permudahkan kami ..untuk meningkatkan lagi amalan amalan puasa ini....

tanpa taufiq dan hidayat mu YA ALLAH .. sia sialah segala segalanya..

kerana ..barang ikhlas ini
bukan mudah Ya Alllah...

orang kaya yang sanggup mengeluarkan RM10,000 sekali untuk majlis berbuka puasa tak tahu lagi sama ada dermanya ini diterima oleh MU atau tidak kerana tahap keikhlasannya KAMU sahaja yang serba mengetahuinya.  Apa yang kami mampu ialah

 memberi duit RM1  jah ke tabung Ramadhan di masjid ini ...  secara tersembunyi ..
malu pada mu Ya Alllah .. kerana

tudung mahal ..kita mampu membeli lagi dan lagi sedangkan
pakaian mahal ..import ..semua kita sanggup belanjakan sedangkan untuk maksud

bersedeqah .. RM1 jah sokmo sokmo ( selalu, acap kali) kita sanggup hulurkan tetapi  RM1  itu ikhlas dari kami .. kerana zaman la ni cukup susah Ya Allah.

Begitulah kami ya Allah.

kami hanya beriman sahaja
kami ikut amalan amalan nabi
kami buat ..secara betul betul taat pada mu Ya Allah..

al Quraan kami baca
tetapi .. maknanya  ramai puak kami tak faham sangat yaAllah
kalau faham pun .. tak ramai lagi orang boleh mengamalkannya  secara ikhlas ..

payah payah payah..

beriman kepada benda yang ghaib
beriman kepada benda yang tak Nampak
tetapi  ini sahajalah kemampuan kami ..
ampuni kami

tanpa keampunan engkau Ya ROBB
habislah kami ..

...."

begitulah tuan/puan
tazkirah pagi jumaat di Masjid Besar Ibrahimi  Pasir Puteh pada JUmaat 9 JUN 2017.

3) Maaf saya pun lemah ..
walaupun mulut itu asyik amin amin amin

otak dok ingat 9/6/2017
hari bonus ...

kena gi cepat ATM kerana prestasi ATM selalu rosak Ya Allah ..

jika cepat ..tengok di bawah ini

**  boleh transfer duit kat anak anak ..  yang
sedang belajar dan sedang berlatih tak habis habis ..zaman Najib Tun Razak ini.. parok benar ..ya Allah

***ada kerja .. tetapi kena kerja berbulan-bulan dulu
baru boleh gaji....

*  kata Negara sudah maju setanding dengan JEPUN dan KOREA ..  mereka beri upah tepat pada masanya iaitu di akhir akhir 1 bulan (jika ada)
ini dok pun?

begitulah kehidupan kami.

Nak buat macam mana ..

umat ini ..  di akhir zaman.

Zaman berakhir atau kita umat yang terakhir akan tamat tak berapa lama lagi niiih.

Insaflah.

Allah tak pandang wajah dan bentuk fizikal mu
Allah pandang pada keikhlasan hati dan taqwa mu jer.

Sekian.
Begitulah ..  huraian beberapa jenis manusia  dalam tazkirah tadi.  Takut dan mengharap!
Saya sampaikan .. walaupun beberapa patah jer.  Agar kawan kawan yang tidak ada tadi dalam majlis tazkirah dapat juga ..membaca dan menghayati lebih dari penulis ini.  Tujuan ..

Agar kita mendapat sedikit pengajaran  untuk sama sama amalkan.  Lillah hi taala.

Wasallam.