Meaningless

Posted by sazali

Salam

Yesterday the result of STPM was released.
So many students came top with all As.

The Minister ofvEducation looked so happy with all the improvements from all subjects.

As a father to a jobless doctor ( medicine)
The news did not bring any sense and pride.

Why?
My son scored the same too once upon a time.
Now he is jobless with many thousands of his top performing friends all over the country.

I am thinking ..
One day some malaysian graduates have to work abroad.
If that happen,
What is this?

Malaysia is a rich country.
We attract millions of outsiders into this country.
They are earning jobs and from here they send home money to their country of origin.

in sum
Every year we hear great success in stpm, spm.
but we did not do well when we are assessed
with the others internationally.  Pisa results tell many stories behind our so called brilliant results.

with jobless
graduates
what they talked is just
drawing big castles  in the clouds.

no meaning and ... better talk other useful things next please.

tq.
wasallam


jangan cari susah

Posted by sazali

Salam

Bila kita diberi 2 pilihan
Seperti  kerja susah dan kerja senang sedikit
Sudah tentu kita ambil kerja mudah mudah.

Mengapa?
Perlu kaunseling ke?
Tak payah kot.
Buat 1  antara 2 pilihan.  Probabiliti Ok 50%
 Probabiliti  KO  tumbang hancur 50%.

Kalau guna kaunselor
Menyusahkan pula.  Yurannya mahal.
Mau kau?

Ha..ha..ha..
Zaman muda dulu saya ambil kerja mudah mudah jer.
Tak sakit otak.

Pekerjaan mudah itu dipanggil  mengajar. Guru. Pensyarah.
Begitulah saya.

Bila guru
Sekolah rumah dekat.
Gaji tak tinggi ...sekadar RM1000 sebulan.
Balik dari sekolah ibu ayah semua dah ada di rumah.  Tunggu buat arahan kepada ku.
He..he..he..  atur program majlis kenduri siapa nok g   minggu ini.  Majlis meratip orang mati .. kena gi atau tidak?

2)  dulu ada pilihan
Ada juga syarikat kumpur mahukan aku.
Besar gajinya RM3000 sebulan. tetapi Kuala Lumpur ..sewa rumah mahal, jalanraya semua jammm. Komputer programming dgn orang jepun berasap otak deng.
Ikut teori matematik baik RM3000 dari RM1000
Tetapi aku adalah aku.  Orang lain susah apa kan?

Atas fakta itu ..aku santai jer mencari nafkah untuk anak anak bini.

3) cikgu zaman dulu lain dari cikgu zaman sekarang.
sekarang penat.
selalu keluar gas ikut hidung.  Musim winter nampak wap keluar ikut hidung guru.  Musim summer .. nampak juga wap wap ikut hidung tu.
Banyak benda kena buat.  Beg dia pun banyak. Kalau tak bawak 3, 4  beg
bukan guru siswazah lah tu.

dulu relax. Perdana Menteri bijok pandai blako blako.  KPN  pun hebak gak.
ada guru tidur jer dalam bilik guru.  Dia kata dia sakit.
tiap tiap hari sakit. Maklumlah umur 50, 51 tahun.
ada guru bawak 10 potong jari jer.
guru matematik macam aku , tak perlu bawak apa apa buku.
mengapa?  Pihak sekolah mintak aku mengajar kelas kelas hujung jer.
Aghhhh.... buat apa susah susah. Aku graduate England, disuruh mengajar budak budak slow mcm kura kura.  Jom kita belajar membilang 1 hingga 100 sudahlah.  Bulan januari kita bilang sampai 10. Bulan febuari kita bilang hingga 20.  Sampai hujung tahun ..kau pandai dah membilang up to 100.  Bijok mu.
Strategi aku ialah ..masuk kelas selamat,  keluar kelas hujung hujung biar selamat.
Syukur.  Dengan method itu
saya dapat bersara dengan selamat, aman dan selesa.

ada guru dulu
bawak karipap , kain batek, kambing pun ada yang bawak ke sekolah.
Awas jangan bersalam salaman dgn guru kambing ini.
nanti habis buku buku latihan budak budak berbau kambing.
Aduhai.

ada guru bawa bekal dari rumah.
Berkat berjimat cermat mereka boleh membina
rumah kediaman besar besaran dalam kampung sendiri.
1 rumah bilik 10.  Susah apa kan?  Haji umrah pergi sekali sudahlah.

bukan macam sekarang
semua makan kat luar.
bawak bekal?
hisshh jgn mengarutlah.  Kereta Audi RM500K  pergi sekolah bawak bekal?
mesti pak guard sekolah hairan ni.
Disebabkan gaji tinggi ..ada guru tiap tiap tahun fly
umrah lah, Bandung jakarta lah ..
aleh aleh sakit.  Mengapa?  Tension gila kot.

Begitulah.
Senario kerja mudah mudah sudahlah.
hidup mudah.
mati pun mudah.  Kawan kawan pun mudah.  Baju putih  seluar hitam.  Dalam almari 3 pasang baju puteh.  3 pasang seluar hitam.  Tahun demi tahun. 6  helai pakaian jer. Semua dlm almari plastik berzip. Rm40 jer kos almari. Kereta puteh sepo.  Warna semua puteh , Ingatkan mati.  Kerjo molek deh?

Sekian. Jgn sakit kepala.
Hargailah kepala mu ini.
bukan boleh jumpa di kedai kepala cantik seperti ni.
so   jagalah diri elok elok.

Sekian.
Wasallam




isu isu kesihatan

Posted by sazali

Salam

Kesihatan adalah kekayaan.
Dengan nikmat sihat anda boleh terus menggali khazanah tuhan.
Bukan setakat di bumi Malaysia tetapi menjangkaui negara negara luar sana.

Bersyukurlah banyak banyak kpd tuhan mu yang memberi nikmat ini tanpa sebarang bayaran.
Dengan sihat kita boleh:

1.  Mengenali dengan baik sesama kita
2.  Bergerak ke kebun , estet kelapa sawit, getah, durian, rambutan dan macam macam lagi
3.  Memandu kereta dari rumah, sekolah dan pulang ke rumah dengan selamat
4.  Siapkan tugasan di mana mana seperti siapkan tesis di England, Amerika, Australia, Russia,  Jeli  dan lain lain lagi.
5.  Menjalankan ibadat secara solo atau berjamaah
6.  Membawa diri secara bebas dan kebebasan inilah yang di cari cari oleh semua manusia tanpa mengenali bulu, agama, warna kulit dan bangsa.

Bayangkan kita terlibat dalam satu tragedi

Kita diistiharkan cacat.
Bila cacat

1.  Tak bebas dah kita bergerak.  Bila kedua dua tangan kudung, projek novel 200 muka surat tiba tiiba  berhenti.
2.  Isteri dan anak anak pun terasa susah dan terbeban
3.  Pihak sekolah tempat anda bertugas pun turut bersedih
4.  Macam macam program terbantut
5.  Nama anda mula dilupakan oleh ramai orang kenamaan
6.  Kecantikan, kehebatan, kelincahan  ..semua itu menjadi kenang kenangan
Bagi anda, ibu bapa anda dan semua yg mencintai anda
7.  Kena cari pembantu.  Ini bukan senang.  Kalau isteri mu cantik , bergaya dan ada status pekerjaan ..payah niiii.  Mungkin kamu akan ditinggalkan.  Jangan menangis tuan.  Anda harus faham.  Kasih sayang adalah bersifat sementara.
Jika pendidikan dulu 1950 - 1970 mungkin ada yang sayang kpd tuan untuk sekian lama
Tetapi zaman sekarang pendidikan ala semua ekspres, foto kopi, instant nescafe, handbeg kecil molek tetapi beratus ribu RM untuk mengisi dua tapai ubi kayu dan Touch & Go
Mungkin tuan akan dihantar ke satu tempat dipanggil pusat orang orang cacat.
Maaf.  Mudah semua orang.  Musim raya diorang datang menziarahi tuan.  Ok tak tuan?  Sekali ziarah dalam 365 hari setahun.

begitulah nak cakap.
Tak banyak.
Tetapi itulah realiti.
Zalim?

apa boleh buat.
itu yang terbaik.  What to do, right? Isteri lawa dibawa orang lain pula. Hari terus berlalu.  Dulu zaman Tun Mahathir, sekarang zaman Najib , esok zaman ...
Yang pasti tuan terus berada di situ.  Al fatihah.

Rumusan.
jaga diri baik baik.
Usahakan kesihatan mu dan minta doa agar tuhan melindungi mu.  Ameen.

wasallam


alam alam

Posted by sazali

Salam

Alam sekolah best.  Dapat kawan.  Kenal guru dan tak lama tu  fly.
Alam universiti pun best.  Macam macam jumpa.
Komputer ada.  Washing machine ada.  Printer ada.
Assignment gila.  Bnyk sungguh pada masa itu.
Berkat sabar kita berjaya.
Alam kerja lagi best.  Hujung bulan dapat duit. Bayar kad kredit itu ini lama lama habis.
Ada orang berkhawin satu opis.  Khawin dgn bos dia.
Ramai orang jealous.  Nak wat cam ner kan?
Lepas tu alam rumah tangga.
Ada tu best.
Ada tu tak best sangat.  Gitu gitu jer.
Gitu gitu pun anak berderet bawak g klinik.
Kasihan.
Ada tu geram.  Suami cari kerani muda mualaf.
Satu sekolah.  Bos, isteri  dan mualaf itu semua satu sekolah.
Aduhai  nasib.

Alam rumah setinggan.
Oohhh..taknyah story apa apalah.
Buat sakit hati jer.
Air nak mandi tak pernah ada.


Alam rumah sendiri dlm hutan tepi bukit.
Best sikit.
Masalahnya ..kereta parking jauh sedikit dari bilik utama.
Musim banjir kena ikat kereta tu
Dgn tali lembu.
Takut takut kereta kita hanyut sekali dgn balak hutan dari Ulu Kelantan.

Aghhh..  bnyk alam nak ceritakan tapi ooops
Tiba tiba mati.

Alam mati menakutkan.
Why?
Ada 3 sebab.
1.  Kurang bersedia
2.  Sembahyang puasa bnyk tak sempurna.
3. Hutang apek tak settle lagi.
Hutang keling jual carpet pun ..short rm100
Kalau hidup balik boleh g  ATM
Tetapi tuhan kata  no way.

Padan muka bila masuk alam lain bergelar
Alam kubur begini rupa jadinya.

ALAM bercucu.
Cepat rasa tua.
Cucu penang panggil atuk.
Cucu kumpur ..jauh jauh panggil atukkkk  icream atuk.
Wan nak yg kuning.
Jom lah atuk.

Sekejap tu
Best atuk datang.
Ptg karang ..kita g  Mydin atuk  yer?
Wan nak cari benda.
Boleh atuk kan?


Alam shopping.
Ini sakit kepala.
Budget bnyk lari.
Kasi kepala pusing pusing.
Masalah besar ...cucu menangis berguling guling dlm shoppping mall
Nak robot yg boleh program.
Mampus duit atuk.
Tu lah..

Cucu ramai
Bukan semua ok.
Satu dua tu ..melalak satu negeri boleh dengar.
Cucu cucu.
Jg kau.

Begitulah alam alam.
Alam melayu lain.
Alam cina pun lain
Apatah lagi alam org org india.
Bersabarlah kita semua.

Sekian.
Wallahu aklammmm

alam bagus

Posted by sazali

Salam

Terdapat 10 alam yang bagus.

1.  Membaca al Quraan sebelum menunaikan fardhu solat di masjid. Bila ini berlaku tuan sudah berkeadaan iktikaf di masjid.
2.  Mentaati ibu ayah yang telah banyak berjasa. Pandang mereka dgn penuh kasih sayang. Cakap elok elok ..tolong.
3.  Menghormati jiran tetangga.  Jika memerlukan sesuatu, mintalah izin.  Jika berhutang gula, bayar lebihlah sedikit.  Jaga janji dengan jiran.  Bila ini berlaku, hati jiran sudah tertawan.  Mulakan dengan kirim mengirim bubur kacang ice dan roti.  Cicah  jer.
4.  Menjalankan muamalat secara baik dan adil.  Amalkan timbang rasa dan sifat ikhsaniah.  Elak bertikam lidah. Cukup dengan tikam menikam di rumah sudahlah.
5.  Ikut giliran sewaktu  beratur untuk ke tandas awam atau membeli 'fast food'.  Bila ini wujud, baru orang luar hormat pada kita.  Tak perlu ceramah panjang panjang dengan ayat2  dari padang pasir. Cukup gunakan common sense. Amalkan dan biar budak mudo boleh ikut.
6.  Melawat saudara yang menganjurkan majlis kenduri perkhawinan, meratip si mati dan sebagainya.  Tanda kasih sayang.  Bila kasih sayang ada, 1  dunia boleh kita tawan.  Jom conquer?
7.  Bertanya khabar saudara2  yg jauh  di mata.  Kawan kawan lama pun elok hello hello.  Guna stem 60 sen jika perlu.  Pos kad (recycle)  stem 50 sen sahaja.
8.  Mengucap tahniah kepada sahabat2 yg berjaya. Berjaya perniagaannya. Berjaya mendirikan masjid atau surau barunya. Berjaya keluar dakwah 3 hari setelah berazam 40 tahun yg lampau tetapi tak jadi jadi.  Sekarang baru jadi.  Hadiah dari Allah.
9.  Jgn kedekut dgn tenaga yang ada. Berilah perkhidmatan sukarela secara ikhlas dan jangan berkira kira. Malaikat catit semua titik titik peluh kita yg masam itu.
10.  Sanggup meminta maaf dan memberi maaf jika keadaan mengizinkan.  Elak berdendam sesama kita.  Senyum sokmo sokmo.  Jauhi dari meminta minta.  Orang lain tak suka. Jangan menipu. Jangan ambik untung dgn kawan.  Ingat tu online bisnes apatah lagi dgn shifoooo mu.  He..he..he

Sekian.
Setiap  point 1 alam yang tersendiri.  Cubalah.
Rezeki mu luas in sya Allah.

Wallahu aklam.

Rujukan
Kitab Bimbingan Mukminun.
Kitab Radiyatus Sahabah
Kitab Fadhail Amal.
Kitab Fadail Sedekah.
Sisipan .Leaderomic.  Mr Roshan.  Star(M) Saturday.

sekembali dari berjuang ..

Posted by sazali

Salam

Seingat sayalah,
Kalau kursus 5 hari di luar kawasan
Selepas berkursus
Pegawai akan pulang ke rumahnya. Syukurlah.  Sudah tamat program kursus ini.

Senang hati.  Boleh tarik nafas lega.

Seorang askar setelah berjuang ala kombat dalam hutan belantara
Dia akan pulang juga ke pangkuan anak isteri.  Semua orang gembira terutama si ibu. Tanda gembira ialah masakan istimewa siap terhidang sekali dgn anggur, sunkist dan buah tamar Saudi.  Anak anak berumur 5 tahun ke bawah riuh rendah bermain guli di tanah.

Sudah menjadi kelaziman
Yang pergi ke mana mana
Mereka akan kembali ke tempat asal usulnya

Kecuali mati..

Dia tak akan kembali lagi.
orang buat phd 3,4,5  tahun di Amerika pun seorang diri
bila tamat pengajian
dia akan pulang ke pangkuan organisasi dan semua yg tersayang.

Senang.
Habis cerita.
Bukan susah.
Ada permulaan
Dan ada ending.

Harap harap bila pulang
Jangan ada benda benda gila berlaku di rumah.

Contoh benda benda gila adalah seperti berikut:
# Isteri pula pergi kursus di Kuala Lumpur selama 5 hari. Maklumlah isteri matron , suami  pensyarah universiti.  Asyik berkursus sahaja di luar kawasan.  Kasihan.  Selalu berselisih bayang bayang pemain utama.  Bayang bayangan setiap pelakon tak pernah bertembung walaupun sekejap. Yang nampak hanya selipar merah isteri sahaja di tangga rumah.  He he he.
## anak sakit dalam ward di Gombak. SOS tak henti henti.
### Mertua sawan babi.
# Along silih datang berkunjung
Tanya hutang bila mahu settle dan mcm mcm lagi kes extend dapur dan tandas.  Aduhai.

Bagi  aku ni,
Harap semua aman dan selesa di rumahku, bila aku pulang berdakwah di kawasan orang asli.
Allah tempat kita berteduh.
Dari payah jadi selesa dan aman.  Lagi pun hujan sudah turun sejak semalam.  Semua tanah tanih sejuk.  Hujan rahmat.  Tanda .. penghuni langit turut bergembira.  Mungkin?


Susah hati untuk apa yer  pak?  Allah jaga semua benda semenjak ketiadaan kita.  Kuching semakin gemuk. Ibu kambing yang ada tu baru beranak di bawah pohonan pisang belakang rumahku.  Merah merah berlendir lagi si anak kambing.  Siapa penjaga ini semua?

jawapannya  ialah Allah Robbul  Izzat. Ingat tu? Allah Maha Kuasa.  Yang Allah mahu dari kita ialah .. adakah kau menjalankan tugas atau tidak?  Berdakwah ke seluruh dunia di waktu kaya dan susah.

sekian.

Wasallam.





kalau sayang

Posted by sazali

Salam

Kita sebagai ibu bapa bersedia berkurban apa sahaja untuk famili kerana faktor terbesar ialah sayang. Kalau tak sayang tak kan ada ayah sanggup kerja 2, 3 jenis sehari semalam. Orang bangla tingalkan negara kerana sayang anak bini mereka.

Ada tu waktu siang jual ikan dan waktu malam bertugas sebagai jaga di sekolah.
Duit dapat digunakan untuk anak isteri.

Ada wanita, siang mengajar di sekolah/politeknik.
Malam online bisnes pulak.
Dapat duit taja anak di Mesir.

Pendek kata ramai antara kita berkurban macam macam untuk famili.

2)  sekarang diperhatikan
Tak ramai antara kita sanggup berkurban untuk agama.

Kalau ada yg sanggup mengambil kerja 3,4 jenis
Untuk mencari duit lebih
Kenapa kerja agama tidak diambil juga?
usaha agama perlu kerana

keadaan belia beliawanis sangat kritikal.

usaha agama diperlukan kerana
masjid kosong.
jiran masjid pun tak datang masjid.
Walaupun masjid besar fizikalnya,
bilangan pengunjung masjid surau cukup kecil bilangannya.

bila usaha agama dipinggirkan
anak anak muda semakin liar.
si lelaki liar
dan si gadis tak tahu malu.

malu itu iman.
malu untuk keluar dari rumah tanpa tujuan.
malu untuk terjebak dalam maksiat apatah ayah dan atuk kita
orang penting di kampung.
iman turun naik.
masa iman kuat
mcm mcm ibadat kita buat.
bila iman turun
solat tak dipedulikan lagi.
ayah, ibu, anak semua tak buat subuh.
satu rumah tak berpuasa.
bila ini berlaku maksiat bermaharajalela.

siapakah yg boleh membantu?
kalau tidak orang orang mcm kita muslim muslimat semua.

tanpa usaha agama
tuhan turunkan bala dan bencana.

Bosnia hancur
Myanmar hancur
kerana umat islam jauh dari agama. Bila mereka dibakar hidup hidup oleh musuh islam
raungan mereka dibawa ke kaca T.V.
sibuk satu dunia.

cuba selak
KeadAAN mereka sebelum ini.

malaysia pun akan hancur
kerana semua peringkat pegawai terlibat dalam rasuah.
pemuda pemudi dibiarkan tanpa tunjuk ajar.

Kalau sayang
buatlah sesuatu.

sayang anak masuk neraka
buatlah sesuatu.

sayang isteri masuk neraka
buatlah sesuatu.

sayang diri sendirimasuk neraka penuh dgn azab.
buat lah something.

kerana itu usaha dakwah dikerahkan ke seluruh dunia.
Beruntung besar orang orang yg dipilih oleh Allah
untuk turut serta.  Tuan tak mahu ke?

tuan boleh?
boleh bila tu?

buatlah semasa hayat masih ada.
tak rugi tuan.

jom kita buat sama sama dalam satu jemaah.  Saya dah ajak tuan ni. Ok?

sekian.
wasallam

sakit dada

Posted by sazali

Salam

Sakit dada disebabkan oleh beberapa faktor.

Pertama mungkin ada penyakit jantung.
 Jantung tersumbat,  saluran bengkak atau lain lain.  Elok g check dengan doktor. Untuk pengetahuan, kos operation jantung sangatlah mahal.  Peluang hidup lama 50/50 sahaja.  Buat pembedahan  ok  tak buat pun ok.  Sabar jer lah. Lazimnya doktor menasihatkan supaya pesakit kawal gaya hidup dan pemakanan. Jgn serious sangat dlm apa apa tugasan dan mengangkat benda2 berat. Memandu jarak jauh pun tak digalakkan. Elok naik bas ekspress atau terbang sahaja dengan MAS.  Stress cuba kurangkan. Elak dari bertikam lidah dengan isteri tersayang.

Kedua masalah mcm mcm yg timbul.
Ada anak dara hilang dari rumah.
Sakit dada juga difikirkan.
Kalau lari dgn org asing, sakit dada makin kerap dan cukup kritikal.

Oleh itu elok jaga anak anak baik baik terutama gadis gadis melayu islam.
Senang jer.  Beri amaran.
Waktu maghrib, semua ahli keluarga mesti ada dalam rumah.
SETTLE.  Buat maghrib sama sama.

didik isteri dan anak anak
nak keluar minta kebenaran.
contoh  i  nak pergi kota bharu ni.  Izin tak abah?
Ini lain sangat  dengan stail

i  pergi kota bharu ni
esok lusa
i pergi kuantan.
lusa tulak
i pergi labuan esok.

mana ada dia mintak kebenaran.
dia hanya cerita pergerakannya sahaja.  Sakit dada jika suami cannot go, isteri baru 38 tahun.  Oleh itu urut jerlah dada itu.  Kasihan.

ketiga, ada benda berat menghempap dada kita.
Untuk elak organ organ rusak, cuba jgn biarkan ini berterusan.  Bahaya.  Mungkin membawa maut.  Susah nak ceritakan kpd pakar doktor kita mengapa kematian  ini terjadi sewaktu post mortem nanti. Fikir2  kanlah.  Patutkah penyeksaan ni terus menerus terjadi?

Itu sahajalah kali ini.

sekian.
Wallahu aklam

keluar dakwah

Posted by sazali

Salam

Keluar dakwah adalah satu istilah bermaksud memberi masa untuk belajar kerja kerja dakwah. Ini menggunakan masa, wang ringgit, tenaga dan fikir setiap individu.

Keluar dakwah adalah ungkapan piawai orang orang tabligh di Masjid Sri Petaling, Selangor. Dan seluruh dunia.  Dalam bahasa inggeris ianya disebut spend time in the path of Allah.

Dulu semasa penulis berstatus bujang, senang sedikit keluar dakwah.
Sekarang senang juga dalam status berkhawin tetapi kita kena sediakan fikir dan jiwa raga isteri di rumah.

2)  kalau boleh siapkan lauk pauk di rumah sepanjang pelayaran kita dalam usaha dakwah.  Kalau 3 hari,  elok  stok ayam 2 ekor dan sayur buah sekadar yg patut.

Kalau anak 13 orang, tak cukup itu.
Pandai pandailah menjaga diri.

Zaman sekarang kita cuba elak meninggalkan anak isteri dengan bekalan yg tidak mencukupi.  Sebab ..bila datang emak mertua bermulut laser berbekalkan tembakau, sireh buah pinang dan kapur ...banyaklah kita kena kutuk tak tentu pasal.

oleh itu elakkan ini berlaku.
kadang kadang tinggalkan duit yg mencukupi pada anak yg sulong.
belilah apa apa yg kurang semasa abah berlayar 3 hari sahaja dalam kerja dakwah.

Kalau boleh beli 1 ekor ayam khusus untuk ibu mertua yg kuat makan sireh di atas.

3)  kalau ada tanah, kita kena usahakanlah.
biar tanah mengeluarkan hasil.  Kalau tak diusahakan tanah itu,  mustahil dapat hasil seperti padi, gandum, buah buahan dan lain lain lagi.

kalau ada kedai, kita kena usahakan agar kedai membawa keuntungan kepada tuan punya kedai.

kalau ada kedai yg besar pun, jika usaha kedai itu kurang lama lama kedai akan tutup.  Bankrupt  pak.
begitu juga dengan agama.

kita kena usahakan agama dalam diri kita.
bila ini dijalankan
baru kita faham apa maksud solat, al quraan, perintah Allah, hadith nabi dan sebagainya.

Sekarang usaha agama kurang dijalankan atas diri kita dan famili masing masing.
Oleh sebab itu
solat ditinggalkan sewenang wenangnya.
Tanpa solat kita menghampiri kemurkaan Allah.
Bila usaha agama kurang dibuat
anak anak dara keluar rumah tanpa segan silu.
Mereka tak faham bahawa bila malam
elok dia duduk di rumah sahaja.  Solat maghrib, isya dan membaca al quraan.  Hati tenang dan aman.


Sekarang ibu bapa kurang prihatin bahaya jika
anak anak terbiar di waktu malam.

tanpa usaha dakwah
fikir agama kurang diberi perhatian.
Bila ini berlaku, belia belia tidak ada fikir agama.
Ada tu merempit sepanjang malam.  Subuh ditinggalkan tanpa ada perasaan bersalah kepada Allah Pencipta sekelian alam sedikit pun.
tanpa fikir agama
anak anak ramai yang menderhaka ibu bapa.
Ada tu sanggup membunuh ayahnya kerana si ayah tak mahu beli moto besar untuknya.

tanpa fikir agama
suami derhaka kpd isteri dan anak2.
Amanah dibutakan.
Menteri khianati rakyat.
Pegawai pegawai terlibat dalam rasuah.
Segelintir ustaz kebas juga duit anak anak muda berkursus khawin.
Dasyat kan?

Atas maksud ini
saya keluar dakwah.
tak lama 3 hari sahaja.
bukan 3 bulan atau 3 tahun.
Sabarlah  72 jam sahaja. Gelap cerah gelap cerah ..baliklah abah nanti.

Abah pergi bukan tak balik balik pun.
Sabar.  Kerja dakwah ..kita bersihkan diri kita. Kuatkan iman kita.  Ayuh kita pergi sama sama tuan?  Bila boleh  tuan?  Sekarang anak 13 pun payah ..apa tah lagi  bila anak sudah 18 orang?  Mesti mak mertua tadi risau ....mamat ..mamat ..mamat ..elok sangatlah kau kuar dakwah.  Biar rehat sikit minah tu.   Tak kering kering anakku.

janji Allah itu benar.
jika kita menolong agama Allah,  Allah akan menolong kamu.  Soheh!

Hadith:  sepagi sepetang di jalan Allah, lebih baik dari dunia dan seisi isinya.
Modal dakwah  ialah ada sayang dlm diri ini. Sayang pada diri sendiri. Sayang pada semua ahli keluarga. Sayang pada jiran tetangga, Sayang pada murid muridnya. Sayang pada pelajar universiti.  Sayang pada teman satu organisasi.  Sayang bangsa dan sayang negara.  Itu jer nak cakap.

Sekian.
Wallahu aklam.

p/s  taufiq hidayah di tangan Allah.
kita perlu kerjakan dakwah sahaja.   Yang selebihnya kita serah pada Allah.




amalan ziarah

Posted by sazali

Salam

Dalam masyarakat sini
Melayu melawat melayu.
Orang cina melawat orang cina.
Begitu juga orang India akan melawat orang India.
Orang belajar UM,  waktu cuti mesti melawat geng UM jer.
Orang jordan ..banyak masa dengan geng Jordan jer.

Itu dari satu bangsa.  Stail melawat seperti di atas.
Jarang sangat kita dengar orang melayu melawat orang cina terlantar sakit di flat kediamannya.  Jaranglah kita dengar orang jordan seronok nak melawat kita graduat dari Taiwan.  Ada?  Kalau ada pun ada motif nak pinjam duitlah, nak bisnes lah.  Boleh kata kurang 5% ziarah dengan lillah hi taala.  Kalau tak nak, masamlah muka nya.  Aduhai.

Jarang sangat kita mendengar pak imam dan tok bilal memberi masa melawat orang India yang ditimpa kesusahan.  Contoh suaminya mati kena poison ala   orang Korea Utara di KLIA.  Ada?

Atas dasar ini islam tidak mendapat tempat dalam hati orang non muslim.  Mungkin.

Apakah yg tak kena?

2)  Di Afrika
Orang kaya kristian melawat orang kulit hitam yg miskin.
Orang kaya kristian membawa buah tangan semasa lawatan.
Bukan 1 kali.
Berkali kali.
Mereka ada program teratur.  Tersusun rapi. Kemas dan cukup viable.
Akhirnya ramai orang afrikan menerima kristian sebagai agamanya.

3)  Di Malaysia
Musim pilihanraya
Menteri Besar melayu melawat orang cina dan india.
Tujuan?  Lillahi taala  ke?  Payah nak tahu secara tepat.  Time PRU baru nampak perut buncit menteri naik basikal gajah lah , meniti jambatan buluh ..konon konon prihatin nasib rakyat.  He..he..he.  ini semua lakonan dunia.

Entah.
Besar kemungkinan mereka melawat
Untuk memancing undi.

Semasa menteri melawat kampung, desa
Mereka janji macam macam.  Nak buat sekolahlah, masjidlah, gerejalah dan macam macam.
Sekadar memancing undi.
Ini maksud dunia.  Dalam kitab kitab padang pasir, ini disebut  fikir fikir dunia.

Sebab itu islam tak berkembang.
Kita fikir keuntungan dunia lebih banyak dari
Keuntungan kampung akhirat.  Ada ko  akhirat ini?

Apa yg ditarget
Itulah hasilnya.

Paderi kristian target bukan untuk dunia.
Sebab itu mereka berjaya kristiankan
Satu afrika.
Senang.
Caranya?  Fokus kepada target.

Perkara yg nak diketengahkan di sini ialah

Kita kedekut
Memberi masa untuk ziarah orang lain
Yg bukan ahli keluarga kita.  Yang bukan satu kepala dengan kita.
Kita banyak berkira.

Itu  kira
Ini pun kira.
Sebab itu kita doa macam macam
Tuhan tak tolong pun kita.

Orang arab pun tuhan tak tolong.
Orang Burma pun tuhan tak mau tolong.
orang melayu pun sama juga.
Kapal terbang kita mana pergi hah?  Ada hang jumpa belakang rumah hang?
bertahun tahun dicari tak jumpa jumpa.
Malu besar kita.

mengapa?
jawapan nya kita berkira.
kira itu
kira ini

sebab itu
kita kosong.
Cuba kita baca sekali lagi
paragraf pertama di atas.

Dulu 1439 tahun yg lalu
Nabi Muhammad s.a.w  ziarah orang yahudi yang menghalang baginda dalam kerja kerja dakwah.  Ada tu mereka jirus air kencing ke badan baginda.  Tiap tiap hari begitu.  Satu hari ..jeng jeng jeng
baginda mushkil ..mana yahudi ini?  Dah tak kelihatan dia.  Ayuh ..bagus jika aku ziarah dia.
Hasilnya?  Orang yahudi menerima islam dalam air mata.  Begitu agung akhlak Nabi Muhammad s.a.w.

jika kita buat amalan ziarah satu habit kita yang berkala
insya allah ramai kita akan bersaudara.


melayu tolong cina
cina tolong india
dan orang india tolong melayu.
Semua saudara seislamm.

Apa lagi kan?
itu maksud penulis.
kita ziarah li llah hi taala.

semasa melawat
bawalah buah tangan sedikit sebanyak.
kasi orang happy jugak menerima kita.
jangan perabih makanan rumah orang sahaja.
kasihan.
Bayangkan kita ada 13 orang anak.  Habit buat anak jer.  Kalau ziarah ziarah mungkin bilangan anak boleh dikurangkan.
kita bawa semua anak melawat Mr  Lim.
Habislah teh cameron highlang Mr Lim
habis gula pasirnya.
Habis biskut merry nya.
kasihan.
kita amal sedikit timbang rasa.
Nanti Mr Lim puji kita sampai bila bila.
Baru islam orang segani.  Orang islam ada otak.
Ada otak tandanya bijak.
buat seperti cakap.
Bukan cakap banyak,  buatnya tidak.

begitulah.  Harap bapak ibu boleh pikir sikit.
Ubahlah sikit.
kita buat ziarah satu amalan yg lazim.  Buat dengan ikhlas.  Kita tak perlu tahu serba serbi dari kitab kitab Universiti Mesir baru nak cuba buat kerja kerja ziarah.
Kita tak perlu kereta mewah Audi RM500,000 sekadar nak tanya jiran sebelah , jiran 30 km dari rumah kita..apa khabar mak limah?  Mak limah sihat?
Kalau boleh cuba ingat nama anak sulong orang.
Contoh?  Mana Leman  mak limah?
Kalau ada soft skill ini
satu Malaysia, tuhan beri kepada orang PAS di Kedah, Kelantan dan Terengganu.
Boleh?
Banyak ganjaran dari Allah robbul ala min.


Sekian.
Wasallam

p/s  saya guru.  Kalau banyak hari anak murid cina ku tarak datang sekolah,
mesti aku kena ziarah Ah Lim ..apa pasat  tak sekolah?

candu membunuh

Posted by sazali

Salam

Siapa tak tahu apa peranan candu dlm masyarakat cina, india dan melayu.
Pokok pokok popi  candu banyak ditanam di persempadanan Pakistan, India dan Cina.

Candu ada dlm rokok.
Perokok selepas makan sentiasa mencari candu.
Kalau tak bnyk pun tak apa.
Yg penting kena candu.
Bila masuk candu dalam urat saraf dan darah
Perokok giat bekerja dan mood menjadi normal.

Begitu juga orang ketagih dadah.
Ini pun satu geng dengan candu.

Ada si lelaki yg membeli candu untuk dirinya sendiri. Hasil duitnya sendiri. Bawak bas ekspres 2, 3 trip ..upah sehari rm80.
Kena rokok 2 kotak..berbaki rm40 sahaja.  Ada tu isteri tolong belikan candu.  Kalau tak beli, sang suami marah sepanjang malam.
Rokok candu tak ada ..kena pulak si kiah
takbdapat solat 10 hari lamanya.
maka munchung ada sikit tajam sepanjang masa.  Lagi pun bagus cari candu ni
Supaya cepat sikit sang suami mati.

2) apa maksud ketagih candu?
orang ketagih candu
Dia tak leh fokus dlm pekerjaannya.
kalau ada meeting 2, 3 jam
mesti nak merokok 2, 3 batang. Explore cari kawasan selamat. Entahlah .. bak por ghitu laghu nyo.

kasihan dia pencandu ini.
kena hisap jauh jauh dari tempat orang ramai.
kalau meeting tempat cerah
dia merokok dalam gelap tepi pantai.

kasihan bu.
pangkat dlm opis jgn cakaplah
duduk dlm gelap ..keno senggat  tebuan,  nyamuk   t
tiba tiba  ngap  hilang dalam gelombang tsunami.
nanti bila jumpa tuhan

apa benda story dia nak pertahankan ...mengapa kau mati ini?

3)  orang ketagih candu
org beri nasihat
payah nak dengar.
ayah ibu larang lama sudah bah
jangan merokok along.
tak dengar.

bini tua pun warning
busuk lah you along.
mulut busuk.
badan busuk.
jari busuk.
along tak peduli.
kenapa?  Orang bila
gila candu payah nak faham semua larangan.

matematik faham
statistik faham
biologi faham
ekonomi DSNTR  faham  tetapi
bahaya candu payah nak faham.
gila kan?

oleh itu
jaga anak baik baik.
ikut nasihat al sultan johor.

pukul anak biar menangis.
kalau merokok kat sekolah pukul dia cukup cukup
biar dia menangis
jgn biar kita menangis nanti pak.

candu jika dibiar
membunuh.
badan jadi kurus.
penyakit jantung macam macam.

tapi bila gila candu
payah nak dapat common sense.

kasihan....

sekian.
wasallam

i say man

Posted by sazali

Salam

Malu lah membaca berita ustaz dan pegawai agama di johor
Ditahan reman oleh SPRM hari ni.

Mengenai rasuah.

Umur ustaz ustaz ni pun dah banyak. 40 hingga 56 tahun.

Tak malu ke?

2)  selama ni ..tahu dan ajar pasal agama kpd murid2, pelajar2, org ramai
Buat apa hah?

3)  rumusan ialah

ilmu agama tak menjamin apa apa.
kita perlu taufiq hidayah.  Baru jadi kerja.

org yahudi di universiti temple, usa;
Org nasaro di cambridge, england
lagi banyak ilmu agama dari kita.

mereka pun hanyut.
tenggelam dalam ilmunya. Sesat, kafir.

Sebab itu
Nabi Muhammad s.a.w  tak mahu berdoa umat2nya kaya raya terutama untuk melayu kita.
bila kaya
kita suka banding membandingkan.  Dulu elok elok lebai dan pakai serban ke hulu hilir.
sekarang

kesan itu
ada toyota alpard, morris minor, dan bnyk lagi kereta mewah.
Untuk ustaz .. asalkan kasi projek kpd orang orang itu.

Dasyat.
Tak malunya.
Di mana iman takwa ustaz?
tak apa.  Jgn putus asa.  Bertaubat cepat2.  ALLAH maha pengampun tapi
kalau masuk lokap
pencen hilang ustaz?  Kasihan mata jadi gelap. Duit banyak jadi kegilaan.  Itu pasallah org marah nii.

sekian.
wasallam


jangan berkira

Posted by sazali

Salam

Kalau ada orang susah, tolonglah.
Kalau ada pelajar memerlukan pertolongan, bantulah.
Kalau ada kucing anjing ayam lapar, berilah mereka makan. Sardin ok.  Sup kambing pun 2 kali ok.
kalau ada suami yg terlantar sakit, bantulah dia.  Hulurkan makan minumnya.  Jangan berkira buuu.

Mengapa?
Mungkin inilah pertolongan terakhir dari mu untuknya.  Tak sayang ibu kpd bapak?  Kasihan dia.
Mungkin inilah sedekah mu yang terakhir.


Percaya tak?
Jika kamu menolong seorang pelajar,
Tanpa kamu sedari , pelajr itu berjaya dalam semua lapangan.  Besar saham mu.
jika pelajar agama itu nanti menjadi mualim, tak mampu kita melihat semua pahala yang dia perolehi termasuk kalian juga(carbon copy).
Apatah lagi pelajar itu menjadi daeee.
Jika dia berusaha di benua afrika dalam dakwah,
maka setiap atom pahala ..kalian juga akan mendapat sama saham akhiratnya.  Allahu akbar.

oleh itu janganlah berkira.
Semasa hayat kita yang berbaki ini,
buatlah yg terbaik secara ikhlas kerana ikhlas ini milik Allah.

2)  kalau ada peluang mendengar ustaz atau ustazah memberi tazkirah
berilah telinga mu itu sebentar untuk mendengar ayat ayat suci al quraan dan hadith baginda Rasullulah s.a.w.  Manalah tahu tiba tiba kehidupan kita berubah dari baik kepada satu keadaan yang lebih baik dan sempurna.

kalau ada se atom taufik dan hidayah pada mu sekarang,
buatlah solat sunnat seperti dhuha dan tahajud.  Percayalah. Yakinlah.  Tenaga untuk amalan ini jauh lebih mudah dari kita bersusah susah payah dalam hutan rimba di Ulu Kelantan mencari ramuan akar kayu dan tongkat ali. Mengapa?  Dalam hutan kita bergadai nyawa dengan bermacam macam dugaan seperti serangan binatang liar, ular berbisa, nyamuk, kala jengking dan jangan lupa banjir kilat yang tiba tiba muncul dari perut bumi.

kalau ada sedikit masa
tadaruzlah al quraan.  Baca dari muqadam lagi bagus.  Malasvsangat sebutlah subha nallah, Alhmdulilah  dan Allahu Akbar.
Jangan berkira sekali kali dengan Allah kerana dia telah memberikan kita modal yang teramat besar iaitu nyawa tanpa Allah meminta kita membayar satu sen pun.

3)  dengan nyawa kita telah menjalankan beribu ribu bentuk kerja.
Cari makan.  Cari pasangan hidup. Cari idea. Cari ilham. Cari kawan bisnes. Cari itu dan ini.  Fly Malindo.  FLY MAS, fly waktu malam hujung hujung minggu semasa belajar di KISAS atau  SBP dulu.   Ingat  adik?  Semua dengan izin Allah.

oleh itu buatlah amalan atau hulurkan bantuan  walaupun sebentar.
Beramal dalam sedikit kesabaran kerana sabar itu separuh dari iman.

jika ada jemputan khawin..hadhirlah.  kasi kawan kita seronok sedikit melihat wajahmu.   Peluang ini tuhan akan balas dengan rahmah dan keberkatan nyawa untuk mu dan anak2.  Antara tempoh masa pengembumian seseorang yang ada dengan jemputan khawin,  utamakan jemputan khawin walaupun seketika.

Saya mengingatkan diri saya terlebih dahulu.  Yg lain saya serahkan kepada Allah sahaja.

Sekian.

wallahu aklam

p/s  my small doa for my ex student  viva masters I.T  di uthm johor this morning 0900 hours 21 Feb 2017.  Ameen. May Allah makes things easy for you Ms. Siti  Z.  (Ameen).  Sedikit masa berdoa untuk insan yg memerlukan ,,,  ini pun skop tugas seorang guru. Fi amanil  lah.


fikir dunia

Posted by sazali

Salam

Kita tenggelam sana sini.
Hati kita selalu risau.
Mengapa?  Fokus kita dunia.

Apa itu dunia?
Dunia ialah segala usaha mengumpulkan harta dari muda sampai mati.

Oleh itu pekerjaan ini dunia.
Rumah, kereta, emas, permata, debit dan credit card ialah dunia.
Peti sejuk besar pun dunia kerana di sini kita simpan semua makanan untuk seminggu, sebulan dan setahun.
Perut kita dunia.
Nafsu tamak haloba pun dunia.
Mcm mcm dunia.
Isteri dan anak pun dunia.
Ibu ayah mertua , keturunan dari zaman nabi adam ke sekarang.
kawan kawan main golf waktu senja ..dunia.
Semua dunia.

Dalam proses mengumpul dunia
Jika kita mati
Maka kita mati dgn penuh kecintaan dunia.  Betul tak?

2)  oleh itu bila pulak akhirat?
Solat, puasa, takwa, sedekah, zuhud, amanah, bercakap benar adalah akhirat. Amalan ikhlas itulah akhirat kita.  Sebaik baik amalan kita buat sesuatu yg baik secara konsisten walaupun amalan itu kecil bentuknya. Contoh ibu memasak makanan untuk famili setiap hari dengan hati ikhlas, aman, senyum dan redha.  Boleh?  Terutama bulan ramadhan.  Boleh bu?

Bukan senang dapat akhirat.
Mengapa?
Solat 5 minit, buat kerja dunia 20 jam.
Fokus kita berat kepada dunia.
Tenggelam kita dalam dunia.

Puasa pun 30 hari setahun tetapi
Setiap kali kita berbuka puasa
Banyak sungguh kita makan.  Kalau tak habis makan, kita pakat pakat buang.  Mengikut kajian kita buang makanan bertan tan banyaknya setahun.  Inilah
 dunia kita walaupun kita fikir kita sudah dapat akhirat.
Solat terawih 1 atau 2  jam .. cukupkah akhirat itu?
Mengaji al quraan 10 minit sehari ..itu ke akhirat kita setiap hari.

penulis tak bisa
define akhirat.
mengapa?
saya bukan orang akhirat.

atau macam mana?

setiap hari saya bekerja bomba
pagi bomba,
petang bomba
mati dalam api pun berpakaian bomba
oleh itu

bombalah dunia saya.
bukan akhiratlah  pokok pangkal saya.

oleh itu bagaimana?
payah kan?

orang ada akhirat  mereka ahli syorga.
Hish..payah nak ceritakan pasal ini kerana
stail hidup kita
mirip pada orang di sebelah barat sana.  Pakaian kita barat.  Pakaian pelajar universiti barat.
pakaian isteri pemimpin kita barat.  Atau mu kiro guanor?

yg membezakan kita dengan mereka ialah
kita mendirikan solat 5 waktu.

kita percaya balasan selepas mati.
ada syorga
ada neraka
syorga itu di bawah tapak kaki ibu yg solihat.
besarkah syorga ini?

paling kecil syorga
ialah 10 kali dunia ini.

Allahu akbar.

3)  orang dakwah tak suka dunia
tetapi jika mereka out station
mereka nak cari juga orang dunia.

contoh orang dunia?
Perdana Menteri
KSU
VC
Dekan
Ketua Jabatan
CEO
guru
pensyarah politeknik, KK
tok penggawa
tok penghulu
tok imam
tok mudin
ustaz ustazah kita
orang ada pengaruh

mengapa tu?


saya tak tahu jawapan ini.
kalau saya tahu serba serbi jawapan
jawatan saya mesti PM dalam  negara ini.

amacam?

TNB  dunia
M2U  dunia
ringgit, rupiah, dollar  dunia
Air Asia  dunia
layan anak bini dunia
gaduh gaduh harta ..dunia pak?
2.6  bilion ringgit  dunia!
1MDB  dunia
tipu daya ..semua dunia.
rata riti rasuah  dunia.

rumusannya ramai kita adalah confirm orang dunia.

mengapa kita nak bagus sangat 50% dunia dan 50t akhirat  yer?
23 jam dunia
1 jam sehari akhirat

mana boleh kita adili bahawa kita orang akhirat.

Boleh jadi kita tertipu.
angan angan
kita leh masuk syurga.

Amacam?

apakah yg patut kita buat?
langkah terpantas
ikut jamaah dakwah dan tabligh?  Confirm yes.

jom g sekolah di masjid sri petaling semua.

belajar 6  prinsip.  Salah satu ikhlas.

itu jer nak cakap.  Saya tak mintak apa apa upah.  Lillah hi taala
sekian.
wasallam

work like cows

Posted by sazali

Salam

Today  Al Sultan Johor said
Most of us are working like cows.

Let us zoom in what our jobs are

1.  We wake up so early
2. Prepare our children to school or nursery
3.  Take out 4 or 5 different size colored begs
4.  Speed up  to school or child centre
5.  Spend 8 hours at the office
6.  After office, we fetch our children
7.  By  0700 pm  we reach home so flat out.

We do this 5  days a week.
Soon we got some pay
We pay this
We pay that
In the process we get ill sometimes
If not the parents, their children is ill and crying
Weekends we go here n there
Many kenduris here n there.
Bank balance not much.  Active income I  mean?

And oops ..

Our beloved King said we had worked like cows.

Pity huh?

Some got degree
Some got masters
Some got phds
Aghhh ..  all these are nothing.
We are just cows.

we are cows may be we did not take care of our children playing all sorts of things
behind our backs.
cycling in groups on the motorway
not wearing the right attire
the bikes poorly maintained
it is not cheap to service a bike meant for olimpic
if they cycled in the dark bend along the motorway
and got murdered by a crazy motorist
is that their fault
or the cows fault?
Common MB
common PM
common KJ
where is the real cow here?



Is it ok?
He he he

How about buffAloes
How about goats
How about camels

Is it ok for you
If another king comes along
And said you work like pigs.

Hu hu hu

That is our rezeki
Same door
Same method of getting money
of course the same result.
Now we are likened to cows

Imagine a school principal cow
Imagine a head matron ..cow
Imagine field marshal ..cow

Do you feel alright my dear?
He..he..he..

I dont have any answers
Let someone answer plz.
Tq.
Be patient

al fatihah to those dead souls in johore.
what a sad day ..  sports young athlete trying
to have fun as the future  cyclists for the country

Wasallam.
To Allah we all cry.
Small fields..where to play?

kebanggaan ibu ayah

Posted by sazali

Salam

Bila sudah menjadi ibu ayah, kita dihiasi dengan kehadhiran anak anak di sekeliling kita.
Saban hari tenaga kita terfokus kepada membesar dan mendidik anak anak agar mereka berjaya dalam kehidupan mereka masing masing.

Di sekolah
Anak anak belajar dalam konteks persaingan.
Mengapa?
Di sekolah mereka dibeza bezakan oleh pihak atasan.
Untuk banyak sebab.
Pertama,  memudahkan PdP guru.
Dalam kelas yg cemerlang gaya belajar dan mengajar sangat berbeza dengan kelas yg perlahan percapaiannya.

Kedua,
Di sekolah juga
Anak anak dididik bersaing dan berlumba lumba di padang bola,  stadium dan sebagainya.
Pelari yg terpantas dijulang oleh pihak sekolah dengan penobatannyabsebagai atlit contoh.  Mungkin di peringkat sekolah, daerah, negeri atau negara.

Pelari yg tercorot dia sekadar memenuhkan lane lari dalam trek stadium. Ini satu hakikat yg kita belajar untuk menerima dalam dunia sekolah dan juga di luar sana.

2)  anak anak terbilang, mereka pulang dengan berbagai bagai hadiah seperti piala, pingat, buku buku cerita dan sebagainya.

Selalunya anak anak ini cukup gembira menceritakan pengalaman dalam mana nama mereka dipanggil ke depan untuk menerima hadiah itu dan ini.

Sebagai ibu bapa
Tuhan campakkan ke dalam hati kami
Satu perasaan bangga dengan pencapaian akademik, ko kurikulm anak anak.

Kebanggaan ini boleh kita perhatikan jika kita bergaul mesra dengan orang orang tua
Di masjid atau di kedai kedai kopi sekitar kampung kita.

Ada orang tua akan menceritakan macam macam tentang anak anaknya
Bukan 1 hari
Tetapi banyak hari hari dia akan menceritakan kejayaan itu ini membabitkan anak darah daging nya.
Betapa seronoknya dia dengan kehadhiran anak yang cukup berjaya.
Kadang kadang ceritanya melintasi
Kejayaan anak saudaranya, anak sepupunya pula.  Pendek kata semua keluarganya berjaya.

Begitulah tuan tuan pembaca.
Hati seorang tua.  Seronok dan kebanggaannya selalu terhias atas bibirnya.
Alhamdulilah.

3)  ini  belum lagi kita menyentuh anaknya berkhawin dengan anak raja Brunei atau dia sendiri berbesan dengan Donald Trump.
Kalau diizinkan dia akan bercerita keseronokan ini ke 7 benua banyaknya siang dan malam.  Nasiblah.  Cerita benda yg sama.  Kadang kadang meluat ada, menyampah pun ada.
Salahkah dia merasa begitu?

Bagi penulis, biarkanlah.
Itu lumrah manusia.

Kita tengok sahajalah keluarga PM kita berbesan dengan orang Khazakshtan.
Banyak mana bunga dibelinya.  Habis bunga dibelinya untuk dijadikan perhiasan majlis kenduri kahwin anaknya yg cantik jelita.
Tak ada pun orang agama mengkritik  keluarga tersebut dalam konteks membazir, bermewah mewah dan sebagainya.
Ini adalah hak mereka masing masing.

4)  kadang kadang na u zubillah min zalik
Kebanggaan yg melampau lampau
Jika tidak dipagari dengan ilmu agama secara rapi,
Benda ini akan melarat menjadi satu penyakit hati bergelar
Kesombongan.

Bila sombong menghinggapi kita
Elok saya sebutkan satu hadith  mahfumnya ialah:

Orang yg ada satu bintik kesombongan
Dalam jiwa dan hatinya
Maka dia diharamkan dari berbau syorga apatah lagi
Berjaya menghuni syorga.

astagh firullahal azeem.

Begitulah tuan puan semua.
eloklah kita awasi diri ini.

jika tidak rugi besar kita, bukan?  Paling bagus belajarlah
setiap ayat kita berlapik dengan kata kata memuji Allah
seperti:

Alhamdulilah   kareem dapat belajar PhD di Cambridge.
harap harap dia berjayalah.

Syukur alhamdulilah hari tu anak raja Rhiu ada juga mengintai anak saudara pompuan kami (ketawa).  Kalau ada rezeki, insya allah kami berbesan dengan orang sana lah nanti.

see people first lah  ok?

sekian.
Wallahu aklam


experience called ikhlas

Posted by sazali

Salam

It is very difficult to achieve the state of sincerity in any kinds of our daily actions nowadays.

May I give you an example.

I did a research.
After the research i wrote for paper presentation and in UNIMEP 2012 my presentation won a silver.  Alhamdulilah.

Then the same paper after some processes was admitted into iJet journal for MTUN in UTeM Melaka.

As a lead researcher and first author of the paper of course i felt so happy and proud.  In fact i always refer that paper to my friends and studdnts.

2)  comments

As a human being, we are installed with many kinds of feelings such as humility, happiness, sadness, pride and many more.

2.1  pride
Who is  not happy with his effort that won something in the end of a struggle?
We were taught to compete at schools.During competitions and games
The winner came out to get prizes and appreciation.

So we were trained that way since we were at school.

In the university, we fought for promotion either quietly or publicly.
We have to do that.
Why?
So that our university is in the so called ranking globally.

During our meetings
Our dean, assistant dean, head department
Have to push their lecturers to excel in thdir research and publications.

Without research and publication
One is push to a point of non existent in the circles of academicians and universities.

then we come tl the story
of 3 groups of pdopld in islam...

the so calldd
islamic scholars,generous millionaires and those matyrs who were killed mercilessly
in the battlefields.

you know what?
all these groups of people
were thrown into hell.
Allah deciddd that their actions was not for HIM alone.
they did all those good amal for show, glamour, money and other worldly things...so in conclusion
all those efforts gained nothing in the eyes of Allah.

so using this background
What is the chance my work
getting the pleasure of Allah

when i struggled all the way using todays rubric and what not?

So you can see ..how we function in this world between fame, recognition and syorga?

Ha..ha..ha..

no wonder little writings from great scholars from the muslim world.
we are caught
in the dilemma  '..
we gain 2 sens
and we lost  1 billion ringgit in our short life."

ha..ha..ha..

i laugh because ....

(I know what to write..but i better keep the answer to myself).


2.2  humility

Islam taught us to be humble.
if we write a book
please dont tell the others.
Keep it to yourselfs.

just wait
let the birds and fishes do the promotion and marketing
For your book. In sya Allah it will do wonders this way.

Can?

I hate to answer.
better leave this at this point.

i do want to go to the heaven too
like Bilal, Abu Bakar, Khadijah and manY more, don't  I?

WHAT say you my dear respected readers?

tq.
wasallam

cukup malangnya mereka

Posted by sazali

Salam

Teringat  1  cerita
Dari kitab tersohor orang2  islam.

3 kumpulan manusia terbaik
Masa hayat ada
Mereka telah

1)  mengajar agama
2)  memberi derma membina masjid, surau, sekolah dan
3)  perajurit islam terkurban dalam medan peperangan  tetapi

SEMUA amalan amalan ini ditolak.  Mereka diheret ke neraka.Jadi ahli neraka.  Amalan mereka ditolak kerana selama ini amalan mereka  adalah tidak ikhlas iaitu semata mata  untuk Allah sahaja.

Sedih sangatlah cerita ini.  Banyak masa, tenaga dan umur dikurbankan tetapi sayang semua ditolak mentah mentah dalam mahkamah Allah.
Pokok pangkal  niat kita menjalankan apa apa ibadat  mestilah tidak lain dari mendapat keredaan Allah semata mata.  Bukan mengejar kemasyuran, pujaan, nama, pangkat dan duit.  Payah dalam zaman penuh cabaran dan dugaan seperti tahun ini.  Tiba tiba

Sekarang timbul
Cerita ustazah al quraan.  Meng
Ambik upah RM34000  semata mata nak mengajar al quraan
Atas jet eksklusif.  Faedah apakah semua  ini?

Secara jujur
Rasa rasa payah nak  ikhlas dalam mana niatnya semata mata untuk Allah 100%.

Oleh itu  abort  sahajalah ustazah.
Abortion.  Gugur jer plan ni.
Nanti ..alami nasib yg sama dgn 3  kumpulan orang di atas tadi.
Rugi ustazah.  Rugi.

Tengok cerito pelacur
Alih alih bakti pada anjing yg terlampau dahaga
Dio masuk syorgo.  Modal tak banyok.  Kasut aladin, tali ropia, telaga dan seekor anjing arab sahaja.
Nikmat?
Nikmat leh masuk syorgo.

Sekian.  Pikirlah
islam hanya mementingkan niat mu  semata mata - adakah untuk Allah atau nak menunjuk nunjuk akulah ..terbaik bacaan al quraannya, makrajnya, sebutannya dan lain lain lagi dalam kalangan orang orang mahir al quraan.

Ikhlas saya sampaikan ini.  Just abort this style when many of us can't put any food on the tables for our small children and old parents at homes.  Astagh firullahal azeem.

Wasallam

p/s  rahsia ikhlas
buat amalan secara diam diam
seperti mengaji al quraan dalam gua dalam hutan rimba yg tebal.  Jangan ajak TV3, RTM, pemberita.
Ada chance itu adalah ikhlas kerana harimau, babi hutan, ular dan pokok pokok yg menjadi saksi  ya ustazah.

good afternoon

Posted by sazali

Salam

Good morning,
Good afternoon,
Good evening and before you go to bed , just say Good Night.

Those were my early lessons in English.

Then an ustaz came.
He said no need all those goods.

Just say  Assalamu alaikum w.r.t.
This covered every thing from 1200 midnight to 1200 noon.

But the problem is
In the english classes, you wish each other using english.

Now come Apandi Ali
he wanted us to learn french.

Any takers on french?

he..he..he..
luckily he is not the Minister of Education.
else we will see all teachers using french at schools.  Last time we wasted 1 billion ringgit trying to use english in maths and science class rooms.  And in the process Malaysia's performance in international assessment  and evaluation such as PISA  and TIMSS went down the drain.  We are so near to Timur Leste.  Among the last third worldwide.  The critic was we took too many malays into the teaching profession.

2)  Malaysia is strange.
one time we talk the importance of english,
then came ustax ustazah stressing on arabic language and DBP  fighting on Malay and down the road,
Najib's  best lawyer in the whole country is talking about french.

I  better dont comment so much bcoz
if  i  do
may be the police will be next on me.

Here Najib, Apandi Ali and the IGP  , they are very close to each other.  Each ones  heart beat, they can hear and understand well what is expected of them.  The best outcome they put all the best brains from the opposition front into the  jail.  Easy?

Till then
good afternoon my readers.
Take care.

wasallam


perkara baik dari pihak kerajaan

Posted by sazali

Salam

Kita sedang menunggu PRU 14 dengan penuh debaran.
Sambil menunggu mari kita muhasabah sedikit perkara baik yg pihak kerajaan telah sempurnakan.

1.  Status keamanan negara

Malaysia masih aman. Ini nikmat paling besar.  Semua rakyat masih boleh melakukan berbagai bagai aktiviti ekonomi tanpa sedikit pun merasa risau dan bimbang akan keselamatan masing masing.  Waktu siang aman.  Waktu malam pun aman.  Bila begini, rakyat boleh menganjurkan majlis perkhawinan pada bila bila masa ke hadapan.

2.  Status infrastruktur negara

90%  jalan raya berstatus Ok.  Oleh itu kita boleh bergerak ke mana mana sahaja tanpa kerisauan. Dengan ini ekonomi negara boleh berkembang lagi dan lagi.  10%  sistem jalan raya di negara ini mungkin mengalami kerosakan kerana banjir dan sedikit masalah tanah runtuh. Dua ini tidak ada manusia boleh kawal.  Luar bidang kuasa PM dan kuncu kuncunya.  Begitu juga semua gandingan padu orang orang alim islam pun tak mampu menolak bala bila tuhan turunkan hujan lebat dan banjir 2014 di Kelantan Darul Naim.

3.  Keadaan masyarakat berbilang kaum dan agama

semua rakyat boleh mengamalkan agama dan adat istisdat masing masing tanpa masalah.  Oleh itu orang islam boleh melaungkan azan untuk solat 5 kali sehari.  Penganut kristian pun boleh ke gereja mengikut kehendak dan kemampuan setiap diri masing masing.  Begitu juga penganut Buddha dan Hindu di sini.

Semua ini nikmat yg dikecapi oleh rakyat negara ini.

4.  Dan banyak lagi

Berdasarkan nikmat di atas,
Ramai makhluk manusia ingin datang ke sini termasuk dari Korea Utara.
Rakyat dari Burma ada.
Rakyat dari Nepal ada.  Rakyat
Bangladesh jangan cakaplah.  Sangat sangat ramai mereka mendapat rezeki di bumi bertuah ini.  Bukan setakat bekerja di pam stesyen minyak, ada juga segelintir dapat berkhawin dengan perempuan tempatan. Insya sllah jika kita panjang umur tahun 2050 atau 3000  kita sukar mengenali DNA melayu yang asal lagi.  Masya allah!
Begitu juga rakyat dari India dan Cina.  Rakyat dari 2 benua ini
banyak menimbulkan masalah kepada polis, pegawai kastam & imegresen kita.
mengapa?
sekali pandang macam mantan KPN  Zaman Khan
dan pandangan kedua dari sudut lain pula ... macam Bruce Lee.
cukup sakit kepala.

Bila ramai pelancung boleh bergerak bebas di sini,
peluang kerajaan menang dalam PRU yang akan datang adalah cukup cerah sekali.
Apa boleh buat?

pihak pembangkang tidak boleh bersatu dengan mantap
kerana terdapat 2 faktor yg payah dikompromi.

pertama isu agama.  Bila agama islam diketengahkan maka dengan sendiri parti PAS payah nak bertolak ansur.  Hatta dgn ahli profesional mereka selama ini pun ..  ulama PAS  tak boleh terima itu ini.  Sudah lama mereka berjuang atas tiket agama yg suci.  Keputusan? Mereka tak boleh menawan undi majoriti rakyat untuk menubuhkan satu kerajaan seperti BN.

isu kedua ialah .. tahap fleksibiliti.
Negara seperti Malaysia
kita kena cerdik sedikit.  Kecerdikan ini datang dari pendidikan, pergaulan dan timbang rasa kita selama inilah.
Kalau bergerak ke sana sini
dan tiba tiba kita lapar
pandai pandailah nak hidup pada hari ini dan seterusnya.
Kita tak mampu membawa kuali ibu kita ke sana sini kerana
dunia sudah banyak berubah.  Dulu kita makan ubi kayu dengan  kelapa parut berserta ikan kering yg mana kita tak pernah risau masalah halal haram tetapi sekarang bila kita berkerja di ibu kota ...
di restoran KLCC  contohnya, mana nak jumpa lagi kepala ikan gelamor kering dan buah jering dan kerdas asli.  Aduhai kita berhadapan dengan roti kilangnya bukannya 100% orang islam punya , telur ayam (entah ayam dari Cina atau India ni)  dan banyak lagi.  Kopi pun ..melalui teknologi .. kita tutup mata dan telan., sudahlah. Mee hoon goreng pun ada sos merah. Siapa buat sos ini?   Jika difikir dalam dalam
kita akan miss train laju abng dan adik.  Lagi pulak kita lapar dan terus mati.  Mau? Astagh firullah.

yg pasti ...makan minum ini tidak sedasyat
orang makan rasuah, makan riba bank, berzina, menipu, membunuh orang  dan syirik.  Penulis berpegang 'kemah keming'  satu azimat berbunyi  seperti di bawah

Allah ampun semua dosa kecuali syirik.  Apakah itu syirik?  Keno  g  masjid dan duduk belajar dlm majlis ilmu dan fikirlah iman dan amal mu  wahai  anak.  Tolong ok?

Sekian.
Wallahu aklam.






budi pekerti

Posted by sazali

Salam

Budi pekerti adalah sifat dalaman seseorang,
Mari dari amalan ibu bapa dan didikan di rumah.

Guru guru di sekolah membimbing dan menguatkan sifat ini.

Contoh berterima kasih kpd ibu ayah yg memberi makanan, tempat tinggal, pakaian dan pelajaran,  waktu kita sakit ibu ayahlah yg banyak menjaga,

Cara berterima kasih ialah taat setia pada mereka.

Belajar dgn rajin di sekolah merupakan lambang budi pekerti kita yg baik,

Bila berumah tangga si isteri faham keupayaan suami.
Bagaimana

Sediakan makan minum dgn rapi.
Si suami pun begitu juga,
Jadi tukang masak, pembasuh kain sekali sekala

Tak terlampau kedekut dgn anak bini,

Kalau mampu, belilah kenderaan untuk isteri pergi kerja dan uruskan anak.
Budi pekerti mulia bila suami hidup bahagia aman damai dan terus ramai zuriat mereka.  Bercakap biar sopan.
Jgn perli dan sakitkan hati  siapa2,  nanti orang marah.
Jgn bodohkan sesiapa termasuk PM kita,

Walaupun mereka raja pemboros
Kita mesti maafkan dia.
Mengapa?  PM  pilihan 51% penduduk negara ini,

Satu segi dia boros
Satu segi lain mungkin dia bagus
Ajaran agama begitu dah.
Maafkan dia.

Walaupun isteri nya suka berbelanja
Dia isteri PM.
Hormatilah dia.
Dia pun 51%  pilihan orang ramai.

Budi pekerti melayu yg mulia ialah
Hormat agung, raja, PM, ketua polis, ketua tentera,
Ketua Hakim Negara, dan siapa lagi.

Hormati mereka secara total.
Budi pekerti?

2)  apa lagi?
Makan biar sopan.  Jangan complain macam macam.
Mak masak walaupun dia pun penat gila mcm bapak engkau.
Dua dua kerja.

Kalau bagus
Adik cuba masaklah. Try masak musim berpuasa. Boleh?
30 hari  non stop.

So kalau susah
Jangan complain itu ini pasal masakan mak kau tahu?

3)  budi pekerti mulia
Tolong ibu ayah.
Kalau ayah penoreh getah
Jom kita sama sama menoreh getah.
Bangun 400 pagi.  Boleh?
Ular ..jgn takut.  Ular takut pada kita yg banyak budi pekerti mulia ini.

4)  kalau ada duit
belilah produk orang kita.
Proton produk kita.  Jom pakat pakatbbelilah satu Perve.
boleh?

bila semua orang gunakan Proton,
pekerja proton pasti happy.
bila happy, macam macam benda baik akan muncul satu per satu.
Simple?

orang budi pdkerti tingi
dia jaga hati orang lain.
Orang jual Proton
kita pakat pakat belilah.

kita satu, isteri satu, abng long satu.
kalau begitu
ekonomi negara pasti
Tip top punya.

5)  dalam sukan
kita sokong team kita.
orang johor sokonglah team dia.
mu orang kelantan
sokonglahbteam red warriors tu.
sokong sokong sudahlah.  Jgn sampai bergaduh.
faedah apa kan?

penyokong ber budi pekerti mulia
mereka perangai baguih.
Bawa kereta, motorsikal elok elok.
in sya Allah panjang umur.

6)  budi pekerti mulia?
dalam masjid jgn lah bising.
faedah apa cakap pasal najib dlm masjid.
mengumpat itu?
berdosA.

faedah apa cerita pasal org korea utara
mati kena racun.
biasalah.
org hidup mesti mati.  Kita mati accident
orang korea itu mati kena racun.
Apa sensasinya?

isu  utama ...  airport kita tak smart dalam
aspek keselamatan.

budi pekerti?
anak berbahasa
ibu ayah berbahasa
guru kena lebih lebih lagi lah
imam ..sgt sgt penting berbudi bahasa
makkumlah mslam malam ..bnyk rumah ajak makanbfree
meratip orang mati di kelantan.


kalau call calling
jgn call bini orang waktu mlm
fitnah?
bahaya  luuuu
budi pekerti ...tahu batas batasannya.

melawat rumah orang pun
jgn lama lama sangat
org nak tidur,  esok nak kerja

jika isterinya keluar
bawak air kopi
mata tu ..control sikitlah.

tak kan kiah ..nak pakai uniform lak
waktubkuar  bawak kopi  hang  secawan.


ok tak?
he he he
jaga mata
isteri dia jauh muda

kau?
why khawin satu gadis dari satu kelas yg sama.
awak 60
isteri awakn60.

kasihan.
tengok dia.Dia 53
isteri dia  35.  Baru  betul  transformasi  nombor 53 jadi  35.

bahagia
bahagia
bahagia ( lagu).

Sekian.
wasallam



post mortem

Posted by sazali

Salam

Post mortem dibuat selepas keputusan peperiksaan, program, kematian dan banyak lagi.
Banyak masa, wang dan tenaga digunakan.UNTuk apa?  Dapat kenal pasti kdlemahan dan lain lain.

Saya biasa dengan postmortem SPM.
Selalunya guru lah yg kena.  Lemah PdP. Jarang pelajar disalahkan.

Dalam PdP  BI saya selalu akui sayalah yg lemah.
Pelajar2  semua ok.

Tak ok bila mereka berhadapan dgn MUET sahaja. Time tak boleh konvo baru tahu
Ramai pelajar tak kisah pun dengan BI  ini.

Ha..ha..ha..

Waktu tu saya tak boleh dipersalahkan lagi.
Maka KPM salahkan semua guru dari DarjH 1 hingga Tingkatan 6.
Semua lemah kecuali  penulis.

Kasihan guru BI  di pantai timur.  Tak ramai dapat markah cemerlang untuk naik pangkat dan mcm mcm.

Baguskan post mortem?

2)  sekarang kementerian bawa ramai guru dari amerika, england dan lain lain negara..
Ini langkah yg baik.

Lebih bagus jika pelajar dibawa ke sana iaitu Eropah, Amerika atau Australia.
Mungkin lebih cemerlang lagi penguasaan BI  mereka di peringkat universiti dan alam pekerjaan.

3)  polis pun buat post mortem bila ada pembunuhan.
Nak tahu punca kematian.
Bagus tetapi ..  bukan semua kematian perlu postmortem.
Kalau datuk mati berumur 99 tahun
Tak ada postmortem pun tak apa.
Tulis saHaja sebab penyakit tua dlm sijil matinya.
Tetapi kalau buat juga postmortem,  rugi masa dan tenaga sahaja
Kecuali orang tua mati dengan harta bergunung ganang banyaknya.  Lagi pun isterinya ramai.  Mungkin ok postmortem takut takut ada isteri yg hatinya durjana.
Kasihan datuk yg sudah tiada tapi diam diam si mati ada banyak insuran.

4)  ORG islam kena buat postmortem jugak setiap hari.
Nak tahu apa yg tak kena.
Contoh isteri selalu lari dari rumahnya.

Mengapa?
4.1  kahwin paksa
4.2  suami serba busuk.  Kaki serba memburuk.
4.3  suami tak menarik. Gigi tiada. Jalan mcm kura kura.  Bila cakap, mata selalu pejam.
4.4  suami bisu
4.5  isteri  too big.  6 kaki 5 inci tinggi. Berat 1 tonne.
4.6  suami  no size.  4 kaki 10 inci.  Berat 100 kg.  Aduhai.  Tak leh climb.
4.7  suami atau isteri terlampau demanding  like
ikut isteri ke mana mana pergi.  Gila abng ni?
Nak gi kuliah ni.  Excuse me.
4.8  suami kedekut. Background Advanced Book Keeping
4.9  isteri suka jogging.  Sebab itu dia lari.
Entahlah ..tuan.
Dari sebab sebab itu bolehlah kita tolong suami atau isteri tersebut.

5)  dari postmortem satu satu kes kemalangan
bolehlah polis tahu pemandu dipengaruhi dadah, pil kuda, alkohol.
tapi sayang semua penumpang sudah terkurban.

sepatutnya mencegah lebih baik dari kerja bodoh postmortem ini.  Betul tak?  Bagaimana?
biar polis bawa bas ekspres.  Kerja sampingan.  Bila begini kurang sedikit kes rasuah berprofil tinggi.

Sekian.
Wasallam.

bawak bertenang.


alternatives

Posted by sazali

Salam

Best hidup 30 40 tahun yang lalu.
Datuk, nenek, ayah, ibu, anak dan cucu bila berkumpul sekali sekala cukup menyeronokkan.

Datuk cari ayam.
Nenek masak gulai curry ayam.
Anak jika pulang dari jauh ada juga buah buah tangan seperti pisang emas setadan dua, ubi kayu seguni dua dan macam macam.
Cucu cucu pun bila pulang ke kampung mesti tanya
Atuk sihat?  Chak nak tido dengan nenek.  Boleh atuk?

Best kan ?
He he he.

Sekarang trend adalah seperti berikut.
1.  Belum atuk datang, ada orang telipon
Atuk sampai jam berapa?
Kalau begitu, beli roti yer?
Jam dah lewat ini.  Belum dinner lagi?
Aghhh.. maaf kami bergegas pulang tadi.  Tak sempat cari buah buahan untuk abah dan emak.
Cucu cucu sibuk main games dalam smart phone mereka.
Anak anak mahu rehat dan tidur sahaja.
Waktu makan pun ramai ahli keluarga masih bergayut dengan cell phone dan melayan mesej rakan taulan.  Senyap sikit waktu makan.

Cucu cucu tak selera masakan kampung nenek.
Mereka biasa dengan fast food. Di kampung mana ada itu kecuali masakan kampung ikan goreng, gulai telur itik masak cili padi, sayur pucuk ubi dengan kuah pecal jer.  Sambal belacan wajib ada tetapi anak cucu tak komen apa apa. Pedas kah?  Masin kah?


Makan tak bertambah apa apa.
Ramai orang diet itu ini.
Dulu kami makan dalam bising bising. Bertanya macam macam maklumlah bukan senang berjumpa ramai ramai.

Sekarang banyak benda dah tahu.
Watsapp ..  send pictures ..lebih awal sudah tahu.
Best ke gini?

Suspense dah hilang.
Seronok bertukar menjadi hambar.
Lepas makan ..masing masing dah ada program.
Datuk tungggu dan lihat.
nenek sibuk  nak ikut along, angah selepas makan. Ada chance tudung baru dari supermall di pekan.

begitulah.

kita berhadapan dengan alternatif.
pokok pangkalnya
nak ambik atau tidak?

contoh alternatif.
1.  Solat ramai ramai waktu subuh, maghrib.
2.  Datuk seorang diri ke masjid.
3.  Makan bising bising atau diam jer.
4.  Fast food atau masakan kampung jer.
5.  Ajak aatuk jalan sama atau masing masing ada hal lain.
6.  Belanja datuk nenek atau ..pandai pandailah jaga diri.
7.  Beli sedikit buah tangan atau balik kampung tangan kosong jer.
8.  Budget duit untuk nenek waktu pulang semula ke kotaraya atau
kita transfer sahaja duit nanti abah.

ha..ha..ha..

begitulah
kita berhadapan dengan banyak alternatif.
pandai pandailah memujuk diri tok wan dan nenek wor di kampung.

apa leh buat.
Dunia bergerak laju.
masa tak tunggu kita lagi.
kalau sayu dalam hati,  ayuh u tube atuk.
bola ada, filem sanggam ada, dikir barat halim balik asal pun  ada.

Amacam semua?
Harap kau faham ..

wasallam

after a course in entrepreneurship

Posted by sazali

Salam

Syukur I am done with the course called spirits of entrepreneurship in science educatiom.

Feel very relieved now and heading straight home to Kota Bharu.

2)  why relief?
So many new terms introduced to me examples
Pentagrams of pentagrams.
Slice of life
Better person etc.

3)  next step is to write few documents
Like creating lesson plans on
Perseverance ,  never say die  in a unit lesson in science.

Not easy right?

But we must try.

4)  after the course
We can look forward to meet our loved ones.

I like this

The world is crazy.
All good people are fed up with waiting
Something to happen.

NOW the world is ruled by craxy people

Trump  in USA,
Muti  in India
And ...many more ..

Zoom to Malaysia.

Funny right?
Good guys are just fed up.
We want to be a bit different  this time.

Malaysia  comes at the wrong time.
Plane crash
Plane lost
Korean leader got killed here.
begging from a dying arab.
And many more.

Well thats life.
children knows more than us.
teachrs must guide them.

children has more content than us.  Imagine that?
we are just here to facilitate.  Guide them right.

in a video clip, an american boy told he learnt how to program, put Apps , and many more.  If teachers did not follow this , soon we are finished.  We are not needed any more.  Shame, right?

Now we are putting a  FB called e STEM.  Try and be friend with this. Soon you can get 30 different lesson plans on science n  entrepreneurship.

Remember that.

tq.
lets go home.
wasallam






kursus keusahawanan

Posted by sazali

Salam

Hari ni hadhir ke kursus keusahawanan dengan kawan kawan muda dari JPP  Politeknik, politeknik merlimau, sabak bernam, tanjung malim, serawak, JB, tasik glugor pulau pinang, sekolah menengah sains Setiu, SMSI  Kota Bharu,
Trengganu, St Georges Girls school, beberapa buah sekolah kebangsaan cina Pulau Pinang dan Bukit Mertajam.  Kesemua peserta 32 orang termasuk PM Dr Ng  dari Ukm  dan 2 pensyarah dari UPSI.

Mr Paul Sausa pengendali kursus ini. Dia dari Lemon Institute of Arts, Mumbai, India.

Bagus jugak dapat bersama dengan Dr Shamsuri dan Puan Fazny dari JPP  Putrajaya.

Ada beberapa input yg baik untuk dikongsikan nanti. Empowerment, critical thinking, application, collaboration, learning by doing, never say die, never give up, perseverance, observation, story telling behind each teaching, ..spirit of entrepreneurship.

Slice of life?
sekarang eSTEM   entrepreneur STEM.  Kami ditunjukkan satu filem yg panjang pasal 4 gelombang yg sedang berlaku dan mempengaruhi kita semua.


2)  Never stop learning?  Itu slaid pertama dari Mr Paul.

kanak kanak belajar ABC
pelajar sekolah   1-2-3;  RM10.00  -  RM9.85  =  RM0.15
graduan universiti belajar cara untuk terus hidup lagi dan lagi  tanpa bergantungan dengan pihak kerajaan BN  dan
orang bersara belajar untuk terus 'relevan'

Begitulah slaid dari Mr Paul Sausa dari India ini.

Macam macam idea  nya.

Best sangat sangat seperti berikut:

Black box  dalam entrepreneurship  ialah:  pertama,  traits;  kedua, skill sets  dan ketiga ialah,  etika.

jika pesawat MAS  jatuh ke dalam laut, pihak bertanggungjawab akan mencari blackbox pesawat.  Mengapa?  Ini mempunyai semua maklumat mengenai kemalangN pesawat.

jika blackbox merupakan struktur bangunan
maka kita mesti melihat bilik bilik bangunan tersebut.

selepas bilik,  kita mesti melihat perabut perabut dalam setiap bilik berkenaan.
Untuk itu, saya berkursus ini.

He..he..he,,,

bagi saya belajar ini satu ibadat/  kalau tak dapat gunakan ilmu ini sekurang kurang nya dapatlah menyumbangkan idea ini secara sedari ataupun tidak dengan orang orang lain pada masa hadapan.

3)  Semua arahan Mr Paul adalah dalam Bahasa Inggeris.
Ada guru guru dari Kalimantan Timur, Indonesia cuba bercakap dalam BM tetapi Mr Paul kata..
cakaplah satu bahasa yg mana aku pun faham ..boleh tak?




Begitulah  kisah pada hari ini.

Esok saya terus pulang ke pangkuan keluarga insyallah.

Wasallam.

P/s  apakah bezanya antara orang bisnes dengan
Seorang usahawan?

Saya beri jawapan.  Mr Paul kata salah.  Ha..ha..ha. Begitulah nasib saya (ketawa).

Bahasa Inggeris dan penjajahannya

Posted by sazali

Salam

Terbaca satu artikel dari Dewan Budaya keluaran 2/2017 berkenaan dengan tajuk di atas.

Banyak gambar Penang Free School, Clifford Kuala Kangsar, Anderson Ipoh dan juga muballigh kristian dari sekolah2 ini.

Secara dasar saya setuju banyak perkara yang disentuh terutama penjajahan Ingg8eris ke atas minda, sikap, perasaan kaum asal negara ini dari tahun 1800 -2000.

Memang pelajar sekolah inÄ£geris lain sikit dengan pelajar sekolah melayu, cina, tamil dan sekolah arab pada zaman itu.  Ini adalah perancangan licik pihak penjajah.

kalau sama, tak gunalah muballigh kristian dikerahkan ke sini.

2)  jom kita tengok pulak orang  melayu asal, Bahasa Melayu, adat adab melayu dan mcm mcm berkaitan dengan melayu terutama makanan anak anak melayu.


Perkara pertama isu  penaklukan seperti bangsa melayu menawan kerajaannThai  dan Filipina.  Bila ini berlaku mcm mcm boleh terjadi tetapi

Bila nak takluki  negara Thailand  ni?.
bila nak jajah negara Filipina?  Kita kena
Ikut stail penjajahan dunia barat ke atas negara negara di kawasan timur ini.
Bila dapat buat begitu
baru boleh BM  digunapakai secara meluas kot.  Cubalah?

sayangnya

selepas merdeka,

Diplomat melayu ke Thailand, Filipina tak ada hati pun nak berucap dalam BM semasa mesyuarat, konvesyen dan kongres di sana?  Bila bertutur dlm Bm
Baru ada kerja si penterjemah di sana dimana  BM -Tagalog- BI.  BM- Thai - BI  berlaku.   Semasa Tun Mahathir berkuasa dulu pun, Tun tak berucap dalam BM di London, New York dan Tokyo. Peluang untuk BM didengari dalam dewan utama di peringkat tertinggi dunia telah hilang begitu sahaja. Tambahan pula
Pemain Malaysia dalam berbagai bagai acara
tidak secemerlang mana dalam sukan.  Bila begitu bila lagi orang lain nak dijajah fikiran dan perasaan mereka?  Oleh itu
ORANG pekan Golok dan  Manila kurang yakin kehebatan yg ada dengan rakyat negara ini.

dulu masa kita hebat pun dalam sukan seperti bola sepak dan hoki (1975) pun
pemain kita tak tunjuk pun mereka cinta dalam menggunakan bahasa malaysia, pakaian sendiri dan makanan dari negara sendiri bila beraksi di pentas antarabangsa.

oleh itu bagaimana nak kembangkan BM?  Lainlah dengan orang Pakistan.  Mereka cekap bermain hoki.  Di mana mana mereka menggenakan pakaian resmi mereka.  Seluar dan kurta walaupun sekadar menjaja karpet dan capati di sini.  Mereka tak sibuk pakai blazer, topi dan mcm mcm ala barat. Tahap ke Handsoman mereka tak terjejas pun.   Tanya pemain kriket Imran Khan bekas suami Jamilla (rakyat British).

3)  Ustaz ustazah kita yg belajar di timor tengah pun
ada pernah kita dengar mereka buat itu ini dalam bahasa ibunda kita sendiri semasa di sana?
ada tak bila mana Peserta konvensyen adalah terdiri dari pelajar arab itu sendiri.

Yang ramai kita tahu mereka sibuk mahu pulang ke negara asal jika ada cuti tahunan, cuti pengajian dan sebagainya.  Kalau ada peperangan di Iraq, Yemen dan Mesir
ustaz ustazah kita sibuk nak balik sahaja. Banyak pesawat tentera dikerah.  Bukan untuk promote BM  tetapi menyelamatkan diri anak anak jati kita di sana.

Banyak program TV tayang susah sengsara pelajar pelajar kita di luar sana.  Mana ada masa mereka nak promote Kamus BM, majalah dalam BM, makanan melayu, pakaian melayu dan sebagainya.

Perkara kedua, kita sibuk pakai
pakaian dari negara padang padang pasir.
Hatta kayu sugi pun
tercokeng keras  dalam poket jubah mereka masing masing terutama di Lapangan Terbang KLIA, AeOn  in Kota Bharu.  Bila mahu tayang tongkat ali di Hyderamaut contohnya?

benda ini tak ada kaitan pun dgn memartabatkan Bahasa Melayu.  Kalau pakai baju melayu ke,  baju kurung ke ..sepanjang masa
ada peluang juga org luar minat kepada bahasa melayu kita bukan?


4)  perkara ke 3  ialah BM tak menyerlah kerana
orang melayu terlampau gila dgn bangsa sendiri.  Mungkin syok sendiri.
Mereka tak selesa dgn orang cina dan orang india tak seRonok makan nasi dagangg sepanjang masa.  Saya yakin ramai org melayu kita fikir kita sebahagian dari penghuni syurga.  Ha..ha..ha..

Nasib sudah menimpa kita.

kita tak ada kekuatan.  Sebuah
benua pun tarak.  Segelintir orang melayu tak suka dengan orang cina dan india pun, mereka mempunyai benua masing masing.  Dengan kewujudan benua, kekuatan mereka menyerlah untuk terus hidup di mana mana seperti China Town di London dan California.

Maka bagaimana tu?

Org cina, org India di negara ini mereka bertutur dlm bahasa ibunda mereka di rumah dan opis.  Tak boleh kita salahkan merekakan?

muballigh melayu?
ada juga saya tahu ..muballigh melayu buat dakwah ke seluruh dunia tetapi pakaian mereka mirip kepada IndoPak  dan arab sahaja.  Kitab mereka pun ..maulana india atau Pakistan, atau  Saudi Arabia karangkan.
Pernah tAK  tuan terlintas kitab ustaz azhar idris Trengganu dibincangkan oleh rakyat islam Kanada atau Puerto Rico?

kalau ada baguslah.
seronok juga kalau org melayu jajah pemikiran rakyat Kanada dan Amerika latin.

5)  Banyak masa terbuang memikirkan itu ini pasal bahasa sendiri.
Ramai ahli syurga sedari bahawa mereka akan berinteraksi dlm bahasa arab.

dlm dunia banking, perdagangan antarabangsa
mereka gunakan BI.

so apa susah?
nak promote BM  , kita kena tekankan BM dlm pengajian agama juga.  Boleh?

cukuplah setakat ini.
kita nak sangat itu ini pasal  BM
tetapi anak cucu kita suka western.

Bubar jer falsafah pendidikan negara ni.  Berani  kau?
tukar jer kiblat dari Saudi kepada ..tempat kita sendiri.
boleh?

pakaian kita bukan 100% melayu.
handset kita bukan dari universiti melayu
kfc,  grandys  ..bukan dari kuali melayu
cili sos .. mana botol 100% dari kilang melayu
kasut sukan ada tak berasal dari Kota Bharu?
Kereta proton bukan semua orang melayu mahu beli sebagai kenderaan kebangaan mereka.
jati diri kita kurang.
ada perasann tak?

bandingkan org org cina berbahasa indonesia dalam pesawat sepanjang penerbangan.  Mungkin falsafah pendidikan mereka lebih berjaya dari kita.  Ppsmi, DLP  dan frogvl  dan macam macam lagi.

oleh itu
BM tak dapat bertapak dengan gagah di bumi bergelar tanah melayu.

cukuplah.
buat apa rasa sedihnya.

Sudah terlambat.
dunia nak kiamat dah.
nanti bila BM ramai org org dunia tahu dan gunakan siang dan malam
tiba tiba kiamat datang

buat apa ..semua ini kan?  Bnyk tanda dah kiamat hampir tiba.  Salah satunya ayat al quraan di pertandingkan. Dilagukan.  Bukan nak diamalkan oleh ketua ketua negara ini 100% sendiri pun.  Kasi 'icing' atas kek sahaja.  Negara islam moden era DSMNTR.


Jom kita pakai 2 bahasa sudahlah.  Salahkah?
Orang cina dah lama petah menggunakan 3 bahasa.  Syarikat org org cina beribu ribu di sini hasil dari kepetahan mereka dalam BI, BM dan Mandarin.
org india pun begitu.
Kita kena 1 fikir ..buat dakwah ker  dalam BM  seluruh dunia.  Boleh tak?
Aduhai  sedap dicakap , cukup sukar dipraktikkan.

Sekian.
Wasallam
,




big bosses

Posted by sazali

Salam

Big boss is a father.

As a boss
He works.
Sometimes day  and sometimes night.

A teacher works in the day
While a fisherman works at night.

As a boss
He finds some money.
From this money, he gets some food for his wife and children.

Thousands of years ago
A father hunted for food ..hunting wild goats, rein deers and fishes.
After getting the animals they cooked and if heavy rain came they ate rawly  with their tribes.

As a boss
He tries his best to find shelter called homes.
It is not easy to get a home.

As a boss he buys some clothes.
And he gives education too.

Sometimes he teaches himself
And at times , he sends his kids to the others.

Why?
He has a strong belief in education.

Last time only the strong man survived.
The weak man died simply.  No thrill.
Nothing to write if you were killed by a snake for example.

As a father
I also guides my children this and that.
Why?  So that they are strong enough to explore this wide wild world.

I try to give some common sense.
Why?  With common sense , we shall be respected.

Few examples here called common sense.
Imagine you are 100kg man.
Your wife is just 40kg lady.
From the data
The man should be the big boss.
Is that right?

How about if the old man is 40kg
and the young woman is 100kg.  Who is the boss here?

If my children agree who the boss is then from 2 different sets of data  then
I have given them a good lesson.



2nd example.
If you are earning rm5000 a month
And you spent rm20,000
Then this is called stupidity.

Why stupid?  He can die quicker than he should.
I asked my children
What do you think?

How about this country which was so rich.
One day some one went to all places begging.
Isn't this a stupid case?

If we all agree this stupid story  or stories
Then i am a successful father.

Simple.
Full stop.

He ..he..he..

As a big boss
We must teach some common sense.

Another example is
We must take risk.  We must handle risk carefully.
How?

I take my boy to a top of a hill
Then i put him on a bike (bicycle).

Cycle my son cycle
Down the hill you go.
You must balance a bit
And off you go.

Xoom.  Zoom.
Soon he crashes in the bush.
At that point i will ask him
What did you get?
Injury.
Then ..before that

Excitement. NOW we try again.

Can we balance a bit better now?
Again.
Again.
Again.

Soon he will be brave to try challenging things.
See?

A father guides
A father explains
A father puts facts
A father .. see what happen
A father ....  knows .. he cannot control all the times.

See?
Dont be afraid.
Just try and see what happen.

At night the father pinpointed his finger to the moon, the stars.
Common stand here. Did you feel the wind? Did you see the wind?
then he asked who made all these?
FOR what purposes?
Allah created us all.  This is the real lesson the big boss can give.
Soon big or small boss ..we shall all die.  Death is real.  Fame is fake.
Be happy with what you have my son.
Allah will b happy if you come back to him with tauhid in your heart. La ila ha illallah.

Khalasss!

Think that's all for now.
Can u add a bit more please?

Tq.
Wasallam

orang masjid

Posted by sazali

Salam

Orang masjid itulah
topik menarik pada hari ini.

Dalam al quraan ada satu ayat ..
Sesungguhnya org org yg memakmurkan masjid percayalah ini adalah orang yg beriman .. percaya hari kemudian

Mahfum ayat.
Ringkasnya
Kira kiranya orang masjid orang pilihan ..Allah.

2)  jika iktikaf di atas masjid
Pahalanya sangat besar  di mana dibina

3  parit antara dia dengan api neraka.
1 parit jaraknya antara bumi dan langit.

Allahu akbar.

Tetapi ..

3)  ada orang

Mengggunakan kain wakaf
Tak pandai jaga.

Ada kain berbaunya tak enak.
Ada tu ..selepas menggunakan kain
Tak pulak dilipat dan disimpan dgn baik.  Digumpal gumpal dan dibaling
tersangkut atas paku mencokeng keras ..begitulah nasib kain wakaf masjid, ada terkoyak sana sini maklumlah orang lain pakai ragut, tarik kain dari penyangkut paku keras tersebut tu.

Satu geng pulak..

Mencuri kain wakaf.
Maklumlah kain kain ni bukan murah harganya. Baru pulak.  Bergosok elok.
Brand dia ..
Hebat.  Gajah duduk ada, Mangga ada, Bandung Acheh punya mari

Sayang bila hilang
Tak dapatlah orang lain menggunakannya

Untuk solat sunat dan fardhu.  Termasuk penulis.  Marah ada dlm hati. Hati bengkak dengan kadaran cepat.
Hati selalu bengkak ..cepat sikit mati.

3)  dalam seksyen wanita pula  mengikut complain dari isteri dan anak2 pompuan

ada masjid
kain sembahyang diguna dan disimpan dengan baik
ada tu ..
lepas pakai
tak tahu gantung
kadang kadang kotor dan berdebu.
bintik bintik sawa , nampak  cemar  jah.

pikir pikir ..mana sivik minded geng masjid ini?  Tengok ko gaya

kena  BN  sponsor lagilah ni
kain sembahyang satu lori , satu treler atau satu kapal
Edar seluruh negara
sekadar menyenangkan
umat islam untuk beribadat.

Entahlah
PAS sudah mengakui BN memang mampu menjaga dan membela Islam dan macam macam

Allahu akbar.

dulu berperang besar  wat  gapo lah
sampai mematikan diri syahid itu ini
sekarang mengakui BN parti membela islam.

aduhai.

5)  kalau orang masjid pun
tak pandai jaga harta wakaf

apa lah nak diharapkan dgn org bukan masjid.  Mereka datang 2 kali setahun  jer.  Sekali masa hidup dan sekali berstatus mayat.


betul tak?

orang besar masjid besar langgar, koto bharu kato
baik sikit dari nate.  Geng geng curi itu ini harta wakaflah ..maksudnya.

sudoh lah nate
ditambah satu lagi adjektif  'nate bodo'.

aduhai.
marah sungguh dio.

entahlah.

rumusannya.
orang jahat hancuq.
orang masjid sesetengah sesetengahnya pun hancuq.
lain kali bawak kain sendirilah adik.
bekalan makanan boleh bawak ke opis, ke sekolah.,
bini muda sanggup bawak ke hulu ke hilir boleh
takkan kain sembahyang berjenama mangga pun payah nok bowok  ke?

Alfatihah.
keadaan umat teruk.  Keadaan umat BN +  pas

cakap syurga
cakap benda tinggi tinggi dari langit
sehelai kain wakaf atas masjid pun ..  tak ada
untuk si musafir tumpang gunakan untuk hari ni.

pada Allah aku menggadu.

belum lagi aku sentuh tempat bergelar tandas dan lain lain lg.  Bak por  gini  laghu keadaan mayu zaman tunku, razak, mahathir, najib  nih?

Wasallam.

p/s  nok sedap hati
kaitkan
dgn org asing curi kain masjid ....pulok doh


life is full of colors

Posted by sazali

Salam

Last few days we were busy preparing a wedding.

Today my cousin pass away.

So sad.
Al fatihah.

During this 4 weeks, i  got 2 cousins who had passed away.
One was 60.
The new one is 57.
So i  am in between there.

Al fatihah.
Surah ikhlas
Surah al falaq
Surah annnas

See?
Our lives are full of colours.
Bright sun, fertile vegetation  on one side
Next the rain came so heavily which destroy many things including the humans.

god wanted to teach us  actually that
this life is so short.

please

be prepared my son.
wasallam