reaksi se orang ayah mendengar berita nyeri di melaka

Posted by sazali

Salam.

Saya rasa negara kita mempunyai rekod 'paling buruk' - mengenai statistik di mana bas express terlibat di dalam kemalangan maut ni - dah terlalu banyak dah. Akhbar METRO - first page! Tak terkira banyaknya. Selagi mangsa bukan anak kita, darah daging kita .. sikap kita ..baca, hish, hish.., hish..,, gitu jer lah.

2) Komen - saya selalu juga naik bas ekspress dari KL ke Utara. Bayangkan saya naik Kuala Perlis jam 1130 mlm. Sampai kuala lumpur jam 430 mlm. Saya rasa terbang jer. 5 jam = 600 km di waktu mlm. Mengikut Lembaga Pelesenan .. had laju tidak boleh melebihi 90km/jam. Dari data di atas , bas Perlis tu terbang 120km/jam. Macamana?

Episod seterusny: Driver kebanyakannya pakai 2 atau 3 hp. banyak contact. Selalunya .. mereka adalah superstars. ramai peminat dan .. macam2lah bisnes kot. Sambil memandu , hisap rokok dan jawab hphone. Semua dia buat .. terima arahan boss, terima pesanan kawan beli makjun, MJ, haabatus saudah .. dan mcm2 lah .. itu dan ini pun sambil memandu. Maklumlah bas dia besar.

Tapi satu jer .. perbezaan drivers kat Malaysia/ England contohnya. (maaf, zaman muda saya di sana..). Disiplin pemandu bas kita kuranglah. Pelekat tanda kata 'jgn merokok' ..tetapi depa jugak lah yg merokok. Bukak tingkap tepi dia dan dia pun merokoklah sambil he..he.. jwp phones.

Pakaian - tidak kemas langsung. Cuba check. Pakai selipar jepun. Di Englang ini adalah kesalahan besar .. jika memandu kenderaan pakai selipar yg hampir-hampir nak tercabut tu. Time emergency ..payah nak brek mengejut if pakai selipas tebalnya hanya 1 inci dari paras lantai apatah lagi jika seliparnya terpeliuk sama-sama dengan brek bas itu. Adush!!

Dan mereka memandu sgt sgt lah laju. Kebanyakan masa .. memandu laluan melintas jer. Tak caya. Cubalah .. naik helikopter dan bilang dari atas .. berapa buah kenderaan di atas laluan memotong adalah bas ekspress. May be 50% kenderaan di laluan tersebut adalah bas ekspress. Siapa nak larang. Berhenti ..hanya untuk kencing/ dan minum air sirap di RnR tetapi .. bukan r n r yg besar2. Tempat tersembunyi dan gelap. Takut untuk wanita nak turun bersolat. So far saya naik bas utara .. jrg sangat berhenti untuk bersolat. Driver akan memberi arahan "Cepatttt .. kita nak cepat ni." Maka semua passengers mungkin tak bersolat ..kes? company ambil org .. yg tahu memandu jer .. kurang sangat sivik minded langsung. Dasyatlah sistem rekruitment drivers di sini. Bagusnya jika ..system recruitment ambik pemandu yang ada sijil STPM ker / Diploma Politeknik ker// sekurang-kurangnya depa faham apa itu undang-undang keselamatan. Apa yang saya hendak tekankan di sini ialah .. mereka faham dan berpandangan jauh mengapa mereka perlu mempunyai disiplin yang tinggi. Sekarang jika tak silap saya .. kadang2 company bas pakai ambik jer mana-mana driver. Syarat ? mereka tahu membaca dan mengenal apa itu jalan raya. Itu jer. Kau pandulah ..selagi ada laluan jalan raya...

And one more thing .. ada bas yg pasang VCD ..musik, lagu indon, tamil, hindi, melayu lah .. sambil driver memandu, sembang-sembang dgn kawan2nya atas hand phone, telinga dengar lagu2 hits.. geleng-geleng kepalanya .. tiba2 ..... DUSSSSHHH ..PRBBBB.. semua nyawa bawah kawalan dia terbang dari PLUS kiri ke kanan. habis semua kereta dia sapu ... Bayangkanlah.

mestilah - Mata tak fokus memandu. Sibuk (mungkin) menerima pesanan itu dan ini dari kawan dari kuala lumpur dan penang. Laju tetapi tak fokus. Fokus ( tetapi mata dah mengantuk..)Akibatnya ... 12 nyawa belia berumur 25 - 19 tahun terkorban. Bayangkan jika si mangsa adalah anak kita. Dibunuh oleh driver yg memandu stail seperti di atas. Jgn bimbang kerajaan akan buat post mortem lagi. itu lah malaysia. serba serbi boleh. Post Mortem lagi dan lagi. tetapi penguatkuasaan di mana yer?

Simpati saya kepada keluarga yang telah kehilangan permata hati mereka... Al fatihah.

0 comments:

Post a Comment