Masa terus berlalu

Posted by sazali

Salam Hari ni bertarikh 30 March 2011. SEmalam bertarikh 29 March 2011. Sudah satu hari berlalu. Dalam tempoh masa sedemikian, badan pun merasa sedikit penat dan lengoh sendi-sendi urat. Nak mintak isteri tolong urut-urutkan .. nanti dia kata ..kita ni manja macam budak sekolah rendah jer. manja?


Tetapi itulah kehidupan. Dulu sihat, segar bugar ..tetapi lama kelamaan .. kita akan menghampiri waktu senja. Kita tidak sekuat dahulu lagi. Dulu senang jer keluar dakwah 3 hari, 40 hari dan 4 bulan negara jauh IPB. India pakistan bangladesh. Tetapi sekarang ..kita tak boleh tidur dah atas lantai semen yang sejuk jika tidak mempunyai alas selimut yang tebal dan tersangat lembut. Ibu saya ada bilang ..semen sejuk dalam masjid itu akan menghisap suhu badan kau itu .. oleh yang demikian urat mu akan jadi sejuk dan senang dimasuk angin.


Pendek kata bila dah tua .. macam-macam tak kuat mana lagi pun. hanya orang tertentu sahaja yang mengaku dia semakin kuat bila umur semakin banyak. Tidak percaya? Cuba khawinkan sesorang suami tua kepada budak sekolah menengah Tingkatan 5 atau 6 rendah. Secara otomatik .. si badan suami itu akan bertindakbalas .. membuktikan dia masih gagah dan kuat .. (rujuk kepada Ketua Menteri Serawak 2011 yang baru-baru ini berkhawin dengan pompuan bukan melayu tempatan). Dia akan kehilangan kekuatan sejurus setelah dia tumbang ke bumi ..sah dia sudahpun mati. Cuba check .. kalau takk percaya.


Itulah resam hidup kita ini. yang muda ..buatlah and ambillah sedikit sebanyak pengajaran. Jangan tak ambil apa-apa petua / pelajaran yang berlaku didepan mata kalian. Sekian. wasallam.


Banyakkan amalan semasa muda. Semasa kaya. Semasa mempunyai banyak masa lapang ( tak ada anak kecil lagi). Semasa hidup dan semasa belum bergelar arwah. Please.

Bila rasa sakit-sakit badan itu tandanya kita sudah ..

Posted by sazali

Salam.

Tak banyak nak tulis hari ini. Separuh hari melayan badan yang sakitdan kepala yang sakit berpusing-pusing satu dunia. Org Kelate kato 'sakit urat' maklumlah 5 hari kami di Kedah, Perak dan Butterworth. Melawat students IT Industrial Training.

2) Saya minta anak bongsu saya .. mengurut sikit badan-badan saya. Biar dia rasa dan tahu ..bahawa abahnya sudah mula memasuki zon tua macam .. mantan PM Malaysia kita iaitu YB Tun Mahathir, YB Dato' Seri Abdullah Badawi dan .. khabar-khabarnya YB Dato' Najib pun terlantar kat hospital dek chicken pox? Ajaib betul yer ..kuasa Allah.

Saya rasa bagus kita benarkan anak-anak merawat kita sedikit sedikit ..biar dia rasa .. satu hari nanti bila terbujur badan dan jasad kita .. mereka tahu what to do next. If kita pergi berurut ke rumah-rumah tukang urut .. dan anak-anak ..mungkin tak tahu apa yang berlaku ..mungkin jika kita tiba-tiba mati .. mereka tak tahu memainkan peranan masing-masing. Duduk membisu dan tak tahu apa-apa. Maklumlah ..semua anak-anak kita sibuk study dan bekerja sepanjang masa. Memang manusia ini lalai .. time senang ..mana ada org yang memikirkan bencana ..seperti apa yang berlaku di Yogjakarta dan Sulu boleh berlaku .. Gunung Merapi .. dengan kepulan asap beracun dan lava .. memusnahkan, melecurkan badan-badan manusia .. dan sang-sang lembu bergelimpangan di atas bumi. Osh! dasyatnya.

3) Kita ajar ..apa yang patut diurutkan. Tangan mana yang perlu didahulukan bila kita sakit angin dan sengal-sengal badan. Bahagian mana dari bahagian kepala kita patut mereka urutkan secara baik dan .. memberi tekanan secara konsisten. Bila selalu dibuat begitu .. mereka akan terasa juga bahawa .. mengurut badan org tua pun satu skill yang sangat-sangat diperlukan pada zaman lani. Satu cara memberi layanan yang baik kpd org tuanya. Sebenarnya ada org yang dapat cari makan secara banyaknya melalui skill urut-mengurut ala saintifik, reflectsology, dan tradisional ..dan bermacam-macam lagi. Bayangkan 1 jam mengurut boleh dapat upah RM50 di setengah-tengah tempat di negara ini. Jika dapat tempahan 5 jam sehari sudah cukup lumayan, bukan? Bidang ini patut diajar secara langsung seperti kursus Diploma IT dan Multimedia juga. Selagi ada org tua yang loaded nak minta diurutkan badannya.. sudah tentu ada demand dan supply. So ada chance kita dapat mencari rezki dari bidang ini. Kolej Komuniti KPTM patut .. buat sesuatu tentang permintaan ini secara formal dan informal.

He..he..

Itu sahajalah penulisan saya .. saya nak sambung kerja uruskan 'Pengiraan Markah Kerja Kursus' bagi kelas saya DIT. Insyallah.

Sekian. Wasallam.

Wallahu aklam.