Pulang dari Qatar

Posted by sazali

Salam

Terima kasih kerana anda masih setia membaca coretan / luahan hati saya sebagai guru, pensyarah Universiti dan macam macam ( anak sulong orang, suami orang, atuk orang ...).

Saya just pulang dari Qatar.

Ada urusan promosi universiti saya ke pengetahuan orang orang Qatar yang serba kaya.

Gaji guru guru mereka 40,000 Qatar rial sebulan.

Professor mereka gaji 60,000 - 90,000 Qatar Rial sebulan.

Exchange rate 1RM =  1.2 QR

2)  Mereka ada 2 kebaikan ..iaitu

pandai melayan tetamu.  Mereka jika jamu kita makan ,  kita diminta makan sampai kenyang bukan untuk 1 hari ..tetapi ..jika boleh (perut kita berkembang) .. boleh tahan lapar selama 1 tahun.  Macam macam kita diberi makan.

Mereka melayan saya macam raja.  Pergi ke Univ Qatar dan pulang dari UNiv Qatar .. naik kereta paling mahal di sana.  Saya ambik kesempatan duduk di belakang tempat duduk penumpang ..di tengah-tengah sambil beg beg kerja saya , saya letak dikiri dan di kanan saya.  Stail macam the rich and famous ..naik kereta dari hotel ke tempat kerja.

3)  Rmai melayu di sana.  Staff PETRONAS dan cari gali.  Orang ornag IT pun ramai di sana.  Saya syorkan students IT gi sana cari kerja semasa awak masih muda muda benar ini lagi.  Simpan duit buat modal ..bisnes sendiri.

Barang barang di sana semua mahal.  Bayangkan kacang kacang sekampit sederhana besar 1 kg .  harganyaUSA 10 ~  RM37.

di sini if beli , harganya tak sampai rm5 pun.

gaji bsar, belanja pun besar.

Pompuan mereka 24/7 pakai purdah.  Ingat nak beli satu set pakaian tersebu tsebagai souvenir ..untuk isteri ..tetapi ,,..memandangkan pompuan melayu tak pakai begitu ke sana sini ..tak jadi belilah.  QT500 sepasang.

Kalau beli kat Malaysia tak sampai RM200 pun sepasang.

Itu sahajalah laporan saya untuk kalian.  Seronok di sana.  Jika tak ada orang tunggu kat rumah, sudah tentu saya tinggal di sana ..sampai kandungan hayat dicabut tuhan.  Al Fatihah.

Today saya ke UNIMAP Perlis.  Balik ke dunia konferens.  Selama 3 hari ..  kerja dan gi shopping di Padang Besar.  TEngoklah kalau ada ..pakaian arab serba hitam itu .. insayllah saya belikan untuk diri saya.  Saya akan gantung dalam pejabat saya sebagai kenag-kenangan.

Di sana Qatar , semua library diasingkan 2.  Satu untuk boys dan satu untuk girls.  Laboratory komputer pun sama.  Satu untuk boys dan satu untuk girls.

Saya tak dibenarkan .. ambik gambar jika ada bidak pompuan .. berkeliaran di sana sini dalam kampus.  Tetpai saya tiba tiba ..curi ..jugak ambik gambar .. maklumlah .. saya orang melayu.  Tahu banyak , buat jer kurang....

Lawa orang pompuan mereka ..mak oii.  Putih kuning. Tubuh slim , tinggi.   BULU Mata hitam lebattttt.  Gigi putih .. tersusun rapi.  Ini geng yg tak pakai pakaian purdah itulah.  Nakal girls type.  Patulah .. pak melayu gi sana / tak mahu balik pun. Pak indon ..pun sama.  Pak pakistan pun sama. 2 * 5 = 5*2 =  TEN.  takmau balikbalik. duit mahal gaji mahal.  Mati pun payah ni.

Sekian.  Laugh.

Wallah hu aklam.    

0 comments:

Post a Comment