Salam
Saya perhatikan cara-cara pelajar ijazah saya menulis notasi / simbol matematik sehari dua ini cukup menakutkan. Patutlah mereka tak faham sangat .. matematik di peringkat ijazah.
Contoh:
1) a + 1 = 2 maka a = 2-1 = 1 ************************* (1st )
tetapi jika kita menggunakan subscript
a + 1 = 2 ************************* (2nd)
1
maka a di sini bermakna lain dari a + 1 = 2
1
a tidak sama dengan 'a' di sini.
1
*** Di atas 'a' adalah tidak sama dengan a Kerana 'a' dalam (1st) adalah pemboleh ubah sedangkan
1
a dalam (2nd) adalah satu nombor jujukan dalam satu sequence nombor a1,a2, a3, ... a
1 n
oleh sebab itu .. kuliah kuliah dan contoh contoh matematik di peringkat ijazah ini .. saya sebagai guru matematik menyampaikan kuliah seperti
se ekor itek serati mengajar anak anak ayam di kampung. Mana bisa faham bahasa itek serati oleh sang sang ayam di kampung .. ini?
Saya maksud lain .. mungkin mereka faham lain.
Ada banyak lagi contoh-contoh. Nanti saya menulis lagi dalam ruangan yang lain, insyallah. Buat masa ini .. saya sudah mulai sedar .. universiti ini mengambil satu kumpulan pelajar yg sepatutnya tidak berada di sini. Ijazah / Diploma 'I.T'. macam .. tong sampah .. pungut mana-mana pelajar yg tak leh gi mana-mana .. di dalam universiti universiti di M'sia ini. Kasihan pak pensyarah/ pak dusyen!
Kasihan. Bila kerajaan mahu sangat .. pendidikan ijazah di beri kepada semua pelajar pelajar ..inilah .. yg kami (pensyarah) kena tanggung .. dalam diam mahu pun berkedaan bising.
Wallahu aklam. p/s: nasib baik ..sehari dua ini .. gaji kami dah mula naik 13%. Jika tidak ..mungkin saya akan fikir lain .. (laugh).
|
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
salam pada malam jumaat yg mulia