Salam cikgu cikgi belakor belakor.
ini ada petikan artikel dari Amerika. Saya rasa
Gilor?
The State of Critical
Thinking Today
“Too many facts, too
little conceptualizing, too much memorizing, and too little thinking.”
~ Paul Hurd, the Organizer in Developing Blueprints for Institutional Change
~ Paul Hurd, the Organizer in Developing Blueprints for Institutional Change
“..They teach history but
not historical thinking. They teach biology, but not biological thinking. They
teach math, but not mathematical thinking. They expect students to do analysis,
but have no clear idea of how to teach students the elements of that analysis.
They want students to use intellectual standards in their thinking, but have no
clear conception of what intellectual standards they want their students to use
or how to articulate them. They are unable to describe the intellectual traits
(dispositions) presupposed for intellectual discipline. They have no clear idea
of the relation between critical thinking and creativity, problem-solving,
decision-making, or communication. They do not understand the role that
thinking plays in understanding content. They are often unaware that didactic
teaching is ineffective. They don’t see why students fail to make the basic
concepts of the discipline their own. They lack classroom teaching strategies
that would enable students to master content and become skilled learners.”
Apa dia yang dia hendak ni?
Menteri Pendidikan II selalu
menuduh ..guru guru kini tidak cekap dalam beberapa aspek PdP. Di sini bahagian soal jawab benda benda
berkenaan dgn pelajaran matematik (masalah berayat) kot.
Lagi pun jom kita pakat
pakat melawat MP II ini , kita pun nak tahu jugak .. Dia tu cekap gapor tu ?
Kalau cekap ..bahagian mana
dalam PdP yg dia cekap? Tolong beritahu Tan
Sri/
2) say abaca banyak kali jugak benda alah di atas.
Dia kata “..mu ngajar
matematik tetapi bukan pemikiran dlm matematik”. Pelik sungguh bunyinya.
Dia kata “..mu ngajar masak
memasak nasi goreng kampong kepada murid murid pperempuan mu tetapi kamu tak
tekankan konsep pemikiran dalam dunia masak memasak ..” lagi pelik ini. Mu tahu manor aku tak ajar pemikiran
tersebut. Mu ada bukti kor?
3) ini bahagian apa yg aku rasa rasa lah.
Singapura sudah tak mahu ikut serta dah ..program PdP yang Malaysia anjurkan. Mungkin depa rasa ..depa terlalu pandai dibandiingkan dgn group guru Malaysia, Thailand dan Vietnam. Tengok jer kedudukan depa dan kita semua dalam PISA 2012 dan TIMSS 2011 dalam kalangan pelajar berumur 12 - 15 tahun. Itu baru budak budak mereka lawan budak budak kita malaysia. Belum lagi guru guru dia nak bertanding siapa lebih hebat dengan guru guru kita dalam aspek ilmu matematik. Itu baru guru guru biaa, belum guru guru besarnya lagi. Oh yer ..mantan Perdana Menteri dia LKY dah meninggal dunia pun baru baru ini. Orang Singapura ini ..gitulah.
Semua nak ke hadapan. Siapa dulu dapat itu dan ini ...
Jom kita ajar dia sedikit. Jom?
kita boikot ..barang barangan Singapura. Pertama, kita pakat jangan jual apa apa air minuman dan makanan kpd rakyat singapura ini. Biar dia lapar dan dahaga terjelir jelir bila datang ke sini. Boleh bahhh?
kedua, kita jgn beli apa apa produk dari sana.
ketiga, jangan jual petrol kpd mereka walaupun setitik. Biar kereta dio mapus terus atas PLUS Highway itu. Boleh bah?
Ramai orang complain ..rakyat singapura ..cukup sombong ..(tak semua) .. so kita ajar sikit sikiit kat dio.
Kalau main bola sepak ..jgn kejar bola yg dia bawa berlari ke hulu hilir dalam padang di stadium kita itu. Bila kita tak sibuk kejar bolanya ..dia rasa cukup bodoh bermain bola gini lagu.
Ha..ha..
4) pemikiran matematik .. ? apa ke benda ini?
bila kita mengajar matematik, sudah tentu kita sebut ..sifir 2 - 12 dalam dunia matematik, bila kita ngajar benda melibatkan luas dan isipadu objek .. sudah tentu ada pemikiran matematik terkandung di dalam pengajaran kita kpd pelajar pelajar . Nak apa lagi?
mu ada alat ker nak ukur .. berapa banyak pemikiran matematik terkandung dalam pembelajaran n pengajaran matematik yg saya telah sampaikan tadi. Ada tak?
sudah tentu bukan .. thermometer ? sudah tentu bukan mesin timbang berat badan kita yg akan digunakan untuk maksud 'ukur tahap pemikiran matematik tersebut'.
so alat apa yg paling sesuai hah?
Payah kan?
tapi .. keputusan dari kertas jawapan matematik pelajar pelajar ..boleh juga digunakan sebagai .. satu titik mula .. untuk menentukan sejauh mana pemikiran matematik sudah berjaya ditanamkan ke dalam otak dan jiwa pelajar pelajar ini.
Sekian.
Fikiir-fikirkan lah.
Wallahu aklam bis sawabbb
0 comments:
Post a Comment