Salam
Dalam matematik di peringkat PMR dan SPM ada satu topik bertajuk 'pindahbentuk' atau transformation.
Katakan satu bendera Malaysia terpacak tegak pada titik koordinat (0,0) pada paksi x dan paksi y.
Jika kita pusing bendera ini 90 darjah ke kanan ... tanpa bergerak pada ko-ordinat (0,0) hasil dari pergerakan itu .. bendera akan jatuh ke atas paksi - x sahaja .
Proses ini secara amnya dipanggil transformation. Iaitu bendera tegak kpd titik (0,0) paksi -y dan sekarang sudah jatuh ke atas paksi - x mungkin nilai koordinat puncak tiang bendera (5,0) . Mengapa nombor 5 ini? ini adalah nilai titik 5 pada paksi -x. Tetapi bendera yg terpcak gagahtadi sudah jatuh ..ke paksi mendatar,
----------------------------
So .. transformation / pindah bentuk ini adalah berkenaan benda yang sama (bendera) tetapi dipindahkan bentuk nya kpd paksi -x ( paksi mendatar)
Begitu juga .. dalam dunia pendidikan negara ini/ kerajaan sibuk membuat transformasi secara besar-besaran sejak 2 - 3 tahun kebelakangan ini.
Penat kerja di AKEPT , Nilai tu.
---------------------
Content (isi kandungan kurikulum yg sama ) tetapi mahu dipindahbentukkkan kpd .. kedudukan yg baru. Menjadikan Malaysia sebagai educational hub di kawasan Asia Tenggara yg ulung. Ini satu hasrat yg murni dan suci. Hebat .. insyallah.
Bagaimana nak buat?
Ada 3 cara:
(i) kualiti , kuantiti kurikulum
(ii) guru guru , pensyarah universiti, pentadbir universiti
(iii) institusi sekolah, politeknik dan universiti di negara ini.
-------------------
Di ruangan yg terhad ini .. saya nak bawa pembaca kpd ilmu matematik sahaja.
Saya akan menulis atas tema (i) , (II) dan (III) sahaja. Saya cuba menulis mengikut rujukan insyallah.
A) KUaliti dan kuantiti ilmu
Ini semua sudah terkandung dalam sukatan pelajaran. Tak susah benda ini. Kita boleh lihat dan rujuk kepada google, youtube and macam macam IT application .. dan kita boleh dapat satu sukatan kurikulum matematik dari Harvard , Cambridge dan Tokyo (jika mahu).
Mengapa matematik? ini adalah ibu kepada teknologi, kejuruteraan dan macam macam lagi. Bangsa kita kena kuat dalam matematik. Boleh buat analisa. Penaakulan dan macam macamlah interpolate, exptrapolate, forecasting, sampling dan macam macam. ( Rujukan: Crawshaw and Chambers 1990; )
B) Guru guru dan pensyarah - pensyarah universiti
Perkara ini boleh dibahaskan. Sekarang majoriti staf guru / pensyarah universiti adalah dari kaum , bangsa melayu atau peribumi negara ini.
Kalau dari sekolah rendah .. kelulusan minima ialah SPM/ STPM + sijil perguruan.
Kalau dari sekolah menengah KPM ...kelulusan minima ialah Ijazah Pertama + sijil perguruan
Kalau dari politeknik KPTM/ KPM ..kelulusan minima ialah Ijazah Pertama + Masters Education UTHM
Kalau dari universiti IPTA ... kelulusan minima ialah PhD/ Ir. tanpa sijil perguruan. Mengikut statistik jumlah pemegang ijazah Ph.D di negara ini ialah < 15,000 orang.
Kita nak transform supaya pada tahun 2025 , jumlah pemegang PhD ini 50,000 orang. Nak lawan negara Korea Selatan.
Apa lagi nak cakap pasal perkara ini?
* sikap kerja
** budaya membaca
*** budaya menulis artikel, jurnal berwasit , buku karya asli ;
* rak rak buku perpustakaan .. banyak buku luar negara punya. Mengapa yer?
* budaya menghadhiri mesyuarat, seminar, workshop, conferences dan lain lain lagi
** beban tugas
** kalau di sini 7 P di dunia universiti - pengajaran & pembelajaran, penerbitan, perundingan, perkhidmatan masyarakat, supervision PSM, Masters dan PhD students dan .. (tak ingat dah .. ketawa sikit plz)
* gender = ramai kaum wanita dari lelaki
** ragam satu gender monopoli dalam institusi ini
*** ketua organisasi
(C) keadaan fizikal institusi dan reputasi institusi
Kalau UM.. sudah tentu namanya pun sudah gah. Hebat! 300 Profesor saya dengar dari kawan ini maklumlah sudah berumur 100 tahun lamanya ( dulu dipanggil Universiti Malaya di Singapura)
Kalau UNIMAP .. ini MTUN universiti .. universiti teknikal.. universiti baru (kurang dari 25 tahun umurnya) tetapi famous kerana research outputnya (Prof Uda , Pengarah PPI UNIMAP) .. banyak benda .. kita kena buat transformasi ..
jom tengok pulak .. pelajar pelajar yg masuk ..ke dalam APEC Universiti dengan pelajar pelajar yg masuk MTUN universiti di negara ini.
Orang orang kata ..di MTUN ... senang masuk ..tetapi susah nak keluar bergraduan. Why? MUET kena at least Band 3. Susahlah anak melayu.
** jom tengok pulak .. kenderaan yg dipakai oleh warga universiti.
Kalau dari kasta professor .. besar jumlahnya memandu MERX, BMW .. ada kelas punya. Mereka fikirkan memandu MERX ..ada kelaslah. Pelajar baru balik dari luar negara ..walaupun sedang menunggu viva PhD pun .. ada dah yg bawak balik MERX ma. Hebat?
tak ramai ..memandu PROTON FL1 .. Proton WIRA, Proton Waja .. mungkin murah kot?
Penulis blog ini memandu Proton EXORA 1.6. Dulu masa baru beli .. ramai geng kata .. besar minyaklah .. tak tahan klutch lah jika naik bukit di Karak Highway ..macam macamlah. Saya mampu mendengar jer maklumlah .. siapalah saya di sini? Sekadar menumpang tuah jer .. ada atau tak ada saya di sini .. tak ada banyak bezanya. Tetapi aku suka menulis sesuatu .. sekadar berkongsi dgn anak anak didik saya jer. Alhamdulilah.
So .. kalau orang pandai negara ini .. tak nak appreciate produk rekacipta kita sendiri .. ..siapa lagi nak menghargai .. hasil penyelidikan orang kita di makmal PROTON di Shah Alam itu / Tanjung Malim Proton City. Kasihan PhD Supervisor Industri. Ada mau komen apa apa Prof?
Rumusan:
nak tutup dah penulisan ini. Rasa lapar dan dahaga lah.
So at the end .. transformasi kita mesti melihat 3 aspek dalam dunia pendidikan negara ini.
Tabiat, ragam, sikap , .. mungkin perlu dipindahbentukkan .. secara segera.
Insyallah kita akan berjaya.
Sekian.
Wallahu aklam bis sawabb.
|
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment