sikap si kaya, si miskin

Posted by sazali

Salam

Sikap?
Apakah ini?
Maknanya apa?

Mengikut fahaman orang kampung,  sikap ialah cara anda fikir, lakukan dan percaya selama ini.

Tengok sini berapa contoh.
Senang faham sikit.

1.  Sikap anak orang kaya

Buat apa susah susah.  Tamat SPM ayah aku hantar aku ke London.
Tak kira gred SPM.  Yang mesti awal Januari, aku ikuti kursus bisnes di London.

Pedulikan subjek subjek SPM tu.  Bukannya aku nak jadi cikgu pun.  Ha..ha..ha..

2.  Sikap orang islam

Susah buat apa.
Aku gerenti syorga.
Ada kalimah, syorga dah wajib untuk aku.

3.  Sikap pelatih guru

Wat apa susah susah.
Gaji guru sastera sama mahal jer dengan gaji guru sains.
STEM atau tidak...akhir bulan gaji kita semua sama.

jgn menyusahkan memikir apa apa. Rekabentuk apa?  Gaji sama banyaklah.
jom kita g  berkelah.

4.  Sikap orang miskin

nak buat cham ner?
sudah suratan.

baca yaseen semasa mintak sedekah
sama banyak jer
pengemis yg mintak sedekah tak yah bacavapa apa.
Kasi berbelit jer lidah
makraj , tajwid quraan di bawah mentari panas.  Lagi pun aku bukan orang arabbb.

akhir sesi mengemis
dia RM50
aku pun RM45

baik duk diam diam ..action  sudah
tak makan setahun.

Ada faham?  Short cut sudahlah..

begitulah dulu.
Sekian.

wasallam



0 comments:

Post a Comment