Nikmat beraya anak dagang orang kelantan

Posted by sazali

Assalamulaiukm

Dear readers

Syukur tahun ni .. dapat beraya sakan. 10 hari ramadhan dan 5 hari syawal. Alhamdulilah. Beraya dengan ibu saya berumur 70 tahun .. dan anak-anak saya 6 orang/ menantu 2 orang/ cucu 2 orang. Ramai sepupu-sepupuku pulang dari jauh juga. Agghhh.. best jugak ziarah menziarahi waktu raya ini. tapi awas.. saya dah tua. Cannot over over .. malulah atuk. He..he..

2) Sepuluh terakhir ramadhan saya sibukkan diri beribadat apa yg patutlah ..terawih, baca quraan dan siapkan paper conferences di Kota Bharu 25 SEpt 2010; di Melaka 3 - 4 OKT 2010 dan di Serdang Mid December 2010. Intai juga ..jamaah dakwah dan tabligh .. Other than that .. iktikaf di dalam masjid kpg sireh, Kota Bharu dengan anak lelaki saya jer.


Walaupun begitu banyak jugak wang yang terbelanja. Macam2 beli. Saya tukang feed duit kat ibunya dan dialah pi shopping makanan untuk beraya dan lain-lain. What to do? Kota Bharu time time raya ..jalan sangat jam. Kalahkan trafic di London jer. Bila nak siap fly over ni? Dah lama dah kita rakyat kelantan menderita balik raya .. trafic jam dari Kuala LipisPahang hingga lah ke Machang, Kelantan. Inilah nikmatnya hidup sebagai anak kelate. Dah lah cari rezki jauh-jauh sampai ke negeri orang ..nak balik pun kita kena azab lagi. Berjam-jam dan berliter-liter minyak kereta .. terbuang begitu sahaja. Mungkin jika ada lebuh raya .. dah payah dah lalu Manik Urai, Pahi, Machang etc etc .. just drive straight to destinasi masing-masing.

Saya rasa saya tak kan dapat merasa nikmat flyovers atau .. highway PLUS dari Bentong to Kota Bharu memandangkan ..kadar perubahan pembinaan jalan raya lebuh raya .. tak nampak apa-apa pun.

Ada orang pandai kata .. demo keno vot .. BN ..not PAS, DAP atau PKR. No komen. If I vote PAS pun seorang diri ..and my folks di kampung pakoh ..bulan .. my voting will jest be negligible.// no effect what so ever.

Payah ni..

Tak apa lah .. if tuhan tulis nyawa saya berakhir pada umur 60 tahun .. mathematcally speaking I have 7 more years for that. Tak apalah ... harap-harap cucu-cucu atuk akan menikmati semua pembangunan seperti orang lain jugak seperti di Selangor/ Perak dan Pahang.

3) Dulu Datuk Seri Najib kata .. bila harga petrol naik .. kualiti hidup kita tak akan terjejas. Hari tu ..tiap-tiap hari saya belanja RM200 .. sekejap jer bertahan. Ini bermakna harga barang seperti makanan ikan, daging tersangatlah mahal di Kota Bharu. isteri saya mengadu ..harga ikan RM7 se kilo di Pasar Siti Khatijah/ sedangkan harga ikan di Parit Raja Johor is RM3.00 jer se kilo.

Macam mana ni?

Hanya Allah yang tahu. Melayu lapar ..waktu berpuasa .. kaum lain yang kenyang siang dan malam dan bertambah-tambah lagi kayanya. Apa nak di kata? (lagu orang melaka ..ITTO)

SEkian. Wasallam. Jaga diri anda baik-baik. Wallahu alam.

0 comments:

Post a Comment