Salam.
Ada otak boleh berfikirlah. Tidak ada otak, kuasa berfikir kosong.
Dulu aku ingat orang kaya hebat duit dan tajam tahap pemikirannya. Tetapi sekarang terbukti, bahawa kenyataan kaya dan pemikiran tidak ada garente sehaluan. Banyak yg berbentuk sonsang iaitu ,.makin kaya seseorang makin rendah tahap ideanya.
Hari ini sudah seminggu aku dok membaca buku bertajuk 'teaching for thinking' karya sekumpulan penulis barat.
Raths dan rakan-rakan.
Apa yg dibicarakan pasal guru mengajar murid muridnya ..sesuatu mengenai fikir, berfikir dan hasil fikiran seseorang.
Kita boleh dididik dengan konsep fikir.
Banyak langkah dicadangkan tetapi ..aku suka pasal ini sahaja ..
Guru tak sanggup menunggu lama hasil fikiran murid muridnya.
Mengapa? Selalu kerana faktor masa dan bebanan kurikulum , silabus yg belum belum habis. Lagi pun guru adalah segala galanya. Sekejap guru matematik, sekejap lagi dia sibuk menguruskan bermacam macam hal bersabit sekolah, murid murid sakit, memonteng kelas atau kadang kadang uruskan komputer yg rusak. Aghhh..guru binggung.
Tetapi ..jika disoal sesuatu kpd pelajar, tunggulah jawapannya kadar sekejap. Jika tidak apa faedah guru bertanya. Gila bukan?
Sekarang guru mengajar terlalu laju. Banyak berperanan sebagai pemberi maklumat. Contoh mengapa katak merupakan satu reptila.
Bukan mamalia?
Mcm mcm cara diberitahu murid muridnya. Klasifikasi dan sifat katak.
Tetapi waktu bertanya, guru tak mahu , tak sabar mendengar jawapan muridnya. Kalau boleh disoal secara mudah seperti mengapa katak hidup dua alam? Dalam air dia hidup dan atas daratan pun dia bisa hidup.
Mengarut stail pengajaran begini. Adakah begini mengajarnya? Bila disoal secara mudah dan ssntai ..murid murid yakin boleh menjawab. Mrreka selesa belajar dlm keadaan bersahaja. Tidak ada stresss dan tension.
Bagaimana pula k.b.a.t.? Kaedah berfikir aras tinggi.
He..he..he...murid tak dibiasakan dgn soalan tahap tinggi tinggi.
guru bilang .dia sendiri pun tak tahu ..menyelesaikan soalan payah itu. Pt3 Matematik, Pt3 Sains. Mengsjar dgn kbat ..ramai murid stress. Takut. Panik. Tak biasa seperti kaitkan penentangan grup baju kuning dgn nasionalisma? Gila ni. Soslan budak sarjana sejarah dicuba kpd budak SPM2015. Saja saja tak nak kasi biasiswalah ni..pelajar semua APLUS berkurangan sudah. Jimat duit gomeng. Settle?
dua kali gila ini. Dia mengajar anak anak ku ..dan dia tak bisa menjawab soalan tahap tinggi. He he he. Pelik kan?
penulis buku ..merumuskan otak manusia tidak gemar memikir benda yg payah payah. Berat otak. Nanti terjatuh otak itu ke lantai kerana terlampau berat dan pecah.
jika keseluruhan penduduk negara tak mahu berfikir perkara yg mencabar ..maka ilmu dan teknologi tak akan g ke mana mana pun. Inovasi dan rekabentuk produk jauh sekalilah.
Negara ketiga bersifat mundur kerana guru guru kurang berfikir. Guru kurang berfikir. Maka hasilnya satu masyarakat kurang berkuasa untuk berfikir.
bagaimana? Kita suka disuap dgn maklumat sahaja.
selepas makkumat masuk k dalam otak..sekolah tamat.
rugi besar bukan? Hasil sekolah begini maka terhasillah satu pendudukan yg kurang berfikir. Dalam kalangan mereka nanti .akan terbit satu menteri. Mana nak diharapkan..bila sekolah tenat berfikir..mana mampu menteri berfikiran jauh dan tinggi tinggi. Sebab itu jika ada masalah dgn tol ..sila bangun awal awal dan ambiklah alternativ laluan lama. Tak ada tol dan mungkin kau seorang jer yg ke sekolah jam 0400 pagi. Mungkin jimat duit tetapi seawal begitu .mungkin pak guard sekolah masih tidur nyenyak diulit mimpi. Bergaduh dgnnya mungkin. Awas dia ada senjata tau?
itu ceritanya. Ya cerita sebenar mengapa negara ini dikongkong amerika, russia dan jepun.
Bila ada masalah wang, tangan amerika juga yg dicari. Tangan russia digenggam erat tanda kasih sayang. Org jepun ketawa..lakonan dari seseorang yg dihasilkan dari sistem PdP yg kurang memberatkan faedah berfikir. Bila amerika ada nikmat berfikir, sepanjang masa dia akan mengarah itu ini semua manusia dari semua pelusuk dunia. Selesai faedah dari satu nikmat tuhan - kuasa berfikir.
Sekian.
wasallam
|
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment