Menunaikan jemputan khawin se orang student saya yang special di Bangi

Posted by sazali

Assalamualaikum

Saudara/ri pembaca yang budiman,

Tomorrow ahad 7/11 seven eleven.. saya ada undangan yang perlu dipenuhi. Anak murid saya menjemput saya ke majlis kenduri perkahwinannya .. aghh .. bila tengok kad jemputan dan peta laluan ke sana dari Pekan Parit Raja.. aduhhh jauhnya ini. Otak ligat memikirkan duit minyak dan tol besertakan tenaga .. memandu dan unit tenaga 'kilocalories' yang diperlukan untuk bukak mata seluas-luasnya untuk memandu kereta ke sana. Seorang diri !

TEtapi jangan risau .. saya akan cuba sedaya upaya .. ke sana. Why? Kerana student saya ini dari FPT, UTHM ini adalah juga bakal menantu bekas guru Bahasa Melayu saya - Cikgu Wan Zakaria , Tengku Mahmud Sec School, Besut tahun 1970'an lagi. Sungguh kecil dunia ini yer? Pi mai pi mai .. orang kita jugak ..yang dapat dan yang kena. tak adok org lain kor? (ketawa).

Dato' Hj Wan Zakaria adalah ADUN Besut 5 penggal lamanya. Tiket BN apa lagi. Dulu guru BM saya , tiba-tiba letak jawatan guru jadi ADO Besut - join PTD dan ..senyap-senyap menyertai UMNO .. menang dan menang. Itulah sejarah guru saya ini. Cikgu Yar. Tetapi yang paling bestnya ..Cikgu YAR nikoh dengan Cikgu Fauziah .. se orang guru yang paling cantik pada zaman dahulu 1970'an lah. Ramai budak lelaki hostel TMS dan Nasaruddin Shah kecek hal dio siang dan malam ..sekarang ni ? tak tahulah .. how cantik she is . If my wife pun dah bengkak ..sikit wajahnya .. maklumlah memasuki era umur 50'an .. tak tahu lah wajah Cikgu Fauziah ..TMS ..zaman loni ni. Walaubagaimanapun ..saya maghi jemputan majlis anak menantu cikgu-cikguku ini. Jauh yer ..kita semua .. mencari rezki dan mendapat anak dan menantu kita. Itulah tanda kebesaran Allah kepada kita.

3) satu hadith .. " if someone jemput kita datang ke majlis perkhawinan .. wajib kita pergi ... "


Tetapi .. sekarang .. dalam keadaan berbagai-bagai dugaan seperti banjir, kemalangan maut Bas Ekspress di Malaysia tak putus-putus ..banyaknya.. Gunung Merapi di Indonesia memuntahkan asap berkepul-kepul, bahang api melecurkan manusia dan lembu-lembu di Jogjakarata dan Sulu, lavanya tak berhenti-henti .. keadaan banjir di Kedah, Perlis dan Kelantan , keadan selepas pilihan raya kecil di mana parti PAS, PKR, DAP kalah sikit jer (jangan risa) di Galas, Kelantan dan Sabah , duit minyak dan tol yang serba mahal .. PLUS pun satu jugak ..bina lebuh raya yang panjang-panjang .. seperti laluan Shah Alam ke Kajang ..cukuplah jauh ..45km .. bayangkan lah ..tak tahulah berapa kerat orang kita dapat mengamalkan hadith di atas dalam konteks jemputan ke majlis perkahwinan itu. Sekarang orang ramai sangat-sangat berkira. Mahallah ..jauhlah.. dio sapo ..aku sapo? Begitulah adanya.

Walaupun begitu niat saya .insyallah .. . saya akan cuba menghadhiri majlis walimah tul urus Saudari Farha Ramdzan MPP UTHM 2007/08 kita. Insyallah. Selamat Pengantin Baru ..Farha.

Wasallam. Wallhu aklam.

0 comments:

Post a Comment