low marks

Posted by sazali

Salam. Beberapa tahun ini saýa telah diberi peluang mengajar pelajar arab dlm subjek matematik dan statistik. Saya perhatikan mereka mempunyai sifat sifat berikut : A) tak ramai pelajar ini 1 hingga 5 orang sahaja untuk satu satu semester b)masuk kuliah lambat . Hantar assignments pun lambat c) appointment tak pernah tepat. Suka menggunakan alasan ' ..ada meeting di Embassy Kuala Lumpur'. d) jika test1 atau test2 ..skor mereka cukup cukup mendukacitakan. Ķadang kadang mereka dpt kurang dari 5 per 20 markah. e) dalam exam final semester..selalunya ..skor mereka kurang dari 20 per seratus. f) cuba mengelak menduduki Test1 .. buat buat sakit ..supaya ada retest yang lain. ----------- ************** Rumusan cerita : saya rasa sesetengah dari mereka ini tak layak mengikuti kursus degree di university ini pun. Mungkin ..syarat kemasukkan ke dalam sistem pendidikan kita ..tak mencapai tahap minima pun seperti stpm dan diploma politeknik atau sijil matrikulasi 2) keberadaan mereka di dalam kuliah saya ..menyebabkan saya menggunakan BAhasa Inggeris sebagai bahasa pengantaraan ok ok ok ..mungkin cara penyampaian pengajaran saya tak sebagus Rasulullah s.a.w. pun ..tetapi pihak kpm, kptm telah mengganugerahkan saya Sijil Penguruan, Masters Pendidikan dan saya telah mengikuti berbagai bagai kursus di INTan, IAB , Utm, Um, Recsam , Pspn dan Banyak lagi .. bila mereka ada dlm kuliah ..saya cuba sebaik mungkin ..mengajar maths, stats dgn bahasa inggeris sebaik mungkin..tetapi bila dilihat dgn results pencapaian mereka ..saya rasa tak berbaloi pun menggunakan B. Inggeris ini. Jika saya mengajar menggunakan Bahasa Malaysia ..saya percaya..results pelajar melayu besar kemungkinan mungkin boleh lebih maju lagi. Insya allah. ada satu bidalan berbunyi ..kerana kera se ekor di hutan Johor ..anak sendiri mati kelaparan dan/atau kehausan. tetapi IPTA kita mahu sangat pengiktirafan antarabangsa. Bila pelajar tempatan merana ..sebab sebab jd gitu ialah seperti di atas. Maaf adik adik semua. Saya menulis apa yg saya fikirkan ini. Sekian. wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment