Empat cara menyoal ilmu matematik

Posted by sazali

Salam

Sebagai guru matematik , bila mengajar ..kita hendaklah bersedia dgn beberapa soalan.  Di sini diturunkan beberapa untuk faedah guru guru pelatih di luar sana.

1)  apakah jawapan untuk soalan nombor 8
2)  bagaimanakah kamu tahu ..   formula kosinus boleh digunakan di sini ?  Terdapat segi tiga tepat, satu sisi hypotenus dan 1 sisi ..sebelahan dan ada sudut theta ..cukup maklumat ini Cikgu untuk mencari sudut theta itu menggunakan formula  kosinus
3)  Ahmad menjawab :  kita tahu kita kena guna formula kosinus kerana ..terang terang kita dah nampak ..  satu segi tiga sudut tepat .. ada sudut theta, satu sisi hypotenus dan satu sisi sebelahan ...

sebagai guru ..kita ulangkan balik cara jawapan Ahmad tadi dengan kuat supaya seluruh kelas mendengar dengan teliti .. ini dinamakan teknik cueing ,,,   dan tanya lagi ..maklumat yang lain ..berkaitan cara penyelesaian kosinus// Mengapa?
4)  soalan konseptual.  Boleh awak terangkan sedikit mengapa anda berkata begitu..  ini memerlukan pelajar membuat perbandingan, contrasting,  mengaitkan konsep ini dengan maklumat tersedia ada dengan yg terdahulu , mengaitkan konsep terdahulu ..Ini memerlukan pelajar memberi huraian, justifikasi, muntahkan hasil kefahaman mereka mengenai sesuatu topik, sub topik dan sub sub topik.

Sekian.  Selamat Maju Jaya u!

Wasallam.

rujukan:
ms 57
Hanlon, B. (2012)  teaching struggling students in math.  USA:  R&L

0 comments:

Post a Comment