Jangan hampakan harapan ibu ayahmu

Posted by sazali

Salam.

Dua tiga hari ni .. ramai ibu bapa tidur tidur ayam atas jalan raya seluruh negara maklumlah hantar anak-anak daftar universiti tahun 1 ijazah.

2) Sejarah Malaysia. Kita dah start program pengajian degree macam United Kingdom (England) dah .. maknanya budak-budak arab , india dan China .. ramai-ramai boleh memohon pengajian ijazah mereka di negara yang bertuah ini.

3) oleh sebab itu saya sebagai seorang bapa .. mahu ..anak anak saya beri banyak tumpuan kpd proses berfikir, mengaji ijazah ini ..jgn fikir yang lain sangat contohnya ..mencari jodoh dgn budak Nigeria, Indonesia, Somalia, Yemen dan lain-lain. Entah mengapa saya menulis perkara bodoh sebegini.

4) SEkarang zaman teknologi canggih. Ada pelajar tersangkut dgn handphone dari siang, malam dan siang maklumlah terjumpa budak rrambut super kerinting biri-biri dari Somalia. Ha..ha.. sudahlah anak-anak ku. Fokus belajar tu biar lebih-lebih. Banyakkan membaca, mentelaah pelajaran di perpustakaaan dan lain-lain. Selepas belajar, gunakan masa beribadat kpd Allah , buat doa panjang-panjang ..contoh doa "berikan aku sukses 1st class honours dlm degree medicine and surgery ya Allah. Ameen. Ya robbal alameen. pity my parents ya Allah ..penat depa besarkan diriku dari darjah 1 sk langgar , kisas, foundation centre PJ UIA dan sekarang aku dah berada dalam lubuk pusat pengajian ijazah pertama kedoktoran/ pembedahan. bereikan aku taufik dan hidayah untuk membezakan intan, permata dari himpunan-himpunan batu bata yang entah beribu-ribu bnnyaknya .. berikan aku hidayah, rasa diri ini kosong macam cawan kopi to ke' ah tong .. biarlah kau masukkan semua ilmu agama dan dunia yg berfaedah ya Allah'.

5) Sebagai bapa, aku tak nak apa-apa sangat. Asalkan kau sihat, berakhlak mulia, berbudi bahasa dan berilmu di mana-mana. Jika ada peluang terjunlah dirimu dlm kerja usaha nabi muhammad s.a.w. Fikir agama . Fikir rasulullah s.a.w dan fikir an biya' alaihis salam.

Doa makj dan abah untuk mu sepanjang masa.

Sekian. Jangan hampakan harapan kami setinggi tinggi gunung dari mu. Fikirkanlah.

wallahu hu aklam.

0 comments:

Post a Comment