Kelemahan mengajar programming di sini

Posted by sazali

Salam.

Tadi dalam lif saya terdengar seorang sahabat saya baru ditugaskan .. mulai mengajar programmming C/ Java.

Sebagai sahabat/pensyarah tua .. saya minta dia tunjukkan sample jawapan ..bagi setiap siri assignment programming yg diberi kpd pelajar-pelajarnya sepanjang semester ini dan seterusnya. Tetapi awas ,,mintak semua pelajar sudah menyerahkan assignment masing-masing.

Dengan cara mendedahkan contoh jawapan programming assiugnment 1, 2 , 3 , .. , ke 'n'

kita berharap .. kefahaman mereka tentang selok belok programming akan meningkat secara mendadak. Tanpa cara ini .. kita pensyarah ingat pelajar sudah faham tetapi sebenarnya mereka belum lagi faham-faham apa-apa pun. Yang bagus ..biar .. seorang pelajar dipanggil ke depan kelas ..dan bentangkan .. program penyelesaian assignment 1, 2 dan 3 .
dari pembentangan itu, kita minta maklumbalas dari peers yang ada.


Dengan cara ini .. keyakinan semua pelajar mempelajari programming C, java, Visual Basic akan bertambah hari demi hari.

Tragedi ialah .. bila sampai tahun PSM - Projek Sarjana Muda .. barulah fakulti sedar ramai pelajar lemah dalam programming .. sebab itulah ..ramai kandas PSM2. Diminta ulang PSM tetapi .. gagal lagi dan lagi . Mengapa? di peringkat bawah lagi di awal tahun pengajian diploma/ ijazah pertama.. mereka tidak belajar dari kesilapan proses membina program bersama-sama dengan rakan-rakan mereka sekuliah.
Sebenarnya ..belajar dari kesilapan pun adalah proses belajar yang paling efektif sekali dalam semua hal. (rujukan: felders 1991). sebab itu ada istilah inggeris ' an expensive mistake of his life time'.

Sekian.

Wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment