Perbandingan orang acheh dan orang kelantan

Posted by sazali

Salam

2 malam sudah saya berada di Kelantan.  Tanah air saya.  Best.  Boleh makan nasi kerabu, nasi dagang, keropok gotel (did i spell this correctly ..dear?), .., laksam, lakso .dan macam macam ..including lopat tikan.  Lopat tikan ialah sejenis kuih manis .. best tak terkata ..maklumlah kuih mueh ..org org aku juga.

5 malam yang sudah saya berada di Banda Acheh.  Hadhir konferens di Universiti Shah Kuala.  SEpanjang konferen .. kami dihidangkan macam-macam kueh mueh orang orang acheh.  Banyak yg manis.  Macam kueh mueh orang orang kealntan jugak.  Itu satu perbandingan. 

Kedua..  orang acheh dan org kelantan cepat mesra antara satu sama lain.  Ketiga ..scholars dari Acheh pandai berbahasa Inggeris macam org kelantan ini jugak.  Syabas!  tak sangka betul kali ini.

Keempat masjid Baitu Rahman , di Banda Acheh ..cantik, besar dan tersergam indah.  Pernah di masuki air dari ombak tsunami ..  tetapi Masjid Muhammadi di bandar Kota Bharu ..besar, cantik, kemas,  .., tetapi belum pernah kena apa pa air dari ombak tsunami ...pun.

Saya terpukau melihat ramai sungguh orang orang acheh ..menunaikan solat berjamaah waktu maghrib dan isha'.  Ramai tak terkira/terhitung.  Bahkan ..belia dengan seluar wranglers, jeans ..ramai yang hadhir bersolat berjamaah.  Aku sembahyang di belakang mereka sahaja.  Imam membaca ..ayat ayat quraan ..sungguh indah sekali.  Menusuk kalbu aku ..tanpa disedari. Di sana jam 0600 ptg dah maghrib.  Subuh jam 0500 pagi.  Syukur tuhan memudahkan aku ..bersolat berjammaah di sana di samping menjalankan tugas ku sebagai pembentang kertas kerja dan penerbit jurnal usniversiti aceh syah kuala.  Beza yang aku nampak ..antara kelantana dgn org acheh di sini ialah .. belia kelantan jika pakai rantai leher, seluar jeans wranglers dan levis ... mereka bersolat bersendirian sahaja ..di belakang tiang tiang masjid Muhammadi .. secara solo.  Pahala is 1.0 atau mungkin 0.5 atau 0.25 ..atau tragis 0.0000  ( fikiran mereka khayal ..  teringat ASTRO, ENGLISH PREMEIR LEAGUE .. , gewe dio dan macam macam lah ).  Tetapi belia acheh dilatih bersolat berjmaah sekarang ini.

Satu lagi perbezaan di atas masjid acheh dengan kelanta ialah .. shaf perempuan dengan saf saf lelaki ..  tidak ada kain pemisahyg tebal tebal.  Kalau kita(lelaki) nak tukar seluar .. boleh tukar seluar depan mak chik mak chik ini lah.  Hisshhh malu nya. tayangkan seluar kecik warna biru pekat, merah saga, oren Holland dan macam-macam.  Tetapi pedulu apa bukan?  kita nak sembahyang .. just do it!  tukar seluar kotor mu itu.  Yang hairan .. org org perempuan mereka just pray ..  tak yah tukar apa apa seluar luar atau seluar dalam.  Just do it!  sembahyang berjmaah I mean.  Hairan bukan?
  yang aku tahu dari guru biologi sains di sekolah sekolah dahulu .. orang pompuan banyak kuar air puteh , air kuning , air coklat , ..  , ok kar .. tak tukar apa pa ni?  Jawab ustaz.  Aku confuse jugak ..bila ku fikir-fikirkan di atas pesawat dalam perut awan tebal nun jauh di atas langit yang sudah hitam pekat sana dan sini (waktu malam darrrrr).

Sekian.  Apa apa pun ..saya nak ucapkan jutaan terima kasih kepada semua org acheh sumatra ..ygtelah melayan saya macam raja 3 hari lama nya ...  dari airport , hotel, universiti, pasar shopping semua pakai mobil TOYOTA AVANSA RM50,000 jer. 

Syukurlah .. ada student pompuan acheh bilang kat saya bila saya ucapkan selamat tinggal ..pada hari itu ..  dia kata '..datang lagi pak'.  Bagus suara nya.  Masih ku fikir fikir mau datang bila lagi hah?

wasallam.

0 comments:

Post a Comment