Today saya sakit - MC

Posted by sazali

salam

Terima kasih kerana ada ramai insan bertanya khabar .. tentang diri saya.

Sebagai manusia saya pun

(i) merasa lapar so saya kena cari  makan
(ii)  rasa sakit, saya gi PKU Universiti .. check punya check ..  DOKTOR PKU .kasi saya MC.  :mintak Dr rehat lah .. jgn tension tension plz". Jaga diri tuan doktor ..kerana isteri doktor masih muda lagi tu.  (laugh)

(iii)  tahu tanggung jawab saya sebagai ..pensyarah .. anda sekalian.  hari itu saya ada tulis surat saman .  Kerja anda ..buat surat ..dan tunjuksebab mengapa tak datang kuliah ..walaupun saya sudah menggantikannya.  Ada org ingat ..universiti ini ..datuk/ nenek dia punya.  Tak yah datang jika kuliah ganti diadakan waktu maam after usya' prayers ..  ..kalau susah susah sikit ke kampus induk.

Untuk makluman , universiti ini adalah se buah universiti terbaik punya.  Mengikut ranking ..universiti yg buat servis untuk pelajarnya ..may be may be ..top 20 in the world.  Dia menyediakan perkhidamatan bas dari hostel every 10 - 15 minits.  Mana mau cari universiti sebegini bagus?

Nasib baik ELTA BINA bas tak leh masuk dorm hostel kalian ..jika tidak ..sure bas ini akan angkut kalian punya katil 2 tingkat  dan semua benda dalam bilik hostel dan bawak kalian ke kampus untuk kuliah, tutorial dan makmal.  Boleh terus mandi di tandas ..dekat masjid terbesar dan tertinngi punya library bagi Daerah Batu Pahat ini.

After that .. bas tunggu kau pulak ..hantar kalian pulang dari kampus induk .. terus ke hostel .. tak jauh sangat just 10 minit drive.

Zaman saya dahulu belajar ..saya terpaksa berjalan kaki dari rumah di Satley Road, Leeds 6 , England ..tak kira hujan, panas, demam panas, salji lebat ..jalan kaki ..terus naik bukit 3 batu jauhnya ke UNIV of Leeds  ..naik turun 3 kali sehari rumah ke universiti ..kuliah dan kejar PC komputer ..
tidak ada perkhidmatan bas macam kalian rasa.  Syukur dan berterima kasihlah kalian kpd kerajaan yg ada .  Dengar khabar sewaan bas ini telah mencicah RM 3.5 juta untuk tempoh 2 tahun. Tak ker   best?

Saya ingat ..kalian adalah generasi yg manja.  Tahniah diucapkan kpd sistem pendidikan negara sejak 1990 - sekarang.  KBSR, KBSM ..summary..produknya tersangatlah manja. Folio after folio ..  pangkat/ gred A+ berbakul-bakul .. macam rambutan rendang  jer .   Takleh susah
sikit.  Kalin tahu saya selalu marah ..kalian datang lewat ke kuliah.  Dalam Malaysia ini mana ada kuliah berjalan tepat jam 800 pagi atau 200 ptg.  Ramai students datang lewat ke kuliah.  Infact if every kuliah , saya tunggu kalian 10 - 15minit ..u have wasted about 15 * 15 =  225 minits =  hampir 4 jam kuliah maths satu semester.  Bagus lah begitu bukan?  itu baru 1 subjek.  kalau belajar degree 30 subjeks sepanjang temph pengajian degree , kalian sudah wasted about 4 jam * 30 subjeks = 120 jam.  Result?  patutlah rakyat malaysia tahu membeli memanjang.  Just buying peoples' product only generation!  Siapa salah ni? Altabina bus  atau anta dan ana (panggilan diri dalam Bahasa Arab).  Umat Nabi Muhamad s.a.w-- umat terbaik sekali dalam dunia?  (kambing zaman Abu Jahal ..pun sure can laugh memanjang punya dgn gelaran sebegini lagu).

Sekian.

Study jgn tak study.  Siapa fail maths ..dia akan fail maths.

Ingat my paper ?  killer paper. Saya berniat nak buang org lemah maths macam orang berumah tangga yg lemah tenaganya.  Bila ramai kena buang ..may be may be ..univ ini akan naik ranking dalam dunia.  check rekod UTM . now RU..  Insyallah.  Tetapi saya percaya ..kalian akan study gila gila punya.  Sila buktikan anda org bijak. Imagine students tahun 2 universiti pada bulan SEPTEMBER ini.  Glamour ma!

TQ. wallahu aklam.


3 comments:

  1. FRSR said...

    take care and get enough rest,dr! yes,i agree with you,generasi yg manja.those who strive will succeed!

  2. Unknown said...

    Once again i agreed. Kalau budak kat u pun cam gini apalg budak poli. Kita tgur kata kita x suka.. at the end penilaian pensyarah truk..

  3. NAM said...

    x semua bdk poli mcm tu. knp perlu ada perbandingan bdk poli, u atau matrik.masing2 ada kelebihan dan kekurangan tersendri. kita tak tahu kn atau kita x cukup bukti utk kata mcm tu, bak intan disangka batu kelikir...atau ombaknya kedengaran, pasirnya tidak kelihatan.sy rasa semua ni bergantung pd diri masing2...bkn berdasarkan tmpat belajar.lgpun, matrik ke u ke poli ke, bak kate dr. sazali semua bdk2 KBSR, KBSM kn...so semua. x merujuk pd mana2. maaf kalau ada yg tsinggung, tp ini hanya pndapat masing2 kn :) terima kasih.

Post a Comment