Cuti sekolah datang dan pergi

Posted by sazali

Cuti

Kata lagi cuti. Mesti cutilah. Kasi pelajar-pelajar sekolah kalian bercuti. Ibu bapa pun nak bercuti juga. Bukankah kita manusia perlu berehat dan bersantai? Tetapi sejak 25 tahun kebelakangan ini, saya rasa ..sekolah cluster, sekolah bestari dan macam-macam SBT ker .. bukan mereka kasi cuti kat budak0budak ni .. lagi banyak homework yang macam-macam diberikan kepada pelajar untuk bercuti sambil sakit kepala dan jiwa.

2) Sepatutnya, berilah kerja rumah yang berpatutan. Ada sekolah kasi homework yang mana cikgu pun belum sentuh (mengajar) topik tersebut di sekolah SBT tu. Apa kah rasional ini semua? Anak saya menjawab .. kita SBT. Sekolah Berangan-angan TINGGI konon?

Laugh.

3) Cuba kita tengok pelajar-pelajar sekolah bukan SBT. Bukan lagi seronok depa bercuti. Naik bukit turun bukit .. main-main, kaji-kaji berbagai-bagai jenis ular bahaya di atas bukit sana. Belajar sambil menghirup udara segar dari atas bukit yang penuh dengan flora dan fauna. Biologi/Geografi/ Sejarah semua settle atas bukit sana.

Ini tidak .. anak saya dok .. buat Add Maths .. fungsi, fungsi sonsang tak habih-habih .. tension dia kata. Sekolah SBT tidak ada air dalam asrama. Bayangkanlah? bangun pagi terlampau pagi ..tak nak berebut tandas ..macam-macamlah.

Pelik dan hairan lah semua program ini. Cluster schools? apa tu cluster school? Orang tua ni sambil mengorek hidung dok kira-kira .. pa kah ? program pengajian baru ini. Guru jarang-jarang masuk/ kurang-kurang sangat mengajar / tetapi guru beri kerja sekolah // berbukit-bukit banyaknya.

Kesihan sungguh saya melihat anak saya. Kalau jadi apa-apa kat anak saya .. insyallah saya akan dakw. SBT ini. Kes by kes. Line by line macam programmer menilai syntax error yang dihasilkan dari kompiler bahasa C++ nya.

Kasi chance lah budak-budak ini please. Biar depa enjoy sikit kat sekolah begini. TQ.

wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment