Apa yang terkandung dalam Al-Quraan sila amalkanlah

Posted by sazali

Salam.

Saya berkesempatan berjumpa dengan pelajar lama saya - seorang sub-kontrator binaan muda Kelantan. Tahniah Faizal.

2) Dari perbincangan bersamanya beliau ada ingatkan saya tentang sesuatu yang tersangat penting. Pertama Al-Quraan ada al-qesahkan berkenaan dengan muamalat (jual beli) manusia sejagat iaaitu mabusia zaman nabi musa a.s. hinggalah sekarang. Skop: Tanah buat rumah dan sukat barang-barang jualan.

3) Neraka jahanam disediakan khas untuk mereka yang mengambil hak tanah orang orang walaupun sejengkal sekalipun .. Satu hadith .. Allah akan kalungkan tanah yang mana kita ambil dari tuan tanah yg asal tanpa izin tuan punya tanah tersebut ke atas tengkok si keparat itu dan bawa ke sana sini sambil dibakar hidup-hidup di dalam neraka jahanam. Kedua orang yang menjual dan menyukat barang secara salah, tipu daya dengan (mata inci sukatan) dengan niat mengambil untung se maksima yang mungkin.

Aghh.. keluhnya .. ramai orang kita tak ikut ini semua .. sebab itulah bala Allah silih berganti .. sekarang China diberi Allah dengan accident kereta api Laju mengurbankan 300 orang di waktu siang .. musim panas di sana ..dulu , Allah hancurkan umat Padang, Sumatera dan Acheh, Sumatra ..dan Jepun tsunami. Antara sebabnya ialah ..manusia hilang kejujurannya ..melaksanakan muamalat sesama mereka.

4) terlintas diri saya sebagai Guru - saya pun sama juga. Diminta ajar pelajar-pelajar 13 minggu .. satu semester ..tetapi kita ajarkan 12 semester sahaja. Ketawa kita bila tak mengajar 1 minggu awalan pembukaan semester. Ke mana hilangnya 1 semester? Sukatan kita jauh lari dari RPP 4 kita di universiti, politeknik ISO 2011. Aghhh .. saya mengadu pada Allah .. ampunkan saya .. Ameen.

Renungkan lah .. dialog saya bersama-sama dengan sub-kontraktor muda Kelantan itu. Sama-sama kita ambik iktibar dan cepat bertaubat dan ambik tindakan yang sewajarnya sebelum terlambat.

wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment