Banyak bercakap cikgu ni wehhh

Posted by sazali

salam.

Senjata ampuh semua guru di dunia ini ialah mulut. Mulut bersama-sama dengan 2 bibir tebal atas dan bawah.

2) Tuan hamba ..ada tak jumpa guru yang pendiam dari semut merah? Ada tak?

Semua guru ..jika dah masuk kelas ..nak mengajar .. pakai mulut lah dia ..di ikuti dgn lengan dan tangan bahu .. padam papan hitam/ putih/ hijau .. ( damn it ..the eralier teacher did not rub his horrible writings away ...)

barulah dia mula mengajar.

3) kadang-kadang ,.. melenting dia .. baru nak bukak mulut ..budak budak baru masuk dari toilet, kantin, dan makmal. Masuk lewat sure kena tembak dgn guru berbibir tebal macam saya. Maaf.

Saya gunakan mulut mengajar mu matematik, english, statistik, programmming, Discrete Maths.. dan macam-macam lagi. Selalunya saya guna mulut ku juga nak cerita ..itu dan ini .. sebagai panduan hidup mu juga ..kadang-kadang saya tertanya .. budak .. sembahyang zuhur berapa rakaat?

Ada budak melayu kata 2 rakaat , 3 rakkat ... ada budak siam terobok, tumpat kata .. 4 rakaat mu bodoh. Laugh. satu kelas ketawa termasuk guru matematik dio.

Ha..ha..

mana mu tahu siam ..sembahyang zuhur 4 rakaat?

Siam jawap: rumah saya ..tepi balasoh / surau cikgu.

Mu kiro guano?

Siam jawab: aku tahu lah. After every raakkat tok imam kato 'allahu akbar'. hi count count from 1 rakkat to 4 rakaats. See the power of maths.

Cikgu: he ..melayu ..bakpo mu kato 3 rakaat tadi?
Melayu 1: silap cikgu .. ingat cikgu tanyo Maghrib.

(kelas ketawa ..gila gila ).

Gitu lah kelas saya ..dunia matematik dgn budak siam terobok ..tumpat ..tingkatan 1 .. SM TUMPAT kelatan.

4) rumusan: Allah we mulut tanya lah. Ajar apa yg patut. If rakkaaat sembahyang pun tok leh kiro .. faedah apa ..ngajar matematik KBSM. Betol tak?

Ha..ha..

5) Aghhh saya tahu ..ada orang tak suka mulut ku. Lain subjek lain pulak dio ajar. Aghhh.. serupo lah tu ..dgn cikgu mu tok masuk kelas .. sekurang-kurangnya saya masuk jugak. At least aku ajar mu belako belako .. how to kira, bilang, +, -, *, bagai, ilmu conggak gila-gila ..

ehh.. ramai budak aku ..skor PMR .. rama budak aku dapat A dalam mathematics PMR/ SPM.

so mu maroh lagi kat mulut aku kor?

Tak apo lah.

Relax ..jgn bunuh aku. I just use a small mulut jah.

TQ. May God bless my mulut all the time. From the mulut, my mind wonders, think, how to make the lessons more interesting. From that come innovation in teaching maths .. from the syllabus amnd from my travels all over the world.

See. God is great my dear.

Wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment