Kawan karib bersara sudah

Posted by sazali

Salam

Minggu lalu ..kawan karib saya memulakan sesi kehidupan yang baru.  Alam persaraan.  Belaiu adalah penjawat awam Politeknik Kota Bharu.  Hj Raimi dan Hajjah Haslina Hassan.  ( saya doakan mereka happy happy jer di mana mana jua).

2)  Tak apa .. jangan risau dan sedih.  Saya pun .. serious jugak nak pencen cepat-cepat supaya tempat saya ini dapat diisi oleh penjawat yang baru.  Bila se orang graduan lelaki bekerja macam sana ..maka berikut adalah perkara yang akan berlaku:

2.1   dia boleh pinang anak dara orang.  Bila orang lelaki ada kerja, ada wang , cepat sikit ..anak anak perempuan kita dipinang/ dan dikahwini orang.  Insyallah dan alhamdulilah.

2.2  tak malu sangat ,,jika orang lelaki meminang anak perempuan orang.  Jika perempuan ramai bekerja dan orang lelaki kurang bekerja ..  maka .  payah sikit lah dunia ini.  Mana ada orang perempuan meminang anak lelaki orang bukan?  perigi cari timba atau perigi nak naik kereta HONDA CIVIC serba baru ini?

2.3  masalah sosial pun semakin menurun dan menuju pantas ke paras 'sifar'.  Sekarang banyak masalah sosial berlaku kerana ..ramai orang lelaki tidak boleh bekerja terutamanya ...  anak anak muda lelaki yang ada Diploma Politeknik, Diploma Polytech MARA, Ijazah , sarjana dan PhD.

Jadi kalau saya bersara awal awal sedikit.. saya telah membuat satu pengorbanan besar kepada dunia islam/ dan bukan islam.  Saya zahirkan .. lebih rancak lagi majlis khawin .. antara pemuda pemudi islam di seluruh negara.  Bikin seperti apa yg dicakapkan bukan?

Bayangkan jika semua penjawat awam yang dah lebih dari umur 55 tahun ..semua tak mahu bersara awal ..  orang saintis kata ..org tua la ni tak akan mati dgn cara mudah mudah ..kerana mereka enjoy senam robik/ senam dengan cara jogging di tepi tasik;qi qong di taman bunga //  ..  dengan harapan mereka akan mati dalam opis  secara tiba-tiba .. Saya rasa ini mengundang banyak bala.  Bala zina/ bala buang anak di tepi longkang, sumbat anak dalam sampul surat saiz besar dengan chop  UMNO, MCA, MIC ; sangkut anak kecil atas tiang letrik .. dan macam macam lagi ..  buat berita sedap untuk hidangan bagi  penulis berita akhbar  METRO  siang dan malam sahaja.

Sebab itu saya serious memikirkan mahu bersara awal awal.  ingat nak ikut kerja mubalighhhh.

Saya tak kaya .. macam pak arab EMIRATES bersatu itu ..yg sponsor kelab QPR, England ;  CHELSEA, Englandd ..tetapi saya rasa saya boleh membantu juga .. bersedekah?  

dengan cara .. bersara secepat yg mungkin.  Di sana Pak Arab sponsor wang untuk jaga kebajikan pemain pemain bola QPR, Chelsea England sedangkan saya di sini yang serba kekurangan ..hanya mampu ..melepaskan jawatan pada kala umur mencicah angka 55 sahaja.

Apa pendapat kalian?  He..he..  ada bagus tak?  saya lepaskan kerja .. maka satu jawatan kosong , satu muka baru untuk fakulti kita nanti.  He ..he..  muga muga tuhan redha dgn pengorbanan saya.  Ameen.

Sekian.

Wallhu aklam.

0 comments:

Post a Comment