Apa guna kawan

Posted by sazali

Salam

Kita semua ada kawan.  Ada orang panggil kawan-kawan mereka konon-kononnya sahabat-sahabat dan ini berbunyi macam sahabat sahabat Nabi Muhammad s.a.w  sahaja lah dalam masyarakat padang pasir di Saudi Arabia di satu masa dahulu kala.  He..he..

Tetapi .. kita perlu kawan untuk apa yer? :

(i)  belajar sama sama ..kau ajar aku ..dan aku ajar kau .. kerana kadang-kadang aku blur banyak benda  matematik aljabar, statistik dan ...pengaturcaraan C++ ini
(ii)  aku nak tumpang naik kereta kau .. hari ini hujan bang. Jom ambik aku .. nanti aku basah ..nota aku rusak nanti kan.
(iii)  aku nak makan dgn engkau.  Aku belanja kau ..  selalu jugak kau belanja aku ..now aku belanja kau.  jom Kita makan sama sama iffat.
(iv)  aku sakit ni.  Jom hantarlah aku ke klinik/ hospital.. tolonglah kawan; aku sakit ini.
(v) aku nak tengok assignment stats kau jap. Kenapa jawapan aku lain sangat dengan jawapan Sir? aku nak belajar cara kau pulak .  Jom .. hantarlah e-mail kat aku attached kerja kau  ..


tetapi ..
after 30 - 40 years .. masa berlalu ..
kenapa ..  bila aku buat makan makan meraikan kehadihiran orang baru  ..
payah nak dapat kawan kawan lama datang?

Adakah bulu aku tak sama dengan bulu engkau?

Apa silap/ dosaku?

Adakah..kita pikir ..  bahawa kita berlainan kelulusan; lain tempat cari makan ?
Atau .. isteri kau ..hebatnya taraf kedudukannya? Aku ingat kita semua akan mati ..one day ..
atau ..  susah sangat kau nak datang ..  call call aku ..  // aku tunggu kau datang ..kawan.  If kau tak datang ..  siapa lagi nak datang ..?


if gitu lah ..

apa guna kita berkawan ?
apa guna kita panggil masing masing ..sahabat sahabat ku kalian..

yes ..kita sudah berbeza/
yes ..aku rasa .. kita tak mau ..jumpa-jumpa lagi  ..dalam dunia ini.

yes ..kita akan kesal..  kita tak betul betul berkawan.  Ikhlaskan .. niat berkawan kerana Allah jua kita bertemu dan berpisah di sana (luar negara)

Betul tak kawan?

Sekian.

Wallahu aklambis sawabbbb.  Ajaklah aku sama sama ..next time.  Mana tau?  hati kita berubah sakan


0 comments:

Post a Comment