Rumusan dari pemarkahan kertas peperiksaan pelajar-pelajarku

Posted by sazali

Salam

Syukur saya dah tamat menanda.

Saya dapati 3 perkara:

(i) kebanyakan pelajar kurang membaca ...  teks/ article/  ..yg telah saya cadangkan selama ini  dan juga kurang cakna ..dalam proses mengeja ..istilah istilah matematik dan statistik

bila kurang cakna ..  cara hujah hujah anda banyak yg menyerong dari skema jawapan kertas peperiksaan akhir semester

(ii)  bila membaca .. kita kena banyak memikir apa yg telah dibaca ..

dapatkan idea .. summary .. bacaan tadi ..  if buat selalu selalu .. then kita dipanggil 'graduan' universiti IPTA  ..jika tidak ..  susah nak cakap la ni ..  adakah anda graduan universiti atau penyokong kuat universiti /  (ketawa)

(iii)  tak sangka ..  pelajar yg tersangat cemerlang ..  dalam COURSEWORK ..tak sebegitu cemerlang dalam exam sebenar.  Ada yg dapat rendah dari 20 markah per 100 dalam FINAL EXAM paper.  Cukup mendukacitakan.

-----------------


Cadangan saya:

kita menggunakan bahasa Malaysia dah lah ..
rasa rasa ..ramai orang kita faham ..apa yg dimaksudkan oleh pensyarah

kalau ada orang arab/ nigeria/ tanzania ..nak belajar .. assign pensyarah antarabangsa untuk tugasan itu

* dalam exam baru baru ini ..segelitir pelajar antarabangsa pun 'KO'//  entah dia ingat Malaysia ni .. akan kasi free ijazah kot kat mereka.

** semakin kerap saya menggunakan istilah 'insyallah +alhamdulilah '  semakin ..  comfort zone ..plajar pelajar melayu islam kita .. right?

** untuk makluman ..saya belajar dgn orang yahudi dan kristian jer di peringkat BSc dan MSc dulu dulu  .. aghhcepat sungguh masa berlalu.  If I can do it ..  i am sure you can do it too (follow the lectures). Why?  you eat modern food like  me  too. right?

Sekian.  Renungkanlah .. nasib diri sendiri, bangsa dan negara kita ..jika kita tak suka membaca benda yg sesuai dgn tahap pengajian kita - ke mana mahu kita bawa ..negara kita.  Saya mohon maaf.

Sekian.
Wasallam
  

0 comments:

Post a Comment