Perkataan CONQUER by my graduates

Posted by sazali

Salam

Saya mula mula .. berhadapan dengan sitilah ini semasa berkhidmat di Politeknik Kota Bharu.  Istilah ini banyak digunakan dalam kalangan siswazah KUiTTHO/ UTHM.

Contoh ayat :

(i)  budak budak melayu jer yg conquer .. semua hadiah akademik di konvokesyen ITTHO/KUiTTHO/ UTHM ini

(ii)  kau conquer tak?

-----------

Hari ini ..  saya membaca laporan projek statistik.  Saya terjumpa pula

ayat keramat ini.  Lihatlah cara pembinaan ayat ini

In Registrar Deparment UTHM, which is conquered by malays 80%, ... bla bla.

------------------

Disebabkan saya adalah anak didik orang -orang kampung mendiang Margaret Thatcher .. dan Sir Issac Newton di Grantham, England ..eloklah saya tegur sedikit ..penggunaan istilah ini.  Boleh tak sekadar membimbing anda sebelum anda berjumpa staf di dalam industri swasta (KL Central, Prasadana, Rapid KL, KLIA, MRT ).  Jika anda menggunakan istilah ini lagi ..mereka akan ketawakan anda .. universiti mana awak bergraduat ini?  Malulah alumni kita.


Perkataan 'conquer' hanya boleh dilakukan jika ada .. peperangan salib antara org islam dengan orang kafir.

Conquer = bermakna .. satu bangsa arab islam menawan habis habisan .. segala tanah , isi bumi, harta benda kepunyaan orang perempuan Sepanyol, Portugal ( jika dah masuk islam) bermata hijau dan biru .. kerana bangsa eropah kalah dengan orang islam ..yg tak cukup makan .. burger, hot dog, long john, maggi, YEOs ChiliSos ..  diet mereka pada masa itu ialah sekadar buah tamar murah sahaja.

Kita tak boleh gunakan istilah conquer di sini ..kerana medan anggerik UTHM bukan medan peperangan.

Kita sekadar menggunakan masa untuk mencari dan menggali ilmu matematik, sttaistik dan programming komputer/ kejuruteraan  sahaja.  Sehingga hari ini ..belum pernah saya terjumpa satu tompokan darah disebabkan kita bergaduh ..berebut kerajaan walaupun kita telah menyaksikan proses pilihan raya antara BN dengan PKR.  Results  BN 47%  dan PKR 51% .. others 2%.

-------------

istilah terbaik ialah:  represent/  mewakili

The malays represents the highest race that work in the registrar's office as compared to other kind of races available in johor.  They like to work in government offices because of job security.  Moreover, the chinese are trained hard by their parents to work by themselves because they can be their own bosses any time they want.  This is different from the malays' perspective.  They enjoy being mere followers from young to old age in the government sector. 



itu sahajalah sumbangan dari saya sempena hari bertuah ini.  Jumaat terbaik dari semua hari.  Muga muga Allah menerima bakti saya yg tak seberapa ini.

Harap dapat membantu .

sekian.
Selamat Hari Guru -  saya tak ngajar conquer tau?

0 comments:

Post a Comment