Proses eja mengeja dalam PnP universiti

Posted by sazali

Salam

Saya sedang memeriksa kertas jawapan kuiz pelajar.

Saya terkilan ... mengapa setengah tengahnya ..tidak ambil endah ..eja mengeja biar tepat ..dengan bantuan kamus OXFORD, CAMBRIDGE, Fajar Bakti atau Dewan Bahasa Pustaka.

Tengok ejaan ..mereka ini:

(i)  exceed  -          acceed
(ii) Bias    -           bayas, VIOS
(iii)  happiness  -  hapinesh
(iv)  critical area -  kritikal ayer
(v)  proportion  -  pokposion
(vi)   so long -  sotong
(vii)  proposition -  proportsition
(viii)  hypothesis -  hypotysis
(ix)  accepted - excepted
(x)  accepted -  expected
(xi)  difference -  diffence (?)  OMG


Tentu ada kalian yang ketawa ..
Mungkin cara saya bercakap .. Bahasa Inggeris .. ada telor loghat kelantan lagi kot?  are you sure?

begitulah ..  dunia PnP saya tuan. Sakit hatiiiiii .....

-----------

Sekarang nak jadi lecturer ..  kena ajar macam macam .. bukan setakat ..mathematics, statistics,  tetapi .. bahasa inggeris jugak.  Termasuk SPELLING ...

tapi tak leh salahkan mereka DBP eja Mathematics sebagai Mathematic  sahaja.  Rujuk Dewan Pelajar Bulan ini.  Pelik bukan?


3) Baguslah..  MUET kena band 3 dan ke atas.  Malu kita .. graduate hari ini ..ada setengah tengah itu .. tak mengeja dgn baik ...diberi Baucher Buku RM250  oleh PM Malaysia .. tak beli buku/ kamuskah mereka ini?
Begitulah adanya ..laporan dari saya.  Roger!

Adushhh...

0 comments:

Post a Comment