Buat baik sikit sikit deh

Posted by sazali

Salam

Sebagai manusia kita diberi peluang melakukan berbagai bagai jenis amalan. Baik yang merupakan amalan terpuji dan ada amalan terkutuk pada sisi tuhan Allah Pencipta sekalian makhluk seperti haiwan dan manusia.

Pada penulisan ini saya ingin fokus kepada amalan amalan mulia.

Memang penulisan ini tidak membawa apa apa keuntungan wang ringgit tetapi biarlah.  Saya mahu melakukan amalan mudah yg terdaya oleh diri saya sendiri.  Saya percaya ramai pembaca telah mendengar cerita seorang pelacur dikurniakan syurga bila tuhan mengampunkan semua dosa dosanya bila dia bersusah payah menolong se ekor anjing yg terlalu haus di satu padang pasir nun jauh di sana.

Saya menulis blog ini ..dengan berharap tuhan mengampunkan juga ďooosa saya sejak dahulu sampai sekarang. Ameen.

Saya faham pembaca saya bukan al sultan kelantan dan menteri menteri kabinet, tetapi saya tidak berasa rendah diri pun. Kalau ada seorang pelajar membaca penulisan ini pun, saya berasa cukup berpuas hati dan berterima kasih kepadanya.

Pernah tidak tuan tuan melihat wajah org tua memberi makan kpd ayam ternakannya di waktu pagi. Ada masa dia menghidangkan makanan ayam dlm tempat yang khas dan ada masa dia menaburkan sahaja makanan itu sesedap rasa. Pokoknya dia kelihatan cukup gembira jika ada ayam yg memakan, mematuk makanan tersebut.  amalan tuan ayam ini nampak santai sahaja tetapi saya yakin tuhan mengira amalan ini sebagai sedekahnya juga. Alhamdulilah.

2) Hari ni nak cakap mengapa pelajar kecundang dlm MUET.

Pertama, dia tidak mahu bertutur Bshasa Inggrris pun. Fia cukup malu bertutur. Kalau bercakap dia akan tutup mulutnya. Entahlah mengapa? Mungkin ustaz dah warning..bahawa suara wanita adalah aurat. Maka pertuturannya adalah haram. Mungkinlah.

Kedua, bila bercakap dia akan lakukan secara cepat dan tiba tiba berhenti. Orang tanya sepatah dia jawab sepatah. Tidak ada keperluan dia bercakap lebih lebih.

contoh 1.  Are you married? Dia jawab No.
Ringkas jer jawapannya. Tak perlu dio tanya balik

Why are you asking that? You are interested with me?
come, come let us see my parents.

Why you ask that Sir?  Why you asking that sir?
are you not married yet?

He he. Like that lah.

When we sit for muet exam, we are expected to have prepared well for the exam. One of the preparations is trying to speak more and more.

get some friends ..ask them to listen to your pronounciations.

tell them you need their advice and some help.

i am sure if you ask them, they are willing to help you since you are their friends.

langkah 4.  Jumpa pensyarah. Jumpa guru yg fasih berbahasa inggeris. Teacher..do you have some time now?

i am sitting MUET next week. I want you to help me please.

saya yakin guru itu akan menolong tuan hamba. Try lah. Mu tok tanyo, bagaimana guru nok tahu mu perlu bimbingannya. HE HE HE.

Ramai student fikir tanpa latihan, dia akan lulus periksa MUET. Tak pernah dia berlatih apa apa dlm MUET ..dia harap tuhan dio akan tolong dio lulus MUET.

saya rasa tok cerdik benar budok yati ni.  Ha Ha Ha.

mu keno practice cukup cukup yati. Then god will help you.

try berbual bual dgn kawan kawan pasal buah limau sunkist. If tak ada sunkist, try cari buah kelubk. Talk about kelubi jerukkk. Sedap untuk di hisap nyok nyok nyok.

try explain why it tasted so awesome.

describe the shape of kelubi.
describe the colour.
describe the size, shape. Kmake comparison between kelubi and orange sjnkist.

if you are tired

try describing a malay boy. A bangla boy. If you hate them describe your favourite lady teacher. Try telling about your teacher to your friends. Do that 10 minutes a day.

by three weeks..you eill see hou have some confidence talking in english.

try please.

got to stop.

so tired now. Why? I am a simple old man. I need rest yati.

tq.
good night

0 comments:

Post a Comment