Orang merdeka ..kita pun menyebut merdeka

Posted by sazali

Salam

Kelmarin kita rakyat Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan ..yg ke 58.  Wushh ..sudah 58 tahun kita merdeka yer?
  Laju masa berlalu.  Tak sedar bukan?  Sepatutnya kita sudah matang ..sangat matang ..berfikir dan membuat tindakan.  Bukan jer rakyat matang tetapi pemimpin kita juga ..terus matang.

2) Semalam saya bilang kepada anak bongsu ku .. apakah makna di sebalik kemerdekaan ini:

2.1  ramai melayu boleh bekerja di sektor kerajaan dari seseorang bertaraf profesor kepada seorang pegawai baru bergelar P.A.R.

kalau tidak kerana negara ini merdeka ..jgn diharap ada melayu boleh bergelar 'profesor'.

betul tak?  Dalam perarakan semalam di Perda, Seberang Prai ..majoriti yg berbaris adalah berbangsa melayu.

2.2  ramai melayu bekerja sebagai tentera, polis, kastam, guru, jururawat, SPRM dan ..macam macam ada/

2.3  sekolah asrama penuh pun ada dibina khas untuk org melayu ..bukan setakat MCKK, TKC, STF, ..sekarang dah ada MRSM Felda, MRSM Tentera ..  tengok ..  untungnya ..anak-anak kito .. alhamdulilah ..tetapi sayang ..org org kata ..  graduan kelas pertama di majlis konvo seluruh negara ..tak ramai pun dari alumni MRSM , SMS, MCKK, TKC, STF ..pun..bakpor jadi gitu .. profesor berderu org melayu , pensyarah pensyarah pun ..  tak cukup tangan .. melayu kito ..tetapi graduan kelas 1 ijazah pertama adalah datangnya dari SMJK Chung Hwa, Chung Cheng, Chung Ling .. dan seterusnya.  Mengapa jadi begitu?

2.3  biasiswa ?  ingat orang putih rela  ke hati mereka nak menghadiahkan satu biasiswa JPA/ MARA/TNB/ TELEKOM/ PETRONAS kepada bumiputera ..jika tidak kerana negara ini sudah merdeka?

2.4  ustaz ustaz PAS/ PKR/ UMNO . ..bolehkah mereka memberi ceramah di dalam masjid setiap malam ? syukur bila kerajaan ini sudah merdeka ..  semua nikmat itu dan ini berkenaan dgn agama islam ..semua dapat kita nikmati bersama

Dengan adanya masjid / surau/ surau sekolah ..bolehlah kita menumpang mandi, tandas/ tukar pampers anak, pampers ibu muda, ibu yg uzur melebihi umur 70,80 tahun  dan mcm mcm lagi ..ada famili buat macam macam dgn fasiliti masjid tetapi tidak bersolat pun ada .. agama islam apakah itu yer?

2.5  orang cina dan india berniaga mcm nak rak ..  untung berjuta juta, berbilion bilion melebihii 2.6 bilion derma kat tabung UMNO 2015 .. semua ini adalah nikmat sampingan dgn status negara kita merdeka. Bila merdeka, kita jaga keselamatan negara.  Tahniah polis dan tentera.  TK banyak banyak yer. Dengan merdeka ..kita boleh membeli kapal selam, kapal terbang MAS 777, jet peribadi Perdana Menteri , ..sewa hotel satu malam pun .. RM ratus ratus ribu ringgit ..  satu malam ..  dan Darah mu ..darah orang syahid jika ikhlas mati kerana agama Allah.

2.6  pada tahun 1974/75 ..skuad hoki negara terdiri dari pemain berbangsa melayu , india, sikh, serani dan cina ..  kita dapat bermain sama hebat dengan Belanda, German, Australia, Pakistan  dan India.  Ingat ingat ..kalau tak merdeka .. bolehkah melayu pendek bermain dgn kayu hoki tersebut?

Syukur alhamdulilah ..  kita merdeka.  He..he..he..  nikmat main hoki ..kita minat makan roti benggali.  Itu baru rotinya .. belum lagi makan benda benda lain ..dari negara asal Benggali.  Pergilah TESCO ..  bERTAM.  Ada roti benggali.  Ramai wanita melayu dok hurun ..roti tersebut. Masallah!

Skuad bolasepak pun ..  cukup hebat masa itu 1970'an ..kita berjaya masuk sukan olimpik ..tetapi disebabkan politik dunia dan politik kebangsaan kita boikot ..  sukan olimpik di German ..kalau tidak sudah tentu ..Wan Zawawi , Shahruddin Abdullah, Santokh Singh, Soh Chin Ann, Mokhtar Dahari dan .. Chow Chee Keong ..dapat tukar tukar jersey dgn Pele, Gerd Muller dan Johaann Crufff..  hebat sungguh team kita hari itu ..  subhanallah /  he..he..he..

nikmat merdeka.

Tanpa merdeka ..mat mat salleh akan mewakili negara ..bernama MALAYA .. Mereka tinggi lampai macam galah tetapi  sudikah mereka bermain bermati-matian .. untuk tanah jajahan mereka bernama - MALAYA ?

jawab ..jgn tak jawab.

tetapi hakikat betul ..dari merdeka kita suka makan ..McDonalds, KFC, .. , semua jeans buruk dari Amerika ..kita suka termasuk ..teknologi motosikal ..berkuasa besar.  Ramai melayu membeli motosikal begini .. sedangkan anak anak toke cina .. dok sorak , mengilai ..melihat telatah anak anak melayu ..  main moto berkuasa besar di atas jalanraya ..seluruh negara .. Subhanallah .. melayu cepat terpersona!  nikmat merdeka?

2.7  kita sudah membina muzium negara, stadium negara, UM, UTP, UTHM .. stadium UTHM, perpustakaan tertinggi di Johor ..UTHM .. ingat ingat bolehkah kita buat semua pembinaan itu ...kalau tidak kerana tiket kemerdekaan ?

Sudah tentu pekan indah   Parit Raja terus kekal jadi kampung jawa ..  status kampung melayu tak sudah sudah ..

betul tak?  Begitu juga RTC, UTC?
rtc ..kau tak tahu? ..omg.  rural transformation centre lah.  U?  urban.  simple// soalan geografi itu.  kacang kan?

(ketawa).
2.8 banyak lagi ..KLCC, KLIA, UIA, UTEM, UNIMAS, 1MDB derma sahaja 2.6 bilion untuk pilihanraya  ..bayangkan ?  Melalui kemerdekaan ..ada orang sudi menderma sebanyak itu kpd parti politik kapal layar/ dacing ... patutlah mereka berjaya menawan semua kerusi parlimen dan adun ..  tak payah bertandinglah  pilihanraya apa-apa  ..kawan. Sure kalah parti sekerdil PAS, PKR, parti berlambangkan duku, langsat, cermai , lada burung, buah tasbeeh, perut ikan , tak yah .. biarlah mereka reka mcm mcm stories ... kita gi dengar di sana di sana .. sudahlah.

semua adalah nikmat Malaysia Merdeka?

anak bongsu ku angguk angguk tanda setuju.  Khamis Jumaat ni ..masuk universiti pulak ...UIA.  nama universiti pun ada islam.  Nikmat merdeka. Sayangnya ..org besar politik pro- UIA satu masa dahulu .. sedang berada di penjara.  Sayang brother ku sayang.

Semua niikmat kemerdekaan.

Sekian.

Al Fatihah.

Wasallam      

1 comments:

  1. winen lose said...
    This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment