maaf

Posted by sazali

salam

Dekat nak raya dah ni  ..ramai betul insan nak mintak maaf dgn aku.

Kadang kadang kasihan juga.

Dosa apa dia pada aku?

Aku seorang guru jer.. bukan Wakil Rakyat , bukan YB

sekadar guru jer..   mengajar di sekolah kerajaan 10 minit dari rumah aku.

2)  Disebabkan mereka bersungguh sungguh kirim post kad mohon maaf ..jomlah kita senaraikan apa dosa mereka one by one.  Kasi clear one by one.

boleh jadi begini dosa mereka kot...

2.1  tak bayar hutang aku.  Hari itu hutang duit aku Sterling Pound 200 tahun 1970'an

sekarang dah lain dah ..bukan setakat petukaran wang asing jer dah lain,  feelings aku pun dah berubah.

Dulu aku susah ..mcm mcm aku nak beli menggunakan duit itu ..tetapi kau tak bayar cepat ..

oleh sebab itu payah nak di maafkan ..kerana status aku berubah.

Aku tuntut amalan amalan baik mu sudahlah dari tahun kau berhutang hinggalah ke hari ini.  Can?

2.2  kau hinakan aku.
Masa aku study PhD dulu, kau ketawakan aku.
Kau kata ..org tua angan tinggi, tenaga kurang tak sedar diri.

Sakit hati tau?
TErutama kata kata itu ..dibuat di depan orang orang besar kampong, Bandar, sekolah, politeknik, university

payah payah ..payah

malu itu bukan boleh dimaafkan begitu sahaja.

jatuh aku punya water face hari itu, hari hari seterusnya
sampailah ke saat kita berpisah.

Sekarang ..aku demand kau punya amalan baik setiap ramadhan sudahlah ..  biar masuk credited into my account di akhirat kelak.

aku pakai kereta Proton pun ..  bertampal sana dan sini  akupandu sekeliling kawasan university, politeknik, maktab perguruan, sekolah sekolah, shopping centres
kau buat cerita sampai ke kampong.

Bukankah islam ajak umatnya berjimat cermat?
aku jimatlah tu ..

maklumlah isteri tak berkerja,
anak pandai ramai,  belajar merata rata tempat,
ibu ku demand mcm mcm ..sekejap na beli BOeing sekejap nak beli tas tangan dari BOnia, Paris

semua duit dari poket aku jer.  The only Banker!

Hina itu ..payah nak dimaafkan.
Orang kata ..mulut kata maaf ..tetapi hati org yg pernah kau hinakan ..payah nak settle.

Get me?
mampuslah engkau.

2.3  mengumpat pasal aku
2.4  curi curi barang aku
2.5  sekejap kau puji aku; sekejap kau jatuhkan maruah aku
Siap engkau!

2.6  waktu kau sakit ..cuti bersalin ..aku selalu dijadikan keledai oleh pihak sekolah ..gantikan waktu mu ..

tetapi bila aku buat jadual peperiksaan dalaman .. 
engkau rasa susah jer ..bertugas mengawas waktu pagi pagi dalam dewan peperiksaan
mcm mcm kau kutuk aku di kantin sekolah bersama sama dengan guru guru lain waktu minum pagi tak sudah sudah.

Kau lupa ..
pertolongan orang waktu kau susah.

bila kau dah senang
tersepit sedikit ..dengan tugasan pengawasan peperiksaan dalaman ..  kau bantai aku depan guru guru lain.

Jatuh kredibiliti aku.
Benda ni payah nak dimaafkan.  Dulu gaji yang kau dapat .. sedekah lah sikit kat aku ..  mana tahu boleh tukar PROTON kepada DATSUN pun dah ok dah ..tetapi kau diam dalam kenyang
jika jantung aku dibersihkan oleh jibrael a.salam ..ok kot ..easy nak maafkan
tetapi masalah di Negara ini
makanan cina, india semua org melayu telan kecauli kepala babi, jantung babi, urat kaki babi .

How?  bersihkah hati melayu maaa?
mampus kau ..

maaf
maafff
maaaffffff
sukar cikgu/ pensyarah//

macam mana tu?

TEtapi budaya kita melayu di kampong
cepat buat silap
cepat pula mintak maaf

cepat silap
cepat orang lain ketawakan kita.

payah tu..
payahhhh sunggh
payahhh sangat sangat.

2.7 curi tulang
2.8 curi dengar dengar perbualan aku dari handphone ,  benda pendek ..kau extend cerita panjang panjang kat orang lain.  Fitnah!

dasyat ..dosa org buat fitnah tau//
mampuslah engkau..

2.9  solat tak cukup
2.10 puasa tak cukup
tak ganti ganti dari dulu sampai sekarang//  ini dosa manusia dgn tuhan. Simple.
tuhan maha pengampun dan penyayang.

dosa antara manusia ..payah sedikit jika org berkenaan sudah mati
dalam kes pesawat MH70 yg tak jumpa jumpa sampai sekarang.

Banyak dah mlm lai latul qadar berlalu ..bangkai pesawat tak jumpa jumpa. Why?

jawapan senang jer ..
kita bnyk dosa.

pemimpin berdosa dgn rakyat
pemimpin berdosa dgn menteri, kaki tangan kerajaan dan banyak lapisan masyarakat.

sebab dosa ini .. bangkai pesawat tak jumpa jumpa.

2.11 dosa menipu
2.12 dosa reka reka cerita//  org tu bini cukuplah lawa mcm mendiang Mongolia paras wajahnya ..dia buat fitnah ..lelaki dia sodomize punggung budak kerani itu pulak//

mesti hebat punggung jantan tersebut.
Dasyat.  Fitnah itu seburuk buruk dosa.

2.13 dan seterusnya ..
2.14  jealous bermacam macam
2.15 dosa berjudi
2.16  dosa berzina
2.17 dosa ambik riba dari wang bank
2.18 dosa minum arak
2.19 dosa tak bayar sewa rumah, sewa kereta dari bank
2.20  dosa bayar lewat kpd apek kedai ..sampai mati dia makan kangkung dengan ikan bilis sahaja.
sebab?  kau tak bayar bayar hutang barang kau ambik dari kedainya.

Kasihan kat apek ..dan kasihan kat engkau ..

Hisshhhh..penatnya menulis pasal maaf , maaf ini.

Ada guru besar mohon maaf juga dari guru guru kecil.
Mungkin dia tak promote kita cepat sikit dari orang lain.

Sebab terlambat promotion .. Tanah yg kita cadang beli ..berstatus KIV sahaja.

susah abang/ kakak/  ..  bila main dgn manusia ..
dosa kita berkait kait.

kalau nak mohon maaf ..
buat gini ...

tulis atas kertas A4
dataaang rumah si anu
confess ..dosa engkau itu

boleh?
kalau keberatan .. maka maaf itu payahlah tuan..

begitulah ..untuk hari ini .

Kita jumpa di sana ..
hari itu kau kata aku kafir ..PAS / UMNO
sekarang nak duduk bawah ketiak orag lain pulak.

Bukankah ini gila namanya?

Ha..ha..ha..

syaitan iblis aku sudah mula ketawakan .lakonan hidup kita manusia dari Adam a.s.

Sekian.  Fikirkanlah ..kertas A4 itu/  Boleh tuan?
Wasallam


0 comments:

Post a Comment