raya ke LIMA di Kelantan

Posted by sazali

Salam

Hari raya ..paling seronok jika
kita saling kunjung mengunjungi.
Orang muda berkunjung berhari raya ke rumah orang tua.  Contoh anak menantu dan cucu melawat datuk dan nenek mereka di kampong.

Dulu se masa zaman Datuk Bahaman , senang jer kita ziarah menziarahi antara kita kerana
kita hanya berjalan kaki. 
Lompat semak samun ..lama lama sampailah kita ke tempat yang ingin dituju.

Sekarang pada tahun 2017 tidak ..

kerana:

1) isteri nak ikut jugak
2) anak anak turut sama'
3) menantu pun ..nak kenal jugak

Oleh itu kita pakat pakat beli kereta.

2) Bila ramai sangat antara kita sudah mampu membeli motosikal, kereta, van, CRV
dan lori
di Kelantan , Kota Bharu penuh sesak dgn kenderaan.

Dari Jerteh , Besut , Terengganu ..ke Kota Bharu pada hari ini
jalan raya penuh sesak ..tersumbat .. kereta aku tak leh bergerak lancar seperti sedia kala

rasa rasa lah

2.1  mengapa bodoh sangat kita ini
2.2  satu rumah pun mengambil masa 2 - 4 jam baru selesai untuk dilawati

Dulu wakti Tok Kenali masih hidup dengan Tok Janggut  .. tak seteruk  begini.

Disebabkan keadaan trafik yang sebegitu rupa ..
kadang kadang ...  sesi melawat sanak saudara

tak best lah.
Rasa rasanya lebih cerdik atau
Baik duduk dalam rumah jer.
Faedah apalah  ..

gi sana gi sini ini?

Orang KL ..ok lah .. dia balik setahun sekali .  lagipun mereka dah biasa sangat trafik jam ini.

Geng asal Kota Bharu, Pasir Puteh , Ketereh, Melor  .. dok diam diam.. sudah lah.
Masalah tergila ialah ..
Ni tidak

semua orang Kelantan yang duduk bertahun tahun sejak azali lagi di sini .. turut sekaki nak naik kereta, van, CRV, 4 D  melawat sanak saudara di Bandar Kota Bharru juga..  GILO kan?

Oleh sebab itu ..keadaan trafiklah cukuplah lemas kali ini.

Bukan setakat itu sahaja..hari ini

sudah ramai pasangan muda berkahwin.
Dan tak ketinggalan janda dan duda tumpang sekaki.

Oleh sebab itu ..  banyak kenderaan bersesak sesak di atas jalan raya.  Laluan Kuala Krai , Machang, Ketereh , Kta BHaru tersumbat habissss
Laluan Jerteh - Pasir Puteh - KB pun begitu jugak ...
Pkai Waze pun ..  bila benda tersumbat .. nak gi mana wehhhhhhhhh....?

3>  Syukur ..malam ni aku tak ke mana mana.

Ada ex-student aku dari  Kuala Terengganu ..  datang melawat aku sebentar waktu Maghrib dan Isya ..

syukur.  Mungkin aku baru sahaja discharged dari hospital

Dengan sebab itu .aku tak jadi ke mana mana.  Melayan tetamu ..kata kan sedangkan

3.1  anak isteri semua keluar berjalan
berhari raya ..
waktu malam malam tanpa ayahanda mereka.  Why?  ayahnya melayan org Terengganu.

Sayup sayup -  dating berita - Dengar khabar .. mereka tak jumpa .. selekoh .. rumah atuk mudo mereka.

Kasihan sejak maghrib di Kota Bharu  hingga jam 1000 mlm tak jumpa jumpa ..Taman Makasar , Pasir Mas.

Itu lah . mereka perlu kepada aku jugak.

Walau pun aku nampak slow slow jer macam siput babi  ..  mata aku tajam.
Kuasa bau aku masih lagi kuat seakan akan seekor anjing polisan

Boleh kenal ..daun getah atau daun sawit ..dalam keadaan malam yg gelap gelita.  Dengan cara itu , aku dapat cam cam ..rumah Tok Muda aku ..dari jauh lagi.

3.2  bila hari sudah jauh malam mereka akan pulang ke sarang jua  di KB .. baik mulut kita jaga jaga/

Jangan soal mereka why this dan why that.

Mesti naik angin mereka yang sesat tadi .. cari rumah Tok Yar ..tak jumpa jumpa.

Kasihan Tok Yar ( Zakaria)  ..buat makan dinner ..

jam 1000 malam . baru dapat makan sama sama dengan tetamu dari Kota BHaru.

Mengapa begitu?

3.3  status jalan raya
3.4  bila malam ..  mata kita tak cam lagi selekooh di kampong.
3.5 mereka perlu bawak ayahanda mereka lain kali ..  jangan mandai mandai pergi tanpa orang tua paling senior ini.

Kasihannnnnn...

Begitulah cerita hari raya ke 5  di sini.

Belum lagi saya sentuh accident yg berlaku di sana sini.
Malas ..lah.
Klau duduk di rumah main ayam dan kucing ..tak mati pun mereka.  BUkankah kita mampu mengubah sedikit sebanyak itu dan ini? Insyallah.  Kita mampulah.

Rumusan:

*  baik guna otak dari segala segala nya.
** BIla trafik jam ..  tak payah masuk Bandar KOta BHaru.

Gila engkau jadinya!

Sekian.

Tak berbaloi ..dari KL nak raya di kampong .bila keadaan trafik teruk sekali.
Mungkin orang Kelantan tak apa kot ..  ini satu benda yg unik bagi mereka!  Boleh dijadikan bahan untuk menarik pelancong dari luar Negara/ negeri untuk menziarahi kota islamik Kota Bharu..

ha..ha..ha..

Pakat pakat marilah KB ..kita boleh merasa keadaan jalan raya tersumbat bagaikan nak mampussss MU!!! 

tak tahu lah saya.

Rumusan paling berkesan dalam kalbu aku ialah ..bila status dah bertukar dari single, khawin dan sekarang DATUK
biar orang lain lah melawat aku etek.
Wak gapo ..aku dok ikut gila macam budok budok mudo ni .... nak gi sana sini melawat sanak sedara?

Sedarlah diri INI.
Al Fatihah

Wasallam.

0 comments:

Post a Comment