Dilema pelajar UNIV

Posted by sazali

Salam

Semua orang berangan-angan nak ngaji di UNIVERSITI/ menara gading kata orglah.

Tetapi bila berada di sini, bukan senang nak hidup senang macam anakanak org bergelar prof, Menteri Besar, Ketua Menteri, Ketua Pemuda, Pengarah, Cikgu Cikgi , dan macam macam jawatan jawatan yg bunyi cukup gagah and steady.

Bila bercampur dengan anak anak org berada .. kat univ ini ..dilema kito pelajar univ ialah:

(i)  nak masuk geng atau tidak dgn depa itu?
Mereka pakai alat alat semua canggih/ handset RM2000 ke atas.  Ada Broadband and macam macam rubber band

(ii)  nak naik kor kereta mereka bilo gi kuliah?
Kereta merekabukan calang calang .. kalah kereta pensyarah pensyarah aku.

Pensyarah aku ada VIOS manual jah sedangkan anak-anak org kaya di atas ..naik Honda City , Honda Prelude, Honda Accord dan macam-macam lah

Bila naik kereta org mewah , istilah istilah percakapan waktu malam .. McD, KFC , Granndy ,,..  mana leh aku ikut .. aku mana ada budget .. setakat nasi goreng telur dan kangkong belacan ..bolehlah.. kot/

Dalam kereta dio ..anak org kaya .. sebut nak fly Bandung, London after exam ..

aku?  setakat hambat bas TRANSNASIONAL buruk dan usang dari BP ke KB .. itu jer lah.

tapi .. kongsi kerja dgn budak budak .. anak anak org kayo ..cukup best.  Markah mereka tinggi ..markah aku tinggi jugok lah.

Kerja kau setakat gi mari gi mari .. fotostat .. dan binding jah ..kerja berkumpulan kami ini.

He..he..

(iii)  bila berkawan dgn anak rajo di UNIV ..  mereka bukan nok study macam org org lain ..gi library waktu waktu malam .. mereka just pasang komputer + broadband _ surf internet pun... macam macam mereka dappat maklumat/  after that .. they hello sana dan hello sini ..  macam macam results sudah pun dio org dapat/

ajaib dan hairan sungguh aku/

(iv)  bilo dok asyik discus itu dan ini pasal pelajaran dan macam macam lagi .. tiba tiba terdengar azan .. maghrib/ isya/  datang bertalu talu.

Dilema aku ialah..  nok gi sembahyang jamaah atau pun tidak/

if pergi ..masjid/ surau /  mesti aku miss kereta anak org org kaya ini/ depa sembahyang kat hostel jah/

tetapi tak syok lah ... sembahyang akhir akhir waktu/  ustaz aku ajar .. jangan wat gitu .. selalu selalu .. nanti . termiss .. parah jadinyor. Satu solat miss secara sengaja .. hukuman dalam nerako .. 1000 tahun .. padahnya.

Aghhh.. dilema sungguh aku di menara gading ini.

(v)  belajar kat univ .. ramai  org ada komputer/ notebook/ ipad  / ipod / ETOK

aku keno tunggu dan wait wait duit PTPTN .. baru leh beli benda alah itu.

Tetapi .. minggu ke 14 dah ni/  PTPTN wayak .. next semester baru aku dapat ..  duit nok beli komputer itu/

tetapi ..dalam proses menanti duit PTPTN ..ayah ada hint .. nok pinjam duit aku sikit ..  nok beli motosikal dio .. nok bawak adik adik ke sekolah dlm hujan lebakkk.  Motosikal yg ada ..too old .. kato org cerdik pandailahhh.

Kasihan jugok kat ayah aku // tetapi .. aku pun keno kasihan kat diri ku jugok.  Aku budak UNIV ini .. keno paka notebook macam org lain jugak lah.. baru ado kelas

adush ..ayoh ku itu/  mengapa tengokkat pitih PTPTN aku pulok .. jual lah lembu kubar itu ..  kan ada road like that

bakpor nak kacau ..  pitih / budget aku nyor?

(vi)  duduk UNIV ..  saham aku dalam diam diam  .. sudah mula naik melambung .  Budak semang ... askar kat sabah .. gilor tiba tiba .. nak kat aku ..pulok/

mentang mentanglah ..  aku akan jadi pegawai IT tak lamo lagi doh.// aku tahu bakpor dio nok kat aku // that day dio kato my punggung if pakai jeans ... macam punggung Sopia Loreng italy jah.  (laugh)

Dulu ..action ..  dio jadi komando askar kat Sabah ..  tengok kat aku sebeloh mato pun ..tok ser.

now when aku dok pakai T-shirt UTHM - univ terhebattt malaysia.. tibo tibo mok ayoh semang ..   nok ambik aku jadi menantu dio dah.

Adush.. jadi budak UNIV ini ..pun satu hal jugok.

BTW,  aku nok finish ngaji aku dulu/  nok settle dgn ayoh dan motorsikal dio tu/

kiro kiro punya .. caro /  tok deng pitih nok beli notebook ..  hanya deng is ..  beg notebook harga RM100 jah.

Ayah oh ayah .. bak po mu tok paham ini .  bukankah aku sudah jadi budok UNIV?

Begitulah ..dilema aku .student univ bersaing dgn anak anak org kayo negeri johor dan Selangor ini.  Rama org jawa jah.  Tapi aku kecek kelate .. they kato .. dio reti dan faham jah.

Tetapi bilo dio sumpah aku dalam bahasa jawa ...  mampus keras aku tok faham sor habuk ..  pun/
 My stail is just to sengehhh tak habis habis .. the whole night ma.
He..he..

Sekian. Dilema aku ..as a student in a univ here. Go here go there ..  only beg notebook jah without the real notebook (nobody knows..really?) ..  actually/  so sad ..but tthat is the reality.

Life must go on .. with notebook or no notebook.

I want to graduate as a graduate in IT.

I don;t care that semamng komando .. aku leh cari rama lagi budok semang after this once my name is tag with BIT UTHM Johor. Insyallah.

Cherio.

wallahu aklam.
  

0 comments:

Post a Comment