Bentuk kerja guru dari zaman ke zaman
Salam
Tugas guru tersangatlah mulia. Demi menjaga kemulaian tugas tersebut
diturunkan stail tugas guru dari tahun 1900 hingga 2012.
Sejarah
1900 - 1960
Guru hanya ada kelayakan yg paling minima. Tahu membaca dan menulis. Dengan kemahiran serendah ini , mereka
mempunyai murid-murid yg hadhir ke kelas untuk mengenal huruf A, B, C , …, Z/
tulisan jawi. Selepas itu bagaimana nak
kenal perkataan BUKU dengan BUKIT. Satu
kelas mempunyai pelajar berlainan umur.
Darjah 3 terdiri dari pelajarberumur 20 tahun dan ada pelajar berumur 10
tahun. Mengapa jadi begitu? Mereka tidak lulus peperiksaan. Tak lulus , tak boleh naik kelas. Ada pelajar
berbadan besar terutama pelajar perempuan.
Ramai antara mereka pemalu.
Pelajar lelaki pergi ke sekolah memakai kain pelekat sahaja. Tidak ada beg sekolah pada masa itu. Keadaan darurat (peperangan ) masih berkuat
kuasa di kawasan berhampiran dengan Kuala Lumpur. Ancaman komunis dan kongsi kongsi gelap masih
boleh dirasa.
Penyata Razak dan Penyata Rahman Talib dijadikan panduan
sistem pendidikan. Salah satu perkara
penting dalam Penyata Razak ialah bahasa Malaysia dinobatkan sebagai bahasa
kebangsaan. Oleh itu, ramai pelajar berbagai bangsa belajar di bawah satu
bumbung bergelar sekolah. Kami
menggunakan bahasa kebangsaan dan juga bahasa inggeris kerana pengaruh penjajah
masih menebal di sana sini di seluruh Negara.
1960 – 2000
Guru mesti ada kelayakan.
Ada SPM, STPM, HSC, MCE, Diploma, Ijazah.
Mereka yang ada ijazah diberi peluang jadi GURU BESAR pada
tahun 1970. Ramai guru besar adalah
alumni Universiti Malaya. TIdak ada lagi
UTM, UTP pada masa itu. Pada masa ini dah ada peperiksaan Darjah Lima, SRP,
SPM. Sekolah elit MCKK, TKC, STF, STAR
menjadi idaman ramai ibu bapa dan anak anak mereka. Kebanyakkan pelajar ke sekolah ini adalah
dari keluarga guru sahaja. Begitu juga
Sekolah Menengah Sains dan MRSM pada tahun
1980’an. Ramai pejar adalah dari
keluarga guru sahaja. Guru ada mata dan
pandangan yg tajam pada masa itu. Tetapi
satu perkara yg unik ialah semua pelajar boleh naik kelas tak kira boleh
membaca, mengira atau menulis. Semua naik kelas. Kalau disebut sahaja umur 15 tahun ..
sipelajar mesti darjah / tingkatan 3.
Ada 2 sistem pendidikan. Ada
sekolah aliran kebangsaan dan ada aliran
Bahasa Inggeris. Tak ramai anak Kelantan
dihantar ke sekolah aliran Inggeris. Ibu bapa takut ..anak anaknya akan masuk Kristian dan berkhawin dengan anak anak
raja Inggeris. Dulu graduan / alumni
sekolah inggeris mempunyai peluang jadi DO = District Officer. Majistret.
Ramai orang takut bila ada DO masuk kampong. Banyak lembu dan kerbau tumbang kerana DO
datang melawat kampong halaman kami.
Belum lagi orang UMNO. Menteri
UMNO. Makin banyak lembu dan kerbau
disembelihkan untuk menjamu menteri menteri masuk kampong sekali dua sebelum
pilihan raya. (laugh). Di Kelantan, Dato’ Asri yang kuat PAS pun
masuk UMNO. KUat pengaruh UMNO di kala
itu. Walaupun begitu, orang PAS pun kuat
lagi. Serban orang PAS semakin besar dan
berat (jika nak timbang pakai grams dan kilograms). Serban lambang kuat fikrah agama islam dan
amalan islam. SElagi ada ramai tok guru
pondok dan surau , madrasah .. mereka org pakai serban ..peluang UMNO nak tawan
Kelantan semakin payah lah.
Pada masa ini, ada segelintir guru sebenarnya dia tak mahu
jadi guru. Tetapi disebabkan tidak ada pekerjaan lain yg dapat dijawatnya ,
maka pilihan terakhir ialah guru. Mereka
berada di sekolah sekadar badan sahaja tetapi hati dan jiwa mereka berada
ditempat lain(maaf guruku). Mereka buat
bisnes part time. Ada itu guru dapat
menjalankan bisnes ‘pusat tuisyen ‘ secara besar-besaran dan cukup
Berjaya. Sebut sahaja nama guru
tersebut, semua lapisan masyarakat mengenalinya. Contoh Cikgu TEO. Sekarang dia pence hampir 10 – 15 tahun sudah(stail cakap
orang Sabah). Dia ada pusat tuisyen TEO.
Ramai graduan di Bandar tersebut , asalnya belajar tuisyen dengan cikgu
TEO. Pendapatan cigu Teo , banyak dari
pusat tuisyen dari gaji hakiki di sekolahnya.
Walaubagaimanapun, semua guru bekerjasama dengan baik supaya semua orang
dapat peluang berniaga dan kerja sampingan.
Jual kain batik, karipap segera, jual cincin permata, jual ubat kuat
tongkat ali , jual madu lebah, jual tanah , jual rumah taman perumahan, jual
kedai, jual tayar dan macam macam lagi.
Pendek kata gaji guru dari kerajaan sangat sangat tak cukup. Ada sesetengah guru mengambil keputusan
bahawa jawatan guru adalah berbentuk FIXED ASSET. Dah ada kerja dah. Mesti ada duit dihujung
bulan. Mereka mengajar bagus atau tidak
.. gaji mereka sudah ada dah dihujung-hujung bulan. Oleh itu, mereka meneroka kea lam perniagaan
MLM, insuran, pakej haji dan umrah, pakej pelancongan dan macam macam lagilah. Ada
guru/ pensyarah sanggup bawak teksi untuk menampung kos kehidupan yang semakin
tinggi. Nasib baik MAS tidak kasi
peluang guru guru ini untuk jadi part time pilot. Jika tidak, sudah tentu ada guru part time
PILOT. Seronoknya kehidupan guru di saat
saat ini.
Kebelakangan ini sudah ada isu, pelajar cina mula berjinak jinak nak belajar
di sekolah berpendidikan cina kerana pengaruh MCA/ DAP. Mereak merasakan bahawa system pendidkan di
bawah KPM tidak cemerlang kerana laporan TIMMS 1999. Pelajar kita kalah dengan pelajar Singapura
dan Korea Selatan dalam prestasi matematik sains di peringkat umur 14
tahun. KOnsep matematik sains pelajar
pelajar Malaysia tersangatlah lemah.
Oleh itu, kaum cina mahu bawa anak anaknya memasuki sekolah cina dan
belajar matematik dan sains dalam bahasa cina dan berguru sepenuhnya dengan
guru guru cina yg paling cemerlang dengan matematik. Guru matematik sekolah cina ramai yang
belajar di Benua Cina/ Taiwan/ Hong Kong.
Ijazah mereka ada yg tidak diiktirafkan oleh KPM, KPTM dan kerajaan. Dengan
cara ini , secara tidak disedari , perasaan perkauman kembali semula dalam
kalangan penduduk di Malaysia.
Bukti: di politeknik KPTM ,
bilangan pelajar cina sudah mula berkurangan jika diukur populasi pelajar cina
di politeknik sejak tahun 1980 hingga
tahun 2000.
2000 – 2013
Sekarang bagi tahun 2000 – 2013 kebanyakan guru mempunyai skrol ijazah
. Macam macam ijazah mereka ada. Guru sekolah rendah pun digalakan mempunyai
ijazah walaupun dari Open Universiti. Gaji
graduan Open Universiti adalah setara dengan gaji graduan Universiti
Malaya. Yang penting setiap guru mempunyai ijazah.
Kebanyakan guru dihantar berkursus di waktu cuti
persekolahan. Salah satu contoh ialah kursus Bahasa Inggeris. Projek PPSMI (Pengajaran Sains dan Matematik
dalam Bahasa Inggeris) menelan belanja lebih dari 1.2 bilion ringgit selama 10
tahun. Saya rasa .. kalian dah tahu
nasib PPSMI. Tiba-tiba kerajaan
menghapuskan PPSMI dengan alasan pelajar-pelajar tidak mampu belajar matematik
dan sains dalam bahasa inggeris terutama dari kawasan pendalaman Sabah, Serawak,
Kelantan, Perlis dan KEdah. Di Kedah,
Pulau Pinang, Perak hampir hampir 50% guru guru matematik dan sains tidak cekap
menjalankan tugas dalam konteks PPSMI. ( Tan, 2007). Kerajaan cukup berbaik hati dan baik sangka
terhadap guru PPSMI. Jawapan paling
tepat ialah guru guru yang ada gagal melaksanakan pengajaran matematik dan
sains dalam bahasa inggeris. Bayangkan banyak mana jatuhnya maruah kemuliaan nama
guru Malaysia disebabkan projek PPSMI. tu lah Dr Mahathir.... punya pasal.
Untuk menanggani masalah itu berulang lagi, kerajaan KPM
KPTM memperkenalkan system borang di mana peperiksaan PMR dimansuhkan terus
mulai 2012/13. Sekarang semua guru
Tingkatan 1 ..Tingkatan 3 behempas pulas , mengajar, menanda kertas peperiksaan
dan memasukkan markah pelajar-pelajarnya ke dalam system computer Kementerian. Banyak masa mereka habis kerana cuba
memasukkan markah pelajar tingkatan 1 ke dalam system. (contoh bulan NOVEMBER
2012) . Markah ini akan dibawa ke tingkatan 2 dan
seterusnya. Markah pelarasan?
Saya fikir bagus jugak system ini. Barulah guru guru mula focus kepada kerja
utama mereka iaitu mendidik pelajar pelajar di bawah amanah mereka. DEngan berbuat demikian, gaji mereka 100%
halal di sisi agama. Mereka mula pandai
menguasai computer, teknologi computer dan banyak masa mereka akan berbincang
pasal computer, markah pelarasan , prestasi pelajar mereka dan macam macam
faedah yang lain.
Syabas KPM/ syabas
KPTM. Biar guru guru jadi kerani
di samping menjadi guru guru. Insyallah,
mulai sekarang .. bakal bakal guru sedar bahawa jawatan guru ialah 3 .. mengajar, penjaga murid dari jam 700 pagi hingga
4 petang dan akhirnya jawatan kerani (computer).
Di politeknik, bilangan pelajar cina sangat sangat minima
dan hampir pupus. Mereka beranggapan system politeknik KPTM terlalu
lambat. Dalam 3 tahun pengajian baru
dapat DIPLOMA. Kalau mereka menghantarkan
anak mereka ke kolej swasta, sijil
DIPLOMA dapat diperolehi dalam masa 1 tahun setengah sahaja atau paling
lama 2 tahun. Mereka dah dapat
Diploma. Dah mula bekerja Banking. Bagi mereka .. tempoh masa adalah wang. Pada masa ini , di Malaysia sudah ada kolej
swasta IPTS berjumlah 500 buah banyaknya.
SElain perkembangan ini, pelajar dari Afrika dan Negara Arab sudah mula
membanjiri Malaysia kerana adanya IPTS.
Mereka datang dengan berbagai bagai tujuan. Ada sampai jadi usahawan membuat dadah (belajar
teknologi kimia, pemprosesan industry) dan mengedar dadah ( belajar ilmu bisnes
MLM) untuk penduduk Malaysia dan seluruh
dunia. Mereka menguji kecekapan system
kepolisan Malaysia. Setakat ini , masyarakat dah Nampak .. PDRM .. tidak dapat bergoyang kaki lagi dah. Bagaimana ini boleh terjadi di depan mata
kita semua anak bangsa Malaysia?
Baru hujung minggu lepas TIMMS report 2011 , mengambarkan prestasi pelajar 14 tahun di Malaysia jauh tercorot dibandingkan kecekapan , kefahaman matematik sains Singapura , Korea Selatan, Taiwan dan Jepun. Purata kecemerlangan maths , sains dunia diletakkan pada 270 mata tetapi Malaysia memperolehi sekadar 230 - 240 mata sahajadalam sainns dan matematik. KIta punya prestasi matematik dan sains .. sama sama menurun dengan negara Finland dan banyak lagi negara yg kecil / tidak gah apa apa dlm mata dunia. Kita sudah jatuh dan terus jatuh.
Kasihan?
INi lah nasib prestasi kita ...
Sekian.
Wallahu aklam.
p/s: saya ada 2 orang anak
berjawatan guru KPM.
0 comments:
Post a Comment