Belajar pasrah diri di saat saat Viva PhD mu

Posted by sazali

Salam

Semua orang yg ada PhD mempunyai satu detik masa ..  paling kritikal dalam hidup pengajiannya tetapi terhibur juga bagi maksud sebuah kenang-kenangan @ memori masing-masing untuk diceritakan kpd anak anak cucu mereka masing-masing.

Satu hari , aku mendapat sepucuk surat dari Pusat Pengajian Siswazah pada Sept 2009. Isi kandungan surat itu meminta aku bersiap sedia untuk peperiksaan lisan @ Viva PhD dengan tiga examiners dari UTM, UMS dan UTHM sendiri.

2)  Seronok?  macam macam ..  perasaan dalam perut aku.
tetapi  saya dah pasrah .. ini lah saat .. aku akan dapat berita .. sama ada aku lulus / tidak dlm kerja buat aku selama PhD ini.

Probabiliti ialah 50% lulus dan 50% kandas.  Argh ..takut apanya?

3)  Malam sebelum viva itu .. aku berada di rumah sahabat bernama Ghazali  S/ ..  dia pakar melukis graf itu dan ini .. aku perlu dapat  bantuan darinya .. malam ini jugak.  Lama jugak aku di sana.. tetapi isteri Tuan Hj Ghazali Saffaat tak lokek tenaga dan masanya - sangggup dia menyediakan pisang panas dan kopi 'ore' panas ..

mata ku .. dahh banyak kali terpadam/ terlelap/ mata buat buat katop  ..penat ..tunggu .. sahabatku ini .. baiki kualiti persembahan Power Point ..dengan graf graf .. yg ada.  Dia kata .. don't worry .. just sleep.. mata aku ok lagi .. aku tidur tapi dia .. asyik ..perfecting quality graph yg ada ..  mana boleh cari kawan macam ini atas dunia ini di saat saat aku memerlukannya?
Seminggu sebelum VIva .. aku dah hantar isi kandungan POWER POINT ini kepada Associate Prof DR Mahmadau KOne ..di University .. Canada.  Jauh jauh ....aku mintak pertolongan kawan yg sempat melihat .. hasil kerja ku di Teneriffe Island, Spain 2006 dahulu.  Syukur dia mintak aku hantar .. dan 2 hari sebelum viva .. aku dah dapat feedback dari Canada.  Ada slides intro kena revised dan ada slides .. buang sahaja.

Aku pulang ke rumah agak lewat pada mlm itu  .. jam 2 - 3 pagi sedangkan proses viva .. esok jam 0900 pagi .. aku diminta bersedia dengan ..  di Bilik Peperiksaan , dekat dgn kantin .. lama/ Bank Muamalat lama uthm.

Isteri tanya ..mengapa pulang lewat abah?  bukan esok viva abah ?
aku tak jawab apa apa ..aku terus melompat ke atas katil dan ..pushhhhh ..  tidor ..

cuba tidor .. tapi jam 0500 pagi dah terbangun .. biological clock aku dah terjaga ..

pusing sana pusing sini ...  aku tak lena lagi //

gesel itu gesel ini ... yg pasti .. aku tak leh lena lagi//

aku bangun ..  ambik wudhu ..  sembahyang tahajud .. mintak tolong dari tuhan robal alameen ..panjang aku doa pd pagi itu ..

macam macam aku mintak dari Allah Taala .. kecuali aku tak mintak nak jadi Perdana Menteri Malaysia jer tau ..  (panic RM itu)
yg aku mintak hanya

".. let me be able to answer .. all their questions .. pertinent to my phd only please ya --Robbbb..

let them ask as many questions as they liked .. things that i know best about my thesis ..

let them not ask me anything that i am very weak at ...  freeze their thinking / asking/ reasoning itu dan ini ..berkenaan dgn perkara yg aku sendiri masih blur ..ya Robbii

o my Robbbb ..  if u thhink i should walk with a Dr after this ...  let it happen so easily ya Robbbb..
if u think .. i am not fit to be called a Doktor ..  let me feel .. redha with what ever it would be .. best for me ya Robbbbi..

all in alll ..  let me be not the laughing stock of this place .. after this day ..ya Robbi..  

3)  esok pagi ..aku masukkan banyak file kerja / file data ke dalam sebuah kereta kelisa 1100 cc plate nombor DAL 8102 ..   aku bersarapan simple jer ..telur rebus 1 biji dan 2 keping roti gardenia bersapu Kaya daun pandan (septutnya rasa manis , sedap tetapi entah.. that day rasa pahit jer roti gardenia nii)  ..  bangun dari meja makan ..pakai baju putih , neck tie birmingham universiti .. pakai seluar terbaik punya daroi koleksi italia mari, pajai kot universiti .. tengok cermin sekali, dua kali, check gigi .. anything missing .. bersalam dgn  isteri ku .. aku bilang ..  pada dia .. tolong duduk atas tikar sajadah mulai jam 1000 pagi hingga aku selesai proses viva ini .. anak ku ada - namanya zaki solihin student foundation medic uiam  .. dia membantu aku .. memasukkan semua buku / data file research ...

dan terus ku pandu kelisa ..  1100 c.c. laju, deras melonsor ..  menuju ke kawasan tertentu .. uthm ..

aghhh..  sempat jugak aku buat solat dhuha 4 rakaat .. mintak lg dari Allah .. tolong aku ya Allah .. luluskan aku .. tesis ku tebal ..  200 muka surat .. ada 5 bab .. semua muka surat akan ditanya satu persatu .. mengenai aljabar matematik di dunia politeknik KPTM malaysia ..

after solat dhuha / sembhayang hajat ..aku menggagahkan( memberanikan) diri ku .. ke bilik peperiksaan viva .. itu.

di sana dah ramai kawan-kawan ku menunggu .. aku kenal dia/ dia kenal aku / depa tengok aku .. tapi mereka tahu ..
wajah aku dah pucat + lesi + ketaqk ..  jantung ku berdebar debar mcm nak masuk bersunat pada usia ku 11 tahun ..  ha..ha..  takut itu ada ..tapi tak takut lah .. probabiliti aku lulus 50:50 .. bagus jugak kalau aku gagal ...
tak payah lagi aku sibuk .. memikirkan pasal aljabar itu / kalkulus ini dan itu .. agrhhhh..tak mungkin aku gagal .. aku dah buat yg terbaik .. lebih dari 20 paper konferens aku dah bentang ..ke Spanyol sudah, ke Hanoi, sudahhhh..ke Acheh, sudah .. ke Recsam, pulau pinang sudah ..
apa takut ini// aku tepuk tepuk kepala lutut ini ..why shaking u boy..  bukan nak bersunat kali kedua lah ..relaxxxx ..boy.

aku sempat call bonda ..  ibuku .. mintak dia doakan aku ..supaya aku lulus ..lulus dan terus lulus dalam viva ini ..agrhhhh,..


Aku cuba fikir saat saat manis di hadapan ini .. jam 0230 ptg hari ini.  Empat atau lima jam dari sekarang ..sedap..memikir result PhD ini ..  insyallah.

Jam 230 ptg ini ..aku akan melompat setinggi termampu ..mencicah langit pertama dunia ini..

Jam 1030 pagi ..  aku dijemput ke dalam bilik khas .. ada Prof Dr N ..sahabat aku sejak di politeknik dulu ..ada Prof Dr S .. internal examiner ..dan masyallah ..  ada 2 orang external examiners dari UTM Skudai dan UMS Sabah ..

mereka start tanya
mereka start tanya itu dan ini
aku jawab ..itu dan ini .. mengapa?
theory 1 theory 2..theory 3... banyak berkenaan dengan Hermann Brain Dominance  MOdel  ..
theory memory - cognitive / Mayers 2001 Cambridge UNiversity England

mereka tanya itu dan ini// aku jawab semua dalam bahasa penjajah ..yes English man..  see people first lah..

jam dah menunjukkan jam 1200 tengah hari ..  aku dah defend 1 jam 30 minit dah bab 1 hingga 3 .. dah.. so far ..serangan mereka .. aku bisa menjawab(alhmadulilah)  .. tenang/ konfiden/ kadang kadang tergelincir ..aku mohon maaf ..cukup sopan aku takala itu ..  alhamdulilah.. tiba tiba..

excuse me .. sakit perut./ nak ke tandas  lah ..

one after the other .. the other examiners ..pi tandas ..
then jam 100 tengah hari

they continue .. chapter 4 results .. itu salah dan ini salah .. hush ..peluru mereka semakin besar dan ganas ..  deras pulak itu ..tak terjawab aku ... mereka tembak aku ..kiri dan kanan .. atas dan bawah ..banyak results silap ..depa komen lagi pasal hasil kerja / concluding chapter -   aku secara profesional ..

syukur aku ambik jalan terbaik ..just jot down .. errors ..itu dan ini

mereka kritik aku ..itu dan ini ..

aghhhrghh .. aku bisa kritik macam itu ..jika aku jadi panel examiners .. nanti .. jaga anak anak buah kau? he..he.. ( dalam diam aku berbisik bisik..)

mereka terus kritik / kritik / kritik ... tak putus putus ..itu salah tu salah ..lah.

jam 0140 ptg Sesi tembak menembak ..  sudah tamat/ aku letih bin penat //  mereka suruh aku gulung ..thesis aku sekali lagi ..  rujuk kpd abstract tesis ..  depa kata ..some parts need correction immediately


Selesai ..aku jawab ..konon kononnya ..dah nampak jugak ..aku tercedera dalam ilmu tesis aku ..  maka

Prof Dr N ( Pengerusi Viva)  ..  mintak aku keluar .. dari bilik Viva itu ..mereka nak discuss pasal aku ini

----------------

Secara sopan ..aku keluar .. apa lagi ..ke tandas .. basuh muka .. kesat muka .. basuh lagi muka ..kesat lagi muka aku .. tengok cermin ..dalam tandas .. kulit ku tak sehitam dulu; dahi semi botakaku ..tak secerah sinaran kepala botak org org bijak pandai lagi ..banyak berkerut ..buat pura pura berkerut ..he..he..   ..kenapa ini abahhhh ...kesat lagi muka dengan handkerchief .. nampak jugak peluh aku itu .. dari cermin toilet ini.  He..he..

--------------- he..he..
jam 215 ptg ..aku dipanggill masuk ke bilik viva ..lagi.

agrhh apa lagi ini ..'  Aku posisi kedudukan mengadap Prof Dr N ..  aku mula pasrah dgn apa apa kemungkinan yg terjadi.  Aku pegang batang kerusi kuat kuat ..supaya dapat handle any type of results..


Sazali ..after ... discussing with the examiners ..we found that ur research is very interesting ..  but we decide to give u some time ..   correct some parts of your thesis .. with the guide of Prof Dr S ..and your main supervisor Prof Dr M of course ..

bla bla bla ..  oleh itu we decided collectively to give you partial passsss

you passed .. sazali with some corrections .. and you may ..

Congratulation dR .. Khalid..

Congratulation ..from all the examiners .. one after the other .. aku berjabat salam .. mengucapkan terima kasih dan mereka mengucapkan tahniah kpd aku ini. Aku sempat berpeluk dgn Prof Dr S .. ..  Dia kata ..don't worry ..boy//

Ha..ha..
lastly,
Prof Dr N.. kata congratulations u ...  U had survived after all!

--------------------

Jam 235 ptg .. aku sudah keluar .. dari kawasan bilik exam phd viva ..  syukur lah ..  mereka tak nak tengok apa apa dari file kerja/ file data ...
yang penuh dlm kereta kelisaku ini. Cepat cepat aku call Prof Dr M ..my main supervisor .. Tahniah Khalid/ tak apa // u must take 2 weeks rest from now onwards // we meet after that ..

Bila ku pulang ..   isteri kesayangan aku  bertanya .. how abah?

aku jawab ..luluss ...( dgn gaya ..seorang penyerang berbisa Balatolee dari kelab Manchester City score goal pertama melawan Manchester UNited)
anak ku zaki solihin bertanya ..  hw abah ?

lulus e-in... ( with some corrections ..) he..he..

syukurlah

banyak panggilan telefon .. kepada isteriku ..maklumlah ..  adik adik , saudara mara ..ramai mahu tahu .nasib .. aku ini ..  umurnya banyak .. tapi bercita cita tinggi ...

ha..ha..

aku lulus lahhh// aku call sahabatku Associate Prof Dr Mahmadou Kone di UNiversiti L - Canada.  Dia cukup gembira dgn berita itu.

------------
after 5 - 6 months ..semua errata aku dah berjaya aku atasi ..dengan pertolongan Prof Dr S dan Prof Dr M.

Syukurlah..  Tak boleh aku ceritakan bila dapat sepucuk surat dari Senat ,, meluluskan aku .. dengan gelaran DOKTOR ...

---------------------
SEmenjak hari itu .. aku tak putus putus sujud shukur kpd Ya Robbbbi ..  betapa besar .. nilai skrol PhD ini.. membuktikan .. aku satu dari 8,889 orang pemegang skrol Ph.d di Malaysia pada Disember 2009 itu.

Syukurlah..  aku adalah aku ..dgn izin Allah .

oleh itu ..  wahai anak ..  jika kau berusaha bersungguh sungguh..Allah pasti menolong mu.

percayalah wahai anak ku ..

Wallah hu aklam.  p/s;  if i can do it ..u can do it too//


  

3 comments:

  1. sweet life said...

    tahniah...
    saya reviva...

  2. zuraini said...

    Terima kasih atas perkongsian ilmu. Saya bakal menempuhi perkara yang lebih kurang sama April ini. Taku dan tak sabar.....

  3. sazali said...

    All the best Puan. May god help you. Ameen. Get prepared plz.

Post a Comment