Berbagai bagai jenis kesabaran

Posted by sazali

salam

Terdapat satu istilah bernama 'sabar'.

Ini bermakna ..  jangan marah apabila kita ada peluang untuk memarahkan kawan dan lawan.
Kalau lapar .. jangan terburu buru makan .. kita kena sabar .. tunggu waktu berbuka puasa baru kita makan.  Ini satu jenis kesabaran.

Bila time .. belajar ..  kita kena sabar untuk bernikah khawin.  Tak lama pun ..  selepas belajar dan bekerja .. kita berkhawinlah.  Ingat mak ayah kita .. mereka nak sangat makan jasa sedikitlah dari pendapatan gaji kita itu.  Kita bersabar .. untuk berkhawin .. dari time universiti kpd satu waktu .. selepas kita bekerja dan peliharalah ibu ayah kita .. // mereka nok benar raso .. makan jasa anak anak mereka.

Ada tu .. selepas khawin ..pelajar perempuan berhenti belajar dan berhenti kerja.  Maka terloponglah mok ayah dio.  Tak dapat makan jasa anak.  Putih mata mereka bila mati kelak ..  why?  kita bila dah khawin ..cepat cepat ..  percaya ..kata kata suami ' ..mu berhentilah kerjo ..  aku leh tanggung semua keperluaan mu itu ..lagi pun ..hukum islam ..tak wajib ..orang perempuan kerjo pun ..".

Sabar.  sabar.  tak sabar masuk kubur.

Betul tok laki mu kato gitu ..
tetapi bukan mok ayah mu ..yg besarkan kau sekolah ..  hantar kau ke mrsm .. masuk universiti .. mu pandai jauh lagi dari tok laki  mu ..

mu tok ingat kat mok ayoh mu kor?  aku nok benar makan jasa anak aku sendiri.

Suami mu bagus .. we duit ..kat aku .. tetapi .. duit menantu tak sama dgn duit .. anak tino aku.

why?  suami mu ada ibu ayah nya jugak.

3)  kenapa mu jadi begitu..  tiba tiba jadi bodoh ..  belajar tinggi tinggi .. setakat cari ilmu engineering, medicine, dentistry, .. gi luar negeri .. then  setakat ..nok jadi ibu .. dapat anak dan jaga anak anak jahhh..

pelik lah mu ini?

Sabar ..sabar .. tak sabar masuk kubur.


Mu fikir molek molek deh?  mok ayoh mu ..  ada lg ..di dunia ini.

cakap / bincang dgn suami ..tunjukkan mu itu pandai jauh dari tok laki mu itu.

Aku hantar mu ngaji ..nok tengok ..mu leh pelihara aku pulak ..bukan ..nya aku .. nok saksi ..mu pero anak mu jah.

Sekian.

Sabar - bersabar - kesabaran -  tersabar berlebih lebihan.

Walahu aklam.   p/s:  if trend ini berterusan ..  kita jgn bagi lagi lah peluang anok tino ..ngaji tinggi ke luar negara .. habis duit rakyat jah.

  

0 comments:

Post a Comment