Komen pelajar kita terima dgn baik dan lapang dada

Posted by sazali

Salam

Selalunya di awal awal semester , semua pensyarah akan mengedarkan RPP 4 rancangan pengajaran dan pembelajaran.  Ini adalah satu kontrak bertulis tentang niat seorang pensyarah hendak mengajar subjeknya kpd pelajar pelajar seluruh dunia.  Niat hati gitulah.

Tetapi Malaysia adalah sebuah negara berbilang bangsa , agama, budaya dan bahasa.  lagipun pensyarah ini .. diminta bertugas di AKEPT dan KPT ..  tanpa diduga maklumlah .. khidmat kami adalah untuk negara.

Bila bertugas diluar kampus , maka ..  RPP4 tinggal /... sebagai dokumen akademik sahaja.  Kursus , meeting kami hadhir ...tetapi kuliah yg miss .. wajib digantikan segera./  Dulu anak saya ..  belajar di sini juga ..

tiba-tiba saya perhatikan ..  anak saya pergi kuliah pada hari Sabtu dan Ahad .. dekat dekat dgn musim peperiksaan.  Pensyarah dia ..orang orang besar di fakulti.  Paham paham sahajalah.  Dekat exam, semua orang penat macam '.. anjing mengejar biri biri berkeliaran di luar kawasan kandangnya.. di New Zealand dan Argentina..".  He..he.. 

Sebagai seorang ayah , saya pun..mushkil .. RPP4 ..pun cover hari sabtu dan Ahad jugak kah?

2)  Selepas .. konvo ..dan syukur dia dah menjawat sebagai staf kerajaan di Kolej Vokasional .. KPTM //  saya mulai faham RPP4 ini.  Yang penting ,  pensyarah pensyarah disini cukup komited dan profesional .. menjalankan tugas dari Minggu 1 hingga 13.  Yang penting ..  anak saya dah lulus, graduat dan beroleh pekerjaan yg tetap.  Alhamdulilah.. 

so now giliran saya pula ..  jika tak sempat RPP4 itu /  saya akan mengajar ..students saya .. pada hari Sabtu dan Ahad juga insyallah.  Buat macam manapun ..janji settle dgn silibus dan kurikulm subject.  Janjinya .. semua soalan anda boleh jawab, lulus, konvo dan insyallah bekerja untuk faedah ibu ayah anda tercinta.

RPP =  rancangan pengajaran pembelajaran tanpa sempadan masa (minggu ).  Lillah hi taala.

Sekian.

Wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment