bila lapar

Posted by sazali

Salam

Jam 0500 ptg ..adalah masa paling kita lapar dlm seharian berpuasa.
Di kala ini kita akan beli apa yg kita berkenan

1.  Nasi
2.  Lauk
3.  Kueh pembasuh mulut
4.  Buah2an
5.  Dan lain lain.

Budget berapa?

RM10?  Tak boleh ..abang.

Barang barang semua mahal sekarang.
Tidak ada yg murah kecuali senyuman saya pada abang haji.

He he he.

Jika kita berkhawin dah 20 tahun tak dpt zuriat
Mungkin RM20  boleh kot beli semua itu tapi satu pinggan kita berkongsi dgn isteri , boleh?
Makan secara sunnah nabi
Ialah makan dalam talam.

Kalau orang tanya saya ..
Bagaimana dgn tuan penulis ini?

Kalau nak beli semua benda di atas
RM30 hingga RM40  baru sedap membeli.

Mengapa?  Saya anak 6..

Semua nak makan sedap sedap jika hari ni ..hari pertama berpuasa.
Mampu?

Jawapan ..sy mampu. Alhmdulilah.

Jadi sebulan ramadhan anggaran belanja makanan begini RM1200

Kadang kadang rm2000 pun ..sampai.  terlajak.

*  jika Nabi Muhammad s.a,w  melawat rumah kita

Malu besar kita.

Pertama
Mana talam makanan?

Kedua
Banyaknya kalian makan

Ketiga
Tak membazir ke?

---

Komen.

Tak membazir. Jika anak anak makan semua itu sampai licin
Apa yang membazirnya?

Mahal?
Apa boleh saya buat.
Sekarang semua benda kena gst 6%.
Makanan berbuka puasa sudah naik harga.

Jangan salahkan saya.

Makanan mahal kerana penjual nak ambik untung.
Kalau ada untung
Baru berbaloi berniaga musim ramadhan begini.
Kalau rugi
Baik tak yah menjual.

Mana mahu?

Adat berniaga ada untung rugi.
Tahun lepas untung rm50,000 mungkin tahun ni untung kssar bertamabah lah lagi.

Bagi saya

Jika saya membeli ..saya start dgn salawat nabi.
Then bismillah.
Then niat dlm hati ..jika ada lebih itu
Aku sedekahkan sahaja.

Dari RM40 ..aku redha sedekahkan RM5.

Ok tak?
***  KALAU nak betul betul jimat
Masak sendiri.

Tapi ..kasihanlah isteri.

Kasilah ramadhan ni

Kita sedikit timbang rasA.

Biar isteri rest sebulan.

Dgn cara begini

Dia boleh guna masa

Untuk membaca al quraan.
Berzikir lebih lebih.
Berdoa lebih lebih


Sebagai suami
Kita kena ada otak sedikit.

Tak kan lah..

Nak tengok isteri memasak sepanjang ketika.

Luar puasa pun ..dia memasak.
Bulan ramadhan pun ..dia terus memasak.

Zalim sangat awak ini.
Sampai hati.

Bagi saya ..ada 2 advantage ..beli makanan

1.  Kita boleh  hint kpd isteri ..
Boleh masak tak masakan sesedap ini Ani?

2.  Agak agak awak lah..

Berapa lama dia boleh siapkan hidangan sebegini?

kita cipta satu yard stick.

*** bila isteri selalu memamasak

dia akan mengadu

penatlah saya hari ni
memasak untuk abang.

AL Quraan tak sempat baca secara khusuk dan tawadhuk.

zikir pun .,fikiran selalu melayang

fikir nak masak apa untuk abah dia.

begitulah..sumbangan saya

kasi rehatlah isteri mu itu dari memasak dan terus memasak di dapur.

masa sudah sampai dia berehat slow slow.

ini tanda cinta.

masa terlebih
dia boleh solat terawih dan tahajud di hujung hujung malam.

satu lagi

bau badannya pun hilang dari bau curry, halia dan lengkuas.  Tidur dengan isteri pun best.  Dia happy?  KitA upgrade status isteri jadi  queen dlm bulan puasa sahaja tau.

Sekian.
wasallam

0 comments:

Post a Comment