Jemputan kahwin dari pelajar-pelajar saya

Posted by sazali

Salam.

Hari ini saya menerima se keping kad jemputan khawin dari se orang bekas pelajar saya sesi 2006/2008. Wow satu majlis di Felda Mersing dan satu lagi di Selama, Perak. Perkahwinan Transtate katakan... he..he.. pakai PLUS HiGHWAY sikit sikit dan ingat jgn lupa tau .. tol ..may be RM60 to and fro.

2) Ingat nak pergi sangat saya ni. So study lah plan ..bagaimana nak ke majlis perkhawinan perempuan di Felda Mersing. OMG! payahnya peta dia. Lebih payah dari kertas STP (HSC) Geografi I Pembacaan Peta. Satu pun tidak ada penunjuk arah dari Bandar Batu Pahat/ Air Hitam menuju ke sana. Terdekat yang saya faham ialah dari bandar Mersing sahaja. Adushhh .. payah ni dek. Penumpang saya tentu bising di dalam kereta MPV kali ini.

3) Why? saya nak bawak sangat isteri dan anak saya ni. Ada seronok sikit bawak famili. Tanda kita sudah ada keluarga lah. Yang anak se orang itu .. sibuk dan terlalu sibuk menyiapkan diri untuk peperiksaan percubaan PMR dan se orang lagi tu .. my madame .. sure dia akan kata ..jauhnya u ni .. semata-mata menunaikan jemputan anak muridnya tu.. Ini yang tak sedap nak dengar ni. Sure dia akan gunakan pengalaman mencari lokasi majlis perkahwinan ini sebagai tajuk .. untuk mengomen sikap double standard saya di hari-hari mendatang ..jika saya tidak menunjukkan semangat yang sama jika sanak saudaranya yang mengadakan majlis perkhawinan di Perak, Selangor, Pahang dan Johor. Adushhh.. sakitnya telinga dan hati saya. Bersabarlah sikit. Perempuan kita mana ada yang perfect. Mereka half brain half nafsu .. kitab kata lah. So kena banyak-banyak bersabar lah wahai 'abah'.

So how ni? Tak kan .. nak drive ke sana se orang diri sahaja. Tentu orang kata double gila ni. Saya pernah naik keretapi dari Kluang menuju ke Kelantan pada satu hari yang lalu. Majlis perkhawinan ex-student saya dengan kawan tempat sekerja ini. Hebat kawan saya ini .. sebelum dapat selalu jugak contact saya ..bertanya khabar itu dan ini ..dah dapat bini buat tak tahu jer kita ni.. u know? naik satu bas pun sepanjang malam payah nak tegurnya kita ni .. (entah ..kitab mana dia gunakan entahlah ..!!). Cukupnya semangat dan real ..tapi pergi se orang diri jer kerana ..mana ada isteri kita yang sama-sama gila nak menghadhiri majlis perkhawinan anak murid kita sahaja menaiki keretapi express wau timor. Baik dia tonton astro atau ..buat macam2 aktiviti yang tidak memenatkan badan ..dia. Dulu pernah juga saya menghadhirkan diri ke majlis perkahwinan ex-student saya En Syukri Langputeh di Satun Thailand .. saya bergerak dari KB, Kelantan ke Golok Thailand , Haidyai dan terus ke Satun. Dasyhat dan menakutkan. Pada masa ini bukan lagi zaman berperang gila-gila dan bunuh membunuh lagi .. zaman tahun 1990 'an .. semua itu dalam memori saya. My wife kata ".. for your ex-students .. u r cool going here and there ..but now lets be real .. lets see how many of your ex-students berapa ramai yang nak naik kereta api Thailand Malaysia Singapura .. yang nak hadhir majlis perkahwinan anak you ni... Agghhh ..senang jer jawapan aku .. I am sure many ex-students of mine will come if I am the real XXX once more .. deng deng deng .. laugh , u get my joke?).

Sebagai penutup ..buat baik lah berpada-pada sesama insan ini dan buat jahat jangan lah sekali. Insyallah aman hidup kita . However , Insyallah come rain or shine ..I want to go there. FELDA here I come ..TQ. I appreciate dia susah-susah mengajar saya multimedia Flash 2004. TQ so much. Dont worry. Selamat Pengantin Baru. Jangan bergaduh gila-gila dek. bawak bertenang tau if ada yg tak kena ... bacalah AlQuraan se tiap pagi dan se belum tidur di waktu malam. Ingat pada Allah banyak-banyak. Allah yang mencampakkan sikit kesian kat kita org sebelum mak bapak mertua benarkan kita ambik anak dia sebagai isteri kita. Tanpa itu mungkin tak khawin kau orang tau. Insyallah Allahlah yang memberi kau orang kebahgiaan yang tidak datang datang kepada setengah tengah artis-artis kita. Khawin jer beratus ribu/ glamur keluar papers dan magazines , pose gambar rata-rata bukit bukau gunung ganang rata riti ..//.. tiba2 dah bercerai berai. Tak ke malu mak bapak diorang. Itu pun if they ada rasa 'malu'.. Hisss.. Don't be a fool. Must be a bit cool mate!

Wallahu alam.

0 comments:

Post a Comment