kerana anak kita berkurban

Posted by sazali

Salam.

Selasa yang lalu saya ke UIA P.Jaya. Urusan anak belajar di sana. Dia nak tukar kursus dari bio sains ke medic. Maka buat lah anak saya temujanji dgn Dekan dia. Saya diminta datang sebagai 'pengeras' sahaja. Serupalah ..if kita meminang anak dara org .. rombongan akan ajak beberapa org tua sebagai ..teman dan .. pengeras semangat rombongan pinangan itu sahaja. Di Malaysia, if ada org tua .. cara berunding ..adalah sikit berbeza if tiada org tua di dalam rombingan tersebut.

2) Penat jugak ..kita jadi orang tua ni. Tak nak layan , anak , di layan ..penat sangat badan ini. Maklumlah .. bila sudah berumur .. tubuh dan urat-urat tak sesegar dulu dah. Saya naik bas sahaja. Bertolak dari rumah jam 0730 pg dan sampai kesana jam 2ptg. Pulang ke johor sampai jam 10 mlm. ptg tadi - terus masuk jumpa dekan dgn anak saya. Discuss punya discuss dia setuju jer ..plan asal anak ni..tetapi .. dia dapati dah ada queuing list applicants dari berbagai-bagai bidang nak masuk medic jugak. Aduhai! tetapi dia mintak anak saya refer to Puan Sabrina pulak. Macam-macam ..procedures/ protocol. That day Madame Sabrina was out and away. So as a dad .. just got to wait ..and pray. What to do right? we must show our cool..

3) Hari ni .. anak cakap .. Madame tu bilang .. dia keberatan nak masukkan anak saya ke dalam medic kerana senarai dah terlalu ramai/panjang. Tengoklah ..buat lah sembahyang hajat banyak2 .. n berusaha sungguh-sungguh. Macam2 boleh terjadi. Tengok sahajalah Brazil dan Argentina.. semua dah terkeluar dari senarai World Cup 2010 Championship ini. Aleh-aleh Spain n Holland jer .. Anything can happen in this life.

4) Esok konvo saya. Konvo saya yang pertama dalam hidup saya sebagai pelajar. Dulu degree dan masters tak sempat konvo kerana tugasan tabligh/ takasa agama banyak sangat di England. Now, saya .. kurang keluar lagi .. so can konvo lah. Tak apa lah .. kena konvo ..tunjuk kat anak ..kita berumur pun boleh lagi blajar macam org2 muda. Syukurlah. Harap kalian doakan saya sihat dan dapat mengambil segulung ijazah Doktor Falsafah itu. Kat univsiti , tak ada PHD .. tak leh confirm jawatan lecturer universiti. Depa katalah. Entah?

Oklah.. esok saya sambung lagi. All this writing is just a small drop of water .. seperti se ekor burung curahkan setitik air ke dalam api yg besar dek melawan selautan tulisan yg dashat/kotor di dalam internet. Sekurang-kurangnya di akhirat kelak .. saya boleh bercakap dgn Allah .. saya cuba juga menulis sesuatu yang baik untuk diri saya sendiri dan semua umat nabi muhammad s.a.w. Muga2 kita sama2 ambil teladan yg baik ini jika adalah. Kelemahan apa apa di dalamnya adalah semuanya dari kejahilan saya sendiri.

Sekian. Wasallam.

0 comments:

Post a Comment