Why on earth is that smile for ?

Posted by sazali

Salam

Dalam blog ini ..pembaca akan terpandang satu senyuman dari penulis.

Simple jer senyuman saya .  jangan risau , saya tak ada niat lain selain dari melontarkan satu senyuman kerana tuan/puan kerana sudi berhenti sebnetar membaca apa yg ada dala hati ini.

2)  Mengikut kitab suci dan hadith hadith Rasulullah s.a.w.  bagus kita senyum kat orang ..kerana melalui senyuman ..kita dapat kawan baru yang lain.

3) Ada anak anak / murid murid tak pernah lihat sekuntum senyuman dari ibu dan ayah nya ..  alangkah bagusnya seorang guru macam saya melontarkan satu senyuman kpd nya.

4) Tetapi ibu ku selalu nasihat .. benda free ..orang tak menghargainya.  Benda free .. kalau ada tak apa , kalau tak ada pun tak apa.

Tetapi .. saya tak ikut sangat nasihat ibuku itu dalam benda alah ini kerana ..dia bersifat emosional (mungkiin kot).kerana ibu tidak mengikut program Diploma Pendidikan dalam hidupnya pun.

5)  Saya seronok tengok SV saya memberi satu senyuman kpd saya ..yg baru mendarat dari Mlaaysia ke Birmingham, England.

tak tahu lah berapa harga senyuman itu ..tetapi senyuman itulah .. yang merupakan magnet ( besi berani) kepada ku untuk berjumpanya sebulan sekali.  Di situ, saya dipuji 3 minit dan dihentam bertubi tubi kali selama 30 minit mengenai penulisan ku di peringkat sarjana.

saya jenis muka tebal.  saya tak kesah sangat dia menghentamkan saya kerana ..ubat yg pahit selalu ..mujarab.  dari kritikan nya itu .. saya belajar sediit demi sedikit.  Di Mlaaysia, lain pula masalah saya dengan pelajar sarjana dan Ph.D saya.

kalu saya hentam mereka pada minggu pertama penulisan ..mereka akan datang berjumpa saya pada minggu ke 13 atau 14lah.  Masyarakat kita cukup sensitif berkenaaan dengan kritik dan senyum.

Orang rumah saya ..jika saya tidur .. senyum pada minit ke 7, 17, 27 ..esoknya ..dia akan buat soalsiasat ..mengapa awak senyum sahaja sepanjnag malam semasa bulan penuh mengambang.

(ketawa).

6) Saya suka bercerita kpdnya ..bahawa senyuman pertama ialah .. gaji saya naik tahun ini.

Senyuman kedua ialah .. minggu hadapan saya akan terbang ke  Acheh sekali lagi dan

senyuman saya yg terakhir sebelum terjaga ..  saya dinaikkan pangkat oleh pihak universiti.

Alangkah bagus jika  suami senyum .. apa kata kalau saya maki hamun dalam sesi tidur/lolok saya tadi?

Sebab kadar sensitiviti yg meninggi inilah .  skop penyelidikan kita ..payah nak mencicah .. world class standard.  Banyak sangat orang pandang serong kat kita.

(ketawa).

Apa paa pun ..senyum itu sedekah.

Setiao kali saya senyum kpd .. kucing yanag terror dengan kucing kucing betina di luar pagar rumah saya.. saya rasa banyak dah markah ..sedekah yg dapat dikutip pagi - pagi tersebut tanpa saya sedari.

Kucing dan kambing pun  seronok .. ber ...  bila tuan punya rumah selalu senyum terutama di pertengahan bulan kerana sokmo sokmo nya ..di tengah bulan Ramadhan .. duit dalam saku tak banyak lagi dah.

Ha..ha..ha..

Sekian.  Teruslah senyum bila menulis dan mengajar anak anak orang yg susah dan berstatus yatim dan piatu.

Insuyallah anda akan selamat duinia dan akhirat.

wasallam.
 ..

0 comments:

Post a Comment