Ayat begini mungkin buat orang kita marah

Posted by sazali

Salam

Saya masih membaca buku "A doctor in the house' nukilan Tun Dr Mahathir.

Dalam muka surat 757 Yang Arif Tun ada menulis "..almost all the mat rempit - the motorcycle daredevils - are Malays , as are most drug addicts'.

Terjemahannya ialah ".. hampir kesemua mat rempit -  penunggang motorsikal berani mati - adalah melayu , sebagaimana dengan penagih-penagih  dadah'.

Bagaimana dengan reaksi tuan hamba bila membaca sebaris ayat sebegini rupa?

Tentu terharu, marah, binggong kepala otak tuan hamba dan berbagai-bagai lagi istilah melayu yg gagal saya tuliskan di sini mengenai perasaan tuan.

2)  Mengapa Tun menulis begitu?   Mungkin dia kecewa dengan satu perkara yang besar yang telah menimpa umat melayu sebagaimana dia menulis dengan panjang lebar dlm bab 'Education' dlm buku tersebut.  Orang melayu kita diberikan berbagai-bagai keistimewaan seperti peluang belajar, berniaga, berpolitik, berkuasa, ..  tetapi dalam 22 tahun Tun memerintah Malaysia , sikap orang melayu belum lagi 100 peratus berubah.

Saya rasa betul dan tepat sekali arwah ayah saya ada menyebut ',...selagi melayu ada banyak tanah yang mereka pusakai dari turun temurun mereka ..selagi ituulah orang melayu akan mempunyai sikap kebal seperti aku sudah kaya ..  apa-apa pun aku ada tanah .. tok nenek aku .. boleh aku jual bila-bila masa .. ada pitih boleh beli kereto, motosikal , .. , macam-macamlah .. sedangkan orang cino .. tak ada benda-bendo gitu ..  mereka kena wat kerjo berlipat-lipat kali ganda usaha untuk mendapat .. apa yg melayu ado di sini..."

Tengok istilah .. berlipat-lipat kali ganda usaha dari ekspresi arwah ayah saya.

Berlipat lipat kali ganda usaha usaha cino sekarang kita dah mula lihat ..kesan dan impak dari usaha siang malam bangsa cina ..dalam semua segi bidang kehidupan

(i)  pelajaran
(ii)  perniagaan
(iii) politik
(iv) tuntutan mereka sebagai bangsa kedua terbesar di Malaysia

Saya rasa tak payah saya huraikan macam-macam lagi.  Itulah jadinya.

Sekian.  Wallahu aklam.       

0 comments:

Post a Comment