Nikmat 3

Posted by sazali

Salam

Nikmat lain yang Allah berikan kepada kita makhluknya ialah 'kaki'  atau 'berkaki dua'.

Dengan kaki ini kita dapat menjalankan tugas dengan sempurna.  Saya berdiri di hadapan kelas/kuliah menggunakan kudrant kurniaan kaki oleh Allah yang Esa.

Saya bergerak dari satu tempat ke satu tempat yg lain ..semuanya menggunakan kaki. saya memandu laju kereta saya menggunakan kaki juga.
Tidak boleh saya bayangkan kulaiti hidup jika Allah cabutkan nikmat kaki ini.

2)  Pernahkah anda melihat seorang pelajar yang bergerak ke sana sini dalam dunia kampus universiti tanpa bantuan sepasang kaki?  Susah ..sengasara dia.  Bila pihak kerajaan BN menghadiahkannya se[pasang kaki palsu ..  saya cukup hiba mendengar betapa gembiranya .. 'barulah terasa betapa senang untuk berjalan .. ke pustakaan dgn bantuan kaki palsu ini ."  Begitulah ..dia menunjukkan betapa gembira/bersyukurnya . dia ..dengan nikmat kaki ..ini.

3)  Kita tidak merasai susah payah ..kerana celik saja kita dari perut ibu ..tuhan dah kurniakan kita sepasang kaki yg cantik.  Panjangnya ..cukup setara.  Cuba jika Allah berikan kita sebelah kaki itu -  satu panjangnya 3 kai /  dan sebelah kaki lain 2 kaki 10 inci.  Cantik atau tidak cara kita berjalan dengan seluar jeans LEVIS seasoned itu?

See/  nikmat Allah pada kita.  Jika orang cina ..Allah hadiahkan kaki sama panjang.  Dengan orang india pun ..allah kurniakan sepasang kaki yang setara panjangnya juga.  Maha adil Allah ini.

4)  Tetapi nikmat yg paling agung ialah nikmat 'iman'.  Dengan iman kita menjaga 24 jam hidup kita sehari hari di dunia ini.  Tanpa iman mungkin kita akan sesat buat selama-lama nya.

Alahmdulilah.  Syukurlah kita ..Allah berikan nikmat iman ..FOC /  free of charge.  Tak yah bayar.  JIka kita lihat ..orang amerika memeluk agama islam .. mereka terpaksa berpisah dari isteri dan anak anak kesayangan mereka ..semata mata kerana iman mereka kpd Allah.  Kalau saya .. tak tahulah saya.  Mana kita lebih sayang .. sayangkan agama islam / atau sayangkan isteri dan anak2 yg masih kecil ..yg sentiasa memanggil kita 'abah', 'abah'.  Tetapi org islam amerika .. cukup kuat semangat / azam mereka memeluk islam.  Mereka tahu ..nilai agama/ nilai iman yg sejati.

Allah Akbar.

Wallahu aklam.  Syukurlah kita.  Belajarlah berkata 'alhamdulilah '  .. nikmat kaki / iman.

Sekian.

0 comments:

Post a Comment