Hidup ini kena berani

Posted by sazali

salam

Dalam satu filem British yg pernah saya tonton , saya rasa nak share banyak contoh kehidupan org yg berani: STG = STERLING POUNDS

1) dalam berniaga ..mana ada org boleh lepas dari hutang itu dan ini. Tetapi pelakon X ini pandai .. beri helah itu dan ini

2) Pelakon X ..beli rumah murah STG20,000 dgn org .. tetapi belum sempat ada dokumen yg rasmi ..dia dahberjaya .. jual atas angin rumah itu dgn STG 100,000 ,..jadi untung STG80,000 dalam tempoh 2 - 3 hari jer. c?

3) dia jual itu dan ini ..hampir hampir bangkrupt .. semua bank kejar dia ..tetapi dia cukup cool .. sekali dia terserempat dgn Pengurus Bank dalam lif yg sama .. dia cakap cool mate.. maaf today i dont have the money but ..tommorrow may be ada lah ....so don't worry.. be happy. Ibayar punya. Promise!

4) Akhir akhirnya ..dia dapat jadi seorang bilionaire kerana banyak hartanah / rumah/ aset dia ..dia dapat jual .. dgn berlipat-lipat kali ganda ..untungnya.

5) bagus jugak cerita filem British ini. He..he.. saya selalu ingat ..cerita ini. Kita takleh takut jika bank .. nak tarik kereta, tarik rumah bangalow kita .. / kita mesti berani menghadapi semua ujian ..telefon tak henti2 berdering tanya bila mau bayar .. Kata jer. hiss.. Mr Long ..Berapa juta sangat hutang aku ini? org lain lagi dasyat .. kau kejar depa tak? pak menteri dan mak menteri; anak menantu mereka ..ada kau kejar tak ..ini baru hutang ku RM 2000 ~ Rm10000 ..kau buat aku paria ..dalam negeri ku sendiri. Chikkkkk punya bangsa.... kasi pikir sikit. Bank kau untung RM3 bilion se tahun ..tak kan hutang aku RM5000 pun kau takleh ...handle . Apa sangat Rm5000 aku punya hutang dgn kau punya 'hisap darah ' kami berbilion bilion banyaknya setiap tahun/ kau laknat - kapir tau tak? (laugh)

Moral of the story: kita jgn jadi takut try ..apa apa .. just do it .. COOL. Selagi ada nyawa , kita memang ada hati nak bayar balik hutang walaupun hutang sudah sekeliling pinggang. Yg penting, kita masih hidup , bekerja keras siang dan malam , pegawai kerajaan dan swasta punya olang, termasuk lari sana dan lari sini dari ah long , dan sanggup senyum dan berkata kat org yg berani beri hutang kat kita.. Don't Worry Be happy. Laugh.

0 comments:

Post a Comment