Peranan guru tidak terbatas kepada jurusan subjek itu sahaja

Posted by sazali

Salam.

Tahniah kepada graduan baru yg telah berjaya ditawarkan jawatan sebagai guru (PPP Siswazah DG41, DH41). Bukan senang itu? Syukurlah! Kena sebut syukur kerana ramai orang di luar sana masih mengganggur w/pun sesetengah dari mereka akan melahirkan anak pertama, kedua dan seterusnya. Menantu saya pun sekarang sangat terpanggil (serious) memohon jawatan sebagai pensyarah di IPTA dan sebagainya. Kenapa ya?

Hari ini saya nak .. menulis sedikit peranan ajaib seorang guru muslim/muslimat. Dulu di waktu baru baru Malaya merdeka, ramai guru melayu lulusan Kirkby, England menulis ayat-ayat seperti berikut:

(a) Mary likes to sing every day.
(b) Mary and John like to dance together with the music.
(c) Every Saturday , the students go picnic to Pantai Cinta Berahi. They mix freely like the fish.

Anda nampak tak, trend Penjajah yg telah berjaya .. mendakwah guru guru melayu selepas berkursus 2 - 3 tahun di England. Saya berpeluang belajar di bawah guru-guru ini di Trengganu.

Yes..u r right? Bila jadi guru bahasa inggeris .. the trend anda kena bawa ialah .. party, lagu-lagu , nyanyian, berkelah , perkelahan dan macam-macam riadah sosial ala-iblis ( maaf saya .. hukumkan ini mengikut rujukan Kitab Ihya' Ulumiddin).

Sekarang dalam kita semua hidup zaman dakwah .. kumpulan nasyid dan dakwah tabligh. Apalah salah nya kita menulis ayat-ayat ini supaya pelajar pelajar kita menyalin ke dalam buku mereka.

(a) Mamat likes to read Al-Quraan every day.
(b) Mamat and Fatimah like to learn tajwid - the correct way to read Al Quraan.
(c) Every Saturday, Zalik drives his whole family to the nearest mosque to attend a religious talk by a famous scholar from PUTRAJAYA.

Do you see the switching trend ?

Yes .. now you can talk a bit on islam and its wonderful practices. By doing so ..u r already a daei. A preacher ..so loved by the Al-Mighty Allah.

Itu sahaja penulisan saya. Alhamdulilah saya sudah amalkan ini .. sepanjang karier saya sebagai se orang guru. Bila pulak ..tuan/puan hamba?

Adakah ini salah .. dari segi perjawatan atau skrip bahasa inggeris, grammar, nahu nya? He..he.. sampaikan walaupun satu ayat.

Wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment