Ibu oh ibu

Posted by sazali

Salam.

saya hormat ibuku kerana dia :

(a) simpan ku dlm kandungannya 9 bulan 10 hari
(b) dia peliharaku sebaik mungkin, tak mau dia aku digigit nyamuk walaupun se ekor .. kepak patah pun nyamuk dihalaunya dgn berbagai-bagai cara termasuk asap Shell tox
(c) dia ajarku membaca, menulis, bercakap n .. panggil dia mama
(d) dia hantarku ke sekolah .. sampai aku pandai berbagai-bagai subjek dan berjaya memperolehi berbagai-bagai hadiah merit / kecemerlangan
(e) dia tahu apa aku suka makan. Mee rebus .. ala Kelantan ..dgn lada jeruk & sos thailand
(f) kalau aku sakit ..dia akan merawat diri ku sampai aku pulih seperti sedia kala
(g) dia defend aku semasa arwah ayah marah sangat kpd ku .. aku buang kasut polis ayah ke dalam chimney .. Berek Polis Batu Pahat .. ayah tak leh kerja hari itu
(h) jiwa dan jantungku. Walaupun dia tak secantik Lady Diana / Whitney Huoston .. dia adalah jantungku. tanpa ibu .. aku tak akan dapat mengukir nama ku di mana-mana di persada antara bangsa. Google namaku .. ada bukan? tetapi tak bermakna tanpa restu mama ku yg seorang ini
(i) memang pandai conggak kira-kira (matematik) .. bahkan kemahiran ku main matematik adalah asuhan dia 100% pagi n ptg
(j) pandai memasak n menjual .. tanya org Jln Wan latiff, Jerteh. Kedai mama ..tersohor pd satu masa dahulu. Tetapi tak apa .. banyak wang dia ..jadi duit saku ku .. beli tiket bas express ke Kumpur dan seterusnya ke Grantham, England 1975. tanpa duit mama hasil jualannya..entah di mana aku yer?

He...he..

Oleh itu ..jagalah ibumu ..wahai anak. Apa salahnya ..kau lawan persaan isterimu sometimes .. hanya untuk menjaga hati ibu/

isteri boleh kau cari / jawa, kemboja, kelate, gganu ,..., negress tetapi

ibu ? dia hanya seorang sahaja. happy ibu , nabi kita happy, if nabi happy .. Allah tersangatlah happy.

Ayuh. jaga hati ibu .. dan jaga sikit hati isteri kita. Itu tips ..kerukunan rumah tangga. Bukan .. pembelian serbuk Kopi Jantan apa apapun.

Sekian.

Wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment