Miskin kaya sama sahaja ..

Posted by sazali

Salam

sepanjang hari saya mendengar lagu ini .. Lagu Hari Raya ..  miskin kaya sama sahaja ..

Mana ada sama bukan ?  ( engkau  orang faham tak ni?)

Budak tak sekolah tinggi pun .. paham bahawa lirik lagu  itu tak betul .. 

Orang kaya ada pakaian serba baru/  makanan semua sedap ada daging, lemang , ketupat , sate, lontong, kueh raya , duit angpow banyak banyak

sedangkan orang miskin

tak ada pakaian baru,  tak ada makanan yang sedap sedap ,  kami bangun adik beradik pun .. bangun terpaksa untuk solat subuh berjamaah ..  pakai pakaian raya yang sudah lusuh ( pass down clothings ..  from sisters and big brothers to me as their younger siblings) .. nak gi raya rumah orang kaya pun kena tengok timings .. jika tidak ..  pagar eletrik rumah orang kaya .. nanti perangkap kita ..tercekik kita , mati hidup-hidup.

2)  Orang kaya ..  depa cakap pun ada stail ..  istilah jargon ..payah nak faham .  Projek itu dan ini.  saham itu dan ini.  UMNO, PKR, DAP, PAS ..  maxis, celcom,  3D, 4D , iPAD, APPLE , Samsung kalah dalam saman menyaman RM3 bilion di Korea Selatan sedangkan

Orang miskin -  jargon/ istilah masih tidak berubah ..  makan ikang, makan nasi 1 atau 2 kali sehari dengan kicap ..  garam ..  payah nak turun laut ..ombak besar dan bahaya/  Bulan 9 nanti .. duit anak nak gi ngaji UNIVERSITI ..masih belum cukup lagi...  tak ada orang nak gi hantar ke Johor Parit Rajo tu ..  duit minyok/ duit makan minung 2 hari gi 2 hari kelek atah jalan rayo


3)  Orang kaya  tidur bila mata mereka dah ngantuk sangat after watching ASTRO, internets, happy happy  itu macam lah ..BESTO

sedangkan aku dan adik adik tidur ..selalunya fikir ..  duit poket sekolah esok nak sambung ngaji di MCKK, MRSM, KISAS   .. how hah?  duit raya ..tak banyak dapat RM50 itu jer .. itu pun dah puas aku gi raya umah Tok Pengulu Awang , Doktor doktor dalam kampung aku ..  guru guru besar dan buncit perut mereka .. why?  dio oreng sedak makan minum sepanjang maso.. 

duit zakat ..  bilo orang majllis nok we kat mok ayah aku ..esok aku nok naik bas kelek sekolah dah di Perak tu.  Hah?  if dapat ..reti kor mok ayoh kau nok hantar melalui CIMB Clicks ini ..adush ..  payah payah .. kesihan mok ayah aku/ 

mana sama ..miskin kaya ..sama sahaja?

Bodoh lagu itu bukan? 

Setakat nak suka suka boleh lah .. tetapi .. aku rakyat malaysia .. ada yg susah tau?

Fikirlah ...  .. 

Sekian.  Wallah hu aklam.

0 comments:

Post a Comment