Mutiara Ilmu

Posted by sazali

Salam

Saya sedang menunggu masa hendak pulang terus ke rumah jam 0430 ptg.  Sambil-sambil itu saya hadiahkan kepada pembaca budiman beberapa mutiara ilmu yg saya perolehi dari flyers di Masjid Tok Guru Nik Aziz Pulau Melaka, Kelantan.  Saya sempat bersembahyang dibelakangnya Solat Zohor berjamaah pada Sabtu 30 Julai 2012 yang lalu.   Sambil melawat Kota Bharu saya singgahlah ke sana - sambil menyelam minum air.

'barangsiapa menanam, dia yang akan menuai ..'


'reputasi anda ialah apa yg orang lain fikirkan tentang diri anda; sikap peribadi anda ialah tingkah laku anda'


'teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuhnya yg celaka ialah jahil'


' jika kamu mendapat kesusahan, ingatlah menyimpan kesabaran'  Horatius


'orang yg paling tidak bahagia ialah mereka yg paling takut pada perubahan'  Mognon Me Lauhlin


'rahsia untuk berjaya ialah menghormati orang lain'


'jika anda mahu sesuatu , anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan'.  Peribahasa Arab




'don't rejoice at another man's fall , for you know not what befalls you in future '.  Peribahasa Arab




Sekian.  Harap dapat kita semua amalkan sedikit sebanyak.  Insyallah.


Wallahu aklam

0 comments:

Post a Comment