Tandas kapal terbang basah kuyup

Posted by sazali

Salam

Selalu saya jika terbang menaiki pesawat ..  saya dapati ada ramai saudara muslim / muslimat saya tidak berapa fasih menggunakan tandas ala barat /  mangkuk ini.  Ada kesan kasut di atas birai (tempat duduk , letak punggung ) tersebut. Ada kesan kasut yang kotor. Bekasnya nampak terang oleh semua orang.

Di sini , saya rasa , elok saya menulis sesuatu mengenai adab buang air atas pesawat 30,000 meter atas langit ini.  Nak harapkan Pak Imam di kampung atau ahli agama dari Kota Bharu atau Kuala Lumpur ..payah sedikit kot maklumlah ..banyak urusan mereka seharian dengan kes kes lain. Lagi pun mungkin meeka merasa malu yg melampau lampau ..nak tulis benda alah ini.

Saya rasa umat islam tidak yakin kebersihan tempat alas / tempat duduk di dlm tandas pesawat Air Asia/ MAS/ Qatar Airways.  Mereka anggap jika duduk atas mangkuk tandas ..maka baju dan seluar mereka akan jadi najis.  Tak leh buat sembahyang lagi.   Oleh sebab itu , mereka akan naik ke atas pelana mangguk tandas dan buat segala urusan qaidhut hajat (buang air kecil dan besar ).. selepas itu ..mereka akan menggunakan air / water untuk membasuh semua kawasan depan senjata(penis)  dan belakang duburnya dan .. apa lagi hahhh?

2)  Sebenarnya bila naik pesawat kita kena gunakan kertas tisu untuk kesat kawasan senjata depan(penis) dan bahagian dubur kita.  Guna 3 jenis tisu.  Tisu kesat / kasar sekali .. untuk kesatan pertama.  Ini akan buang semua najis yg terlekat pada dubur kita.  Tak payah guna air/water bila menggunakan kertas tisu paling kesat ini.   Kesat kuat kuat. Biar warna kulit punggung anda berubah warna selepas proses kesat mengesat ini.  Jika dulu warna kulit bahagian dubur adalah berstatus hitam, gelap ..biarlah selepas menggunakan kertas tisu kesat ini ..warna kulit dubur ..berubahbentuk , jadi merah , menelahhhh , putih dan macam macam warna.  How?  If 1 keping tisu tak ..beres .. gunakan tisu ke 2, tisu ke 3, tisu ke 'n'. Sesedap rasalah.  Kesat kuat kuat.  Biar berbunyi pun ok jugak.

Tisu jenis kedua ..lebih lembut lagi.  Yang ini , anda basahkan sedikit dengan air/water .. biar kertas tisu itu jadi macam kepalan kertas yg basah sedikit..  dan gunakan untuk kesat lubang dubur anda.  Yes sesedap rasa.  Tapi awas , ramai lagi saudara saudara kita nak gunakan tandas ini. So cepat cepatlah mengesat dengan kertas tisu semi - tebal dan semi -nipis ini.  Pakailah air.  If rasa , tak berseh lagi .. ambil satu lagi , satu lagi kertas tisu dan kesat punggung anda itu. sepuas mungkin.  Saya yakin 3 kali kertas tisu jenis ini..  sudah memadai.

After that,  guna kertas paling nipis sekali dalam tandas pesawat ini.  Ini untuk pek pek pek ..kawasan senjata depan(penis)  dan belakang (dubur).. supaya 100% , 200% kering dan bersih.  Kalau ada bedak AMAMI / AMIRA ..boleh gunakanlah.  Biar kasi wangi .. tempat temmpat tersebut.

Ohhs yes ..jgn lupa .. campakkan kertas tisu ini ke dalam lubang mangkuk tandas pesawat Air Asia / MAS/ Qatar Airlines ini.  Dan sebelum melangkah keluar ..flush / tarik / tekan flush dan biarkan semua najis anda dan tisu tisu itu jatuh dari pesawat menuju ke bumi.  (laugh)

3)  Tragedi lebih besar ialah bila umat islam mahu menunaikan sembahyang fardhu/ asar .  Mereka nak ambik sembahyang.  Jika kita ambik air sembahyang macam kita berada di rumah, di kampung ..sudah tentulah .. basah semua dinding tandas pesawat ini.  Kalau seorang saja penumpang basahkan pesawat ini kerana nak ambik wuduk ,  saya rasa alright punya ..tetapi jika ada 127 orang semua mahu sembahyang jammak / qasar atas pesawat ini .. sudah tentu .. tandas pesawat akan basah kuyup laksana ..  satu kawasan tanah ditimpa banjir/ basah kuyup tuan hamba?  Terkeluar biji mata air steward / air stewardesss bila melihat status tandas pesawat ini.  What to do boy?

Sebenarnya, ada ilmu yang kita kena tahu ..bila mahu sembahyang atas pesawat ini.  Cuba tanya ustaz ustaz yg selalu mundar mandir menunaikan umrah/ haji setiap tahun.  Tanyalah.

4)  Jika tandas basah kuyup ..sudah tentu orang orang agama lain kristian, yahudi, buddha, hindu. atheis ..rasa jijik dengan cara hidup orang islam. Maklum lah kita membasahkan ..  tandas pesawat yg sepatutnya kering kontang sepanjang masa (sepanjang tempoh penerbangan) tetapi bila ada orang orang islam yg menunaikan solat (sembahyang) ..tandas pesawat sudah jadi basah kuyup /  kotor / jijik dan macam-macam lagilah.  Maaf saya gunakan perkataan jijik bila ada ..orang membasuh najis di atas lantai tandas pesawat dan bukan di dalam mangkuk tersebut.  Dasyat bukan?

Orang berbadan kurus ambik air sembahyang ..memasukkan tapak  kaki ke dalam sinki .. ok lagi kot ..tetapi kalau ada orang berbadan besar, gemuk ..seperti  badan orang benggali pakistan, afghanistan, amerika black muslims mahu ambik air sembahyang ..mak chik melayu berbadan gergasi .. pehanya sahaja sebesar mangkuk tandas ..  macam mana pulak hah?  mungkin Dia akan panjat mangkuk tandas dan basuhkan tapak kakinya itu di dalam sinki hingga betul betul basah, bersih, dan meratakan tapak kaki dan semua anggota kakinya biar semua kena air.  

Oleh yang demikian ..satu tandas pesawat akan basah ... lantainya.  Jika air masuk ke dalam wiring wiring elektrik .. kapal terbang .. mungkin ada short circuit .. dan .. jummmmm  ..pesawat akan jatuh ke bumi.  Bayangkan menjunam dari 30,000 meter dari paras bumi.  Kita semua akan jadi bahan sejarah kerana ada ramai orang 'bodoh' dalam kalangan kita.  Maaf.

5)  Saya rasa ada sesetengah orang islam kita ..  tak tahu ..  ilmu pelayaran, ilmu amalan agama semasa musafir di dalam pesawat , .. ada ustaz kata .. tak payah ambik air sembhayang pun .. kita solat mcm kita diikat pada satu pohon kayu ..badan kita tak leh bergerak.  Sembahyang sahajalah  begitu di tempat duduk , kerusi .. dalam badan pesawat itu.

Tetapi bila kita nampak orang lain ..basuh kaki, basuh muka, ambik air sembahyang ..  maka selepas 10 jam penerbangan ..  tandas pesawat sudah berubah wajah dari keadaan bersih , kering kepada keadaan kotor, basah dan menjijikan.  Maaf ..saya tak sampai hati nak melukakan hati tuan hamba...tetapi disebabkan ramai kita kurang berilmu ..maka ..imej islam .. atas muka bumi pun orang lain pandang rendah kpd orang islam..atas langit pun orang lain pandang rendah kepada kita.  Astagh firullah hal azeem.

6)  Kes kes begini ..sebenarnya ..orang / seluruh warga kakitangan pesawat pun/ seluruh organisai MAS/ AirAsia/ Qatar Airways  .. boleh disalahkan juga.  Asyik-asyik  mereka menunjukkan  cara cara emergency landing sahaja. Pakai pelampung.  Tiup pelampung menggunakan wisel.  Sepatutnya .. cuba ikhtiar buat video / cd/  program ..how to go to toilet on the plane 30,000 feet above sea levels.  Bagaimana beristija' atas pesawat kita dalam keadaan kau  selesa dan orang lain pun merasa selesa.  Bila tandas pesawat kering dan bersih ..  baru datang sedikit respect dari orang kafir di luar sana.  Contoh Erek Obama ..respect Dato Sri Mohd Najib Tun Razak .bila landing kat Kuala LUmpur.

Sekian. Maaf banyak banyak ..jika saya tertulis apa apa yg menyinggung perasaan tuan hamba.  Ok tak?  saya sekadar menyampaikan apa yg sudah lama tersirat dalam dada saya.  Tak tulis salah, bila sudah  menulis pun salah.  payah senghoti .. atuk ini.

Wallahu aklam.


  

6 comments:

  1. Anonymous said...

    Cakap biar beralas. Semua orang tak sempurna. Kau pon bukan cantik sangat nak cakap orang! Bahasa jiwa bangsa!

  2. Anonymous said...

    btol2! ko ni org tua gila tak? kene blja bhsa blk! g msok drjh 1! puihh

  3. Anonymous said...

    Mabuk la doktor ni. Period la tu.

  4. Unknown said...

    Eh, korang bertiga yg komen di atas ni dh kenapa? Macam trkena btg hidung sendiri aje? Itulah manusia... Susah nak terima teguran. Kalau asyik nk pertikai cara org menegur, sampai bila kita boleh berubah? Saya setuju dgn entry ini. Pointnye jelas. Bahasa kesat atau kurang sopan tu sy letak tepi. Ambik isi2 penting shj. Baru hidup ada perubahan n sukses selalu...

  5. Anonymous said...

    eleh..unknown atas ni set2 doktor. Bahasa letak ketepi? cehh baik tak payah ambik doktor. Patutlah gen Y skg ni bahasa sangat cantik sebab cikgu dia ngajar kesat mcam ni rupanya.

    Isi citer dia dah ok dah jang..tapi bab gemuk la apa la..kau igt org gemuk kalau baca tak makan hati ke?

    kalau makan hati tu yg sakit tu..pahala.camna pun nk smpai kat org tak dpat sbb org ngumpat dia balik dan bahasa pun x brpa elok. Mcm bahasa org tak educated. Konon la tu x nak hipokrit. Asal thesis kau tak guna bahasa kesat?


    moral: Nk bg pesanan...pesan elok2. Tak semua yg baca hati terbuka open minded bagai. Jg gak hati manusia. yg baca bukan haiwan.

  6. suziana mohd tahir said...

    Apa yang ditulis oleh Dr. Sazali itu adalah perkara yang benar biarpun pahit terluka bagi sesetengah orang. Tolonglah ambil iktibar. Tahukah kalian bahawa orang kafir hanya terkesan pada akhlak mulia seorang islam yang mukmin? Fikir-fikirkanlah..

Post a Comment