Dari FB rakan karib saya di Kota Bharu , Kelantan

Posted by sazali

salam

Just to share with you   readers.   Yg inggeris dtg dari Puan Hajjah Haslina ex-PKB, politeknik.  Yg BM ..saya tambah-tambahkan saja supaya kalian ..lagi pahamlah. Enjoy your readings.

speak kindly  =  bercakaplah dengan lemah lembut

speak the truth = bercakap perkara yang benar contoh:  Mendiang Antan Toya benar-benar di bunuh orang

speak justice = bercakap dengan adil dan saksama ; contoh murid lelaki di sebelah kanan saya dan pelajar perempuan sila berdiri di sebelah kiri saya ini

speak graciously = bercakap dengan nada yang baik;  contoh ..doktor berkata kpd pesakit wanita -  tolong bukak luas luas Elly pehamu ini  ..  anak mu dah nak kuar dah ni. Dah nampak dah rambutnya ..4 - 5 helai. 

speak politely  =  bercakap dengan sopan.  Contoh:  jemputlah makan.  Ini masakan ibu saya.  Jom kita kongsi nasi lemak ini Farah.

speak justly  = bercakap dengan baik.  Contoh:  siapa datang kuliah mlm ini, saya berikan markah bonus.  

speak no lie =  jangan bercakap bohong.  Contoh:  sebelum pencen, universiti akan pastikan semua pensyarah akan bersara sekurang-kurangnya dengan gelaran ' Profesor Madya'

speak no ill about others = jangan mengumpat.  Contoh:  lubang hidung cikgu maths itu sentiasa berair.  Gelinya aku. 

speak highly about others =  puji kawan-kawan sekali sekala.  Sedap telinga kawan itu jika dia tahu.  Contoh:  his english is fantastic.

speak gently to your parents and teachers  =  berlembutlah dengan ibu bapa kamu.  Contoh: mak, bulan lalu saya kasi mak RM300 ; bulan 12 ini saya kasi mak RM600 ..ini bulan bonus mak.  Ok tak?

speak not in vain  = jangan cakap merapu /  contoh:  aghhh .. kalian tahu ..jenis ayat ayatnya.  Geli gelimang saya nak tuliskan di sini.

speak straight to the point -  if black , say it is black//  cakap berterus terang.  Contoh: aku nak juga budak milah putih kuning itu ..  (laugh)


Wallah huaklam

0 comments:

Post a Comment